Informace o Volkswagen
Volkswagen (v němčině znamená “lidové vozidlo“) je německou automobilkou, která patří mezi ty největší na světě. Její akcie jsou součástí německého indexu DAX.
Obsah článku o akciích Volkswagen
Historie Volkswagenu
Volkswagen byl založen v roce 1937 v tehdejším nacistickém Německu. Jeho cílem mělo být vyrábět lidové vozidlo. Krátce po založení však vypukla Druhá světová válka a tak se produkce přeorientovala na vojenské stroje.
Po konci války se konečně rozeběhla výroba vozidel. Dodnes známý Beetle (Brouk) začal z bran továrny vyjíždět v milionových sériích. Automobilce se dařilo, a tak v roce 1965 koupila výrobce Auto Union (dnešní Audi). Růst automobilky, ale hlavně celého koncernu pokračoval.
V roce 1982 Volkswagen získal španělský Seat. Roku 1991 získal podíl v české Škodovce a o tři roky později v ní již vlastnil většinu.
V roce 1998 přibyly do portfolia prestižní značky Bentley, Lamborghini a Bugatti. Zatím posledním přírůstkem koncernu se v roce 2011 stalo Porsche.
V září roku 2015 se Volkswagen začal vyšetřovat kvůli podezření pro obcházení emisních testů u svých dieselových modelů. Posléze se podezření nejenom potvrdilo, ale obdobné obcházení se ukázalo i v jiných státech, Evropu nevyjímaje.
Jen ve Spojených státech zaplatila automobilka pokutu 18 miliard dolarů, kromě toho i spoustu dalších nákladů, jako byl třeba zpětný odkup vozidel.
Celá tato kauza, známá jako Dieselgate, pošramotila do té doby její výbornou pověst. Z tohoto důvodu a i z důvodu stále se zpřísňujících emisních limitů začal Volkswagen masivně investovat do elektromobilů a celkové změny image. Výsledkem bylo nové logo, představené v září 2019 a nové elektrické vozidlo ID.3.
Vývoj cen akcií Volkswagen
V roce 2005 začaly akcie Volkswagenu celkem strmě růst, aby roku 2008 přišel první větší propad, který souvisel s celosvětovou ekonomickou krizí a s ní spojeným propadem v prodejích automobilů.
V prosinci 2009, kdy krize pominula a prodeje aut začaly opět růst, vyrazily směrem vzhůru i akcie VW. Tempo růstu bylo na takto velkou a zavedenou společnost obrovské, za šest let vyskočila cena akcií na pětinásobek.
Na konci března 2015 přišel ale masivní propad ceny až na zhruba 40% původní hodnoty. Způsoben byl aférou Dieselgate. Koncern a s ním i akcie se z této události dokázaly otřepat a od října 2015 akcie vykazovaly sice mírný, ale setrvalý růst. V roce 2019 jejich cena stagnovala.
Co může ovlivnit cenu akcií VW
Automobilový průmysl je hodně velký, ale zároveň je nákup nového auta jednou z prvních věcí, kterou jsou schopni lidé oželet. Jakákoli ekonomická krize se proto projeví poklesem prodejů a s tím souvisejícím poklesem ceny akcií.
Dalším možným hybatelem jsou jednotlivé emisní limity a zákony, které mohou ovlivnit prodeje jednotlivých modelů
V neposlední řadě je to pak samotný ekonomický stav společnosti, Pro jeho hodnocení vám mohou být dobrým rádcem pravidelné čtvrtletní zprávy dostupné na webu koncernu.
Akcie Volkswagen – dividendy
Akcie Volkswagen svým držitelům každoročně vyplácí dividendy. Bylo tomu tak i v krizových letech 2008 a 2015, lze proto předpokládat, že je bude vyplácet i nadále.
Krom roku 2015 se poslední roky drží P/E poměr dividend kolem hodnot 2 až 3, což není nejlepší pro čistě dividendový výnos.
Jak na obchodování akcií Volkswagenu
První možností je krátkodobé obchodování v řádu dní, případně dokonce intradenní, při kterém celý obchod proběhne během jednoho dne. Při tomto přístupu musíte využívat především technickou analýzu, která vám pomůže načasovat správný vstup a výstup z obchodu.
Dalším způsob obchodování je střednědobý, při kterém držíte akcie v řádu měsíců. Při tomto přístupu už musíte kromě obchodních signálů z technické analýzy alespoň částečně sledovat i jednotlivé fundamentální informace.
Poslední variantou je poziční držení akcií v délce několika let. V tomto případě budete muset sledovat fundamentální zprávy jak samotné automobilky, tak i celého automobilového odvětví.
