Graf akcií Tesly
Novinky o akciích Tesla
Informace o Tesle
Tesla je americká společnost proslulá produkcí luxusních elektromobilů sídlící v Palo Alto v Kalifornii (Silicon Valley). Jedná se o jednoho z lídrů na poli ekologicky šetrných technologií. Kromě aut se specializuje také na průmyslovou výrobu solárních panelů a baterií. V čele firmy, pojmenované po geniálním fyzikovi Nikolu Teslovi, stojí světoznámý vizionář a mediálně proslulá osoba, Elon Musk.
Společnost založili v roce 2003 podnikatelé Martin Eberhard a Marc Tarpenning, krátce na to se k nim připojili JB Straubel. Ian Wright a Elon Musk, který Teslu vede doposud. Raketový nástup této společnosti na trhu s elektromobily následně vygradoval v listopadu roku 2020, kdy byly akcie Tesly zařazeny do všem jistě dobře známého indexu S&P 500.
V tomto komplexním článku se podíváme na společnost Tesla velmi podrobně, popíšeme si v jakých segmentech podniká, povíme si něco o jejích akciích a možnostech je obchodovat a představíme se ty nejzásadnější vlivy, které mají na cenu akcií Tesly vliv. Pojďme tedy na to.
Obsah článku o akciích Tesly
Základní informace o společnosti Tesla Motors

Musíte vědět, do čeho investujete. Asi takto by se dala shrnout jedna z prvních rad, kterou by si měl každý investor vrýt do mozkové kůry.
Jestliže to totiž nevíte, nemůžete se informovaně rozhodovat a spíše se vaše nákupy podobají sázkám.
Pojďme si teď představit společnost Tesla, její podnikatelské cíle a technologie, které světu přináší.
Historie společnosti – Vzestup Tesly
Tesla datuje svůj počátek do července 2003, kdy se inženýři Martin Eberhard a Marc Tarpenning rozhodli, že založí společnost Tesla Motors. Impuls k založení poskytla společnost General Motors, která v témže roce stáhla z prodeje všechny své modely elektromobilů EV1.
Elon Musk a další investoři J. B. Straubel a Ian Wright se přidali zkraje následujícího roku 2004. Tato zakládající pětice si zvolila vizi Tesly jako technologické společnosti, která trhu poprvé nabídne elektrická auta za cenu dostupnou pro průměrného spotřebitele. Musk od počátku převzal odpovědnost na sebe, ať už předsednictvím správní rady, detailním dohlížením nad výrobou, nebo investicemi z vlastní kapsy v řádech milionů dolarů.
Právě Musk v prvních letech Tesly financoval automobilku nejvíce. V letech 2006-2007 jeho osoba přilákala další významné investory jako např. zakladatele Googlu Sergeye Brina a Larryho Page, či předsedu eBay Jeffa Skolla.
Tesla získala svou první půjčku od americké vlády v hodnotě 465 mil. USD v červnu 2009, jelikož společnost navzdory soukromým investicím stála na pokraji bankrotu.
Toto státní dotování Tesle nepochybně pomohlo a o rok později už firma poprvé veřejně nabídla své akcie ke koupi vstupem na technologickou burzu NASDAQ. Tesla IPO se povedlo nad očekávání a vyneslo automobilce 226 mil USD.
Počáteční hodnota jednoho akciového podílu se po IPO v roce 2010 ustavila na čísle 17 dolarů, zatímco v únoru 2023 měl tentýž akciový podíl hodnotu 2800 dolarů (nutno podotknout, že v mezičase akcie TSLA prošly několika splity).
V roce 2014 se Tesla odvážně rozhodla sdílet část svého know-how se stávající i budoucí konkurencí, když veřejně povolila komukoliv užívat její technologické patenty. Důvodem samozřejmě nebyla jen čistá láska k přírodě, ale zvláště snaha povzbudit další pokrok v oblasti elektromobilů.
Podnikání Tesla Motors – Auta, data a baterie
Business Tesly je založen na technologiích a jejich chytré kombinaci. Ve své výroční zprávě Tesla uvádí, že své podnikání rozděluje na dvě sekce – "automobily" a "generace a ukládání elektřiny".
Hlavním segmentem jsou samozřejmě automobily. První vozidlo bylo vyrobeno v roce 2009 a od té doby Tesla přišla s mnoha modely, o kterých si povíme později. Do druhé skupiny pak spadají nabíjecí stanice, solární panely a úložiště elektřiny pro domácnosti a podniky.
Všechny tyto projekty jsou podložené ohromným datovým procesorem, který data zpracovává, vyhodnocuje a následně je Tesla převádí do vylepšení již existujících systémů.
Nesmíme také zapomenout na doplňkové služby, které Tesla ve svých produktech nabízí za příplatek – jmenovitě například plně automatizované řízení automobilu pomocí funkce autopilota (ADAS, advanced driver-assistance system a FSD, full self-driving)
Výnosy Tesly se mezi jednotlivé segmenty dělí následovně.

Z infografiky výše je patrné, že skoro 85 % veškerých výnosů Tesly plyne z automobilového průmyslu. Na druhém místě jsou následně Doplňkové služby, poté Generace a úložiště elektřiny a služby Leasing.
Největším trhem pro společnost Tesla jsou Spojené státy americké, odkud plyna až 44 % veškerých výnosů. Zhruba 26 % výnosů přináší Čína a 30 % výnosů pak všechny ostatní země.
Zajímavé jsou i výrobní kapacity společnosti. Červená křivka jsou vyrobené kusy a modrá značí dodávky k zákazníkům.

