Dostali jste někdy slevové kupóny nebo speciální odměny jen proto, že jste byli členem klubu nějaké značky? Pokud ano, tak jste ve své podstatě obdrželi “airdrop”.
Definice kryptoměnového airdropu je podobná, znamená masovou distribuci kryptoměnových tokenů do mnoha digitálních peněženek. Tyto tokeny zpravidla putují do peněženek uživatelů používajících či propagujících daný kryptoměnový projekt, za což získávají odměnu (airdrop).
Dostat kryptoměny zdarma sice může znít jako pohádkový příběh, nic ovšem není tak růžové, jak se na první pohled může zdát. V článku si vysvětlíme, jak airdropy fungují, jak je získat a na co si dát pozor.
Portál CoinMarketCap udává, že existuje bezmála 20 tisíc různých kryptoměn. V takto masivní konkurenci je pro každý nový kryptoměnový projekt velmi obtížné získat si oddanou komunitu, prostředky od investorů či nějaký mediální zájem. Airdropy nabízí způsob, jak vyniknout z davu tím, že projekty bezplatně rozdají část svých tokenů novým či stávajícím členům komunity.
Vlastní token projektu přináší mnoho výhod, ať je to v podobě zmíněných odměn uživatelům, čímž si projekt může získat stabilní a podporující komunitu, nebo jej lze využít v podobě hlasovacích práv při rozhodování v DAO (governance token), což dohromady vytváří konkurenční výhodu oproti decentralizovaným aplikacím bez žádného tokenu.
To je třeba příklad úspěšné decentralizované burzy Uniswap, která původně neměla v plánu žádné tokeny vydávat. Situace se změnila v momentu, kdy na ní přímý konkurent SushiSwap provedl kontroverzní proces, který je zvaný jako Vampire attack, čímž platformě odčerpal část uživatelů a likvidity a jako dodatečnou výhodu nabídl vlastní token SUSHI.
Burza Uniswap byla nucena jednat, takže se také rozhodla vytvořit vlastní token UNI, který posloužil k výše vypsaným benefitům.
Zůstaňme u příkladu decentralizované burzy Uniswap. Ta se na základě zmíněných událostí rozhodla vytvořit token UNI a úměrně ho rozdělit mezi svou komunitu. Tímto okamžikem vznikl jeden z prvních kryptoměnových airdropů.
Distribuce tokenů proběhla tak, že je Uniswap zpřístupnil každému, kdo použil burzu před určitým datem.
Poznámka: Tato událost se odborně nazývá snapshot.
Každý způsobilý, jehož kryptoměnová peněženka splnila podmínky, dostal zdarma nárok na 400 UNI tokenů. K nárokování tokenů stačilo zaplatit transakční poplatek blockchainu a tokeny přijmout přes tlačítko “claim”.
V té době se jednalo o něco nevídaného, jelikož doslova desetitisíce uživatelů během okamžiku dostali airdrop v hodnotě jednotek tisíc dolarů.
Kdo si zároveň počkal, byl bohatě odměněn, protože cena tokenu se v jednu chvíli prodávala za 30 dolarů. Airdrop se tedy pohyboval okolo sumy 12 tisíc dolarů.
Celkem rozlišujeme tři kategorie airdropů:
Tento typ airdropů vyžaduje, aby uživatelé provedli předem určené, zpravidla jednoduché úkoly, čímž získají slíbené tokeny. Nejčastěji to zahrnuje opětovné tweetování informací o daném projektu, vytvoření příspěvku na Instagramu včetně označení několika přátel nebo připojení ke skupině Telegram.
Marketingové airdropy obvykle využívají nové projekty, jako např. meme coiny, anebo decentralizované aplikace na fungujících blockchainech, které se snaží přilákat nové členy do své komunity.
