Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Tržní kapitalizace | $145,8 mld. | EBITDA | $4,11 mld. |
---|---|---|---|
Dnešní objem | 707 266 | P/B (Cena k účetní hodnotě) | 9,86 |
Roční dividenda na akcii | - | P/E (Cena k zisku) | 34,11 |
Dividendový výnos | - | Návratnost aktiv | 4,03 % |
Příjmy společnosti | $41,96 mld. | Návratnost vlastního kapitálu | 34,33 % |
RPS (Příjmy na akcii) | $20,14 | Provozní marže | 9,48 % |
Účetní hodnota na akcii | $7,02 | Zisková marže | 10,49 % |
EV (Hodnota podniku) | $147,1 mld. | Cílová cena Wall Street | $89,17 |
Aktuální kvartál končí 30. 3. 2025 a očekává se, že výsledky budou zveřejněny 17. 1. 2025. Analytici očekávají, že zisk na akcii (EPS) dosáhne $0,46 při tržbách ve výši $11,78 mld..
Zisk na akcii dle očekávání.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $43,76 mld. | - | - |
Zisk | $4,4 mld. | - | - |
EPS | $1,81 | - | - |
Zisk na akcii 126.6 % nad očekávání.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $37,1 mld. | $37,28 mld. | +0.49% |
Zisk | $1,89 mld. | $1,89 mld. | - |
EPS | $0,38 | $0,87 | +126.57% |
Zisk na akcii 7.9 % nad očekávání.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $31,78 mld. | $31,88 mld. | +0.32% |
Zisk | -$53,41 mld. | -$9,25 mld. | +82.69% |
EPS | -$5,08 | -$4,68 | +7.88% |
Zisk na akcii 73 % nad očekávání.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $17,13 mld. | $17,46 mld. | +1.91% |
Zisk | $2,34 mld. | -$533 mil. | -122.81% |
EPS | -$1,04 | -$0,28 | +72.97% |
Zisk na akcii 0.5 % nad očekávání.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $12,49 mld. | $11,14 mld. | -10.85% |
Zisk | -$6,02 mld. | -$6,75 mld. | -12.14% |
EPS | -$3,87 | -$3,85 | +0.51% |
Odhad kvartálních výsledků (očekáváme 6. 5. 2025)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $11,78 mld. | - | - |
Zisk | $988,6 mil. | - | - |
EPS | $0,46 | - | - |
Zisk na akcii dle očekávání.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $11,76 mld. | - | - |
Zisk | $1,04 mld. | - | - |
EPS | $0,48 | - | - |
Zisk na akcii 222.7 % nad očekávání.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $10,99 mld. | $11,19 mld. | +1.76% |
Zisk | $807,9 mil. | $2,61 mld. | +223.32% |
EPS | $0,37 | $1,21 | +222.69% |
Zisk na akcii 50.4 % nad očekávání.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $10,57 mld. | $10,7 mld. | +1.25% |
Zisk | $673,1 mil. | $1,02 mld. | +50.79% |
EPS | $0,31 | $0,47 | +50.43% |
Zisk na akcii 240.7 % pod očekávání.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $10,09 mld. | $10,13 mld. | +0.36% |
Zisk | -$68,61 mld. | -$654 mil. | +99.05% |
EPS | $0,22 | -$0,31 | -240.7% |
Uber je americká akciová společnost se sídlem v San Franciscu v Kalifornii, která umožňuje svým zákazníkům přepravit se z místa na místo podobně jako s využitím běžné taxi služby.
Atraktivita Uberu oproti klasickým taxíkům spočívá v tom, že řidičem se může stát kdokoliv s řidičským průkazem a vlastním automobilem. Přeprava funguje na bázi mobilní aplikace Uber, skrze níž se lidé online přihlašují o odvoz.
Někdy se pro popis obchodního modelu Uberu užívá termín “síťová dopravní společnost”. Přebírání obchodního modelu, založeného dobrovolném vzájemném vyjednávání zákazníka a prodejce a přihlašováním se o službu přes aplikaci zase označujeme jako “uberifikaci”.
Pojďte s námi prozkoumat tuto moderní technologickou společnost, o níž se v posledních letech tolik mluví
Společnost Uber vzniká v březnu 2009 z inciativy Travise Kalanicka a Garretta Campa původně pod názvem UberCab. Expandovat do zahraničí se vedení firmy rozhodlo v roce 2012.