Mezi lety 2020 a 2021 se celková výroba automobilů zvýšila na skoro dvojnásobek. Je to úžasný výsledek, zvlášť když si uvědomíme, že byl již po celém světě nedostatek čipů. Tesla byla však i na tohle připravená. Společnost si všechny programy vyvíjí sama. Když tedy nebyl dostatek potřebných čipů, vzali prostě jiné čipy a navrhli k nim nový program.
Podle dodaných typů vozidel se dá také říct, že se z Tesly stává automobilka mířící na běžného spotřebitele. Nejlevnější typ automobilu Model 3 a kompaktní SUV Model Y jsou dohromady více než 17x prodávanější, než jejich dražší sourozenci Model S a Model X.

Opravdu úctyhodné je porovnání průměrných nákladů na výrobu automobilu Tesla. Ještě v roce 2017 stálo jedno vozidlo v průměru 84 000 dolarů na výrobu. V průběhu let se ale podařilo cenovku stáhnout na zhruba 36 000 dolarů. Náklady bylo možné snížit zejména díky lepšímu designu samotných automobilů a logistiky v továrnách.
Růst společnosti se dá odpozorovat i z počtu zaměstnanců. Od roku 2014 do roku 2021 se jejich počet zvedl ze zhruba 10 000 na 100 000 členů.

Pokud byste se chtěli o celkovém businessu Tesly dozvědět více, můžete si projít úvodní část výroční zprávy 2021.
Plány do budoucna
Jak bude vypadat Tesla za dalších několik let je ve hvězdách. Ani krátkodobější plány nejsou průhledné, neboť společnost drží spoustu věcí pod pokličkou a zároveň není spoleh na jakékoliv sliby.
Snad každý model prošel odklady doby vydání. V průběhu let bylo i několik lží. Některé informace ale veřejně kolují a můžeme zkusit odhadnout alespoň směr. Začněme nejdříve s tím jednodušším.
Cybertruck
V nejbližší době můžeme pravděpodobně očekávat uvedení vozidla Cybertruck do ostrého prodeje. Projekt elektrického pick-upu byl několikrát odložený a utrpěl řadu mediálních porážek. Údajně nerozbitné vozidlo bylo zrazeno sklem hned ve dvou případech v přímém přenosu.
The windows on the Tesla #Cybertruck didn't fare as well under a beating. "We'll fix it in post," Elon Musk jokes. pic.twitter.com/AH21ftmAYq
— Mashable (@mashable) November 22, 2019
I když byly tyto věci nepříjemné, zdá se, že se vše chýlí ke konci. Prodej by měl být spuštěn někdy v průběhu roku 2023.
Tesla Semi
Další projekt, na který se bude Tesla jistě soustředit, je prodej Tesla Semi. Nákladní vůz poháněný 6 elektrickými motory je dostupný od prosince 2022. Kampaň je tedy spuštěna teprve krátce, ale vzhledem k množství nákladních vozidel jezdících po silnicích je prostor k růstu ohromný.
Autopilot a Robotaxi
Z technologií je hlavním cílem vylepšování funkce Autopilot. Ve své základní verzi umožňuje řidičům, aby předali částečnou kontrolu nad vozidlem počítači. Zrychlovat, zpomalovat, zatáčet a další úkony. V placené verzi zvládne dokonce předjíždět. Autopilot je algoritmus učící se ze získaných dat. Každý ujetý kilometr přináší optimalizaci softwaru a otevírá dveře novému věku samohybných vozidel.
To je koneckonců jedna z dlouhodobých vizí Tesly. Samořídící Taxi, které bude bez pedálů a volantu. Tento stroj by byl přirozeně závislý na skutečně vymazleném softwaru Autopilota. Elon Musk plánuje spuštění produkce v roce 2024. V tomto ohledu je ale vše prozatím ve hvězdách.
Nový a levnější automobil
Posledním vcelku zajímavým projektem je malé vozidlo, které by mělo být ještě levnější než Tesla Model 3. Automobil by byl pravděpodobně kompaktnější než předešlé modely a cílil by tak spíše na městské užití. S předpokládanou cenovkou kolem 25 000 dolarů by se dostal na úrovně malých elektromobilů jiných značek. Bohužel zatím nevíme žádné bližší detaily. Panují pouze spekulace o tom, že by se auto mohlo jmenovat Model 2. V tuto chvíli je klidně možné, že byl celý nápad úplně zrušen.
Vzhledem k oblíbenosti nejlevnějšího Model 3 by ale dávalo smysl, kdyby Tesla vytvořila vozidlo ještě levnější a mohla tak oslovit širší publikum.
Modely aut Tesla
Společnost Tesla se proslavila především díky kampani v oboru elektromobilů. Představme si teď všechny typy a jejich základní specifikace.
- Tesla Roadster
První model Tesly uvedený na trh v roce 2008. Jednalo se o stroj, který předvedl, že Tesla umí dělat dobré elektromobily. A co bylo důležitější? Dokázal se vyrovnat vozidlům se spalovacími motory. Následně se však produkce zastavila a Tesla se zaměřila spíše na užitková auta. Velké halo udělalo odeslání vozidla do vesmíru za pomoci rakety společnosti SpaceX v roce 2018.
Nová generace aut Tesla Roadster byla původně plánovaná na rok 2020. Bohužel se celý vývoj zpozdil a v tuto chvíli vlastně není jasné, kdy se dostane do výroby.
Původní dojezd byl kolem 400 km na plné nabití a zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,7 sekund.

