FinexFundamentální analýza10. díl Seriálu fundamentální analýzy: Co je Earnings Per Share (EPS) a jak jej využít při investici do akcií?
10. díl Seriálu fundamentální analýzy: Co je Earnings Per Share (EPS) a jak jej využít při investici do akcií?
Zjistěte, co je EPS a jak může ovlivnit vaše investiční rozhodnutí. EPS je zásadní ukazatel finanční výkonnosti společnosti, který vám může pomoci lépe porozumět a předpovědět její budoucí růstový potenciál.
V rámci dnešního článku se podíváme na jeden z nejdůležitějších ukazatelů, bez kterého se žádný investor ani analytik při fundamentální analýze akcií neobejde.
Jde o ukazatel Earnings Per Share, zkráceně jenom EPS. EPS ukazatel je výchozím údajem i jiné fundamentální ukazatele, jako je například poměrový ukazatel P/E.
Pokud vás zajímá, co to je EPS a jaký má EPS význam, pojďme se tedy na EPS podívat, abychom věděli, k čemu je dobrý a jak funguje.
EPS stručně
EPS (Earnings Per Share) je finanční ukazatel vyjadřující čistý zisk společnosti na jednu akcii, což je klíčové kritérium pro hodnocení finanční výkonnosti firmy.
EPS se vypočítá jako čistý zisk po odečtení preferenčních dividend dělený počtem akcií v oběhu.
Vyšší EPS obecně znamená lepší finanční zdraví společnosti a vyšší potenciál pro růst, přestože by měl být použit v kombinaci s dalšími ukazateli.
Co je EPS (Earnings Per Share) – EPS význam?
EPS ukazatel neboli zisk na akcii je finanční ukazatel, který vyjadřuje čistý zisk společnosti na jednu akcii. Lze jej však vypočítat i pro celý akciový index.
Čistý zisk se získá odečtením všech nákladů, včetně daní a ostatních poplatků, od celkového výnosu společnosti. Poté se tento zisk vydělí počtem akcií v oběhu a tím se získá konkrétní hodnota EPS akcie.
Výpočet EPS akcie
Pro výpočet EPS se používá následující vzorec:
EPS = (čistý zisk – preferenční dividendy) / počet akcií v oběhu
Kde preferenční dividendy jsou dividendy, které se vyplácejí držitelům preferenčních akcií ještě před tím, než získají svou dividendu běžní akcionáři. Proto se čistý zisk preferenční dividendou odečítá.
Ne všechny akciové společnosti ale preferenční akcie mají. V takových případech stačí rovnou vydělit čistý zisk počtem emitovaných akcií.
Konkrétní příklad: Předpokládejme, že společnost ABC má čistý zisk ve výši 10 milionů dolarů a počet akcií v oběhu je 5 milionů. Když společnost neemitovala žádné preferenční akcie, hodnota EPS se vypočítá následovně:
EPS = (10 mil. dolarů) / (5 mil. akcií) = zisk na akcii (EPS akcie) jsou 2 dolary
Použití EPS při investicích do akcií
Co to je EPS už není víte, jaký však má EPS význam? Zisk na akcii je důležitým ukazatelem při hodnocení finanční výkonnosti společnosti a rozhodování o investicích.
Vyšší hodnota EPS akcie obecně naznačuje, že společnost má lepší finanční výkonnost a tím pádem vyšší ziskovost. Ukazatel EPS je však jeden z mnoha ukazatelů fundamentální analýzy, takže by se neměl používat samostatně.
EPS ukazatel je vhodné kombinovat s celkovými výnosy, ROE, ROA a pokud možno celou kapitálovou strukturou společnosti.
Vlastně je na místě používat dohromady ukazatele hodnoty, ziskovosti, likvidity a solventnosti. Abyste měli skutečně ucelený přehled o tom, jak na tom společnost je.
Investoři samozřejmě mohou porovnávat EPS ukazatel různých společností. A to i napříč odvětvími. Je však dobré myslet na to, že u některých odvětví jsou běžné nižší EPS a jinde zase vyšší zisk na akcii.
Musíte zkrátka brát v potaz, do jakého sektoru akciový titul spadá.
Když se hodnota EPS akcie v průběhu času zvyšuje, znamená to, že společnost má růstový potenciál. Tím pádem může být pro investory přitažlivá.
Na druhé straně, když se hodnota EPS ukazatele snižuje, znamená to, že společnost má zřejmě dlouhodobě problémy s hospodařením. A takovým akciovým titulům je asi lepší se vyhnout.
Forward EPS
Už jsme si ujasnili, jaký má EPS význam. To však stále není všechno. K EPS ještě existuje i jeho “předcházející”forma, neboli ještě vpřed hledící forma. A tím je forwardEPS.
Info
Forward EPS ukazatel se snaží predikovat budoucí zisky společnosti. Zatímco klasický EPS je zpožděný ukazatel.
Protože se vypočítává na základě minulých výsledků společnosti. Zpravidla za předešlých 12 měsíců v řadě. Kdežto forward EPS se vypočítává na základě očekávaných budoucích zisků z následujících měsíců.
Pro výpočet forward EPS se používají odhady analytiků a expertů v daném odvětví. Tyto odhady se poté použijí k odhadu budoucího zisku na akcii.
Forward EPS může být užitečný ukazatel pro investory, kteří se snaží odhadnout, jak se bude společnost vyvíjet v budoucnosti a jaký bude mít potenciál pro generování zisku.
Také se poté srovnává, jak se skutečné EPS liší od forward EPS. Když je výsledný zisk na akcii vyšší, jak forwardový, je to trhem ohodnoceno kladně. Pokud je tomu naopak, trh to kurzově může propsat negativně.
Forward EPS se logicky též může využít při výpočtu poměrového ukazatele P/E. Z čehož nám poté zase vzniká forward P/E. To znamená, že bere v potaz současnou cenu akcie a dává ji do poměru s budoucím odhadem zisků.
FAQs – Na co se nejčastěji ptáte
Co je to EPS?
EPS (Earnings Per Share) je ukazatel zisku na jednu akcii společnosti, vypočítaný jako čistý zisk dělený počtem akcií v oběhu.
Proč je EPS důležitý?
EPS je důležitý pro hodnocení finanční výkonnosti společnosti a může pomoci investorům při rozhodování o investicích.
Jaký má vysoký EPS význam?
Vysoký zisk na akcii obvykle naznačuje lepší finanční výkonnost a vyšší ziskovost společnosti.
Jaký je rozdíl mezi EPS a Forward EPS?
EPS vyjadřuje minulý zisk na akcii, zatímco Forward EPS predikuje budoucí zisky na základě odhadů analytiků.
Jaký konkrétní má EPS význam při investování?
EPS se používá k hodnocení finančního zdraví společnosti a k porovnávání výkonu různých firem.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.