Tržní kapitalizace | $248,8 mld. | EBITDA | $8,09 bil. |
---|---|---|---|
Dnešní objem | 0 | P/B (Cena k účetní hodnotě) | 0,072 |
Roční dividenda na akcii | $3,96 | P/E (Cena k zisku) | 7,69 |
Dividendový výnos | 2,16 % | Návratnost aktiv | 3,8 % |
Příjmy společnosti | $306,4 mld. | Návratnost vlastního kapitálu | 12,59 % |
RPS (Příjmy na akcii) | $2 156 | Provozní marže | 10,1 % |
Účetní hodnota na akcii | $2 540 | Zisková marže | 9,19 % |
EV (Hodnota podniku) | $170,5 mld. | Cílová cena Wall Street | $222,5 |
Aktuální kvartál končí 30. 6. 2025 a očekává se, že výsledky budou zveřejněny 10. 2. 2025. Analytici očekávají, že zisk na akcii (EPS) dosáhne $895,7 při tržbách ve výši $11,87 bil..
Datum zveřejnění výsledků zatím není známo.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $44,68 bil. | - | - |
Zisk | $305,6 bil. | - | - |
EPS | $3,42 tis. | - | - |
Zisk na akcii v hodnotě $365,9 (-79.6 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $36,37 bil. | $45,1 bil. | +24 % |
Zisk | $24,28 bil. | $4,94 bil. | -79.64 % |
EPS | $1,8 tis. | $365,9 | -79.64 % |
Zisk na akcii v hodnotě $179,5 (-90 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $36,37 bil. | $37,15 bil. | +2.17 % |
Zisk | $252,3 bil. | $2,45 bil. | -99.03 % |
EPS | $1,8 tis. | $179,5 | -90.01 % |
Zisk na akcii v hodnotě $205,2 (-89.5 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $30,88 bil. | $31,38 bil. | +1.63 % |
Zisk | $2,64 bil. | $2,85 bil. | +8.02 % |
EPS | $1,95 tis. | $205,2 | -89.49 % |
Zisk na akcii v hodnotě $158,9 (-88.9 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $27,57 bil. | $27,21 bil. | -1.28 % |
Zisk | $1,93 bil. | $2,25 bil. | +16.41 % |
EPS | $1,43 tis. | $158,9 | -88.87 % |
Datum zveřejnění výsledků zatím není známo.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $11,87 bil. | - | - |
Zisk | $11,91 bil. | - | - |
EPS | $895,7 | - | - |
Zisk na akcii v hodnotě $43,16 (-93.6 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $10,8 bil. | $11,44 bil. | +5.93 % |
Zisk | $9,03 bil. | $573,8 mld. | -93.65 % |
EPS | $679,5 | $43,16 | -93.65 % |
Zisk na akcii v hodnotě $98,99 (-83.4 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $10,05 bil. | $11,84 bil. | +17.83 % |
Zisk | $7,95 bil. | $1,33 bil. | -83.23 % |
EPS | $597,9 | $98,99 | -83.44 % |
Zisk na akcii v hodnotě $74,02 (-79.8 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $8,99 bil. | $11,07 bil. | +23.17 % |
Zisk | $51,8 bil. | $997,7 mld. | -98.07 % |
EPS | $365,6 | $74,02 | -79.76 % |
Zisk na akcii v hodnotě $100,6 (-79.8 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | $9,01 bil. | $12,04 bil. | +33.58 % |
Zisk | $74,19 bil. | $1,36 bil. | -98.17 % |
EPS | $497,9 | $100,6 | -79.79 % |
Značka Toyota je celosvětově známá jako nadnárodní výrobce automobilů. Tento japonský producent je v našich středoevropských měřítkách mnohdy opomíjen, přitom se jedná o největšího výrobce automobilů na světě.