Favorit redakce
- Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
- Možnost nákupu frakčních práv a ETF
- Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
- Danění českých dividend 35% sazbou
Příklady obchodování akcií
Akcie lze obchodovat intradenně za použití finanční páky. To znamená následující:
Krátkodobý obchod
Rozhodnete se u brokera XTB otevřít obchod v hodnotě 20 akcií VW. Jedna akcie v ten moment stojí 150 EUR. Pokud byste obchodovali bez páky, stál by vás tento nákup 150 EUR * 20 akcií = cca 75 000 Kč. Vy ale budete pravděpodobně obchodovat s pákou. Řekněme 1:10. To znamená, že budete na takový nákup potřebovat 10x méně peněz. Přesněji řečeno 7 500 Kč.Za pár dnů si všimnete, že cena jedné akcie vyrostla až na cenu 155 EUR a rozhodnete se pozici uzavřít. Rozdíl mezi vaši nákupní a uzavírací cenou je 5 EUR na akcii. Váš výsledný zisk by tedy z tohoto obchodu byl 5 EUR x 20 (akcií) = 100 EUR (cca 2500 Kč).
Dejme tomu, že chcete ale koupit reálné akcie a držet je. Co se může stát?
Střednědobý obchod
Předpokládejme, že cena za jednu akcii Volkswagenu je 150 EUR. Pro koupi deseti akcií si proto budete muset připravit 1500 EUR. Po třech měsících se cena za akcii dostane na hodnotu 162 EUR. Při prodeji tak dostanete 1620 EUR. Váš zisk bude 120 EUR, v procentech pak 7,4 %, resp. 29,6 % p.a.
V případě akcií jako jsou právě ty Volkswagenu se ale můžete rozhodnout i pro poziční obchod.
Poziční obchod
Nakoupíte tedy deset akcií po 150 eurech, ale prodáte je až po šesti letech. Jejich cena se mezitím dostane na hodnotu 190 EUR/akcie. Při prodeji byste dostali zpět 1900 EUR, vydělali byste tak 400 EUR.Kromě toho byste ještě každý rok inkasovali dividendu. Vzhledem k historickému vývoji předpokládejme, že by její výše v jednotlivých letech mohla být 5, 6, 6,50, 7, 7,50 a 8 EUR. Na jednu dividendu byste tak za šest let získali 40 EUR, při deseti dividendách celkem 400 EUR.
Váš celkový výdělek by tak byl 800 EUR (400 EUR za růst ceny akcií a 400 EUR za dividendy). Procentuální zhodnocení by bylo 53,3 %, resp. 8,9 % p.a.
Na prvním příkladu je krásně vidět výhoda CFD obchodování a hlavně pak páky, které brokeři nabízí. Pozor ale! Sice finanční páka zvyšuje možný zisk, ale také případnou ztrátu.
Níže se můžete podívat na video, které vám na akciích Apple ukáže, v čem se liší klasický nákup akcií a obchodování akcií prostřednictvím CFD kontraktů. Obchody jsou prováděny u brokera RoboMarkets.
Video: Vzorové nákupy akcií Apple u Robomarkets
Jak na reálné obchodování akcií Volkswagenu
Pokud vás předchozí řádky zaujaly a rádi byste se pustili do skutečného obchodování, budou vás čekat následující kroky:
- Nejprve si musíte založit obchodní účet u brokera, přes kterého budete moct obchodovat na burze. Musí však umožňovat obchody na německé burze. Takový je třeba broker XTB, který je navíc v češtině.
- Pro dokončení registrace budete muset vyplnit několik dokumentů a nahrát vaše doklady totožnosti (viz Návod na registraci u XTB krok za krokem)
- Po úspěšném vytvoření účtu si na něj převede finanční prostředky.
- Před prvním obchodem si budete muset zvolit vhodnou obchodní strategii, podle které budete obchodovat. Nebudete-li si s ní jistí nebo se budete chtít seznámit s prostředím pro zadávání obchodních příkazů, můžete využít demo účet a vyzkoušet si obchodování bez rizika ztráty peněz.
- Až si vše vyzkoušíte, můžete přistoupit k reálnému obchodování. Až dostanete podle vaší strategie pokyn k nákupu, zadáte obchodní pokyn v obchodní platformě.
Strategie vám později i řekne, kdy z obchodu vystoupit. A půjde-li vše dobře, budete se těšit z vydělaných peněz
Proč se vyplatí o Volkswagen akcie zajímat
Volkswagen patří mezi největší automobilky světa a je zde proto předpoklad, že bude schopen čelit budoucím výzvám v automobilovém průmyslu. Navíc každoročně vyplácí dividendu, která tak může být dobrý pasivním příjmem. Výhodou je i možnost obchodovat během dne.
Akcie Volkswagenu se obchodují v eurech, které můžete rovnou využít pro nákupy v zahraničí nebo třeba na dovolené a tak se vyhnout případnému měnovému riziku.
Více informací o Volkswagenu:
- Oficiální čtvrtletní zprávy automobilky (VolkswagenAG.com)
- Vývoj akcií (boerse.de)
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.