Pandemie koronaviru přinutila mnoho z nás přehodnotit svůj dosavadní životní styl, což značně zasáhlo i oblast nakupování. Většina lidí namísto do kamenných prodejen zamířila na stránky velkých e-commerce prodejců, mezi které patří jak technologický gigant Amazon, tak i mnohem menší společnosti jako Etsy či Shopify.
Je Amazon stále králem mezi e-commerce společnostmi, nebo ho brzy vystřídá konkurence?
Amazon předčil všechna očekávání
Zdá se, že velikost Amazon zatím nijak nebrzdí v jeho růstu.
Ti podle svých předpokladů očekávali růst zisků na pouhých 119,7 miliard dolarů. V návaznosti na to se vyšplhal i růst zisku na akcii, který již dosahuje 14,09 dolarů. Velký úspěch zaznamenala i cloudcomputingová divize Amazon Web Services, jejíž tržby meziročně vzrostly o 28 % na 12,7 miliard dolarů.
Naopak v prvním čtvrtletí tohoto roku Amazon očekává o trochu skromnější výsledky, kdy by měly zisky dosáhnout hranice 100 až 106 miliard dolarů. Jedním z dalších úspěchů byl nepochybně i růst akcií Amazonu, které jen v minulém roce vzrostly o 76 %.
Rivalita mezi Amazonem a Shopify nabírá na síle
Amazon (AMZN) a Shopify (SHOP) se v posledních letech staly jedněmi z největších rivalů na poli e-commerce. I když tento technologický gigant s tržní kapitalizací převyšující 1,6 bilionů dolarů v současnosti ovládá 37 % celého trhu v USA, nenechává ho jeho konkurent klidným.
Shopify se svým 5,9% podílem na trhu zaujímá druhé místo v žebříčku a stále roste. Původně kanadská společnost nabízí svým maloobchodníkům jednoduchou a bezproblémovou platformu pro prodej zboží a budování své značky. Momentálně zaměstnává více než 5 000 lidí, přičemž své služby poskytuje přibližně 1 milionu prodejců ze 175 zemí světa. Podobně jako Amazonu pomohla i Shopify k růstu právě pandemie koronaviru. Aktuální cena akcií Shopify je $56,86.
Jedním z hlavních rozdílů mezi oběma společnostmi jsou především jejich podmínky, které ne každému z prodejců vyhovují. Během několika měsíců část zákazníků přešla k Shopify s vidinou jednoduší správy svých obchodů a méně striktních podmínek. Jedním z důvodů bylo i dlouhodobé upřednostňování zboží denní spotřeby ze strany Amazonu, který takto reagoval v návaznosti na pandemii.
Přechodu prodejců na konkurenční platformu si samozřejmě všiml i samotný Amazon. V tichosti tedy přistoupil k akvizici s e-commerce společností Selz, která byla donedávna jedním z největších konkurentů Shopify. Navíc podle interních zdrojů byl v Amazonu zřízen i speciální tým, který se má problematikou růstu Shopify a jeho možném nabourání strategie společnosti zabývat.
Amazon vs Etsy
Naopak Etsy má svůj potenciál právě v originalitě a jedinečnosti zboží, které na své platformě nabízí. V současnosti se jedná o více než 60 milionů položek, které ve většině končí u zákazníků z USA, Velké Británie, Austrálie, Kanady, ale i Francie a Německa. Etsy podobně jako ostatní společnosti v oboru nabízí prodejcům plný servis zahrnující zprostředkování reklamy, zpracování plateb, dopravu či správu webových stránek.
Společnost stejně jako Amazon předčila očekávání analytiků u výsledků ze čtvrtého čtvrtletí. Konkrétně dosáhla zisku na jednu akcii o hodnotě 1,08 dolaru, přičemž odhady se zmiňovaly pouze o 0,59 dolarech. Podobná situace nastala i u výnosů společnosti, které dosáhly 617,4 milionů dolarů, což je o 100 milionů více než bylo předpokládáno.
Je Amazon stále správnou volbou?
Amazon je jakožto technologický gigant často doporučován začínajícím a pokročilejším investorům jako bezpečná a výhodná investice. A jinak by tomu nemělo být ani v tomto roce, kdy nejsou sice očekávány vysoké přírůstky, ale ani velké poklesy.
Naopak akcie Shopify by mohly v následujících měsících zpomalit a začít stagnovat. Plusem pro Amazon je i jeho působení hned v několika odvětvích a velký potenciál k růstu, který je v podstatě neomezený.
Jednou z častých námitek je cena akcií Amazonu, která se zdá některým investorům předražená, jelikož při ceně okolo 3 000 USD vás jedna akcie vyjde na cca 65 tisíc korun. Pokud se však podíváme například na poměrové ukazatele P/S a P/E a porovnáme je s těmi u Shopify a Etsy, je ve výsledku cena akcií Amazonu mnohem výhodnější.
Na druhou stranu není od věci zvážit i investici do Etsy, která má také velký potenciál k růstu. V minulém roce její akcie vzrostly o rekordních 323 %, přičemž její obchodní koncept prozatím nejeví známky přesycení a je možné očekávat příliv dalších zákazníků a tím i tržeb.
Jaký je váš názor na uvedené společnosti? Která je váš osobní favorit?