Rozdělení akciových titulů na hodnotové a růstové je jednou z nejstarších a asi nejčastějších klasifikací. Od toho se i odvíjí klasifikace investičních metod, například hodnotovéinvestování. Vůbec nejznámějším představitelem hodnotového investování je legenda Benjamin Graham – mentor Warrena Buffetta. V dnešním příspěvku si tedy prvně vysvětlíme, co to vlastně hodnotové a růstové akciové tituly jsou. Pak si ukážeme, jak si uvedené třídy akcií vedou.
Hodnotové vs. růstové akcie – co je lepší?
Hodnotové akciovétituly (value stocks) jsou charakteristické tím, že je jejich cena prismatem fundamentálního ukazatele nízká. Vůbec nejčastěji se používá ukazatel P/E. U hodnotových akcií je mimo jiné typické, že (vesměs) pravidelně vyplácejí dividendu. Když už jsme si zmínili Benjamina Grahama, v jeho slavné publikaci Inteligentní investor si nelze nevšimnout, že dividendy jsou jedním z hlavních atributů pro posouzení jednotlivých titulů.
Už je to nějaká doba, co jsem tu knihu četl, ale zpětně mám dojem, že pro něj jakoby neexistovaly akcie, z jejichž držení dividendový výnos neplyne. Minimálně je dost upozaďoval. A skutečně pro mnohé investory postrádá logiku nakupovat akcie, které jsou bez dividendy. Častým argumentem totiž je, že část zisku by měla automaticky plynout právě k akcionářům. Když se tak neděje, zisk spíše končí v kapsách manažeru firem, nebo v nesmyslných projektech, aby se zisk nějakým „zprofanovaným“ způsobem udal – častým příkladem jsou různé akvizice, které jsou dlouhodobě velmi nákladné. Proto je lepší, když určitá část zisku jde do kapes akcionáře.
Naopak růstovéakcie, takzvané „growth stocks“, jsou charakteristické mnohem vyšším cenovým růstem, než je průměrný růst trhu – leč v krizích zase na oplátku ztrácejí mnohem rychleji. Čili nejsou tolik cenově stabilní jako hodnotové akcie. Vzhledem k vyššímu budoucímuočekávanémuzisku se proto růstové akcie obchodují za vyšší ceny v porovnání se základními fundamentálními veličinami než hodnotové akcie. Respektive mají třeba zmiňované P/E na mnohem vyšších hodnotách a přesto je investoři nakupují.
Investoři preferující růstové tituly mají totiž opačnou logiku a považuji za správné, když si podnik celý zisk nechá. Může jej totiž použít na reinvestice a akvizice, což je další stimul pro růst obratu a zisku. Nebo mají podniky ještě možnost zpětných odkupů akcií, což je prakticky to samé jako dividenda. Zpětným odkupem se sníží nabídka obchodovatelných akcií na trhu, takže potenciál kapitálového výnosu na těchto akciích pro investora vzroste.
Poznámka
Oba přístupy tedy mají svou logiku a asi záleží na preferencích investora a jeho povahovýchvlastnostech. Dovolím si ještě upozornit, že existují situace, kdy ty pomyslné nůžky nejsou mezi třídami příliš rozevřené. V období finančních bublin je možné sledovat, že fundamentální veličiny, jako je P/E, jsou u hodnotových a růstových akciích hodně podobné.
Hodnotové akcie překonávají ty růstové
Když se podíváme na výkonnost ETF, které investuje do růstových akciových titulů, vidíme, že od tržního dna z března 2020 po vrchol z prosince 2021 došlo ke zhodnocení o cca 165 %. Což je za necelé dva roky velmi solidní kurzová expanze. Nicméně právě od přelomu listopadu/prosince jste si na jednotlivých růstových akciových titulech mohli všimnout, že začínají stagnovat. A ze stagnace byl brzy klesající trend, který trvá už mnoho týdnů.
Díky tomu mnohatýdennímu poklesu hodnota ETF klesla o více jak 26 %. Čili podstatná část předešlých zisků byla umazána. Osobně doporučuji se podívat na jednotlivé růstové tituly, abyste měli mnohem lepší přehled, co se na trhu děje. Lékař taky měří každému pacientovi teplotu zvlášť a nedělá nějaký průměr 20 z nich.
U hodnotovéhoETF je situace výrazně odlišná. Celkově se od března 2020 zhodnotilo o zhruba 156 %. Čili o něco méně než růstové ETF. Od léta 2021 zde můžeme sledovat výrazné zpomalení v expanzi kurzu, ale rostoucí tendence pořád převažuje. Tudíž si hodnotové ETF drtivou většinu zisků pořád drží. Od tržního vrcholu je pouze pár procent.
To je jednoznačný důkaz, že hodnotové tituly jsou mnohem cenově stabilnější. Čili těmto titulům investoři mnohem více věří a nemají takovou motivaci z nich odcházet.
Obzvlášť v posledních měsících hodnotové akcie ty růstové úplně drtí. Určitě proto dochází i k přesunu kapitálu z růstových do hodnotových. Je třeba si uvědomit, že růstové akcie měly za sebou obrovská kurzová zhodnocení, která začala být hodně nadhodnocená – je to ale titul od titulu.
Závěrem
Z dnešního příspěvku byste si měli hlavně odnést, že obě třídy akciových titulů mají svá určitá specifika, dle kterých se každý investor může individuálně rozhodnout. Určitě nelze tvrdit, že hodnotové investování je rozumnější a naopak. Obě metody mají svou logiku s velmi validními argumenty. Pak je to skutečně spíše o osobních preferencích a povahových vlastnostech investora – např. tolerance investičního rizika, hledání pasivního příjmu atd. .
Někdo má rád prostě větší stabilitu a jistou dividendu. Jiní nemají problém s mnohem větší volatilitou, hlavně ať kurz jejich akcií rychle stoupá. Samozřejmě je možnost jít střední cestou a kombinovat.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom mohli poskytovat co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím a funkcím technologie, jako jsou soubory cookies. Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.