Tržní kapitalizace označuje celkovou hodnotu akcií veřejně obchodovatelné společnosti. Jedná se o veřejně dostupný a často propíraný údaj, který investorovi okamžitě prozradí, jakou hodnotu má daná společnost jako celek.
Chcete-li určit tržní kapitalizaci akciové společnosti, jednoduše vynásobíte počet akcií společnosti jejich aktuální cenou.
Pokud se například akcie Amazon prodávají aktuálně za $185,2 a víte, že počet akcií Amazon je 10,708 miliardy dolarů, snadno se vynásobením těchto dvou čísel dopočítáte, jaká je tržní kapitalizace Amazonu.
Podobně by probíhal výpočet i u akcií Apple, akcií Tesla nebo kterýchkoliv jiných. Povětšinou však investor nemusí tržní kapitalizaci společnosti dopočítávat, protože jde o jednu z důležitých informací o společnosti, která je běžně uváděna.
Podstatné je, že tržní kapitalizace vyjadřuje aktuální hodnotu společnosti viděnou očima investorů. Od skutečné hodnoty společnosti se může méně či více odchylovat, ať už směrem vzhůru nebo dolů a do velikosti této odchylky značně promlouvají tržní nálady.
V dnešním článku se podíváme na to, co je tržní kapitalizace a co hraje roli v ceně akcií společnosti a následně i tržní kapitalizaci, proč je tržní kapitalizace pro investora důležitá a mj. si ještě ukážeme, jak je možné akciové společnosti dělit dle velikostí. Pojďme na to.
Tržní kapitalizace význam
Tržní kapitalizace představuje celkovou hodnotu akcií veřejně obchodované společnosti. Vypočítá se vynásobením počtu akcií jejich aktuální cenou.
Tržní kapitalizace odráží aktuální cenu společnosti, jak ji vnímají investoři. Může se však odchýlit od skutečné hodnoty společnosti v důsledku nálad na trhu.
Podle tržní kapitalizace se společnosti dělí na společnosti s velkou, střední, malou a mikro tržní kapitalizací. Každá kategorie má své vlastní riziko a růstový potenciál.
Obsah článku o tržní kapitalizaci akciové společnosti
Co je tržní kapitalizace a jaký má tržní kapitalizace význam?
Tržní kapitalizace je hodnota společnosti na burze, která se vypočítává jako součin aktuální ceny jedné akcie a celkového počtu vydaných akcií.
Tento ukazatel je často používán k určení velikosti společnosti a porovnání její hodnoty s ostatními firmami na trhu.
Tržní kapitalizace výpočet:
Výpočet tržní kapitalizace je jednoduchý: stačí vynásobit aktuální tržní cenu akcie celkovým počtem akcií, které společnost vydala.
Tento údaj poskytuje investorům základní pohled na to, jak je firma na trhu oceněna.
Kapitalizace významně ovlivňuje rozhodování investorů, protože větší společnosti s vyšší tržní kapitalizací jsou obecně považovány za stabilnější, zatímco menší firmy mohou nabízet větší potenciál růstu, ale také vyšší riziko.
Tržní kapitalizace výpočet je tedy důležitým nástrojem pro každého investora, který chce lépe porozumět hodnotě společnosti a jejímu postavení na trhu.
Co hraje důležitou roli v ceně akcií společnosti a následně i tržní kapitalizaci?
Obecně řečeno jsou ceny na akciovém trhu, potažmo tržní kapitalizace jednotlivých společností, taženy nabídkou a poptávkou. Akciový trh je podobný jakémukoliv jinému ekonomickému trhu.
Existuje řada modelů, které se snaží vyjádřit současnou hodnotu akcie na základě budoucích výnosů. Jiné přístupy pak zdůrazňují hodnotu hmotných aktiv společnosti, které jsou porovnávány s aktuální tržní kapitalizací společnosti.
Další zapojují i hodnotu nehmotných aktiv – hodnota značky, patenty, goodwill.
Cena akcií má z dlouhodobého hlediska tendenci se navracet k normálu – ke své skutečné hodnotě.
