Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

IPO Deliveroo: Největší propadák v historii Londýnské burzy, nebo jen oběť špatného načasování?

Publikováno
IPO Deliveroo: Největší propadák v historii Londýnské burzy, nebo jen oběť špatného načasování?

Britský startup Deliveroo měl být původně největším IPO v historii Londýnské burzy, ve skutečnosti však vše skončilo velkým neúspěchem.

Společnosti hrála do karet především pandemie koronaviru, během které poptávka po její rozvážkové službě prudce vzrostla. I přesto jen během prvního dne obchodování klesla cena akcií o 30 %, poté co od společnosti dala ruce pryč velká část investorů včetně těch institucionálních.

Co stojí za neúspěchem Deliveroo a má stále potenciál k růstu?

Akcie Deliveroo se v první den obchodování propadly o 30 %

logo-deliverooV minulém roce jsme mohli být svědky úspěšného IPO americké rozvážkové služby DoorDash, jejíž akcie již v první den obchodování vzrostly o více než 85 %, čímž se její ohodnocení vyšplhalo až na 60 miliard dolarů.

Není tedy divu, že se k podobnému kroku odhodlala i britská rozvážková služba Deliveroo, která se od svého založení v roce 2013 stala jedním z nejoblíbenějších tamních startupů. Své služby pomalu rozšířila i do dalších 12 zemí světa včetně Austrálie, Francie, Belgie, Hong Kongu či Itálie.

Deliveroo v současnosti spolupracuje přibližně s 115 000 restauracemi, obchody a dodavateli potravin, přičemž zaměstnává více než 100 000 doručovatelů a další dva tisíce zaměstnanců.

Společnost si své IPO, s pomocí investičních bank JPMorgan a Goldman Sachs, naplánovala na 31. března, kdy se její akcie s tickerem ROO začaly obchodovat na Londýnské burze s cenou 3,90 liber za kus.

Zdroj: Google.com
Deliveroo-cena-akcii-od-sveho-IPO
Vývoj akcií Deliveroo od vstupu na burzu 31. 3. 2021

Zanedlouho poté začaly její akcie prudce klesat a za první obchodní den si odepsaly 30 % s cenou 2,71 liber za kus. Na konci dne tak bylo jasné, že debut Deliveroo nedosáhne podobných výsledků jako například již zmíněný DoorDash či Airbnb a zařadí se mezi jedny z nejhorších IPO v historii.

Nereálné ohodnocení a špatné načasování

Za neúspěšným vstupem akcií Deliveroo na burzu má stát hned několik faktorů, které přesvědčili velkou část investorů, aby se tomuto titulu vyhnuly obloukem. Prvním z nich bylo do očí bijící ohodnocení v hodnotě 7,6 miliard liber, které bylo podle analytiků značně přeceněné.

Vzhledem k výnosům z minulého roku by její ohodnocení bylo šestinásobně vyšší. Pro porovnání představuje ohodnocení jejího největšího konkurenta Just Eat Takeaway pouhý 4,8násobek výnosů společnosti.

Deliveroo se podle všeho mělo stát i obětí špatného načasování, které přišlo v období, kdy se britská ekonomika pomalu vzpamatovává z dopadů pandemie koronaviru. Plánované otevření restaurací by totiž mohlo vést k odlivu zákazníků Deliveroo, které by mělo velký vliv na budoucí výsledky společnosti. Investoři mají ale pochybnosti i o tom, zda se podaří společnosti vyrovnat své konkurenci v podobě Uber Eats či Just Eat Takeaway.

Deliveroo je třetí nejoblíbenější roznáškovou službou ve Velké Británii. Zdroj: businessofapps.com
Deliveroo je třetí nejoblíbenější roznáškovou službou ve Velké Británii. Zdroj: businessofapps.com

Velcí institucionální investoři se k Deliveroo otáčí zády

Deliveroo, ve které drží 16% podíl i technologický gigant Amazon, se může pyšnit pořádnou řádkou institucionálních investorů. Velká část z nich, včetně Aviva či BMO Global, se ke společnosti však otočila zády poté, co se dostala do hledáčku regulačních úřadu kvůli svému působení v „gig ekonomice“.

V ní jsou lidé zaměstnáváni pouze krátkodobě, čímž ztrácí své zaměstnanecké benefity a práva. S podobným problémem se potýkala i konkurenční společnost Uber, která musela po rozhodnutí britského soudu sepsat se svými 70 000 řidiči nové smlouvy s nárokem na minimální mzdu.

Rekordní výsledky během pandemie

Největší boom zaznamenalo Deliveroo během pandemie koronaviru, kdy se většina lidí rozhodla využít nabídky dovozu potravin přímo k nim domů. Hrubá hodnota transakcí podle společnosti v roce 2020 dosáhla 2,48 miliardy liber, čímž meziročně vzrostla o 64,3 %. V návaznosti na to vzrostly i její výnosy z 771,8 milionů liber v roce 2019 na 1,19 miliardy dolarů v minulém roce.

Ztráta Deliveroo v minulém roce klesla o 40 % a dosáhla hodnoty 223,1 milionů liber.

Podle posledních studií se navíc nejedná o jednorázový fenomén. Více než 80 % britských uživatelů totiž plánuje využívat rozvážkové služby i v budoucnu. Společnost má navíc podle analytiků stále velký prostor k růstu. Trh s potravinami, na území, kde Deliveroo působí, má totiž hodnotu 883 miliard liber, přičemž online objednávku potravin a pokrmů nabízí pouhých 12 % trhu.

Primární zdroj příjmů představují pro společnost registrační poplatky a provize ze strany dodavatelů spolu s měsíčním předplatným Deliveroo Plus, které spustila teprve v roce 2017. Deliveroo se v tomto roce připravuje i na expanzi svých služeb do odlehlejších měst ve Velké Británii a dalších zemích, čímž získá mnohem širší základnu potencionálních zákazníků.

Bude to ale stačit, aby tato firma přestala být ztrátová? Jaký je váš názor na akcie Deliveroo? Napadají vás lepší tituly? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích.

Líbil se vám tento článek?
3
0

Autor

Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.

Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 78 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 68 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 76 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