Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Jsou akcie FAANG atraktivní investiční příležitost, nebo je čas se porozhlédnout jinde? 5letá fundamentální analýza

Publikováno
Jsou akcie FAANG atraktivní investiční příležitost, nebo je čas se porozhlédnout jinde? 5letá fundamentální analýza
Zdroj: forbes.com

Během posledních několika let přineslo pět akcií skrývajících se pod zkratkou FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix a dceřiná společnost Alphabetu – Google) vydatné zisky svým investorům. Jak to s nimi ale bude dál? Mají při své velikosti ještě vůbec nějaký potenciál? Dokázaly FAANG akcie v posledních 5 letech porazit benchmark? Nejen to se dozvíte v tomto článku.

Růstové a zároveň defenzivní akcie?

Každá z těchto společností (zatím) dominuje svým trhům:

  • Facebook – vlastní největší sociální sítě na světě
  • Amazon – globální jednička v oblasti e-commerce a poskytování cloud computingových technologií
  • Apple – lídr v prodeji smartphonů
  • Netflix – nejrozšířenější platforma pro streamování placeného video obsahu
  • Google – největší online vyhledávač, platforma pro streamování a konzumaci videa zdarma, mobilní operační systém a webový prohlížeč

Akciím FAANG je často přisuzován přívlastek růstové akcie. Jejich výrazné konkurenční výhody a byznys modely odolné vůči recesi (což se v posledních měsících potvrdilo) z nich však také dělají spolehlivé defenzivní akcie, o jejichž nákupu můžete uvažovat, pokud dojde k poklesu amerického akciového trhu.

Pravdou ale také je, že pouze 2 z tohoto kvintetu společností dokázaly v letošním roce svou výkonností překonat srovnávací index S&P 500Google a Facebook.

Vývoj ceny akcií FAANG od začátku roku v porovnání s vývojem hodnoty indexu S&P 500 (tmavě modrá).
Vývoj ceny akcií FAANG od začátku letošního roku v porovnání s vývojem hodnoty indexu S&P 500 (tmavě modrá). Zdroj: finance.yahoo.com

FAANG – skupina společností, které v posledních 5 letech spolehlivě porážejí americký trh

Tři z akcií FAANG v posledních měsících ztrácejí růstové momentum, ale všech 5 titulů v delším časovém horizontu (5 let) benchmarkový index výrazně outperformují. Pokud se podíváme na pětiletý růst tržeb jednotlivých společností, ani se není moc co divit.

Růst tržeb společností FAANG v posledních 5 letech.
Růst tržeb společností FAANG v posledních 5 letech. Zdroj dat: Mactrotrends.net

1) Facebook

Publikum, které může prostřednictvím svých reklam oslovit Facebook, zahrnuje rovněž uživatele sociálních platforem Instagram a WhatsApp. Přestože se Zuckerbergově společnosti zatím nepodařilo zmonetizovat uživatele WhatsAppu, tržby Facebooku z reklamy v posledních 5 letech spolehlivě rostly, a to dokonce nejvyšším tempem ze všech těchto populárních akcií.

Růst tržeb společnosti Facebook za posledních 5 let.
Růst tržeb společnosti Facebook za posledních 5 let. Zdroj: macrotrends.net

2) Amazon

Podnikání Amazonu v posledních letech také šlape na plné obrátky a spíše to vypadá, že v Seattlu ještě přidávají pod kotel – počty předplatitelů služby Amazon Prime rekordně rostou. Díky lockdownům se Amazon těšil výraznému růstu tržeb ze své e-commerce platformy a navíc si společnost stále drží vedoucí postavení na velmi lukrativním trhu s cloudovými službami. Výsledkem tak byl růst tržeb za posledních 5 let o 370 %.

Růst tržeb společnosti Amazon za posledních 5 let.
Růst tržeb společnosti Amazon za posledních 5 let. Zdroj: macrotrends.net

3) Apple

Apple se od roku 2015 potýkal se stagnujícím počtem prodaných iPhonů. Věrní zákazníci si zkrátka zvykli, že nemusí svůj aktuální model smartphonu vyměňovat za nový tak rychle. Proč taky, když iPhone stále nabízí špičkovou technologii. Nyní se však očekává, že by v letošním roce měl iPhone 12 opět navázat na rekordní čísla, hlavně kvůli tomu, že se jedná o první iPhone, který podporuje revoluční bezdrátovou síť 5G.

Poslední dva kvartály už navíc Apple opět vykázal rekordně vysoké tržby, když stagnaci v oblasti prodejů iPhonů vynahradila expanze segmentu služeb (Apple se nyní celosvětově chlubí více než 400 miliony platících uživatelů), stabilní prodeje iPadů a počítačů Mac a novější produktové řady jako jsou Apple Watch a sluchátka AirPods. Co se však týče růstu tržeb, tam za dalšími FAANG společnostmi Apple výrazně zaostal.

