Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Už žádné oběti bankovních podvodů! Řešením je nová směrnice EU

EU plánuje směrnici PSD3/PSR pro lepší ochranu spotřebitelů při internetových podvodech. Europoslanec Kovařík hovořil pro Penize.cz o nových pravidlech, která se teprve formují.

Publikováno
Už žádné oběti bankovních podvodů! Řešením je nová směrnice EU
Zdroj: Depositphotos.com

Evropská komise plánuje zvýšit ochranu spotřebitelů v oblasti digitálního bankovnictví. Komise předložila návrh směrnice PSD3/PSR, která má zajistit, aby banky odškodňovaly zákazníky postižené podvodným jednáním.

Jedná se například o spoofing, kdy jsou klienti manipulováni zprávami nebo voláním tak, aby měli dojem, že se jedná o hovor z banky. V důvěře pak autorizují podvodné platby a přicházejí tak o peníze.

V článku jsou obsaženy informace získané z webu Penize.cz, kde byl veden rozhovor s Ondřejem Kovaříkem, členem Hospodářského a měnového výboru Evropského parlamentu a primárním jednatelem při přípravě navrhovaného nařízení.

V případě podvodu budou banky hradit celou částku

Cílem směrnice o platebních službách (PSD3) a nařízení o platebních službách (PSR) je přimět banky, aby uhradily celou částku, o kterou přišli klienti podvedení při autorizaci plateb na bankovní účet podvodníkům.

To představuje podstatné rozšíření ochrany spotřebitele, neboť v současné době jsou banky povinny odškodnit oběti podvodu pouze za transakce provedené prostřednictvím platebních karet.

Český europoslanec Ondřej Kovařík, člen výboru ECON a hlavní vyjednavač směrnice, upřesnil:

Nová pravidla mají spotřebitelům poskytnout jednorázovou ochranu. Pokud je zákazník podveden poprvé, je banka povinna uhradit ztrátu v plné výši. Následné ztráty způsobené dalším podvodem však uhrazeny být nemusí, což má přimět zákazníky k větší ostražitosti a zároveň zajistit ochranu v případě prvního incidentu.”

“Rychlost, s jakou musí banky podvedeným klientům peníze vrátit, je na jejich uvážení, očekává se však, že reakce bude rychlá. Jakékoli zpoždění musí banka zdůvodnit, přičemž cílem je minimalizovat negativní dopady na oběti a udržet důvěru veřejnosti v bezpečnost elektronických plateb,” uvádí Kovařík.

Návrh rovněž bankám ukládá, aby před provedením platby ověřily mezinárodní číslo bankovního účtu příjemce (IBAN) podle názvu účtu, aby se zabránilo podvodům.

Tato kontrola by měla být prováděna automaticky a efektivně, aniž by klientovi způsobovala zbytečné potíže nebo zdržení.

Specifika databáze pro ověřování shody čísla účtu a názvu příjemce platby, včetně její správy a zabezpečení, jsou stále předmětem jednání. Pro zajištění vysokých standardů bezpečnosti a ochrany údajů klientů bude zásadní koordinace mezi bankami a regulačními orgány.

V návrhu se řeší také cashback

Návrh se také zabývá výběry hotovosti prostřednictvím služby cashback u obchodníků. Poslanec Kovařík se zasazuje o lepší zpřístupnění služby cashback a navrhuje nové podmínky, které by odstranily současnou podmínku nákupu zboží v určité hodnotě.

“Směrnice neupravuje případné poplatky za službu cashback a ponechává obchodníkům možnost výběr hotovosti zpoplatnit,” uvádí Kovařík.

Časový harmonogram konečného schválení balíčku PSD3 a PSR je nejistý, neboť jednání stále probíhají a čeká se na konečné stanovisko Rady Evropské unie. Jakmile budou jednání ukončena, bude se hlasovat o přijetí konečného znění směrnice.

Navrhovaná 18měsíční lhůta od závěrečného schválení směrnice a nařízení, která má vstoupit v platnost ve všech členských státech, může být v nadcházejících jednáních prodloužena.

Tato nová pravidla mají po jejich finálním dokončení a schválení za úkol výrazně posílit ochranu spotřebitelů v odvětví digitálního bankovnictví v celé Evropě. Doufejme, že tomu tak skutečně bude!

Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.

Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.

Líbil se vám tento článek?
0
0

Autor

Veronika se více než pět let specializuje na analýzu bankovního sektoru a finančních produktů, přičemž na základě toho připravuje podrobné recenze bank a jejich portfolia. Její výzkum v oblasti financí je základem pro její práci na portálu Finex, kde se zaměřuje na poskytování aktuálních a srozumitelných informací, a zvyšování finanční gramotnosti.

Tuto osvětu považuje za klíčovou pro lepší budoucnost jednotlivců i společnosti, a věří, že finanční vzdělání je základem pro finanční nezávislost. Jejím cílem je přispívat k podpoře zájmu o peníze a investice, nabízet čerstvé perspektivy a pomoci čtenářům lépe se orientovat v komplexních finančních tématech.

“Nejlepší investicí je ta do vlastního vzdělání. A právě finanční gramotnost je klíčem k finanční nezávislosti.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