Odkud pochází název firmy, musí být jasné každému “němčináři”. Über je v jazyce našeho západního souseda výraz pro “nad“, což se přeneseně v hovorové angličtině občas používá jako označení pro “super“, “top” nebo “nejvyšší“.
Jméno UberCab tedy znamenalo něco jako SuperTaxík.
Uber je moderní firma, do níž s chutí investuje kapitál ze zahraničí. Třeba na sklonku roku 2014 investovali do rozvoje Uberu i Číňané, konkrétně reprezentanti čínského vyhledávače Baidu. Dlouhodobě se také spekuluje o spolupráci současného generálního ředitele Uberu Dary Khosrowshahi s legendárním investorem Warrenem Buffetem.
Češi mohou využívat služeb Uberu od roku 2014 v Praze a mohli od roku 2017 v Brně, dokud je ještě v tomtéž roce brněnské úřady nezakázaly. Přeprava Uber je k listopadu 2019 dostupná v 69 zemích a více než 700 městech po celém světě. Aktualizovaný seznam všech měst, kde se můžete s Uberem svézt, naleznete zde.
Do budoucna se členové vedení netají snem vytvořit samořídící Uber-automobily, na jejichž vývoji ostatně firma již spolupracuje s univerzitou v Pittsburghu. Dalším cílem je rozšíření stávajících alternativních dopravních prostředků – lodí, letadel, vrtulníků a podobně.
Vedení Uberu si dalo na čas se svým vstupem na burzu (IPO), které se odehrálo více než 10 let po jeho založení – v květnu 2019. Přepravní podnik však zájem o své veřejně obchodované akcie přecenil a svým debutem na New York Stock Exchange zklamal.
TIP: Více o okolnostech uvedení Uberu na burzu se dozvíte zde.
Mělo se jednat o jedno z největších IPO v historii, Uber spolu s Morgan Stanley ocenil 1 akciový podíl na 45 dolarů. Nakonec však Uber zakončil svůj premiérový den na burze na hodnotě 41,6 USD a následující obchodní den se dokonce akcie propadly intradenně až na 36,1 USD.
Dosavadní rekord cenných papírů společnosti se odehrál 28. 6. 2019, kdy se vyšplhaly na číslo 47,1 USD. Po většinu své krátké historie se však Uber pohyboval pod svou startovací cenou 45 dolarů a aktuálně se akcie uber nachází na ceně $68,05.
Nelze se tak ubránit pocitu velkého zklamání ze stávajícího představení Uberu na Wall Street, které beztak není neodůvodněné. Jak jsme naše čtenáře již v minulosti informovali, Uber ztrácí přízeň investorů kvůli zvyšující se ztrátovosti.
Červená čísla v účetních knihách představují také základní důvod, proč se neočekává, že by Uber v blízké budoucnosti svým akcionářům vyplatil dividendu. Více informací o finanční kondici dividendách Uberu naleznete zde.
Pokud se chcete rychle přepravit přes půlku města a nemáte k dispozici vlastní auto, stáhnete si aplikaci Uber, kde prostě zadáte místo, kam plánujete se dostat. Na mobilu by se vám měli ukázat nejbližší řidiči Uberu, z kterých se vás jeden ujme a ihned pro vás jede.
Šofér za pár minut přijede k vám, přičemž vy jej můžete celou dobu na mobilu sledovat, jak k vám postupně zajíždí. Po nasednutí hned vyrazíte k cílové destinaci. Na rozdíl od taxíku řidiči Uberu nemusíte nic sdělovat, trasu, kudy jet jste mu už zadali v aplikaci.
Hlavními důvody pro stále větší oblíbenost Uberu je, že na rozdíl od taxíku víte, kolik zaplatíte předem, a cena zároveň bývá levnější než u běžných taxi.
Částku za jízdu vám podle ujeté vzdálenosti nadiktuje aplikace, nikoliv řidič, takže nehrozí podvodné přestřelené ceny jako u některých podvodných taxikářů. Další rozdíl spočívá v tom, že vy řidiči Uberu přímo neplatíte. On obdrží peníze za jízdu přes Uber síť, kde se vám přesune daná finanční částka z vašeho účtu na řidičův.