- Tesla Model S
Druhý model z dílen firmy Tesla vznikl v roce 2012. Původně se jednalo rodinný sedan určený pro běžné denní užití. V průběhu let udělala Tesla mnoho změn a celý Model S prošel velkým vylepšením.
Poslední a nejlepší typ Modelu S je tzv. Plaid, který se dostal na trh v roce 2021. Dnes se jedná o nejrychlejší model, který Tesla aktivně produkuje.
Dojezd skoro 600 km a zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,1 sekund. Maximální rychlost modelu je 240 km/h.

- Tesla Model X
Tesla Model X se dostal k zákazníkům v roce 2015. Šlo o první společností navržené SUV a nutno podotknout, že ve světě udělalo opravdu velký rozruch. Na trh se dostalo elektrické vozidlo, ve kterém mohlo jet až 7 lidí na střední a dlouhé vzdálenosti. V době uvedení na trh to bylo také nejrychlejší elektrické SUV na světě.
Nový typ Tesla Model X by se měl na trh dostat někdy v březnu 2023.
Model X má zrychlení na 100 km/h za 3,8 sekundy a na jedno nabití ujede vzdálenost kolem 560 km.

- Tesla Model 3
Čtvrtý model Tesly prodávaný od 2017. Historicky nejprodávanější elektromobil ve Spojených státech amerických s nejmenší cenovkou ze všech prodávaných typů. Jen za prvních 24 hodin od otevření objednávek si elektromobil zarezervovalo přes 130 000 zákazníků. Dnes si můžete navolit dva typy Model 3 – Rear-Wheel Drive (levnější varianta v základním nastavení) a Performance, který míří na sportovnější ježdění.
Základní typ Rear-Wheel Drive má dojezd zhruba 440 km na jedno nabití, zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,8 sekund a nejvyšší rychlost 225 km/h.

- Tesla Model Y
2020 byl rok uvedení prvního automobilu Model Y na trh. Plně elektrické kompaktní SUV je menší a dostupnější verzí Modelu X, ale ve výsledku se mnohem více podobá Tesla Model 3. Je dokonce postavený na stejné platformě jako trojka. Na druhou stranu má Model Y stejné množství sedaček jako Model X. Přirozeně je ve výrobě několik modelů, které se liší vzdáleností, maximální rychlostí atd.
Long Range typ má maximální vzdálenost na nabitou baterii kolem 530 km a je schopný dosáhnout nejvyšší rychlosti 217 km/h se zrychlením 4,8 sekundy.

- Tesla Semi
Jedna ze skutečných novinek ve světě elektrických vozidel by mohl být naprosto jistě Tesla Semi. Nákladní vůz by měl mít ve výbavě 3 elektrické motory a posazení sedačky řidiče v centru kabiny. Samotná Tesla také uvádí, že by provozovatelé mohli ušetřit až 200 000 dolarů na spotřebě za 3 roky provozu Semi. Vydání vozidla bylo mnohokrát odloženo a teprve v prosinci 2022 byly doručeny první modely k zákazníkům.
Odhadovaná vzdálenost na jedno nabití Tesla uvádí od 480 do 800 km, zrychlení na 100 km/h a za 20 sekund.

- Cybertruck
Skutečnou kontroverzí ve světě elektrických vozidel se stal Cybertruck. Ostré hrany, ohromná konstrukce a údajná nerozbitnost. Tesla Cybertruck by měl být první elektrickým pick-upem. Spuštění produkce a skutečných dodávek se stále odkládá. V tuto chvíli se očekává, že by mohly být první automobily u zákazníků někdy uprostřed roku 2023. Cenovka se bude pohybovat od 40 000 do 80 000 dolarů.
Očekávaná maximální vzdálenost na baterii by měla být 400 až 800 km a zrychlení z nuly na 100 km/h od 2,9 do 6,5 sekundy. Maximální rychlost nejdražšího modelu by měla dosahovat na 210 km/h.

Technologie elektromobilů
Není pochyb o tom, že elektromobily Tesla nemají od pojmu "počítače na kolech" daleko. Jsou to stroje přetékající technologií, která může udělat každou cestu naprosto unikátní.
- Autopilot
Jedním z největších tahounů prodejů je funkce "Autopilot". Jistě jste viděli některé z videí, kde lidé pouští volant, spí, a někteří dokonce hrají na hudební nástroje. To všechno v plném provozu. Umožňuje to právě tato funkce. Nové Tesly mají osm kamer a 12 senzorů, díky kterým může elektromobil zrychlovat, zpomalovat, zatáčet, a dokonce i parkovat. Jestliže si majitel zakoupí prémiového autopilota, dokáže počítač také předjíždět. Kromě toho se dá automobil přivolat mobilním telefonem.
Prozatím je tato funkce v režimu beta-testování, ale s každým ujetým kilometrem se stává lepší a vyšperkovanější. Z celkového pohledu není pochyb o tom, že se bude jednoho dne většina automobilů řídit sama.
- Nabíjecí stanice – Supercharger
Tesla má v rukávu opravdu hodně karet. Jedním z trumfů, který Teslu drží na vrcholu potravního řetězce, je jejich síť nabíjecích stanic. Těch je po celém světě 4 723. Ve výstavbě jsou pak další stovky stanic. Celkové množství samotných "zásuvek" je přes 40 000.
Jejich rozmístění je ve všech rozvinutých oblastech světa. Jen v USA jich je 1 645.

