P/E zřejmě znají hlavně akcioví obchodníci a investoři. Podle mnoha článku a učebnic se jedná o zcela zásadní ukazatel akciových titulů, snad téměř o svatý grál všech ukazatelů.
Co ale vlastně ukazatel P/E znamená, jak se počítá, a jak hodně na něj lze spoléhat? To a mnohem více se dočtete v tomto článku.
P/E poměr stručně
Poměr ceny k zisku (P/E) je pro obchodníky s akciemi a investory klíčovým ukazatelem, který ukazuje, jaký násobek zisku momentálně stojí daná akcie.
Vypočítá se vydělením aktuální ceny akcie jejím ziskem na akcii (EPS) za posledních 12 měsíců, čímž pomáhá investorům posoudit hodnotu a potenciální návratnost investice do akcie.
Ukazatel P/E má několik omezení, mezi něž patří závislost na historických údajích, neschopnost porovnávat společnosti z různých odvětví a nemožnost jeho použití, pokud společnost nedosahuje zisku.
P/E, někdy též bez lomítka PE, je zkratkou anglického Price to Earnings. Jde tedy o poměr ceny a zisku, v obou případech se bavíme o hodnotách na jednu akcii.
P/E říká, jaký násobek čistého zisku na akcii (E) je investor ochoten zaplatit za jednu akcii.
Jinými slovy jde v zásadě o návratnost investice v letech. Pokud samozřejmě uvažujeme, že dnešní hodnota P/E bude konstantní po celou životnost investice.
Tradiční P/E
Standardní ukazatel P/E dává do poměru současnu cenu akcie (jak ji vidíte v obchodní platformě) a zisky na akcii za posledních 12 měsíců. Jestliže je cena jedná akcie například 60 dolarů a zisk za posledních 12 měsíců činí 3 dolary, potom je P/E na hodnotě 20 (60 děleno 3).
Nevýhodou P/E je výpočet z historických dat. Přece jen se odvoláváme na posledních 12 měsíců. Porovnávat také musíme společnosti, které jsou ze stejného odvětví, jinak se koukáme na jablka a hrušky.
Pokud bychom chtěli porovnávat dvě společnosti z jiných odvětví, mohli bychom zkusit ukazatel otočit, tedy udělat z něj E/P. Tím vznikne zisková výnosnost a tu je možné porovnávat s jinými investičními příležitostmi.
Když se podíváme na náš příklad výše, cena akcie je 60 dolarů a zisk za posledních 12 měsíců jsou 3 dolary, P/E je 20. E/P pro tento případ je 3/60 = 5 %.
Jinými slovy naše investice má historicky výnosnost 5 %. Tento historický výnos si poté můžeme srovnat s jinými příležitostmi na trhu, se zlatem, nemovitostmi atd.
Forward P/E
Oproti klasickému ukazateli P/E je forward P/E tzv. dopředu hledící. To znamená, že bere v potaz současnou cenu akcie a dává ji do poměru s budoucím odhadem zisků.
Zdá se, že forward P/E je pro investora užitečnější než klasické P/E. My přece chceme investovat nyní a do budoucna. Historické výsledky nám již žádné peníze nevydělají.
Ovšem je potřeba myslet na to, že historie je jasně daná a budoucnost je pouhým odhadem.
Navíc společnosti znají forward P/E a často upravují odhadované zisky na vyšší úroveň. V některých případech bychom mohli mluvit možná až o falšování dat.
Samozřejmě i tady můžeme hodnoty otočit a udělat forward E/P. Tím získáme budoucí ziskovou výnosnost v procentech.
Opět platí, že v takovém případě ji můžeme srovnávat i s jinými investicemi napříč trhem. U klasického nebo forward P/E porovnáváme vždy jen společnosti z jednoho odvětví.
Již známe klasické P/E, forward P/E, nyní se podíváme, kdy je akcienadhodnocená nebo podhodnocená a podle čeho teda vlastně nakoupit nebo prodat. A má větší váhu klasické nebo forward P/E?
Kdy je akcie nadhodnocená nebo naopak podhodnocená?