Z krátkodobého hlediska (i v horizontu několika let) však do ocenění jednotlivých společností značně promlouvají emoce investorů a jejich nálada – investice do aktuálně populárních akcií, růstových akcií nevykazující žádný zisk apod.
Nelze říci, že by tržní kapitalizace společnosti v každém okamžiku odrážela i její hodnotu.
Jedná se pouze o číselné vyjádření ceny, kterou jsou momentálně investoři za danou společnost ochotní zaplatit.
Rozdělení společností dle tržní kapitalizace
Stejně jako v řadě jiných oblastí i v případě tržní kapitalizace určují trendy na západním pobřeží Atlantiku. A tak se i pro velikosti společností dle jejich tržní kapitalizace ustálily anglické pojmy – Mega cap, Large cap, Mid cap, Small cap a Micro cap.
Jejich konkrétní číselné vyjádření můžete vidět v tabulce níže:
Z tabulky výše také mimo jiné vyplývá, jak “malé” společnosti se obchodují na pražské burze. Například tržní kapitalizace ČEZ se dlouhodobě pohybuje na rozmezí mezi Mid Cap a Large Cap. Tržní kapitalizace Kofoly pak mezi Small cap a Mid cap.
Na světových burzách je situace samozřejmě jiná. Vezmeme-li za příklad americký trh, ten nabízí investorovi celou řadu možností z každé jednotlivé kategorie – a je to dobře.
Velikost akciové společnosti může do značné míry ovlivnit, jak se bude daná akcie chovat.
Ne každá akcie může vyhovovat komukoliv. Vzhledem ke konkrétní investiční strategii jednotlivce je důležité, aby si vybíral investice do společností, jejichž velikost je v souladu s jeho investiční strategií.
Tržní kapitalizace význam: Specifika investování do akciových společností dle jejich velikosti
Tržní kapitalizace je užitečnou metrikou, která investorovi pomůže určit, jak riziková může jeho investice být. Prozradí mu, o které akcie by měl projevit větší zájem, nebo jak dosáhnout vhodné diverzifikace portfolia.
A) Velké společnosti – Mega caps & Large caps
Tyto veřejně obchodovatelné společnosti charakterizuje tržní kapitalizace přesahující 10 miliard dolarů. Jedná se obvykle o velké a poměrně stabilní společnosti, které již delší dobu fungují. Často to jsou hlavní hráči ve svých zavedených průmyslových odvětvích.
Investice do velkých společností obecně volí konzervativnější investoři, kteří hledají spíše nižší investiční riziko a skutečnou hodnotu než explozivní růst.
Hodí se jako prostředek pro dlouhodobé zhodnocování peněz.
Investice do těchto společností vám nemusí nutně přinést obrovské výnosy v krátkém časovém období, ale z dlouhodobého hlediska tyto společnosti odměňují investory stabilním a dlouhodobým růstem ceny akcií a výplatou dividend.
Tržní kapitalizace společností střední velikosti se drží v intervalu mezi 2 a 10 miliardami dolarů. Obvykle se jedná o již zavedené společnosti, které působí v odvětví, u kterého můžeme očekávat rychlý růst.
Společnosti střední velikosti nezřídka reinvestují veškerý svůj zisk do dalšího růstu.
Díky tomu, že nevykazují žádný nebo pouze malý zisk, nesplňují kritéria hodnotového investování a jako investice je volí agresivnější investoři.
Investice do společností střední velikosti ze své podstaty přináší investorům o něco vyšší riziko než společnosti velké tržní kapitalizace, protože nejsou zatím na trhu tak zavedené. Jsou však atraktivní pro svůj růstový potenciál.
C) Společnosti s malou tržní kapitalizací – Small caps & Micro caps
Akciové společnosti nepřesahující tržní kapitalizaci 2 miliardy dolarů jsou označované jako společnosti s malou tržní kapitalizací. Jedná se buď o relativně mladé podniky nebo zástupce specializovaných trhů a nových průmyslových odvětví.
Investice do Small caps a Micro caps jsou díky vyjmenovaným faktorům považované za vysoce rizikové.