Všechny červené tečky představují otevřené stanice, modré jsou uzavřené a občas prosvítající oranžová barva značí rekonstrukce. Množství stanic není jediná úctyhodná věc.
Každá stanice Supercharger dokáže do baterií dodat energii na 320 km jízdy za pouhých 15 minut. Samozřejmě je to delší čas než u spalovacích motorů. Na druhou stranu je to ohromný pokrok a asi nikdo z nás nepojede takovou vzdálenost bez zastávky. Jedna návštěva toalety, čekání ve frontě, káva, a můžete jet dalších pár hodin.
- Počítač v kabině
Obrazovka v kabině není nic nového a má jí dnes vesměs každé moderní auto. U běžných vozidel má tento počítač přístup k rádiu, výjimečně k nastavení nějakého filmu, navigaci a případně hovorům.
Proti tomu stojí počítač uprostřed kabiny vozidel Tesly. Karaoke, internetový prohlížeč, streamovací platformy, texty písniček, a k tomu všemu videohry. Mnoho z funkcí je dostupných pouze ve chvíli, kdy je automobil zaparkovaný. Nic to ale nemění na šíři repertoáru programů, které může uživatel vyzkoušet a aktivně používat. Celá obrazovka je samozřejmě dotyková a přizpůsobitelná.
Jak je to se spotřebou oproti spalovacím motorům?
Na stránkách Tesly můžete najít přehlednou tabulku porovnávající spotřebu elektromobilu a spalovacího motoru. Zadány byly průměrné ceny paliv ve Spojených státech a stejně tak spotřeba paliva. Po 6 letech ušetří člověk zhruba 3 600 dolarů, respektive spalovací motor je na spotřebu 2,5krát dražší.

Datový kolos Tesla
Mezi investory panuje spor o jedné otázce – Je Tesla vůbec automobilka?
Krásné srovnání přinesl článek ze serveru Forbes, který Teslu porovnával se společností Uber a Lyft. Obě zmíněné společnosti se soustředí na optimalizaci služeb a dopravy pomocí softwaru, který čerpá ze ohromné databáze získaných údajů. Data jsou následně použita k vylepšení algoritmů. Jak s tímto souvisí podnikání Tesly?
Každý automobil (a nabíjecí stanice) Tesla sbírá neskutečný počet údajů v průběhu řízení, nabíjení, uživatelské interakce se systémem a mnoho dalších. To vše je následně zpracováno do výstupu, který vylepšuje umělou inteligenci autopilota, spotřebu automobilů atd.
Jen mezi lety 2018 až 2020 sesbírala Tesla údaje z více 3 miliard kilometrů, které jejich auta na silnicích urazila. Každý majitel Tesly odesílá ohromný objem informací počítači, který se z nich učí.

Do budoucna by to pro Teslu mohlo znamenat prvenství v průmyslu automatizovaného řízení z pohledu dopravy zboží i osob. Napadlo vás, že by Tesla mohla nabídnou pojišťovnám vaše údaje z řízení a následně vám dopočítat cenu pojištění podle toho, jak agresivní je kdo řidič? Pro Teslu zlatý důl, pro pojišťovny šetření nákladů, pro zákazníky výhody i problémy. Tesla sama o sobě dnes nabízí služby pojištění.

Samozřejmě Tesla zaznamenává i chování uživatele uvnitř automobilu – hovory, zprávy, interakci s vozidlem. Zpracování těchto zvyků by mohlo Tesle otevřít možnost cílených reklam. Když si naplánujete cestu kolem restaurace, mohla by Tesla zobrazit cílenou reklamu tohoto podniku způsobem, který vás nejvíce zaujme.
Bateriové technologie a solární panely
Ačkoliv je Tesla z většiny zaměřená na své automobily, rozhodně to není jediný segment, ve kterém vyvíjí nové výrobky a technologie. Pojďme se podívat na další produkty ze společnosti Tesla.
- Tesla Powerwall a Powerpack – Velké baterie pro domácnosti a podniky
Tesla Powerwall jsou v podstatě domácí úložiště elektrické energie. Bílá skříň je plná bateriových článků, které domácnost zásobují elektřinou v případě výpadku. Systém se dá samozřejmě napojit na solární panely a dokáže tak vyrovnávat kolísání přísunu elektřiny skrze den a noc. K systému je připojena mobilní aplikace, pomocí které může uživatel sledovat spotřebu a optimalizovat.

Obdobně vyrábí i baterie pro velké průmyslové objekty Tesla Powerpack, o kterých se alternativně mluví jako o komerčním úložišti energie.
- Solární střechy a panely
Jestliže vás zajímají možnosti a rozvoj solární energie, jistě oceníte Tesla Roof a solární panely.

Tesla Roof je na první pohled k nerozeznání od klasických střešních tašek. Pod decentním vzhledem se ale skrývá systém menších solárních panelů. Tesla vyrábí také normální solární panely se standardním vzhledem. Jsou pak dalším z řady produktů, kterými tato nyní již energetická společnost expanduje do dalších oborů.
- Humanoidní roboti – Tesla Bot
Dalším, trochu spekulativním oborem, do kterého se Tesla v roce 2021 pustila, je vývoj humanoidních robotů. Tento projekt s názvem "Tesla Bot”, by měl nahradit člověka v nudných a nebezpečných povoláních a později se stát i věrným domácím sluhou.