Značka Toyota je v automobilovém průmyslu synonymem pro spolehlivost a odolnost. Není tedy divu, že na vozy Toyota běžně narazíte v těžko přístupných podmínkách. Pokud se vydáte například do Afriky, sami uvidíte, jaké vozy tam dominují.
Skvělá historie i renomé značky jdou ruku v ruce s čísly. Toyota má přes 350 tisíc zaměstnanců, ročně vyrobí přes 10 milionů automobilů a její roční obrat je kolem 250 miliard dolarů. K tomu nesmíte zapomenout na podíl v Subaru, Mazdě, Suzuki, Isuzu, Yamaze nebo Panasonicu.
Akcie Toyota najdete hned na několika světových burzách. Na NYSE (New York) hledejte ticker TM, v případě LSE (Londýn) koukejte po TYT a na domovské TYO (Tokyo) vyhledejte 7203. Podle vybrané burzy se samozřejmě odvíjejí i obchodní hodiny. V rámci běžného pracovního dne nám bude nejblíže LSE (Londýnská burza cenných papírů), ale pokud rádi obchodujete večer (po práci), mohla by vám více vyhovovat NYSE (Newyorská burza cenných papírů).
Akcie Toyota jsou součástí akciového indexu Nikkei 225 a TOPIX Core30. V obou případech se jedná o index tokijské burzy.
Než se do obchodování pustíte, přečtěte si vše o akciích. Samozřejmě také pokračujte v tomto článku, kde si akcie Toyota detailně představíme. Jedná se o automobilku se skutečně působivou historií. Ovšem vyplatí se do ní investovat i v dnešní době?
Automobilku Toyota můžeme zařadit mezi největší světové producenty automobilů. O celosvětově první místo soupeří pouze se skupinou Volkswagen, ostatní jsou na míle daleko. Tento souboj byl vidět i v historii automobilek.
Celosvětově je za nejlépe prodávaný automobil považována Toyota Corolla. Čísla hovoří jasně, Corolly se prodalo nejvíce. Ovšem v Evropě byl více než statným konkurentem VW Golf. Okem Evropana je Toyota neprávem opomíjena, je potřeba se oprostit od nadvlády koncernu VW a německých automobilek a podívat se na automobilový průmysl globálně.
Toyota vznikla původně jako rodinná firma a to především se zaměřením na tkalcovský průmysl. Automobilová divize se ovšem rychle odtrhla a těžila ze silného kapitálového zázemí. Toyota neměla jen finance, ale především poctivé automobily a skvělá manažerská rozhodnutí.
Toyota se vždy zaměřovala na kvalitu a tento přístup se ji vyplatil. Vše bylo podtrženo nadčasovým designem a skvělým čtením trhu. Toyotě se to povedlo několikrát, důkazem je například terénní Toyota Land Cruiser, dnes zmíněné Corolla nebo Prius – hybridní automobil kombinující benzinový a elektrický motor je na trhu již od roku 1997.
Historii dnešní Toyoty začínal již v 19. století psát Sakiči Toyoda (1867–1930). Tento muž pocházel z rodiny pěstitelů bavlny a přišel z mnoha patenty a produkty tkalcovského stavu. Obchodního úspěchu se Sakiči Toyoda dočkal až 3 roky před svoji smrtí, kdy jeho patent za 100 000 liber koupila britská firma Platt Brothers.
Firmu převzal Sakičiho nejstarší syn Kiičiró. Právě on byl strojním inženýrem a po cestách Evropou i USA, kde mimochodem působil i ve Fordových továrnách, navazuje na podnikání otce a začíná jej směřovat i do automobilového průmyslu.
A právě Kiičiró rozpohyboval automobilový trh v Japonsku a vlastně po celém světě. Toyodovy závody pro výrobu automobilů existují již od roku 1933, přičemž první sériový automobil sjel z linky v roce 1935, tehdy se jednalo o vůz ještě dle amerických vzorů.
Automobilová divize Toyodových závodů se osamostatňuje v roce 1937, zároveň dochází ke změně jména na dnes známou Toyotu.