Růst tržeb společnosti Apple za posledních 5 let.
Růst tržeb společnosti Apple za posledních 5 let. Zdroj: macrotrends.net

4) Netflix

V případě Netflixu pak platilo, že se uživatelská základna platformy i nadále rozšiřovala, přestože na trh vstoupili noví agresivní konkurenti – zejména Walt Disney, jehož platformu Disney+ si za rok a půl předplatilo už více než 100 milionů lidí. Netflix si aktuálně předplácí 208 milionu uživatelů, přičemž za období fungování Disney+ se mu podařilo oslovit „pouze“ 40 milionů nových uživatelů. Zapomínat pak nesmíme ani na HBO Max, které vlastní AT&T, jež odstartovalo svou službu měsíc před Disney+ a zatím se mu podařilo oslovit 42 milionů předplatitelů.

V posledních 5 letech tak Netflix výrazně rostl, konkurence na poli streamování prémiového video obsahu však začíná pomalu houstnout.

Růst tržeb společnosti Netflix za posledních 5 let.
Růst tržeb společnosti Netflix za posledních 5 let. Zdroj: macrotrends.net

5) Alphabet – Google

Pátý do party pak je Google se svou mateřskou společností Alphabet, který za svými souputníky v posledních letech výrazně nezaostával. Příjmy z reklamy vyhledávače Google nadále rostly, hlavně díky tomu, že se mu podařilo spolu s Facebookem vytvořit na některých významných trzích téměř duopol v oblasti digitální reklamy.

Zapomínat pak opět nesmíme na technologii budoucnosti – cloud computing, kde Alphabet drží 3. místo na celosvětovém trhu za zmiňovaným Amazonem a Microsoftem.

Růst tržeb společnosti Google – Alphabet za posledních 5 let.
Růst tržeb společnosti Google – Alphabet za posledních 5 let. Zdroj: macrotrends.net

Celá skupina akcií FAANG vykázala v posledních 5 letech výrazný růst tržeb (s výjimkou Apple, který zaznamenal spíše průměrný růst), což se projevilo i rostoucí cenou akcií těchto společností.

Trochu paradoxně se vůbec nejlépe dařilo akciím Apple (alespoň je vidět, že růst tržeb nemusí být nutně jediným katalyzátorem stoupající ceny akcií), nejhůře se ze zmiňovaného kvintetu dařilo akciím Facebook, nicméně stále vykázaly téměř dvojnásobnou výkonnost oproti srovnávacímu indexu S&P 500.

Srovnání růstu ceny akcií FAANG a indexu S&P 500 (tmavě modrá) v posledních 5 letech.
Srovnání růstu ceny akcií FAANG a indexu S&P 500 (tmavě modrá) v posledních 5 letech. Zdroj: finance.yahoo.com

Mohou si akcie FAANG i nadále udržet náskok před zbytkem trhu?

Investoři by si měli uvědomit, že minulá výkonnost nikdy nezaručuje budoucí zisky.

S výjimkou Netflixu čelí tyto společnosti antimonopolnímu řízení. Regulační orgány zkoumají roli Facebooku při šíření fake news, způsob, jakým využívá osobní údaje a rovněž jeho (možná až) nezdravou dominanci na trhu sociálních sítí. V případě Amazonu jsou pro změnu zkoumány jeho strategie cenotvorby v oblasti e-commerce.

Apple a Google pak čelí přezkumu vysokých provizí za prodej aplikací v App Store a Google Play. Tito technologičtí titáni však také čelí (podobně jako Netflix) novým konkurenčním výzvám.

Mladší sociální sítě jako Tik Tok nebo Snapchat a Pinterest, který je specializovanou platformou, rostou rychleji než Facebook, jenž v současnosti poskytuje své služby 3,45 miliardám lidí napříč všemi platformami.

Digitální transformace tradičních maloobchodníků typu Target a platformy Shopify zase ohrožují e-commerce podnikání Amazonu. Tomu navíc může dělat v oblasti cloud computingu starosti Microsoft, kde služba Azure pomalu ale jistě snižuje doposud suverénní tržní podíl Amazon Web Services.

Předpokládaný silný prodej iPhonů (prodej smartphonů stále představuje více než 50 % tržeb) by v letošním roce měl umožnit Applu dosáhnout dvouciferného růstu tržeb, ale celosvětový nedostatek čipů omezuje prodej iPadů i Maců. Střety společnosti z Cupertina s vývojáři aplikací kvůli poplatkům v App Store a nedávné změny v ochranně soukromý operačního systému iOS také mohou přinést negativní dopady pro rostoucí segment služeb.