Prozatím je ale vše v prvopočátku vývoje, protože Tesla Bot neumí skoro nic a pravděpodobně bude trvat ještě velmi dlouho, než získá slibovanou funkčnost.
Gigafactory a expanze výrobních míst
Někdo by řekl, že Tesla je typickou společností z USA – čím větší, tím lepší. Gigafactory se tohoto mota rozhodně drží. Ta nejmenší z nich má rozlohu přes 110 000 metrů čtverečních, zatímco ta největší kolem 500 000 metrů čtverečních. Hlavním smyslem těchto projektů je výroba bateriových článků, nicméně se stavbou dalších továren se tento cíl mění.
První Gigafactory byla postavena v roce 2016 ve státě Nevada (Spojené státy americké). Už v roce 2018 zaměstnávala přes 7 000 lidí s cílem 10 tisíc. Továrna má rozlohu 500 000 metrů čtverečních a je tak největší budovou na světě podle rozlohy. Na druhém místě je továrna Boeingu.
Kapacita produkce se v roce 2019 dostala na 24 gigawatt-hodin v bateriích. Cíle mířily na 35 a teoreticky už by toho měla být továrna schopná, avšak z důvodu logistických problémů se bohužel číslo nepokořilo. Jen za první týden produkce dostala Gigafactory skoro miliardovou zakázku. To jen potvrdilo plány na stavbu dalších.
V tuto chvíli je na světě pět takových továren:
USA
- Nevada – Bateriové články a Powerwall
- New York – Baterie, solární panely a části nabíjecích stanic
- Texas – Výroba aut
Zbytek světa
- Německo – Model Y a baterie
- Čína – Model Y a Model 3
Porovnání prodejů s jinými typy elektromobilů
Tesla se vtiskla do hlav spotřebitelů jako první a největší výrobce elektrických mobilů pro běžné obyvatelstvo. Elon Musk je jednou z nejsledovanějších osobností na sociálních sítích a skoro by se mohlo zdát, že je Tesla jediná společnost na trhu elektromobility.
Faktem je, že byla Tesla jednoznačně první skutečně mediálně úspěšná společnost s elektromobily. Dnes ale existuje mnoho automobilek s elektrickými či hybridními modely, které jsou u zákazníků velmi úspěšné.
Začněme nejprve rozdělením tržeb do světových regionů.

Naprosto jasně lze vidět, že Čína dominuje celému trhu. Meziročně se zde zdvojnásobil prodej bateriových a hybridních vozidel. Celkové prodeje už překonaly Evropu, Severní Ameriku a ostatní země dohromady.

Dále je dobré podívat se na rozdělení prodeje elektromobilů a hybridů podle jednotlivých výrobců. Zelená barva jsou čistě elektrická bateriová vozidla a modrá jsou plug-in hybridní automobily (baterii lze nabíjet i z externího zdroje).
Za první polovinu roku 2022 se celkovým vítězem v obou kategoriích stala čínská automobilka BYD. Hlavní trh BYD je samozřejmě Čína, ale firma expanduje i do dalších regionů. Na druhém místě je Tesla a na třetím koncern Volkswagen.
Jelikož Tesla vyrábí čisté elektromobily, měli bychom porovnávat prodeje pouze této skupiny. V takovém případě je globálně Tesla s přehledem na prvním místě v celkových tržbách. V závěsu je pak skupina BYD, GM a Volkswagen.

Tabulka výše představuje celosvětově nejprodávanější modely. Na prvních místech jsou ve vedení auta BYD. Tesla je až za nimi, avšak na předních příčkách má několik svých modelů.

Jestliže se podíváme na Evropu, už je rozdělení podstatně jiné. Na prvních dvou místech se nachází Model Y a Model 3. Oproti Fiat 500e má Tesla Model 3 náskok 8 000 kusů. Následuje Peugeot a Volkswagen.
Tesla je na tom obecně rozhodně skvěle. Na druhou stranu je ale faktem, že v sektoru elektromobilů konkurence existuje a není nijak pozadu.
Finanční výsledky Tesla Motors
Obecně většina firem zabývajících se zelenou technologií končí bankrotem nebo bývá dotována z veřejných peněz. Koneckonců i tato automobilka v roční účetní závěrce nepřetržitě vykazovala ztrátu.
Tím hlavním pozitivem je to, že tržby společnosti Tesla neustále rostou, což investoři velmi rádi vidí.

V tabulce můžeme vidět přesný vývoj financí společnosti. Stabilně rostoucí výnosy spojené s každoroční ztrátovostí až do roku 2020. Teprve tehdy se společnost dostala do zisk. Jako investoři si ale musíme dát pozor na to, z čeho se vlastně tento zisk vytvořil
Ze zákona musí každá automobilka dosáhnout určitého množství výrobků, které jsou environmentálně přívětivé. Na konci roku musí doložit určitý počet těchto emisních povolenek. Pokud se to nepovede, musí si je někde zakoupit. Právě zde nastupuje Tesla.
V roce 2020 získala Tesla z prodeje těchto kreditů 1,6 miliardy dolarů. Kdyby je neměla, dostala by se do ztráty. Společnost tento rok doslova prodělávala na prodeji svých výrobků.
V roce 2021 už se Tesle povedlo vytvořit profit 5,6 miliardy dolarů, a to zejména díky expanzi do Číny. Příjem z prodeje emisních povolenek byl 1,46 miliardy dolarů. Tím pádem byla Tesla zisková i díky svému hlavnímu podnikání. Rok 2022 následně završila ziskem přes 12,5 miliardy dolaru.
Když se podíváme na ukazatele efektivity investovaného kapitálu v porovnání se sektorovým průměrem, dostaneme následující tabulku.