Důvodem pro přechod z Toyoda na Toyota prý bylo to, že v jednom ze systémů japonského písma je možné Toyotu zapsat osmi znaky – a osmička je v Asii šťastné číslo.
Toyota nebyla první japonskou automobilkou, ale díky Toyodovým závodům měla potřebné zdroje a rychle rostla. Ještě před druhou světovou válkou byla měsíční produkce 1 000 vozů. A během druhé světové války se automobilka přeorientovala na nákladní vozy.
Ke konci druhé světové války dostává Toyota silnou ránu, protože jeden z posledních amerických náletů zcela zničí závody Toyota. Toyota se ovšem nevzdává, uplatňuje své know-how a opět se staví na nohy.
Toyota si zakládá na preciznosti a její vozy jsou zárukou kvality a odolnosti. Toyota Land Cruiser se v 60. letech stává velmi populárním terénním vozem. V těžko přístupných podmínkách Asie je to trefa do černého. Ovšem velký úspěch mají i osobní vozy, například Corola.
Toyota Corola se vyráběla již od roku 1966 a byla skoro dvě dekády nejprodávanějším vozem po celém světě. Corolly se produkovaly v 16 továrnách ve 12 zemích světa, celkem se jich prodalo přes 44 milionů.
Toyota také jako první japonská automobilka začala vyvážet své vozy do USA, a i tam se dočkala prodejních úspěchů. V USA byl a pořád je velmi populární model RAV4 nebo Prius, který kombinuje benzínový a elektrický motor.
Elektrický Prius produkuje Toyota již od roku 1997, tím s elektrifikací předbíhá další automobilky doslova o dekády.
Toyota se nebrání ani spolupráci s ostatními automobilkami. V Evropě to znamená například kooperaci s PSA Group. Výsledkem této spolupráce je sdílená podvozková platforma pro Toyota Proace City, Peugeot Partner/Rifter a Citroën Berlingo. A obdobně jsou na tom i modely Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller a Toyota Proace.
Pod značku Toyota spadají většinovým podílem i tyto značky:
Akcie Toyota dlouhodobě rostou. Zaváhání je patrné v době celosvětové finanční krize – rok 2008. Tento propad doháněla Toyota až do roku 2015, ale dále pokračuje v růstu.
V kratším měřítku je více patrná volatilita akcií. Ta je způsobena běžným chováním společnosti – hospodářskými výsledky, představením nových modelů či aktuálními komplikacemi (COVID-19, nedostatek čipů a podobně).
Toyota patří mezi dividendové akcie. Dividendu vyplácí dvakrát ročně, dividenda v červenci 2022 činila 3,92 amerických dolarů a akcii, to znamená výnos 2,46 % na akcii.
Toyota vyplácí dividendu pravidelně již desítky let a je tak velmi pravděpodobné, že v tomto trendu bude pokračovat. Ostatně přesvědčit se na tom můžete na grafu níže, ten ukazuje vyplacenou dividendu na akcii Toyoty v USD (data nejsou očištěna o inflaci)
Pokud vás dividendové akcie zajímají více, podívejte se na seznam dividendových králů a aristokratů. To jsou akciové společnosti, které navyšují dividendu aspoň 25 let (aristokraté), některé i více jak 50 let (králové).
Investovat do akcií Toyota je dnes jednoduché, stačí vám v zásadě jakékoliv zařízení připojené k internetu. Na výběr máte ze dvou základních možností. První je dlouhodobá investice do akcií jako takových. Druhou možností jsou krátkodobé investice. V takových případech máte obchod otevřený jen vteřiny, minuty, maximálně hodiny (výjimečně i nižší dny). Na krátkodobý styl obchodování se hodí finanční páka, technická analýza a finanční derivát typu CFD.
