Finex.cz logo
Menu
Finex » Akcie » Giganti na poli e-commerce: Amazon, Shopify a Etsy – Jak se jim daří a do kterého z nich se teď vyplatí investovat?

Giganti na poli e-commerce: Amazon, Shopify a Etsy – Jak se jim daří a do kterého z nich se teď vyplatí investovat?

Giganti na poli e-commerce: Amazon, Shopify a Etsy – Jak se jim daří a do kterého z nich se teď vyplatí investovat?

Pandemie koronaviru přinutila mnoho z nás přehodnotit svůj dosavadní životní styl, což značně zasáhlo i oblast nakupování. Většina lidí namísto do kamenných prodejen zamířila na stránky velkých e-commerce prodejců, mezi které patří jak technologický gigant Amazon, tak i mnohem menší společnosti jako Etsy či Shopify.

Je Amazon stále králem mezi e-commerce společnostmi, nebo ho brzy vystřídá konkurence?

Amazon předčil všechna očekávání

Jak již bylo řečeno Amazon (AMZN) v minulém roce těžil především z pandemie koronaviru a jím podpořeného trendu e-commerce, jejíž vliv je znát i na výsledcích ze čtvrtého čtvrtletí. Zisky společnosti dosáhly rekordních 125,56 miliard dolarů, což vytřelo zrak nejen investorům, ale především analytikům.

Zdá se, že velikost Amazon zatím nijak nebrzdí v jeho růstu.

Ti podle svých předpokladů očekávali růst zisků na pouhých 119,7 miliard dolarů. V návaznosti na to se vyšplhal i růst zisku na akcii, který již dosahuje 14,09 dolarů. Velký úspěch zaznamenala i cloudcomputingová divize Amazon Web Services, jejíž tržby meziročně vzrostly o 28 % na 12,7 miliard dolarů.

Naopak v prvním čtvrtletí tohoto roku Amazon očekává o trochu skromnější výsledky, kdy by měly zisky dosáhnout hranice 100 až 106 miliard dolarů. Jedním z dalších úspěchů byl nepochybně i růst akcií Amazonu, které jen v minulém roce vzrostly o 76 %.

Graf akcií Amazonu
Normální graf
Logaritmický graf
CZK
USD
EUR
1D
1W
1M
3M
6M
1Y
MAX

Rivalita mezi Amazonem a Shopify nabírá na síle

shopify logoAmazon (AMZN) a Shopify (SHOP) se v posledních letech staly jedněmi z největších rivalů na poli e-commerce. I když tento technologický gigant s tržní kapitalizací převyšující 1,6 bilionů dolarů v současnosti ovládá 37 % celého trhu v USA, nenechává ho jeho konkurent klidným.

Shopify se svým 5,9% podílem na trhu zaujímá druhé místo v žebříčku a stále roste. Původně kanadská společnost nabízí svým maloobchodníkům jednoduchou a bezproblémovou platformu pro prodej zboží a budování své značky. Momentálně zaměstnává více než 5 000 lidí, přičemž své služby poskytuje přibližně 1 milionu prodejců ze 175 zemí světa. Podobně jako Amazonu pomohla i Shopify k růstu právě pandemie koronaviru. Aktuální cena akcií Shopify je $56,86.

Jedním z hlavních rozdílů mezi oběma společnostmi jsou především jejich podmínky, které ne každému z prodejců vyhovují. Během několika měsíců část zákazníků přešla k Shopify s vidinou jednoduší správy svých obchodů a méně striktních podmínek. Jedním z důvodů bylo i dlouhodobé upřednostňování zboží denní spotřeby ze strany Amazonu, který takto reagoval v návaznosti na pandemii.

Přechodu prodejců na konkurenční platformu si samozřejmě všiml i samotný Amazon. V tichosti tedy přistoupil k akvizici s e-commerce společností Selz, která byla donedávna jedním z největších konkurentů Shopify. Navíc podle interních zdrojů byl v Amazonu zřízen i speciální tým, který se má problematikou růstu Shopify a jeho možném nabourání strategie společnosti zabývat.