Tesla je v pětiletém průměru podstatně horší. Je to ale velmi dynamická společnost a bylo by lepší koukat na menší interval. Rok 2022 už je ve znamení drtivé porážky zbytku trhu, protože Tesla suverénně vítězí u všech ukazatelů.
Úplně stejně Tesla překonává trh v rychlosti růstu výnosů a zisku.
Všechny tyto plusy se ale musí někde promítnout. Valuace Tesly podle běžných metrik je prostě vysoko. Trh odhaduje, že bude tento růst pokračovat a započítává ho do ceny.
Jestli se hodnota shoduje s cenou? To už je otázka, na kterou si musí každý odpovědět sám.
Akcie Tesly – Vývoj ceny, akcionáři, dividenda a vliv Elona Muska
Tesla se začala poprvé obchodovat v roce 2010 s uváděcí cenou 17 dolarů na akcii. Od té doby začal příběh volatilní ceny, různých tweetů z účtu Elona Muska, spousty mediální masáže a lživých vyjádření.
Jednou z hlavních hybných sil, která má na cenotvorbu akcií Tesly vliv, jsou výroky Elona Muska. Příkladem toho je několik událostí, kdy jeho osobnost a možná i svérázné postoje dokázaly ohrozit i celý projekt elektromobility.
Tesla se počátkem roku 2020 stala nejhodnotnější automobilkou dle tržní kapitalizace. Zajímavé je, že její podíl na trhu automobilů byl v té době jeden z nejmenších. Investorům a nadšencům do zelené energie to očividně nevadilo.
Nicméně ztrátovost Tesly (zejména pod vlivem vysokých investic do uvedení Modelu 3 na trh v roce 2017) dále rostla. V srpnu 2018 sice dosáhly akcie rekordních 387 USD (hodnota před splitem), ve srovnání s cenou v srpnu roku 2019 ovšem hodnota akcií klesla o více než třetinu! Co se stalo?

V létě roku 2018 Elon Musk nejprve způsobil poprask prohlášením, že uvažuje o stáhnutí Tesly z burzy. V dané době byla Tesla nejshortovanější akcií na trhu. Podle Muska tudíž existoval evidentní zájem na poškození obrazu firmy, aby se spekulace na pád akcií ze strany některých finančních skupin zhodnotila.
To tlačilo automobilku ke krátkodobému myšlení. Cílem bylo, aby Tesla nevypadala tak špatně na burze každý 3. měsíc. Musk naznačil, že by měl v případě této změny zaručeného bohatého investora ze Saudské Arábie.
Každopádně dva týdny na to deklarovala jak správní rada, tak i Musk sám, rozhodnutí, že k žádné privatizaci nedojde.
V mimosoudním vyrovnání s investory obviňujícími Muska ze lživých tvrzení manipulujících s cenou akcií byl šéf Tesly donucen zaplatit pokutu a opustit post předsedy správní rady.

Americký inženýr však působil rozruch i nadále. V září 2018 si v nejsledovanějším internetovém podcastu na světě zapálil spolu s Joem Roganem jointa marihuany. Akcie následně propadly na dlouhodobé minimum.
Alespoň trochu si akcionáři Tesly spravili chuť v prosinci roku 2018 pěkným milníkem, jakmile bylo oznámeno, že se prodalo celkově již 500 000 vozidel značky Tesla. Zároveň v tomto roce společnost předehnala v prodejích elektromobilů svou nejbližší konkurenci, čínské značky BYD a BAIC, a stala se tak opět světovou jedničkou ve svém oboru.
Optimisté věří, že akcie Tesly porostou kvůli budoucí silné poptávce po samořízených vozidlech. Elektromobilitu také podporují vlády jak v Evropě, tak USA, přičemž v roce 2022 bylo oznámeno několik projektů na elektrifikaci dálnic a silnic první třídy (v USA) a odsouhlaseno zrušení prodeje automobilů se spalovacím motorem v roce 2035. To otevírá další možnosti expanze pro tuto ikonickou automobilku.
V tuto chvíli jsou samozřejmě všechny zelené iniciativy na kraji útesu, neboť válka a vysoká cena energií hraje proti nim.
Akcionářská struktura
Akcionářská struktura Tesly je zajímavá především tím, že velkou část akcií drží stále Elon Musk. Ten vlastní 13,43 % všech vydaných akcií.