Nákup klasických akcií je nejsnazší a často i ten nejlepší způsob investování. Vše je logické a nejsou zde žádné zbytečné poplatky. Osobně mám tento způsob rád, protože je vhodný pro dlouhodobé držení akcií a není časově náročný.
Toyota navíc nabízí dividendu. Takže pokud budete držet akcie k rozhodnému datu, na obchodní účet se vám dvakrát ročně připíše dividenda. A bude čistě na vás, zda si dividendu na obchodním účtu necháte, reinvestujete ji nebo si ji necháte vyplatit na bankovní účet.
Koupě fyzických akcií je atraktivní finančně. Bez pákového efektu můžete držet fyzické akcie u XTB bez poplatků. To je významný benefit, který v dlouhodobém měřítku hraje fyzickým akciím do karet.
XTB rozhodně není jedinou možností, obchodovat můžete i u jiných ověřených brokerů, například eToro nebo RoboMarkets. Před nákupem akcií si jen ověřte, zda daný titul je v nabídce brokera (Toyotu nabízí všichni tři zmínění), a jaké jsou u něj poplatky.
Nejlepší bude, když použijeme názorný příklad.
Cena akcií Toyota byla začátkem roku 2022 na úrovni 200 dolarů na akcii. Za 5 akcií tak zaplatíme 1 000 dolarů.
Pokud cena vzroste o 20 % na 240 dolarů za kus, o stejných 20 % vzroste i naše investice. Akcie jsme nakoupili za 1 000 USD a nyní je můžeme se ziskem 20 % prodat. Tzn. prodáme je za 1 200 USD se ziskem 200 USD (40 USD za každou akcii).
Zisk 200 USD můžeme dále investovat nebo si ho můžete nechat vyplatit na bankovní účet.
Pokud chcete obchodovat v řádech vteřin, minut, hodin nebo maximálně dní, tak se přímo nabízí obchodování s finančním derivátem a s finanční pákou. V takovém případě můžete vydělávat hodně peněz i na malém cenovém pohybu akcií.
Pro krátkodobé obchodování akcií lze doporučit CFD kontrakty. CFD kontrakty je možné obchodovat u většiny brokerů a zůstanete tak ve stejné platformě jako při nákupu reálných akcií. K nákupu CFD kontraktů Toyota vám můžeme doporučit třeba RoboMarkets nebo můžete zůstat u výše zmíněného XTB.
Pokud stále váháte, vyzkoušejte si obchodování bez rizika a zdarma s virtuálními penězi (ale na skutečných trzích) na demo účtu.
S finanční pákou koupíte více akcií, než na kolik máte dostupné finanční prostředky. Představit si to můžete jako obchodování s půjčkou. Opět si to ukážeme na příkladu:
Na obchodním účtu máte k dispozici stejných 1 000 USD (stejně jako jsme měli u fyzických akcií), s využitím pákového efektu 1:5 můžete disponovat celkem 5 000 USD (pětinásobkem).
Nyní si můžete koupit rovnou 25 akcií Toyoty po 200 USD (bez pákového efektu to bylo “pouze” 5 akcií).
Pokud se nyní cena zvýší o stejných 20 %, z 200 USD na 240 USD za jednu akcii Toyota, zisk je pořád stejných 40 USD na akcii. Tentokrát ovšem nemáte 5, ale hned 25 akcií, tedy 25 x 40 = 1 000 USD.
Jak vidíte výše, při daném obchodování s finanční pákou jsme dosáhli 5x vyšší zhodnocení, a dokonce jsme zdvojnásobili obchodní účet. Proč vlastně neobchodovat jen s finanční pákou, vždyť je to skvělé.
Je to úžasné. Přesně takhle CFD obchodování funguje. Pozor! Úplně stejně se vám násobí ztráta. Máte 5x více akcií a s tím i 5x větší potenciál zisku, ale i ztráty.