Uber také přirozeně představuje zajímavý přivýdělek pro zkušené šoféry. Někteří vezmou řízení jako slušně placený full-time, jiní, co jezdí jen pár hodin týdně, zase mají poměrně jednoduchou brigádu. Abyste se stali řidičem Uberu, musíte si opatřit živnostenské oprávnění, na které se pak u firmy registrujete. Tito zaměstnanci Uberu, tzv. partneři, nicméně mohou následně zaměstnávat další řidiče, kteří už ono oprávnění nemají.
Další inovací je možnost vzájemného hodnocení řidiče a cestujícího. Řidič s dlouhodobě špatným hodnocením může přijít o práci, cestující s nelichotivým hodnocením bude muset strpět méně pohodlnou přepravu a horší časové možnosti.
Nikoho nepřekvapí, že právě provozovatelé taxislužeb patří mezi úhlavní nepřátele Uberu. Taxikářští lobbisté tlačí na státní orgány, aby začaly regulovat činnost Uberu stejně jako jejich vlastní živnost. Ve státech, kde je Uberu poskytnuta “volná ruka”, tato společnost neodvádí daně, nepotřebují žádné licence, nemusí si zařizovat jakákoliv úřední povolení, a jejich řidiči ani nemusí být dostatečně kvalifikovaní či pojištění.
Problém regulace ze strany jednotlivých vlád není ani tak v jejich nezájmu, nýbrž v byznysovém modelu Uberu. Jakékoliv služby fungující přes internet je těžké nějakým způsobem omezit.
Právě proto neplatí za výjimku, že když už se nějaká vláda rozhodne zakročit proti Uberu, rovnou zakáže jeho činnost v dané zemi úplně. Postavením služeb Uberu mimo zákon se proslavily úřady např. ve Španělsku, Thajsku či v německém Berlíně. Nicméně v každé evropské zemi, kde došlo k zákazu, se dříve nebo později činnost Uberu obnovila.
V souvislosti s regulací Uberu došlo v rámci Evropské unie k přelomovému rozhodnutí v prosinci 2017, kdy se Soudní dvůr EU usnesl, že Uber je prvotně přepravní služba, a musí tak v principu podléhat stejným zákonným opatřením jako taxislužby. Navzdory těmto kontroverzím Uber zatím dále s úspěchem proniká do nových měst a států po celém světě.
Pro většinu lidí je nejjednodušší otevřít si účet u prověřeného brokera s mnohaletou tradicí a českou podporou a obchodovat Uber prostřednictvím CFD. Můžete pak akcie nakupovat i prodávat, a držet pozici krátkodobě (klidně jen několik minut) nebo naopak dlouhodobě (třeba 8 měsíců).
Láká-li vás stát se traderem, doporučujeme vám ovšem získat alespoň základní přehled, jak číst cenový graf. Stejně tak neprohloupíte, pokud si nejprve načtete něco o nejdůležitějších ekonomických fundamentech ovlivňujících cenu daného instrumentu.
V tomto bodě máme na mysli jak makroekonomické faktory jako změny úrokových sazeb, inflaci, míru nezaměstnanosti, tak jakékoliv hospodářské ukazatele firmy samotné. Tím typicky bývají čtvrtletní zprávy o výsledcích hospodaření.
A konečně o tom, co vlastně akcie jako takové jsou, si můžete přečíst zde.
Jestliže nejjednodušší způsob, jak obchodovat Uber, je prostřednictvím CFD kontraktů, tak si rovnou vysvětlíme, jak by v praxi mohl takový obchod proběhnout na vašem PC.
Otevřeme si účet např. u brokera XTB a nakoupíme 50 akcií Uberu. Jeden cenný papír stojí aktuálně 26 dolarů, my bychom tedy měli mít na účtu alespoň 1 300 dolarů (50*26).
Jenže výhodou CFD tradingu je možnost obchodovat s pákou, což nám umožňuje obchodovat ve větších objemech. XTB tradičně nabízí u akcií páku 1:5. To znamená, že potřebná marže pro otevření naší dlouhé pozice smí být pětkrát menší, čili 260 dolarů (1300/5).
Jaký by byl náš zisk, kdyby akcie obrátily svůj klesající trend a vrátily se zpět k prvotní ceně 45 dolarů z května 2019? Cenový rozdíl na jeden podíl by činil 19 dolarů (45-26). My jsme ovšem nakoupili nikoliv jeden ale 50 akcií Uberu, a tedy náš zisk by znamenal 950 dolarů (19*50).