Z dlouhodobého průměru P/E indexu S&P 500 se za baseline P/E považuje číslo 15.
Pokud je P/E vyšší než 15, tak by daná akcie měla být nadhodnocená, tedy drahá. P/E pod 15 naopak značí podhodnocenou akcii a vybízí k nákupu.
Kde najít P/E?
Ukazatel P/E není nutné u všech akcií ručně počítat, najdete jej ve spoustě screeningových nástrojů. I my na našich stránkách P/E u jednotlivých ukazujeme – podívejte se např. na profil akcií Tesla.
Do přehledu jsme zařadili 5 oblíbených akciových titulů. Než je analyzujeme podrobněji, tak si přidejme informaci, že za posledních 12 měsíců (od ledna 2021 zpětně) většina zmíněných titulů rostla na ceně, a to i o desítky procent.
Na první pohled zaujmou dvě hodnoty. Začněme Fordem, u něj sice cena akcií rostla, ale společnost nedosáhla zisku, v poměru P/E nám tedy chybí to “E” a ukazatel nic nezobrazí.
Druhou zajímavou hodnotou je Tesla. Ta má P/E na úrovni 1 283,2. Její akcie se zdají být silně nadhodnoceny, ale přitom dlouhodobě rostou, jak je to možné? Je to jednoduché, P/E zároveň může ukazovat, že zisky (E) by měly být výrazně vyšší a pokud má společnost potenciál, tak právě zisky (E) porostou. A to je zřejmě případ Tesly (rozvíjející se společnosti).
Podle P/E byste měli investovat v zásadě jen do automobily Toyota. Rozhodně netvrdíme, že to je špatná investice, ale naopak tvrdíme, že investice do Tesly rozhodně není horší, jak by se mohlo podle P/E zdát.
Na porovnání dáváme i dva technologické (IT) giganty. U nich je vidět, že cena je nadhodnocena, jsme nad úrovní 15. V těchto případech je cena prostě vyšší, protože tyto společnosti jsou oblíbené a v ceně akcií je započítán i goodwill (cenu zvyšuje obliba, vztahy se zákazníky, jméno firmy). I přesto tyto akciové tituly rostou a jsou zajímavé.
Na této demonstraci je vidět, že P/E samo o sobě nemusí dávat tu správnou informaci a to i při porovnání v jednom sektoru. Ovšem tím nechceme říci, že je P/E špatné, jen je potřeba jít více do hloubky a vědět, proč je P/E takové, jaké je.
Nedostatky výpočtu P/E
P/E má hned několik nedostatků. Prvně to může být celé “E” – zisky. Pokud se podíváme na období po světové krizi, po roce 2008, tak si všimneme, že v roce 2009 u mnoha společností nebylo možné P/E vypočítat. Zisky nebyly žádné a P/E nemá záporné hodnoty. Stejný problém je u nových nebo cyklických společnostech.
Samotný výpočet nezohledňuje současnost, ale vychází z dat rok zpět nebo kouká na nejasnou budoucnost a lze jej snadno zmanipulovat.
V případě společností, kde dlouhodobě klesá cena i zisk je možné zachovat stále stejný poměr P/E a nevidíme, co se děje na pozadí.
P/E hodnotí pouze společnosti ze stejného sektoru. To je další poměrně značné omezení. Připočítat k tomu ale musíme i další výše zmíněné limity ukazatele P/E.
Důležité je si také uvědomit, že zisk se nerovná dividendám. Dividendy jsou jen část zisku (nerozdělený zisk pro akcionáře).
Ve skutečnosti většinu zisku firmy reinvestují. Pozor tedy, zisk společnosti (E) je komplexnější, nejde jen o dividendu (co je dividenda?), ale i o rezervní fondy společnosti, vázané fondy či o “nerozdělený zisk”.