Při obchodování s finanční pákou je nutné počítat s poplatky za pákové obchodování (za “půjčku”). Poplatky jsme při našich ukázkách výše nepočítali, stejně tak jsme ignorovali minimální částku, kterou si musíte u pákového obchodování na účtu nechat. Jedná se o jakýsi bezpečnostní polštář (aby se v případě rychlého poklesu stihl obchod uzavřít a vy jste skončili s obchodním účtem na nule, a nikoliv v mínusem).
Akcie Toyota, ať už klasické akcie nebo jako finanční derivát nakoupíte či prodáte přes brokera. Technicky potřebujete připojení k internetu, a právě účet u brokera.
Broker je váš obchodní partner. Je to prostředník mezi vámi a trhem cenných papírů. Jako jednotlivci totiž máme tak malé a nezajímavé objemy obchodů, že se na trh dostaneme jen přes brokera.
Za finex.cz i za sebe mohu doporučit dnes už několikrát zmíněného licencovaného brokera XTB, osobně u něj obchoduji. Ostatně přečtěte si recenzi XTB a udělejte si vlastní názor. U XTB můžete akcie Toyota obchodovat jako akcie i jako CFD s finanční pákou.
Nikomu XTB nenutíme, obchodovat můžete i u jiných ověřených brokerů. Například RoboMarkets, eToro a další. Případně navštivte srovnání akciových brokerů. Vždy si předem ověřte, že broker má v nabídce vámi požadované tituly a to včetně formy, ve které chcete obchodovat.
Akcie Toyota jsou obchodované hned na několika světových burzách. Obchodní hodiny v případě NYSE jsou od pondělí do pátka od 15:30 do 22:00.
Komise u XTB je pro měsíční obrat do 100 000 EUR je 0 %, stejně tak je 0 EUR i minimální provize. Minimální hodnota pokynu je 100 EUR. Při obchodování CFD kontraktů jsou poplatky vyšší, závisí od délky držení a využité finanční páce.
Níže se můžete podívat na video, kde vám na akciích ČEZ ukážeme, jaký je rozdíl v nákupu klasických akcií a finančního derivátu CFD. Obchody jsou prováděny u brokera XTB. Ovšem technicky je nákup akcií Toyota a ČEZ shodný, lišit se bude pouze název společnosti a cena.
Toyota je největší automobilkou světa, respektive o první místo soupeří jen s VW Group. Celosvětově má Toyota přes 350 tisíc zaměstnanců, ročně vyrobí přes 10 milionů automobilů a obrat je kolem 250 miliard dolarů.
Výše zmíněná data jsou více než působivá. Přidat navíc můžeme dlouhodobě rostoucí trend ceny akcií, vyplácení dividendy (dvakrát ročně) a podíly v dalších společnostech.
Toyota má v portfoliu model, který drží ocenění nejprodávanější automobil světa, jedná se o automobil Toyota Corolla a celosvětové prodeje tohoto modelu přesáhly 44 milionů vozů.
Stačí to na nákup akcií Toyota? Ano i ne. Akcie Toyota se vám musejí hodit do vašeho portfolia. Toyota je sice revoluční, důkazem je prodej hybridu Prius již v roce 1997, ale nelze úplně očekávat, že její akcie raketově vzrostou. Na druhou stranu se jedná o stabilní společnost, která je špičkou ve svém oboru a dělá maximum, aby ji zůstala.
Pokud hledáte spíše konzervativní akcie s dlouhodobým výhledem pozvolného růstu a dividendovou politikou, Toyota se zdá být dobrou volbou. Co ale na akciích této automobilky sledovat?
Základem vývoje akcií automobilky Toyota jsou hospodářské výsledky a zpráva o hospodaření. Nejde tedy jen o zisk, ale i o počet prodaných vozů, o úspěch na jednotlivých trzích a o nové modely, vize a cíle.