V této části chceme však varovat všechny začátečníky, že tento i jiné způsoby obchodování skrze finanční deriváty jsou vysoce rizikové, a proto buďte opatrní a raději začněte testovat svůj obchodní systém nejprve na demo-účtu.
Níže se můžete podívat na video, které vám na akciích Apple ukáže, v čem se liší klasický nákup akcií a obchodování akcií prostřednictvím CFD kontraktů. Video vám také ukáže, že je opravdu jednoduché akcie koupit. Obchody jsou prováděny u brokera RoboMarkets.
Akcie Uberu by měl mít v hledáčku každý investor, jenž důvěřuje moderním internetovým technologiím a progresivním firmám reinvestujícím veškerý příjem do další expanze svých služeb.
Buď zkrátka věříte business-modelu Uberu, který výrazně usnadňuje dopravu po městě běžným lidem, nebo nevěříte v růžovou budoucnost firmy, na kterou vlády celého světa pohlížejí s opovržením pro vyhýbání se regulacím a daním.
Lze očekávat, že Uber bude i nadále představovat velmi polarizované aktivum, a pokud vás jeho akcie zaujaly, můžete si jejich trading vyzkoušet u známých brokerů:
Základní informace
|
|
Název společnosti | Uber |
---|---|
Ticker | UBER |
Základní informace o společnosti
|
|
Webové stránky | https://www.uber.com/cz/cs/ |
---|---|
Adresa sídla společnosti | - |
Založeno | Březen 2009 |
Datum IPO | - |
Sektor | Informační technologie |
Průmysl | Software |
Zaměstnanci | 30 800 |
Vedení společnosti | - |
Dividendy
|
|
Vyplácí dividendy? | |
---|---|
Roční dividenda na akcii | - |
Dividendový výnos | - |
Příjmy
|
|
Příjmy společnosti | $41 955 000 320 |
---|---|
RPS (Příjmy na akcii) | $20,14 |
Kvartální růst příjmů meziročně | 20,4 % |
Valuace
|
|
Tržní kapitalizace | $145 799 348 224 |
---|---|
EV (Hodnota podniku) | $147 108 642 816 |
P/B (Cena k účetní hodnotě) | 9,86 |
P/E (Cena k zisku) | 34,11 |
Forward P/E | 29,34 |
Účetní hodnota na akcii | $7,02 |
Cílová cena Wall Street | $89,17 |
Hodnota podniku k příjmům | 3,51 |
Hodnota podniku k EBITDA | 42,7 |
Cena k příjmům | 3,48 |
Rentabilita
|
|
EBITDA | $4 108 000 000 |
---|---|
Provozní marže | 9,48 % |
Zisková marže | 10,49 % |
Hrubý zisk | $13 724 999 680 |
EPS (Zisk na akcii) | $2,03 |
Zředěný zisk na akcii (DEPS) | $2,03 |
Očekávaný EPS (tento rok) | - |
Očekávaný EPS (příští rok) | - |
Očekávaný EPS (tento kvartál) | - |
Očekávaný EPS (příští kvartál) | - |
Růst zisků čtvrtletně R/R | 1 082 % |
Výkonnost
|
|
Návratnost aktiv | 4,03 % |
---|---|
Návratnost vlastního kapitálu | 34,33 % |
Názor analytiků
|
|
Cílová cena | $89,17 |
---|---|
Silně kupovat | 13 |
Kupovat | 33 |
Držet | 9 |
Prodat | - |
Silně prodávat | - |
Statistiky akcií
|
|
Dnešní objem | 707 266 |
---|---|
52týdenní maximum | $87 |
52týdenní minimum | $54,84 |
Beta | 1,34 |
Vydané akcie | 2 105 709 952 |
Volně obchodovatelné akcie | 2 100 508 223 |
Podíl institucí | 84,16 % |
Podíl insiderů | 0,18 % |
50denní klouzavý průměr | 67,15 |
200denní klouzavý průměr | 70,22 |
Shortaři akcií
|
|
Počet short akcií | 52 339 722 |
---|---|
Počet short akcií (min. měs.) | - |
Podíl short pozic | 1,75 % |
Podíl short pozic z volného objemu | - |
Podíl short pozic z vydaných akcií | 2,58 % |
Short ratio | 1,75 % |
Rozdělení
|
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.