Menší společnosti mají přirozeně k dispozici méně zdrojů a jsou citlivější na zpomalení ekonomiky. Výsledek je, že ceny akcií Small caps a Micro caps bývají volatilnější. Zároveň jsou tyto akcie méně likvidní než cenné papíry vyspělejších a větších společností.
Kromě toho se pak můžete stát také obětí pump and dump schématu. S cenou akcií malých společností je snazší manipulovat prostřednictvím nepravdivých zpráv.
Jejich cena může snadno vyletět vzhůru, autor těchto informací využije příležitosti pro prodej akcií, a ty následně opět spadnou dolů.
Na druhé straně tyto společnosti také nabízejí zajímavé příležitosti k růstu. Jak už to však bývá, v tržní konkurenci zdaleka neuspěje každý. Vyberete-li si jako prostředek investování právě malé společnosti, je třeba dbát na diverzifikaci investic mezi mnohem větší počet akciových titulů.
Proč je tržní kapitalizace pro investora důležitá a jak ji využít v rámci investiční strategie?
Tržní kapitalizace je užitečná při hodnocení atraktivity jednotlivých investičních příležitostí a diverzifikaci. Neměli byste však odmítat nákup konkrétní akcie, protože je společnost příliš velká pro nákup nebo naopak.
Globální ekonomika je obrovská, slouží více než 7 miliardám lidí a charakterizuje ji rychle rostoucí střední třída.
Small cap, která působí na trhu o stovkách miliard dolarů, může v krátkém čase podstatně vyrůst.
Jednotlivé společnosti navíc mohou investorům poskytovat silné výnosy, aniž by nutně musela růst jejich tržní kapitalizace.
Oblíbeným prostředkem úspěšných společností pro využití jejich volného kapitálu jsou zpětné odkupy akcií, které snižují počet akcií v oběhu a odměňují dlouhodobé investory tím, že následně vlastní větší část společnosti.
Výplatou dividend se pak vracejí peníze akcionářům přímo “do jejich kapes”. Kombinace těchto dvou faktorů může výrazně snížit růst tržní kapitalizace, investoři přitom budou dosahovat výrazných zisků.
Na druhé straně malé společnosti, které potřebují hotovost, mohou vydávat akcie za účelem financování růstu, splácení dluhů nebo zkrátka zajištění provozu.
Takovým příkladem z minulosti je Aurora Cannabis, která neustálým emitováním nových akcií značně “rozředila” jmění stávajících akcionářů. To se na ceně akcií projevilo zásadním způsobem.
Cena akcií Aurora Cannabis v období 21. 10. 2018 až 21. 10. 2020
Pokud takto společnost s 10 miliony akcií vydá a prodá další 1 milion cenných papírů, 10 % vašeho bývalého kapitálu nyní patří novým akcionářům. Každý investor by tak měl před nákupem zvažovat i historii zpětných odkupů a ředění akcií.
Většina investorů možná postupem času zjistí, že nejlepší volbou je sestavení diverzifikovaného akciového portfolia, které zahrnuje společnosti různých velikostí.
Takové rozdělení vám pomůže dosáhnout požadované úrovně návratnosti investice při zachování rozumné rizikovosti.
Někteří investoři však trvají na stabilnějším vývoji svých investic a volí primárně Mega caps a Large caps. Naopak lidé s vysokou tolerancí rizika, kteří chtějí dosáhnout maximálního růstu, si naopak sestaví portfolio z větší části ze Small caps a Micro caps.
Tržní kapitalizace je metrika typická především pro akcie. Podobně jako v případě akcií se však stanovuje u kryptoměn, kde se rovná součinu aktuálního počtu mincí (či tokenů) v oběhu a jejich ceně.
Tržní kapitalizace kryptoměn však odpovídá i jejich hodnotě, není nutné ji porovnávat se “skutečnou” vnitřní hodnotou, jako v případě akciové společnosti.
V případě drahých kovů se tržní kapitalizace určuje podobně jako u kryptoměn. Jedná se o součin aktuální tržní ceny zlata nebo stříbra a množství doposud vytěženého drahého kovu.