Toyota není jen o značce Toyota, ale i o značkách, které vlastní, například Lexus. Významný vliv na vývoj ceny akcií Toyota budou mít i následující společnosti, kde japonská automobilka vlastní významný podíl – Subaru 20 %, Mazda 5,1 %, Mazda 4,9 %, Suzuki – 4,6 %. Najednou se nám záběr rozšiřuje, a právě tyto dodatečné vlivy tvoří vyšší volatility na nižších časových pásmech.
Toyota je zároveň typicky cyklickou společností, tedy pokud je v rozmachu světová ekonomika, roste i automobilový průmysl a s ním i Toyota. To je další z podstatných faktorů, rozhodně byste své akciové portfolio neměli stavět jen na cyklických akcií.
Jak se vám akcie Toyota líbí? Chystáte se do nich investovat nebo je dokonce už máte v portfoliu? Případně věříte jiné automobilce? Podělte se s námi o vaše zkušenosti a názory v komentářích.
Základní informace
|
|
Název společnosti | Toyota |
---|---|
Ticker | TM |
Základní informace o společnosti
|
|
Webové stránky | https://global.toyota/en/ir/ |
---|---|
Adresa sídla společnosti | - |
Založeno | 1937 |
Datum IPO | - |
Sektor | Spotřební zboží/služby - zbytné |
Průmysl | Automobily |
Zaměstnanci | 384 158 |
Vedení společnosti | - |
Dividendy
|
|
Vyplácí dividendy? | |
---|---|
Roční dividenda na akcii | $3,96 |
Dividendový výnos | 2,16 % |
Příjmy
|
|
Příjmy společnosti | $306 435 031 997 |
---|---|
RPS (Příjmy na akcii) | $2 156 |
Kvartální růst příjmů meziročně | 0,1 % |
Valuace
|
|
Tržní kapitalizace | $248 829 263 872 |
---|---|
EV (Hodnota podniku) | $170 502 038 637 |
P/B (Cena k účetní hodnotě) | 0,072 |
P/E (Cena k zisku) | 7,69 |
Forward P/E | 11,66 |
Účetní hodnota na akcii | $2 540 |
Cílová cena Wall Street | $222,5 |
Hodnota podniku k příjmům | 0,56 |
Hodnota podniku k EBITDA | 3,67 |
Cena k příjmům | 0,0054 |
Rentabilita
|
|
EBITDA | $8 086 055 000 000 |
---|---|
Provozní marže | 10,1 % |
Zisková marže | 9,19 % |
Hrubý zisk | $59 678 506 610 |
EPS (Zisk na akcii) | $23,94 |
Zředěný zisk na akcii (DEPS) | $23,94 |
Očekávaný EPS (tento rok) | - |
Očekávaný EPS (příští rok) | - |
Očekávaný EPS (tento kvartál) | - |
Očekávaný EPS (příští kvartál) | - |
Růst zisků čtvrtletně R/R | -55 % |
Výkonnost
|
|
Návratnost aktiv | 3,8 % |
---|---|
Návratnost vlastního kapitálu | 12,59 % |
Názor analytiků
|
|
Cílová cena | $222,5 |
---|---|
Silně kupovat | 1 |
Kupovat | 1 |
Držet | 1 |
Prodat | - |
Silně prodávat | - |
Statistiky akcií
|
|
Dnešní objem | 0 |
---|---|
52týdenní maximum | $255,2 |
52týdenní minimum | $159 |
Beta | 0,4 |
Vydané akcie | 1 308 029 952 |
Volně obchodovatelné akcie | 9 814 990 033 |
Podíl institucí | 1,56 % |
Podíl insiderů | - |
50denní klouzavý průměr | 183 |
200denní klouzavý průměr | 190,3 |
Shortaři akcií
|
|
Počet short akcií | 748 885 |
---|---|
Počet short akcií (min. měs.) | - |
Podíl short pozic | 1,49 % |
Podíl short pozic z volného objemu | - |
Podíl short pozic z vydaných akcií | 0,06 % |
Short ratio | 1,49 % |
Rozdělení
|
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.