Graf akcií Shopify
Normální graf
Logaritmický graf
CZK
USD
EUR
1D
1W
1M
3M
6M
1Y
MAX

Amazon vs Etsy

Logo EtsyJedním z dalších možných konkurentů Amazonu je i společnost Etsy (ETSY), která provozuje online platformu pro prodej ručně vyráběného zboží a starožitných předmětů. Její vizí je tedy propojovat zákazníky s prodejci po celém světě a pomoci jim v úspěšném podnikání. Etsy byla založena teprve v roce 2005 a není tak divu, že tržní kapitalizace akcií Etsy se pohybuje okolo pouhých 27,6 miliard dolarů, čímž samozřejmě nemůže v žádném případě konkurovat Amazonu.

Naopak Etsy má svůj potenciál právě v originalitě a jedinečnosti zboží, které na své platformě nabízí. V současnosti se jedná o více než 60 milionů položek, které ve většině končí u zákazníků z USA, Velké Británie, Austrálie, Kanady, ale i Francie a Německa. Etsy podobně jako ostatní společnosti v oboru nabízí prodejcům plný servis zahrnující zprostředkování reklamy, zpracování plateb, dopravu či správu webových stránek.

Společnost stejně jako Amazon předčila očekávání analytiků u výsledků ze čtvrtého čtvrtletí. Konkrétně dosáhla zisku na jednu akcii o hodnotě 1,08 dolaru, přičemž odhady se zmiňovaly pouze o 0,59 dolarech. Podobná situace nastala i u výnosů společnosti, které dosáhly 617,4 milionů dolarů, což je o 100 milionů více než bylo předpokládáno.

Graf akcií Etsy
Normální graf
Logaritmický graf
CZK
USD
EUR
1D
1W
1M
3M
6M
1Y
MAX

Je Amazon stále správnou volbou?

Amazon je jakožto technologický gigant často doporučován začínajícím a pokročilejším investorům jako bezpečná a výhodná investice. A jinak by tomu nemělo být ani v tomto roce, kdy nejsou sice očekávány vysoké přírůstky, ale ani velké poklesy.

Naopak akcie Shopify by mohly v následujících měsících zpomalit a začít stagnovat. Plusem pro Amazon je i jeho působení hned v několika odvětvích a velký potenciál k růstu, který je v podstatě neomezený.

Jednou z častých námitek je cena akcií Amazonu, která se zdá některým investorům předražená, jelikož při ceně okolo 3 000 USD vás jedna akcie vyjde na cca 65 tisíc korun. Pokud se však podíváme například na poměrové ukazatele P/S a P/E a porovnáme je s těmi u Shopify a Etsy, je ve výsledku cena akcií Amazonu mnohem výhodnější.

Na druhou stranu není od věci zvážit i investici do Etsy, která má také velký potenciál k růstu. V minulém roce její akcie vzrostly o rekordních 323 %, přičemž její obchodní koncept prozatím nejeví známky přesycení a je možné očekávat příliv dalších zákazníků a tím i tržeb.

Jaký je váš názor na uvedené společnosti? Která je váš osobní favorit?

Ohodnoťte tento článek!

Připojte se k diskuzi
Akcie
Komodity
Krypto
Indexy
ETF
Aktuální cena 24h
Tesla Inc. ---
N/A
ČEZ ---
N/A
Apple ---
N/A
Moneta ---
N/A
Komerční banka ---
N/A
Philip Morris ČR ---
N/A
Erste group ---
N/A
RECENZE

TOP Nejlepší brokeři

eToro logo
eToro Reklama
U 77 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
XTB logo
XTB ★ 93 %
U 82 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets ★ 92 %
U 78.16 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Trading212 logo
Trading212 ★ 91 %
U 68 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Degiro logo
Degiro ★ 89 %
Investování zahrnuje rizika ztrát.

Velký test: Investujeme vlastní peníze do investičních platforem

Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex.cz logo