Růst odběratelů Netflixu pak v minulém čtvrtletí nenaplnil očekávání, což skutečně naznačuje, že se konkurenti na trhu prosazují na jeho úkor. Disney+ navíc v letošním roce plánuje investovat obrovské částky do vytváření obsahu, aby se mu podařilo nastartovaný růstový potenciál udržet.

Jediný Google se zdá, že by mohl být v letošním roce plně připraven na další růst, protože se dá předpokládat, že s ekonomickým oživením budou růst výdaje firem na reklamu.

Výše uvedené antimonopolní řízení a změny v ochraně soukromý u iOS by však mohly mít negativní dopad na jeho divizi vyhledávání a reklamy, což opět vrhá stín na růstové vyhlídky společnosti.

Stručná prognóza a ocenění FAANG akcií

Je zjevné, že všech pět společností čelí krátkodobým nejistotám, nicméně lze předpokládat, že jejich hlavní činnosti podnikání budou prosperovat i v nadcházejících letech. Přeci jenom, rozdíl mezi společnostmi FAANG a konkurenty stále zůstává poměrně výrazný.

Všech pět podniků by mělo v letošním roce dosáhnout na dvouciferný růst tržeb i zisků (EPS) a navíc se všechny zdají po nedávném výprodeji technologických akcií i relativně rozumně ohodnocené dle hlediska forward P/E.

Vybrané poměrové ukazatele FAANG akcií.
Vybrané poměrové ukazatele FAANG akcií. Zdroj dat: finviz.com, yahoo.finance.com

Co se týče návratnosti kapitálu (ROE), jejíž vysoká hodnota může reprezentovat konkurenční výhodu společností, jsou na tom všechny podniky skvěle (Warren Buffett údajně zkoumá blíže akcie, jejichž ROE se rovná alespoň hodnotě 15 %). Kromě toho se k hodnotě ROE dlouhodobě přibližuje tempo růstu akcií. Extrémem je aktuální hodnota návratnosti kapitálu u akcií Apple, tím se však nenechte zmást. Apple je dlouhodobě schopný dosahovat návratnosti vlastního kapitálu lehce nad 20 %.

Velmi efektivním měřítkem, které vám může dopomoci nelézt špičkové společnosti, je ukazatel ROIC – návratnost investovaného kapitálu. Ten vyjadřuje, jak dobře reinvestují společnosti svůj kapitál. S výjimkou Amazonu, který je pouze vysoce nadprůměrný, jsou ostatní 4 společnosti z hlediska ROIC špičkami ve svých segmentech trhu (pro bližší zkoumání doporučuji web GuruFocus).

Shrnutí

Co z této srovnávací analýzy vyplývá? Podle poměru cena/výkon všech 5 společností stále vypadá poměrně atraktivně. Kdybyste však měli volit, pravděpodobně by bylo vhodné vyřadit postupně:

  • Netflix – vyšší ohodnocení, rostoucí konkurence
  • Facebook – růst tržeb by vlivem konkurence a rostoucí regulace mohl začít zpomalovat
  • Amazon – nejvyšší ohodnocení a jediný vykazuje „pouze“ vysoce nadprůměrnou ROIC

A dát přednost akciím Apple a Google, které obě nabízejí skvělou kombinaci všech výše zmíněných ukazatelů.

Skutečné investiční rozhodnutí by však přirozeně mělo být podloženo vaší vlastní hlubokou fundamentální analýzou a případně také technickou analýzou.

Obecně lze považovat všech 5 akcií za lepší investici než celou řadu ztrátových a extrémně rychle rostoucích technologických akcií, které se obchodují na nadhodnoceném trhu za nesmyslné násobky tržeb. Na druhé straně není jisté, zda bude všech 5 FAANG akcií i v příštích pěti letech vykazovat lepší výkonnost než index S&P 500, ale je poměrně pravděpodobné (dle uvedených metrik), že by se mohly všechny akcie FAANG za pět let obchodovat na vyšší úrovni než dnes.

Líbil se vám tento článek?
5
0

Autor

O investování a finanční trhy se zajímám od roku 2013. Krátce na to jsem se spálil jako aktivní day trader. Zaplacené „školné“ se mi však celkem vyplatilo. Vrhnul jsem se do studia a od roku 2017 dlouhodobě investuji, přičemž v rámci své strategie kombinuji pasivní a aktivní investiční přístup s výhradním zaměřením na akciové trhy.
Inspirací mi jsou především Warren Buffett a jeho učitel Benjamin Graham, z českých investorů pak Daniel Gladiš. Nabyté vědomosti se snažím předávat čtenářům, přičemž se nejraději věnuji textům o investičních strategiích, psychologii obchodování a analýzám jednotlivých akcií.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