Celkové rozdělení je následující:
- 43 % vlastní institucionální investoři
- 14,39 % jsou lidé přímo z Tesly
- 42,61 % je rozprostřeno mezi retailové investory
Z těchto čísel lze soudit, že je Tesla velice oblíbená mezi běžnými investory. Nemůžeme soudit, jestli Teslu drží ze skutečně investorského záměru, nebo pouze kvůli atraktivitě, šarmu a halo efektu Tesly a Elona Muska. Můžeme ale s jistotou tvrdit, že lidé prostě Teslu v portfoliu chtějí.
Dividendy Tesla
Toto je informace, kterou každý obchodník uvažující o Tesle musí brát na vědomí. Z pouhého držení akcie si tu nic nevyděláte.
Nutno podotknout, že sama automobilka se tímto nijak netají a naopak na svých webových stránkách upozorňuje, že v dohledné budoucnosti ani žádné vyplácení dividend neočekává. Jakýkoliv případný zisk bude reinvestován do výroby a vývoje.
Jediná možnost jak na akciích Tesla vydělat peníze, je tedy trading pomocí CFD nebo investice s tím, že akcie musí růst, což není nikdy zcela zaručeno.
Kde a jak investovat do akcií Tesla?
Nyní se podíváme na dvě základní možnosti, jak do akcií Tesly investovat.
První možností je investice formou nákupu akcií
Při takovém nákupu akcií opravdu dochází k nákupu akcií jako takových a investor se stává jedním z akcionářů. Tento přístup je určitě nejjednodušší, časově téměř nenáročný a pro nezkušené investory může paradoxně být i výhodnější než jiné možnosti.
Pokud uvažujete při investování více na dlouhodobý horizont a nebojíte se rizikovějších aktiv, možná je pro vás právě Tesla tou správnou cestou.
Jak taková investice probíhá?
Příklad: Dejme tomu, že cena akcií Tesly je nyní 500 dolarů, což je v přepočtu zhruba 10 000 Kč. Za tento obnos si tedy můžete 1 akcii koupit.
Pokud máte na investici vyhrazenou částku třeba celých 50 000 Kč, můžete si akcií koupit hned 5.
V případě že po několika týdnech cena akcií vzroste na 550 dolarů, mají vaše akcie hodnotu 55 000 Kč – o 10 % více. V případě jejich prodeje byste tedy utržili zisk 5 000 Kč.
Dejte si ale pozor, stejně tak jako růst, může cena akcií i klesat. Pokud by tedy spadla z 500 dolarů na 450 dolarů, vy byste po prodeji akcií měli pouze 45 000 Kč.
Při investici do této akcie mějte ovšem na paměti fakt, že společnost nevyplácí dividendy, tedy jedinou možností jak zhodnocovat peníze, je růst jejich ceny. Ovšem to není zcela zaručeno, proto je potřeba i před investicí provést kvalitní fundamentální a technickou analýzu, aby nákup těchto akcií dával z pohledu řízení peněz smysl.
U jakého brokera nakupovat akcie Tesla?
Akcie Tesly je možné nakupovat i obchodovat třeba u XTB. Tento broker je zajímavý hned z několika důvodů:
- má licenci ČNB,
- v Praze můžete navštívit reálnou pobočku,
- je ověřený, regulovaný
- jeho online prostředí včetně uživatelské podpory je v češtině.
Pokud u XTB budete akcie Tesla kupovat bez využití finanční páky, od roku 2020 zde není žádný poplatek za nákup ani prodej fyzických akcií.
XTB
★ 93 %
- Nákup a prodej akcií a ETF bez poplatku
- Dobrá zákaznická podpora v češtině
- Při obchodování menších objemů jsou větší poplatky (kromě akcií a ETF)
- Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
Věříte-li dlouhodobé vizi, kterou Tesla nabízí, můžete zakoupit její akcie u některého z námi otestovaných a doporučených brokerů.
Pokud vás ale prosté držení akcií na dobu neurčitou nezajímá, mohlo by jistým řešením být zkusit vydělat na akciích Tesly skrze obchodování finančních derivátů jako jsou CFD. Co to znamená? Čtěte dále.
Druhá možnost je aktivní obchodování akcií Tesly
Akcie Tesly nemusíte jen kupovat a čekat, co se s cenou bude následující měsíce nebo roky dít. S jejich akciemi je totiž možné i aktivně obchodovat. Vyplatí se to zejména z důvodu poměrně vysoké volatility, tedy že cena poměrně rychle kolísá nahoru i dolů.
Jako obchodník s akciemi můžete vydělat jak na pohybech směrem vzhůru, tak i když jejich cena padá.
Jak obchodování CFD akcií probíhá
Možná se ptáte, jak by reálně probíhal takový obchod s akciemi Tesly? Ukážeme vám to na příkladu.
Vezměme si scénář ze srpna 2018, kdy byly akcie Tesly na svém lokálním maximu, což v tu dobu bylo 387 dolarů. Akcie se snad všem analytikům světa zdály překoupené vzhledem k pochybnému reálnému výkonu firmy.
Příklad: Rozhodli jste se tedy otevřít prodejní, krátkou, pozici. Tedy prodat 1 akciový podíl Tesly za cenu 387 USD. Jednoduše řečeno tedy "sázíte" na pád těchto akcií.
V případě obchodu bez páky byste pro otevření obchodu potřebovali na svém obchodním účtu 8 514 Kč (kurz dolaru byl tehdy 22 Kč).
Díky využití pákového efektu až 1:5 ovšem můžete obchodovat s menším kapitálem. Oněch 8 514 korun vydělíte pěti a dostanete se na 1 703 Kč – to je minimální marže, kterou byste v tomto příkladu museli mít na účtu u brokera pro otevření takového obchodu. S částkou 5200 Kč bychom tedy mohli shortovat až 3 akcie.
O rok později, řekněme 16. srpna 2019, se rozhodnete prodejní pozici uzavřít.
