V tohoto příspěvku si představíme hned několik dividendových aristokratů, jako jsou akcie McDonald’s, Walmart a Procter & Gamble. Tito dividendoví aristokrati se mimo jiné i přezdívají jako “inflation proof stocks” – Volně přeloženo jako akciové tituly odolné proti inflaci. Prvně si tedy vysvětlíme logiku, která za tím vězí a pak si představíme jednotlivé tituly.
Inflation proof stocks
Protiinflační tituly musí splňovat hned několik kritérií, ale ne nutně všechny dohromady. Zaprvé to musí být jednoduchý produkt, který nepotřebuje drahé inovace. Zadruhé to musí být levný produkt, který je snadný na výrobu. Zatřetí je to nutný produkt, bez kterého se člověk zkrátka neobejde a kupovat ho v podstatě musí.
První dvě kritéria právě splňuje McDonald’s. Jedná se o jednoduché produkty, které jsou zároveň relativně levné. Zatímco Procter & Gamble splňuje rovnou všechna kritéria, protože se jedná o drogistické zboží. Ten cheeseburger si odpustit můžete, ale nutnou drogérii domů už ne.
Díky těmto parametrům se uvedené firmy nemusí bát o své cash flow i v dobách nejhorších. Když začne recese a pospolu s tím inflační spirála, lidé jsou nucení své útraty více promýšlet.
Čili nový mobilní telefon (Apple) nebo počítač (AMD) si spíše odpustí. Avšak nakupovat spotřební zboží v obchodě, jako je Walmart, nepřestanou. To znamená, že uvedené společnosti provozují byznys, který bude fungovat i za špatných makroekonomických podmínek. Proto jsou hodnotové (defenzivní) tituly mnohem stabilnější než růstové, jako jsou dva zmíněné technologické akciové tituly.
Dalším kritériem je samozřejmě stabilnídividenda, která alespoň částečně kryje inflaci. Je však naivní si myslet, že vám stabilní dividendový titul současný růst cenové hladiny zcela pokryje. Respektive určitě ne z krátkodobého hlediska, avšak z dlouhodobého hlediska ano.
1) McDonald’s (MCD)
V čele dnešního seznamu dividendových aristokratů je McDonald’s, přední světová restaurační franšíza rychlého občerstvení s více než 40 000 pobočkami ve více než 100 zemích. Přibližně 93 % prodejen je vlastněno a provozováno nezávisle. Tady se hodí říct, že podstatnou část nemovitostí vlastní právě McDonald’s a majitelům provozu je pronajímá. Proto se taky občas říká, že McDonald’s patří do nemovitostního sektoru.
Firma vyplácí dividendy od roku 1976, které přirozeně každoročně zvyšuje. Za posledních dvacet let dividenda vesměs dosahuje více jak 2 %. McDonald’s generuje stabilní zisky každý rok, dokonce i během recese, protože spotřebitelé mají tendenci snižovat své výdaje na stravování. Ti v těžkých časech přecházejí z klasických restaurací na rychlé občerstvení. V tuzemsku ten cenový rozdíl není tak markantní, ale v USA jsou klasické restaurace velmi drahé.
Po finanční krizi z roku 2008 vykázal McDonald’s vynikající výsledky se ziskem na akcii ve výši 2,91 USD, 3,67 USD, 3,98 USD a 4,60 USD v období od roku 2007 do roku 2010, přičemž dividenda se během této doby neustále zvyšovala.
A v uvedeném trendu pokračuje i v poslední době, kdy firma za 4Q 2021 a 1Q 2022 reportovala 13 a 10,5% růst výnosů. Zatímco zisky meziročně vzrostly o desítky procent.
2) Walmart (WMT)
Walmart je největší maloobchodní prodejce na světě a každý týden obsluhuje více než 230 milionů zákazníků. Roční tržby tohoto průmyslového giganta se nyní blíží 600 miliardám dolarů.
Stejně jako McDonald’s by se dalo tvrdit, že Walmart je schopen prosperovat i době hospodářského útlumu. Když udeří recese, spotřebitelé obvykle shánějí výhodné nabídky a každodenní nízké ceny jsou hlavní strategií Walmartu.
Walmart dokázal během Velké recese v letech 2007-2010 a po ní soustavně zvyšovat příjmy. Výsledkem je, že tento dividendový aristokrat navyšuje dividendu již 50 let.
Walmart za 4Q 2021 utržil skoro 153 miliard USD a za 1Q 2022 141,5 miliardy USD. Což jsou dlouhodobě rekordní výsledky.
3) Procter & Gamble (PG)
Procter & Gamble vyrábí spotřebitelské produkty, jako jsou zubní pasty, pleny, osobní hygiena a domácí péče. Čili drogistické zboží. Celkově společnost vygenerovala ve fiskálním roce 2021 tržby ve výši 76 miliard dolarů.
Historie dividend P&G je vskutku dlouhá. Společnost totiž vyplácí dividendu více než 130 let a zvyšovala dividendu 66 po sobě jdoucích let.
Během Velké recese společnost vykázala v letech 2007 až 2011 zisk na akcii ve výši 3,04 USD, 3,64 USD, 3,58 USD, 3,53 USD a 3,93 USD, zatímco dividenda v těchto letech neustále rostla.
Díky svým špičkovým značkám může společnost přenést vyšší náklady na spotřebitele zvýšením cen. Tímto způsobem může společnost chránit své zisky. Díky čemuž je i možné soustavně navyšovat dividendy.
Závěrem
Pro úplnost je nutné uvést, že uvedené tituly nejsou něco jako čarovné nástroje, díky kterým zbohatnete i během recese a akcelerující inflace. Jde tu primárně o stabilitu. Když je stabilní byznys dané firmy, jsou stabilnější i tržní kurzy. A ještě k tomu dostanete dividendu, která částečně pokryje inflaci. A o tom to celé je.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.