U P/E si dejte pozor na:
Nemá záporné hodnoty a pokud nejsou zisky (E), není P/E
Vychází z historie nebo naopak z nejisté a lehce zmanipulovatelné budoucnosti
Pokud dlouhodobě společnosti klesá cena i zisk stejným tempem, P/E ukazatel to nezobrazí
Srovnávat lze pouze společnosti ze stejného sektoru
Ukazatel P/E má vypovídající hodnotu, ale neměl by to být jediný a ani hlavní indikátor, podle kterého budete investovat či obchodovat.
Naopak, jeho využití bych viděl až v té poslední fázi. Dejme si příklad.
Rozhodujete se například nad investicí do Apple nebo Samsungu. Obě společnosti máte analyzované, ale stále nevíte, do které investovat.
Řekněme, že ani na jedné vás nic neodradilo, vidíte zdravé financování, dosahování zisků, a i zajímavou budoucnost. I přesto se stále neumíte rozhodnout.
A nyní je to přesně ten moment, kdy se hodí P/E. Ale měli byste teď koukat na klasické P/E nebo na forward P/E?
Samozřejmě obě hodnoty mají něco do sebe. Osobně se koukám na změnu, jaké je P/E klasické a jaké je forward a vyhodnocuji samotnou změnu. V tomto případě je to ale individuální a nelze říct, že by jedno P/E bylo lepší nebo horší.
Vyplatí se sledovat P/E?
P/E je mezi investory velmi oblíbenou hodnotou. Z mého pohledu je ale hodně přeceňované. P/E má mnoho omezení a samotné číslo P/E toho ve skutečnosti tolik neříká.
Investovat čistě dle P/E (klasického nebo forward) je z mého hlediska prostě nesmysl, tím ovšem nechci P/E úplně odepsat.
Svoji hodnotu určitě má, ale nenahradí analytickou práci investora. Mnoho investorů kouká na P/E jako na první parametr, já bych jej naopak zařadil až ke konci.
Ukazatel P/E mi pomůže ve chvíli, kdy už mám úzký výběr titulů a nevím, do kterého z nich investovat.
P/E tedy ano, ale opatrně a v souvislostech s dalšími informacemi.
Jedná se o poměrový ukazatel, který je užitečný, může pomoci, ale je to spíše doplněk než něco, na čem lze postavit celou obchodní strategii.
Další zdroje informací:
Investopedia (P/E Ratio Definition: Price-to-Earnings Ratio Formula and Examples)
S tradingem jsem aktivně začal v roce 2011, kdy jsem si otevřel první reálný obchodní účet. Po cca ročních zkušenostech s krátkodobými obchody na forexu jsem se přesunul na opce, později zamířil na akcie a komodity.
Dnes mám trading jako koníček a i z těchto důvodů vyhledávám dlouhodobé investice napříč instrumenty. Obchodování je mým dlouhodobým zájmem, o čemž svědčí i moje bakalářská a diplomová práce věnová forexu a tvorbě fundamentální a technické analýzy pro co nejpřesnější predikci. I když se obchodování nevěnuji na plný úvazek, působím ve financích a s chutí publikuji i na těchto webových stránkách.
Vojtěch se snaží čtenářům přinášet nejen kvalitní vzdělávací a aktuální obsah ze světa financí, ale také data, nástroje a zkušenosti z praxe.
Jeho záměrem je, aby byl Finex.cz platformou, která je užitečná jak pro začátečníky, tak pro zkušené investory. Sám se věnuje neustálému rozšiřování a zlepšování celého portálu tak, aby stále odpovídal zvyšujícím se potřebám rostoucího množství čtenářů.
Své zkušenosti ze světa financí získal při studiích na Vysoké škole ekonomie a managementu, návštěvami desítek finančních konferencí po celé Evropě ale také praxí a správou svých vlastních investic. Jeho osobní investiční portfolio zahrnuje zejména kryptoměny a akcie, ale v menší míře i nemovitosti a další méně konvenční typy investic.
“Našim cílem není čtenáře jen informovat, ale také inspirovat, vzdělat a pomoci jim zhodnotit jejich peníze. Máme za sebou roky dobrých výsledků, ale stále před sebou vidíme i další vzrušující cestu.”
Abychom mohli poskytovat co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím a funkcím technologie, jako jsou soubory cookies. Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.