Pravděpodobně nejúspěšnější marketingový airdrop rozdal v roce 2021 experimentální projekt Cope na síti Solany. Tým projektu rozdal veškeré množství tokenů komunitě, jež musela splnit stanovené marketingové a komunitní podmínky. Airdrop se jeden čas vyšplhal na ohromujících 6 700 dolarů.
Většina airdropů tohoto typu nicméně úspěšná není. Už z principu, že se často jedná o úkoly týkající se “označování”, je množství uživatelů enormní a do toho se na tento typ příspěvků chytá mnoho internetových botů.
Nemluvě o zvýšeném riziku kryptoměnové bezpečnosti – častý negativní jev je phishing veřejně sdílené peněženky či ztráta soukromí zveřejněním osobních údajů třetí straně. V případě marketingových airdropů typu “označte 3 kamarády, sdílejte příspěvek a vyhrajte XY tokenů” není zároveň mnohdy ověřitelné, zdali byli výherci spravedlivě vylosováni.
Ohlášené airdropy jsou podobné retrospektivním s tím rozdílem, že o nich předem víme. Jsou charakteristické následujícími vlastnostmi:
Mezi známý ohlášený airdrop patří Gro Protocol, ten v září 2021 ohlásil, že 1 % z celkového množství tokenů rozdá komunitě, konkrétně těm, kdo splní níže uvedené podmínky:
Oproti marketingovým airdropům zde uživatel musí počítat s obětováním transakčních poplatků na daném blockchainu, zvýšená opatrnost kvůli bezpečnosti je také na místě – to lze případně vyřešit vytvořením nové kryptoměnové peněženky bez žádných hodnotných tokenů anebo cenných NFT. Zároveň je nutné počítat s možným častým prodejem tokenů po zveřejněném snapshotu.
Otázka je také, co chce daný projekt zvýšenou aktivitou uživatelů docílit, ne všechny projekty mají špatné úmysly, nicméně není tajemstvím, že se tímto způsobem dají poměrně lehce zmanipulovat fundamentální statistiky protokolu, např. celková uzamčená hodnota DeFi (TVL) nebo počet uživatelů na platformě.
Poznámka: U centralizovanějších aplikací, které svým uživatelům poskytují airdrop, může být uživatel požádán o provedení ověření KYC (Know Your Customer) nebo poskytnutí své e-mailové adresy.
K retrospektivnímu airdropu obvykle dochází, když existující protokol uvolní nativní token. Je možné to chápat jako způsob odměňování těch, kteří projekt vyzkoušeli, a těch, kteří přispěli k jeho počátečnímu růstu. A protože retrospektivní airdropy zahrnují projekty, které již nějakou dobu fungují, tudíž jsou schopné generovat příjmy ze svých nabízených služeb, tak jsou ve většině případů hodnotnější než ohlášené a marketingové airdropy.
Uživatelé zároveň mnohdy tyto decentralizované aplikace či protokoly využívají bez ohledu na případný airdrop, takže když už daná odměna přijde, tak je pravděpodobnější, že uživatel token v momentu odměny neprodá, čímž z dlouhodobého hlediska podporuje hodnotu projektu jako takového, nebo alespoň zůstane členem komunity.
Nevýhody jsou podobné jako u ohlášených airdropů, tedy náklad v podobě transakčních poplatků, strávený čas a kryptoměnová bezpečnost.
Níže se nachází příklady několika z největších airdropů, které kdy vznikly, jaké byly podmínky získání a jak byl aidrop výnosný v čase.
LooksRare je komunitní NFT tržiště, jež provedlo začátkem roku 2022 Vampire Attack na přední digitální tržiště OpenSea. Platforma nabízí sběratelům a obchodníkům s NFT řadu výhod, od nabídky nákupní ceny (offer) pro celou NFT kolekci po vícenásobné zrušení.
Součástí vzniku platformy LooksRare byla odměna stávajícím uživatelům OpenSea, kdy dle konkrétních kritérií tým rozdal 120 milionů tokenů LooksRare (LOOKS). To představovalo 12 % všech mincí z celkové zásoby.
