Pandemie koronaviru přinutila mnoho z nás přehodnotit svůj dosavadní životní styl, což značně zasáhlo i oblast nakupování. Většina lidí namísto do kamenných prodejen zamířila na stránky velkých e-commerce prodejců, mezi které patří jak technologický gigant Amazon, tak i mnohem menší společnosti jako Etsy či Shopify.
Je Amazon stále králem mezi e-commerce společnostmi, nebo ho brzy vystřídá konkurence?
Amazon předčil všechna očekávání
Jak již bylo řečeno Amazon (AMZN) v minulém roce těžil především z pandemie koronaviru a jím podpořeného trendu e-commerce, jejíž vliv je znát i na výsledcích ze čtvrtého čtvrtletí. Zisky společnosti dosáhly rekordních 125,56 miliard dolarů, což vytřelo zrak nejen investorům, ale především analytikům.
Zdá se, že velikost Amazon zatím nijak nebrzdí v jeho růstu.
Ti podle svých předpokladů očekávali růst zisků na pouhých 119,7 miliard dolarů. V návaznosti na to se vyšplhal i růst zisku na akcii, který již dosahuje 14,09 dolarů. Velký úspěch zaznamenala i cloudcomputingová divize Amazon Web Services, jejíž tržby meziročně vzrostly o 28 % na 12,7 miliard dolarů.
Naopak v prvním čtvrtletí tohoto roku Amazon očekává o trochu skromnější výsledky, kdy by měly zisky dosáhnout hranice 100 až 106 miliard dolarů. Jedním z dalších úspěchů byl nepochybně i růst akcií Amazonu, které jen v minulém roce vzrostly o 76 %.
Amazon (AMZN) a Shopify (SHOP) se v posledních letech staly jedněmi z největších rivalů na poli e-commerce. I když tento technologický gigant s tržní kapitalizací převyšující 1,6 bilionů dolarů v současnosti ovládá 37 % celého trhu v USA, nenechává ho jeho konkurent klidným.
Shopify se svým 5,9% podílem na trhu zaujímá druhé místo v žebříčku a stále roste. Původně kanadská společnost nabízí svým maloobchodníkům jednoduchou a bezproblémovou platformu pro prodej zboží a budování své značky. Momentálně zaměstnává více než 5 000 lidí, přičemž své služby poskytuje přibližně 1 milionu prodejců ze 175 zemí světa. Podobně jako Amazonu pomohla i Shopify k růstu právě pandemie koronaviru. Aktuální cena akcií Shopify je $118,9.
Jedním z hlavních rozdílů mezi oběma společnostmi jsou především jejich podmínky, které ne každému z prodejců vyhovují. Během několika měsíců část zákazníků přešla k Shopify s vidinou jednoduší správy svých obchodů a méně striktních podmínek. Jedním z důvodů bylo i dlouhodobé upřednostňování zboží denní spotřeby ze strany Amazonu, který takto reagoval v návaznosti na pandemii.
Přechodu prodejců na konkurenční platformu si samozřejmě všiml i samotný Amazon. V tichosti tedy přistoupil k akvizici s e-commerce společností Selz, která byla donedávna jedním z největších konkurentů Shopify. Navíc podle interních zdrojů byl v Amazonu zřízen i speciální tým, který se má problematikou růstu Shopify a jeho možném nabourání strategie společnosti zabývat.
Jedním z dalších možných konkurentů Amazonu je i společnost Etsy (ETSY), která provozuje online platformu pro prodej ručně vyráběného zboží a starožitných předmětů. Její vizí je tedy propojovat zákazníky s prodejci po celém světě a pomoci jim v úspěšném podnikání. Etsy byla založena teprve v roce 2005 a není tak divu, že tržní kapitalizace akcií Etsy se pohybuje okolo pouhých 27,6 miliard dolarů, čímž samozřejmě nemůže v žádném případě konkurovat Amazonu.
Naopak Etsy má svůj potenciál právě v originalitě a jedinečnosti zboží, které na své platformě nabízí. V současnosti se jedná o více než 60 milionů položek, které ve většině končí u zákazníků z USA, Velké Británie, Austrálie, Kanady, ale i Francie a Německa. Etsy podobně jako ostatní společnosti v oboru nabízí prodejcům plný servis zahrnující zprostředkování reklamy, zpracování plateb, dopravu či správu webových stránek.
Společnost stejně jako Amazon předčila očekávání analytiků u výsledků ze čtvrtého čtvrtletí. Konkrétně dosáhla zisku na jednu akcii o hodnotě 1,08 dolaru, přičemž odhady se zmiňovaly pouze o 0,59 dolarech. Podobná situace nastala i u výnosů společnosti, které dosáhly 617,4 milionů dolarů, což je o 100 milionů více než bylo předpokládáno.
Amazon je jakožto technologický gigant často doporučován začínajícím a pokročilejším investorům jako bezpečná a výhodná investice. A jinak by tomu nemělo být ani v tomto roce, kdy nejsou sice očekávány vysoké přírůstky, ale ani velké poklesy.
Naopak akcie Shopify by mohly v následujících měsících zpomalit a začít stagnovat. Plusem pro Amazon je i jeho působení hned v několika odvětvích a velký potenciál k růstu, který je v podstatě neomezený.
Jednou z častých námitek je cena akcií Amazonu, která se zdá některým investorům předražená, jelikož při ceně okolo 3 000 USD vás jedna akcie vyjde na cca 65 tisíc korun. Pokud se však podíváme například na poměrové ukazatele P/S a P/E a porovnáme je s těmi u Shopify a Etsy, je ve výsledku cena akcií Amazonu mnohem výhodnější.
Na druhou stranu není od věci zvážit i investici do Etsy, která má také velký potenciál k růstu. V minulém roce její akcie vzrostly o rekordních 323 %, přičemž její obchodní koncept prozatím nejeví známky přesycení a je možné očekávat příliv dalších zákazníků a tím i tržeb.
Jaký je váš názor na uvedené společnosti? Která je váš osobní favorit?
Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.
Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.