Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

IPO – Jaké nástrahy prvotní úpis akcií pro investory ukrývá?

Publikováno
IPO – Jaké nástrahy prvotní úpis akcií pro investory ukrývá?
Zdroj: depositphotos.com

Investování do IPO je pro mnoho investorů velice lákavá příležitost. Hlavní důvod je, že investoři věří na IPO efekt, který říká, že cena akcií po IPO poroste. Proto mnoho investorů vidí v IPO šanci na rychlé zhodnocení peněz. To ovšem nemusí vůbec nastat, statistika dokonce říká, že většinou ani nenastane.

Je potřeba si uvědomit, že investování je běh na dlouhou trať a klidně se může přihodit, že v krátkodobém horizontu akcie po IPO klesnou.

Například Kartik Jhaveri z Transcend Consulting tvrdí, že až 80 % IPO akcií nevykáží bezprostřední růst, který bude po IPO dále pokračovat.

Největší rizika nakupování IPO akcií

Při investování do IPO je dobré si uvědomit několik základních rizik:

1.   Pozor na ocenění

Historicky se stalo, že občas bylo IPO spíše podhodnoceno. To pak často způsobilo růst akcií po uvedení na burzu. Pro danou firmu to ovšem není příliš výhodné, protože pak získá méně kapitálu.

Pokud naopak manažer emise firmu nadhodnotí, firma pak může mít problém získat dostatečný počet zájemců. Proto je pro firmy výhodné časovat IPO do příznivých období býčího rostoucího trhu. Kupující jsou v euforii, existují šance, že se daná firma na býčím trhu také sveze a retailový investor leccos přehlédne.

Poznámka

Retailoví investoři by se možná měli raději vyhnout IPO, u kterých je nacenění emise příliš vysoké.

2.   Blokace finančních prostředků

Retailoví investoři si typicky budou moci dovolit pouze malou část celého IPO. Když je společnost kvalitní, může dojít k tomu, že bude příliš mnoho velkých zájemců, takže se nemusí dostat na všechny.

Mezitím se mohly vyskytnout jiné investiční příležitosti, které ale investor nemohl využít, protože měl peníze v procesu IPO.

Proces IPO obvykle trvá 3 až 10 dnů. Pokud z něj nezískáte kýžené akcie, byla to pro vás ztráta času.

3.   Lock-up období

Toto je doba, po kterou není umožněno zainteresovaným osobám (insiderům) prodat akcie, které v rámci IPO pořídili. Obvykle trvá lock-up období 90-180 dnů, doba se ale může v různých případech lišit.

Pokud po uplynutí této doby začnou insideři ve velkém prodávat akcie, nevěstí to nic dobrého.

Z toho důvodu je nutné si zjistit, kdy lock-up období skončí a teprve poté se rozhodnout, zda akcie koupit. Je důležité si také uvědomit, že insideři nesmějí prodávat akcie ani v době, kdy se chystá oznámení finančních výsledků. Pokud tedy dojde k souběhu lock-up období a reportovacího období, pak je potřeba počkat na moment, kdy budou skončena obě tato období.

Pokud budete chtít akcie kupovat po skončení lock-up období, je dobré se držet těchto doporučení:

  • Prostudujte si, jak se cena akcie chovala několik dní před ukončením lock-up období. To naznačí, jaké očekávání investoři mají, pokud jde o pohyb ceny akcie po ukončení tohoto období.
  • Pokud cena akcie rostla od uvedení na burzu, tak insideři a velcí investoři mohou být v pokušení tento profit realizovat po ukončení lock-up období. To pak může iniciovat rychlý pokles ceny akcií.
  • Pokud cena od uvedení na burzu nerostla anebo pokud klesala, tak investoři nebudou k prodeji motivováni, jestliže budou fundamenty firmy stále dobré.
  • Zjistěte si, kolik akcií je předmětem lock-up období. Čím větší část kapitálu je v lock-up období zablokována, tím větší prodejní tlak po jeho ukončení vznikne.
  • Zjistěte, kdo vlastní akcie, které jsou předmětem lock-up období. Pokud to jsou zakladatelé firmy nebo management, je méně pravděpodobné, že dojde k většímu výprodeji.

4.   Dlouhodobě nízká výkonnost firem po IPO

Poznámka

Bylo zjištěno, že akcie podniků po IPO mají tendenci v průběhu dalších 3-5 let vykazovat nižší výkonnost než akcie srovnatelných společností.

Toto riziko může souviset s načasováním vstupu na burzu, s marketingem nebo určitým přeháněním, které manažer emise při IPO použil atd.

Doporučení na závěr

Investování do IPO není jednoduchá záležitost. Proto mnoho finančních poradců i zkušených investorů dává od IPO ruce pryč.

Může to sice vyjít, ale také nemusí. Pokud investor uvažuje pouze takto, bez hlubší znalosti firmy, což je bohužel dost častý případ, pak nedělá nic jiného, než je sázení (podobně jako v kasinu).

Poznámka

Problém je také časová tíseň, protože retailový investor má možnost seznámit se s prospektem firmy většinou jeden den před začátkem upisování. To na vyhodnocení investice stačit nemusí.

Raději nikam nespěchejte. Pokud se vám informace o firmě zdají nedostatečné nebo jim nerozumíte, tak do IPO neinvestujte. Počkejte, až se firma dostane na burzu, sledujte, jak se jí bude dařit, a než skončí lock-up období, budete již mít k dispozici informace, které vám umožní udělat to správné investiční rozhodnutí.

Líbil se vám tento článek?
15
0

Autor

Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.

V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.

Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