Elektrické automobily představují segment trhu, který má potenciál změnit v budoucnu způsob přepravy. Tento segment velice rychle roste a je proto příležitostí pro investory, kteří se dokáží v oboru rychle orientovat.
Přibližně 2 milióny elektrických vozidel bylo prodáno v roce 2019. Přesto, že v roce 2020 je prodej o něco nižší, tak v roce 2021 se očekává další nárůst, který by měl v roce 2025 dosáhnout až k 10 miliónům prodaných automobilů ročně.
Kromě nových společností se o vstup do odvětví perou také tradiční automobilky, které oproti startupům mají výhodu vybudované klientely a distribuční sítě. Pro vaši rychlou orientaci jsme připravili přehled firem, které v sektoru působí a které jsou kotovány na burze v USA.
Výrobci elektromobilů
Tesla
Nevýhodou je tržní ocenění, které je podle některých analytiků příliš vysoké. Aby ocenění Tesly nadále rostlo, musela by si Tesla udržet vedoucí postavení i v dalších letech, kdy na trh přijdou stovky dalších modelů od konkurence.
General Motors
Výhodou GM je, že stejně jako dalších tradičních automobilek, má vybudovanou infrastrukturu výrobních a distribučních míst.
Ford
Mj. by na trh měla přijít elektrická verze Fordu Transit.
Současná tržní hodnota akcií Ford je asi o 50 % nižší než byla hodnota v roce 2018, což může být zajímavá příležitost k nákupu.
Startupy obchodované na burze v USA
Většina startupů v sektoru elektrických vozidel se na burzu dostala díky spojení s nějakou účelovou společností typu tzv. SPAC (Special Purpose Acquisition Company), která již na burze obchodována je.
Tím tyto firmy ušetří náklady na IPO a zároveň umožní veřejnosti účastnit se na potenciálním zhodnocení.
Nikola
O firmě Nikola jsme psali v poslední době několik článků. Firma, která se prezentuje jako výrobce nákladních automobilů na elektrický a vodíkový pohon, momentálně neprožívá zrovna radostné období.
Akcionáři firmu žalují z podvodu, že firma před uvedením na burzu značně přeháněla pokud jde o technologie pohonu vozidel.
Hyliion
Hyliion bude elektřinu do baterií generovat za jízdy s využitím stlačeného přírodního plynu (compressed natural gas CNG). To by mělo zlepšit dojezd vozidel.
Protože je v USA vybudováno 700 CNG stanic, tato strategie nepotřebuje vybudování dalších nabíjecích stanic a tím firma značně ušetří.
Fisker
Fisker chce dodávat ta “nejzelenější” auta. Nulové emise, využití recyklovaných materiálů a žádné použití materiálů ze zvířat v interiéru.
Další konkurenti na trhu EV
Další firmy, které v oboru výroby elektrických vozidel působí jsou: Ideanomics (ticker IDEX), Nio (ticker NIO), Canoo (HCAC), Workhorse Group (WKHS), Lordstown Motors (DPHC) a XL Fleet (PIC).
Rizika startupů
Největší výzvou pro každý startup je převedení výroby do masové produkce, která umožní snižování nákladů na každé prodané vozidlo. To s ohledem na rostoucí množství konkurentů bude velice obtížný úkol.
Z pohledu investorů platí, že tradiční oceňovací techniky zde použít nelze. Investoři proto oceňují potenciál podle plánovaných budoucích výnosů, stupně vývoje jejich technologie a jakým způsobem se odlišují od Tesly.
Aktuálně jsou akcie těchto společností velice volatilní a pro investory mohou představovat velké riziko.
A jaký je váš názor, investujete do akcií automobilek, nebo se jim raději vyhýbáte? Který titul je podle vás nejlepší?