#LooksRare NFT Marketplace Now Live!
🪂 $LOOKS airdrop claim open
⏰ Staking starts at block 13977012
💰 Trading reward calculations start tomorrowLFG! 💎👀https://t.co/Y1jt9Kmqt6
— LooksRare (@LooksRare) January 10, 2022
Aby si mohl uživatel nárokovat svůj podíl tokenů, tak musel splnit tři kritéria:
Největší možná získaná hodnota, 10 000 tokenů LOOKS, odpovídalo v době spuštění airdropu částce kolem 15 tisíc dolarů. Kdo ale neprodal a vyčkal, tak měl po pouhých pár dnech celkovou částku mnohem vyšší.
20. ledna totiž vyšplhala hodnota tokenu k 7 dolarům, což ve znázorněném příkladu 10 000 tokenů odpovídá 70 tisíc dolarů.
Z vysvětlení výše je patrné, že LooksRare byl nepřímý retrospektivní airdrop, což znamená, že se vyplatí využívat i platformy, u nichž se airdrop nepředpokládá. Kdo ví, třeba největší digitální tržiště OpenSea v budoucnu překvapí. Pokud se tak stane, tak to určitě bude stát za to!
dYdX je decentralizovaná služba pro obchodování krypto derivátů s velkým množstvím maržových obchodů a opcí pro každého. Protokol založil v roce 2017 Antonio Juliano, bývalý inženýr Coinbase. Platforma od svého vzniku běží na síti Etherea.
Dne 4. srpna 2021 dYdX ohlásila spuštění svého tokenu se stejným názvem (DYDX). Celkové množství tokenů projektu bylo stanoveno na 1 miliardu, přičemž 50 % bylo určeno uživatelům platformy.
https://twitter.com/dydxfoundation/status/1424728543121006592
Airdrop byl rozdělen do 5 alokací dle podmínek celkového zobchodovaného objemu uživatele na platformě.
Podmínkou nárokování odměny pro dřívější uživatele byla dodatečná interakce s verzí dYdX vrstvy 2. Pokud uživatel dYdX obchodoval např. 1 – 10 000 dolarů, tak mohl získat 1 163 DYDX tokenů poté, co provedl minimálně 1 obchod na protokolu dYdX ve druhé vrstvě.
Poznámka: Druhá vrstva protokolu dYdX je nyní jeho současná běžící verze. Má zlepšenou škálovatelnost díky využití škálovacího řešení od společnosti Starkware postaveného na ZK Rollups. Transakce na dYdX jsou díky tomu mnohem rychlejší než dříve a za mnohem menší poplatky. Další pozitiva jsou např. svižnější synchronizace ceny kryptoměn a menší minima pro jednotlivé transakce.
Provoz původní verze dYdX (jinak označované také jako verze v 1. vrstvě) byl ukončen 1. listopadu 2021.
Na největší možný počet tokenů (9 529) dosáhlo 787 uživatelů. Tyto obchodníky musel airdrop potěšit, jelikož necelý měsíc po spuštění obchodování DYDX tokenu se cena vyšplhala na 25 dolarů za token.
Maximální získané množství tokenů airdropu odpovídalo hodnotě 238 tisíc dolarů!
Optimism je jedním z řešení škálování 2. vrstvy Etherea. Je poháněn technologií zvanou Optimistic Rollups, která spojuje jednotlivé transakce do “balíčků”, čímž pomáhá se snižováním transakčních poplatků a se zvýšením propustnosti sítě. Přímým konkurentem projektu je Arbitrum, který funguje na stejném principu.
Poznámka: Optimistic rollups jsou další variantou rollupů, tedy spojování transakcí do “balíčků”, podobně jako ZK Rollups.
