FinexAkciePozor na podvody na burze: Jak se vás snaží profesionálové oklamat?
Pozor na podvody na burze: Jak se vás snaží profesionálové oklamat?
Wall Street se ráda chlubí výnosy, které ve skutečnosti nevytvořila. Před tím, než začnete investovat do „supervýkonného“ fondu, je rozumné si položit několik důležitých doplňujících otázek.
Minulý týden se index Dow Jones Industrial Average, který se zrodil 26. května 1896, dožil 128 let. Právě indexu Dow Jones, který letos drasticky zaostává za svým mladším bratrancem, indexem S&P 500, může dobře posloužit k vysvětlení toho, jak se vás profesionálové snaží oklamat.
Vezměme si způsob, jakým jsou indexy konstruovány:
Dow Jones je vážený podle ceny: čím vyšší je cena akcií společnosti, tím více do indexu přispívá.
Naproti tomu akcie v indexu S&P 500 jsou váženy podle své celkové tržní hodnoty: cena akcie vynásobená počtem akcií, které se veřejně obchodují.
Takže například Boeing tvoří 2,9 % indexu Dow Jones. To ho řadí těsně za Apple s 3,3 % – protože cena akcií Boeingu je 184 dolarů a cena akcií Applu 194 dolarů. Proto Apple nemá na Dow velký vliv.
Ale tržní kapitalizace společnosti Apple, 2,98 bilionu dolarů, je 26krát vyšší než 113 miliard dolarů společnosti Boeing. Proto má pro index S&P 500 mnohem větší význam.
Když sečteme ceny 30 akcií indexu Dow Jones, dostaneme něco kolem 6 000 dolarů. Nová akcie v ceně 1 000 dolarů za akcii by tvořila necelých 17 % koše – což by celý benchmark zcela vyvedlo z rovnováhy.
Tomu Howard Silverblatt, vedoucí analytik indexů S&P Dow Jones Indices, říká matematika z roku 1896. To fakticky vylučuje, aby index Dow Jones přidal takové akcie, jako je Eli Lilly (nedávná cena: 831 dolarů, od počátku roku o 40 % více) nebo Netflix (634 dolarů, +35 %).
Vývoj ceny akcií Eli Lilly a Netflix od začátku roku
To vede k zamyšlení: Jak by si vedl pomyslný index Dow složený z 30 nejdražších akcií?
Říkejme mu třeba Dow 2.0. Pryč s Intelem (cena akcie: 30 dolarů), Verizon Communications (41 dolarů) a Cisco (47 dolarů). Dovnitř s NVR (7 627 dolarů), Booking Holdings (3 763 dolarů) a 28 dalšími akciemi se supervelkou cenou, včetně Eli Lilly, Netflixu a Nvidie.
Podle Johna Jacquese ze společnosti AJOVista, investiční firmy se sídlem v Bostonu, by za posledních 10 let tento Dow 2.0 přinesl průměrný roční výnos 30,2 % oproti 11,4 % u reálného Dow Jones a 12,8 % u S&P 500.
Investice ve výši 10 000 dolarů by se v případě indexu Dow 2.0 zvýšila na téměř 140 000 dolarů, ale v případě indexu S&P 500 na méně než 34 000 dolarů.
V čem je háček?
Proč nemůžete trh rozprášit jen tím, že nakoupíte akcie s nejvyššími cenami akcií? Kvůli zpětnému testování.
Dow 2.0 by dosáhl lepších výsledků pouze tehdy, kdybyste na začátku období nakoupili akcie, které by na konci období měly nejvyšší ceny akcií – což nikdo nemohl předpovědět.
Info
Pokud byste před deseti lety nakoupili akcie, které měly tehdy nejvyšší ceny akcií, nedosáhli byste výkonu indexu S&P 500 v průměru o 1,3 procentního bodu ročně.
To předpokládá, že jste vždy 1. ledna upravili portfolio tak, aby obsahovalo 30 akcií s nejvyšší cenou k tomuto datu – což by bylo logické, kdybyste to zkoušeli v reálném čase. Museli jste také obchodovat bez poplatků, reinvestovat všechny dividendy a neplatit žádné daně.
Zpětným testováním – použitím zpětného pohledu na minulá data a předstíráním, že hypotetické portfolio bylo takto vedeno po celou dobu – mohou finanční marketéři vytvořit dojem směšně snadného překonání výkonnosti.
Příkladem může být 5 cílových fondů společnosti Brandywine Asset Management z Paříže. Tyto fondy usilují o větší riziko, když jsou střadatelé mladí, a snižují ho, když se investoři blíží důchodovému věku nebo jej překročí.
Fondy Brandywine používají prodejní opce, které se zvyšují, když akcie klesají, aby se pokusily zmírnit ztráty při propadu trhu. Teoreticky to může přinést výhodu.
Pokud byste v lednu 2013 investovali 10 000 dolarů, měli byste na konci března 2024 ve fondu Brandywine Target Retirement 23 091 dolarů, ale podle firmy jen 16 064 dolarů u jeho průměrného konkurenta.
Jediný problém je, že v lednu 2013 jste do tohoto fondu investovat nemohli, protože neexistoval.
Tato historie je zpětně testovaná a do značné míry hypotetická.
Fond začal fungovat až v říjnu 2023. Minulé výnosy ukazují, jak by si fond vedl, kdyby existoval již od ledna 2013, částečně na základě jiných účtů, které společnost Brandywine v té době vedla.
“Od července 2018 do května 2020 a znovu v březnu a dubnu 2023 neměla firma k dispozici skutečné výsledky strategie, takže tato období jsou simulovaná,” říká šéf Brandywine, Michael Dever.
“Pokud spravujete peníze, jediné, na čem záleží, je přesnost. Myslíme si, že jsme přišli s velmi přesnou reprezentací toho, co očekáváme, že budeme schopni dosáhnout z hlediska výkonnosti,” říká Dever.
Podle společnosti Brandywine fond od svého uvedení na trh v říjnu loňského roku překonal svůj srovnávací ukazatel o 2 procentní body s menší volatilitou.
“Zatím si vede přesně tak, jak říká zpětná výkonnost,” říká Dever.
Fondy Brandywine jsou však pouze špičkou ledovce zpětného testování
Správci aktiv často uvádějí na trh burzovně obchodované fondy založené na takových faktorech, jako je “likvidita” nebo “návratnost“, které v minulosti zdánlivě fungovaly, ale v reálném světě propadly.
Pojišťovny prodaly miliardy dolarů anuit, univerzálního životního pojištění a dalších produktů navázaných na indexy s vysokými “minulými výnosy”, které brzy vyprchaly.
Při projekci budoucnosti samozřejmě nelze zcela ignorovat minulost. Chcete-li se však chránit před zpětnými testy, které nic nepředpovídají, pokládejte si otázky, jako jsou tyto:
Pokud je tato myšlenka tak skvělá, proč ji tito lidé nepoužívali na začátku období, a ne až na jeho konci? Proč ji nepoužívali všichni?
Jak dlouho se strategie skutečně používala a s kolika penězi? Byla sledována v ještě delších obdobích, než se uvádí ve zpětně testovaných datech?
Kolik dalších strategií bylo zpětně testováno, ale opuštěno?
Zahrnují minulá čísla i náklady na obchodování?
Pokud odpovědi nedávají smysl, neinvestujte.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.