U ostatních komodit, které jsou “spotřebovávány” jako ropa, kukuřice nebo pšenice, se s pojmem tržní kapitalizacenesetkáte. To samé platí i pro dluhopisy.
Tržní kapitalizace zlata
Tržní kapitalizace zlata je ohromující. Kdybychom ho považovali za “firmu”, jeho tržní kapitalizace by v srpnu 2024 činila přibližně 17 bilionů dolarů.
Jedná se celkovou hodnota veškerého vytěženého zlata na světě při ceně 2 500 USD za unci.
To by zlato řadilo suverénně do čela žebříčku největších “společností” na světě. Tento obrovský objem kapitálu odráží, jak významné místo má zlato v globální ekonomice a jak je dlouhodobě považováno za bezpečný uchovatel hodnoty.
Investujte v souladu s vaší investiční strategií
Veškerá pravidla uvedená výše jsou samozřejmě čistě obecná a v každé kategorii tržní kapitalizace bychom našli výjimky.
Je velmi důležité při sestavování investičního portfolia sledovat i tržní kapitalizace jednotlivých společností, nikoliv pouze poměr ceny a hodnoty jejich akcií.
Vyhnete se tak nepříjemným překvapením a budete mít jistotu, že investujete pouze do společností, které odpovídají vámi nastavené investiční strategii.
FAQs – Na co se nejčastěji ptáte
Co je tržní kapitalizace?
Tržní kapitalizace je celková hodnota všech akcií společnosti, která se vypočítává jako součin aktuální ceny jedné akcie a celkového počtu vydaných akcií.
Jaký má tržní kapitalizace význam?
Tržní kapitalizace poskytuje investorům rychlý přehled o velikosti a hodnotě společnosti na trhu, což je klíčové pro srovnání s dalšími podniky i investiční rozhodování.
Jaký je rozdíl mezi tržní kapitalizací a hodnotou společnosti?
Tržní kapitalizace odráží aktuální tržní cenu společnosti, zatímco skutečná hodnota může zahrnovat i další faktory jako aktiva, zisky a potenciál růstu.
Co ovlivňuje tržní kapitalizaci?
Tržní kapitalizace je ovlivněna faktory jako tržní nálady, nabídka a poptávka, finanční výkonnost společnosti a makroekonomické podmínky a také fundamenty společnosti.
Jaká je tržní kapitalizace zlata?
Tržní kapitalizace zlata se odhaduje na přibližně 17 bilionů dolarů, což by z něj udělalo největší “společnost” na světě, pokud by bylo považováno za firmu.
Proč se u komodit, jako je ropa nebo pšenice, nepoužívá tržní kapitalizace?
Tržní kapitalizace se používá pro aktiva, která nejsou spotřebovávána, jako jsou akcie nebo zlato. Proto se setkáte s pojmy, jako jsou tržní kapitalizace zlata, nebo tržní kapitalizace společnosti. U komodit, které se spotřebovávají, tento pojem nedává smysl.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Vojtěch se snaží čtenářům přinášet nejen kvalitní vzdělávací a aktuální obsah ze světa financí, ale také data, nástroje a zkušenosti z praxe.
Jeho záměrem je, aby byl Finex.cz platformou, která je užitečná jak pro začátečníky, tak pro zkušené investory. Sám se věnuje neustálému rozšiřování a zlepšování celého portálu tak, aby stále odpovídal zvyšujícím se potřebám rostoucího množství čtenářů.
Své zkušenosti ze světa financí získal při studiích na Vysoké škole ekonomie a managementu, návštěvami desítek finančních konferencí po celé Evropě ale také praxí a správou svých vlastních investic. Jeho osobní investiční portfolio zahrnuje zejména kryptoměny a akcie, ale v menší míře i nemovitosti a další méně konvenční typy investic.
“Našim cílem není čtenáře jen informovat, ale také inspirovat, vzdělat a pomoci jim zhodnotit jejich peníze. Máme za sebou roky dobrých výsledků, ale stále před sebou vidíme i další vzrušující cestu.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.