Oproti ZK Rollups neposkytují takové razantní zlepšení škálovatelnosti, jejich velkou výhodou je ovšem jejich univerzálnost, díky níž byly projekty jako Optimism a Arbitrum schopné vybudovat celé velké ekosystémy.
Tým představil ohlášení tokenu koncem dubna 2022 v dlouhém Twitterovém příspěvku, kde nastínil jeho poslání.
Introducing the Optimism Collective: pic.twitter.com/PbQyBU1J6l
— Optimism (@Optimism) April 26, 2022
Podobně jako u předchozích airdropů byl i airdrop Optimismu spravedlivě rozdělen dle celkové aktivity uživatele. Podmínky pro získání daného množství OP tokenu zohledňovaly:
Velkým překvapením byla možnost získání kumulativního množství tokenů. Pokud uživatel spadal do více kategorií, tak k získaným tokenům z každé kategorie samostatně dostal i další bonus za to, že se nacházel ve více kategoriích zároveň. Splnění všech vypsaných kategorií znamenalo nárok na celkem 27 534 OP tokenů navíc, na to ovšem dosáhlo pouze 45 šťastlivců.
Mimo jiné tým oznámil, že airdropů bude mnohem více. Pozoruhodné je i množství oprávněných kryptoměnových peněženek na nárok tokenu. Těch i po vyfiltrování internetových botů zůstalo více než 200 tisíc, přičemž na nejnižší množství 776 OP tokenů mělo nárok přes 50 % peněženek.
Na rozdíl od výše vypsaných projektů se spuštění Optimism tokenu příliš nevydařilo. Síť padala, tlačítko “claim” chvíli nefungovalo, a k tomu všemu byla komunikace týmu celkem chaotická. To se projevilo i na ceně tokenu. OP se na svém vrcholu obchodoval za 5 dolarů, nicméně cena během pár hodin spadla o 60 až 80 %.
Průměrná obchodovaná cena OP tokenu byla pro většinu uživatelů 1 dolar, při průměrném alokovaném množství tokenů (1 692) tedy získaná cena za airdrop představovala 1 692 dolarů.
To, že je něco zdarma, s sebou nese i řadu potenciálních a mnohdy závažných rizik. Zde je několik jednoduchých tipů, které vám pomohou se škodlivým airdropům vyhýbat:
Poznámka: Vysávání prostředků z peněženek i bez poskytnutí SEEDu útočníkovi napřímo je též možné. Techniky phishingu jsou různé a v neregulovaném světě kryptoměn obzvláště rozšířené.
Pojďme si shrnout klíčové výhody a nevýhody airdropů a to jak pro uživatele, tak i pro kryptoměnový projekt.
V závěru si zodpovíme na otázku z úvodu – je možné airdropem získat peníze zdarma? Ano. Pokud zůstanete obezřetní v rámci kryptoměnové bezpečnosti a nebudete to přehánět (airdrop hunting), tak se může dokonce jednat i o velice slušný přivýdělek.
Nezapomínejte, nejlepší a historicky nejvýnosnější odměny vznikají z retrospektivních airdropů. Pokud zůstanete v kryptoměnách aktivní, např. používáním nástrojů decentralizovaných financí (DeFi), tak je vysoce pravděpodobné, že se na vás štěstí v podobě airdropu brzy usměje.
Airdropy jdou zároveň ruku v ruce s fenoménem Web 3.0, který kromě vlastnictví digitální identity definuje, že by se zisky měly úměrně dělit mezi komunitu. Z toho lze usuzovat, že stejně jako zmíněná nová generace internetu jsou airdropy na svém počátku.
Pravidelné příspěvky týkající se novinek ze světa kryptoměnových airdropů můžete sledovat na Twitterovém učtu DeFi Airdrops.
Jsem nezávislý krypto nadšenec. O svět kryptoměn se aktivně zajímám od roku 2018.
Přináším informace o krypto novinkách, analýzy a zajímavosti ze sektoru NFT.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.