V tomto dni cena jedné akcie Tesly činila 220 USD. Hodnota akcií Tesly tak za 1 rok poklesla o 167 dolarů. Tento obchod by tedy vyšel perfektně.
Zisk 167 dolarů by při aktuálním kurzu dolaru 23,20 znamenal výdělek zhruba 3 900 korun na akcii a vy byste tedy z původních 5 200 Kč vytvořili celkovou hodnotu obchodního účtu ve výši 16 900 Kč. Tyto peníze byste si jako realizovaný zisk mohli ihned vybrat na svůj bankovní účet.
Řekli jsme vám A, ale je nutno také zmínit i B.
Pokud by i přes všechna upozornění analytiků a přemrštěné hodnoty indikátorů bývala šla cena akcií Tesly vzhůru, stejným způsobem by se váš obchodní účet dostával i do minusu.
Je třeba si tedy dávat pozor a případně nastavovat i tzv. stop-loss, tedy automatické utnutí ztrátového obchodu.
Při obchodování s pákovým efektem samozřejmě můžete spekulovat i na růst jejich ceny, ne pouze na pokles.
Níže se můžete podívat na video, které vám na příkladu akcií Apple ukáže, v čem se liší klasický nákup akcií a obchodování akcií prostřednictvím CFD kontraktů. Obchody jsou prováděny u brokera RoboMarkets.
Video: Vzorové nákupy akcií Apple u Robomarkets
U kterých brokerů můžete s akciemi Tesly obchodovat?
XTB
★ 93 %
- Nákup a prodej akcií a ETF bez poplatku
- Dobrá zákaznická podpora v češtině
- Při obchodování menších objemů jsou větší poplatky (kromě akcií a ETF)
- Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
Často kladené otázky (FAQ)
Do redakce dostáváme množství otázek ohledně akcií Tesly. Tento seznam často kladených dotazů by vám mohl odpovědět na základní otázky, které byste i vy mohli mít. Pokud by vás i přesto něco zajímalo, můžete se nás zeptat v sekci komentářů níže.
Proč investovat do akcií Tesla?
Společnost Tesla je světoznámou značkou, která působí v oboru zelené energie. Ve svých produktech využívá nejmodernější technologie a proto se drží na špičce technologických společností. Firma je velmi úzce spojena s osobností majitele Elona Muska, což vytváří poměrně silnou reakci trhu na jeho osobní názory. Tato nečekaná volatilita patří k rizikům obchodování akcií Tesla.
Jakožto velká technologická společnost má Tesla vliv i na vývoj akciových indexů jako je NASDAQ nebo S&P500, což může stěžovat možnost diverzifikace. Díky vysoké volatilitě je tento instrument vhodný také pro krátkodobé obchody, které je možné realizovat jak ve směru long (nákup), tak i ve směru short (prodej).
Do karet této společnosti nahrává globální snaha k zavedení elektromobilních aut a ukončení prodeje automobilů se spalovacím motorem. Zvládnutí tohoto technologického posunu bude výzvou jak pro společnost Tesla, tak i pro její konkurenci.
Pokud jste fanouškem zelené energie, případně přímo hlavní ikony společnosti Tesla Elona Muska a zároveň vám nevadí vyšší volatilita na jejích akciích, může být investice do této společnosti určitě zajímavá, především díky plánům na globální elektrifikaci automobilové a nákladní dopravy.
Další užitečné odkazy
- Zmrtvýchvstání akcií Tesly – Přijde další velká jízda?
- Dva propadáky a dvě výkonné akcie v roce 2022 a do čeho investovat v roce 2023?
- Potáhne Tesla dolů celý technologický sektor i v roce 2023?
- Finex Coin Week – Společnost MicroStrategy poprvé prodala BTC, těžaři jsou stále v problémech
- Akcie Tesla jako slušný držák, earnings pořád vcelku solidní, ale čelí vyšetřování – Technická i fundamentální analýza
Prosím o radu zda lze přes XTB nebo Patria shortovat akcie Tesly eventuálně zda nevíte o jiném brokerovi, který to umožňuje.
Dobrý den, Vlastimile. Shortovat Tesla je možné např. u XTB nebo eToro. Ačkoli by to snad mělo být možné i u zmíněné Patrie, zkušenosti s tím v jejich platformě, narozdíl od předchozích 2 zmíněných, nemáme.
Zdravím. Jaký je rozdíl v akciích TSLA.US, TSLA.DE či TSLA.IT? Je to stále totéž jen obchodováno na jiné burze? A pokud ne, jaký je pak případně rozdíl v dalším zacházení s nimi?
Dobrý den, přesně jak říkáte, rozdíl je v tom na jaké burze se daná akcie obchoduje. S tím budou souviset např. obchodní hodiny a likvidita.
Rozhodně shortovat. Tohle je katastrofa, copak to nevidíte? Nemůže to stoupat do nekonečna, vypadá to přesně jako AMZN v dot-com bublině. Možná to ještě chvíli poletí, ale brzy spadne znovu na 300US a klidně pod. Toť můj názor.
Súhlasím. Kto nakúpil Teslu v začiatkoch môže byť rád ale kupovať ju v tejto chvíli je nezmysel. Sám Elon Musk sa tomu smial jak moc je cena za akciu prestrelená. Jeden český trader sa vyjadril, že realna cena za jednu akciu Tesla je tak 50 USD. Možno by som kupil na 100 USD ale tam už asi nedojde :)
Kluci, já jsem z budoucnosti … tady to stojí 1136 dolarů …co vy na to?
Jaké akcie jsou v ČR? Nechci Apple, Tesla a podobné, když tomu nerozumím. Ale kofolu piju, tak to bych si klidně koupil :-D
Dobrý den, Rene, o českých akciích jsme napsali článek zde: Jaké české akcie se vyplatí sledovat? – snad to pomůže. :-)
Kofolu pijem aj ja ale neviem čo prevratné by musela kofolka urobiť aby jej akcie rástli prudko nahoru :) . Ja mám Virgin Galactic. Je to riskantna akcia ale má kam rásť