Finex.cz logo
Hamburger menu Close menu
Šipka zpět
Akademie
Finex.cz academy
Finex.cz
Finex » Technická analýza » 41. díl Seriálu technické analýzy – Cenové gapy mezi obchodními seancemi (ukázka využití v praxi)

41. díl Seriálu technické analýzy – Cenové gapy mezi obchodními seancemi (ukázka využití v praxi)

41. díl Seriálu technické analýzy – Cenové gapy mezi obchodními seancemi (ukázka využití v praxi)

Dnešním článkem naváži na příspěvek o gapech, který si můžete přečíst ZDE. Psali jsme o všem důležitém, co se týká cenových gapů a nakousl jsem také to, jak tuto techniku používám já ve svém obchodování. Dnes se tedy podíváme podrobněji na aktuální reálný obchod na eurodolaru a jak jsem ho analyzoval nejen z pohledu gapů.

Nejdříve se pojďme vrátit zhruba o týden nazpět, kdy se nám vytvořil vrchol dlouhého silného uptrendu (viz. obrázek č.1). Tento Trend byl opravdu dlouhý, silný a ukončení (nebo alespoň zastavení pohybu ceny vzhůru) bylo zajímavé právě z pohledu “gapu mezi seancemi”. 

cenové gapy

Obr. č. 1: EURUSD hodinový graf – zobrazení ukončení trendu 31. 07. 2020.

Na obrázku můžeme vidět gap, který se vytvořil mezi ukončením předešlé evropské seance (17 hod.) a otevřením v 08 hod evropské seance následující den. Toto mezidobí můžeme brát jako “pomyslný cenový gap”.

Jedná se o dobu mimo základní obchodní hodiny evropské seance, která je nejvíce obchodovanou seancí v rámci celého forex kolotoče.

Takovéto mezidobí, kdy se tvoří minimum volume můžeme pomyslně označit jako gap.

Z hlediska klasického rozdělení cenových gapů (podrobněji v minulém článku ZDE) můžeme tento “imaginární gap” zařadit do skupiny gapů z vyčerpání. Tyto gapy se tvoří na konci trendů, bývají rychle vyplněny a naznačují možné přerušení dosavadního trendu. Náš gap byl vyplněn hned následující obchodní den a opravdu naznačoval minimálně zpomalení růstu eurodolaru. 

Agresivní obchodníci tak mohli spekulovat (optikou gapů) na přerušení trendu už zde. Opatrnější obchodníci si museli na protitrendovou příležitost počkat o něco později.

Protitrendové obchody jsou velice lákavou formou vstupů. Nabízejí totiž vysoký potencionál (vysoký poměr možného zisku vůči riziku na obchod).

Na druhou stranu jsou to obchody, kdy vstupujeme proti rozjeté “síle trhu”. V takovém případě se nedá očekávat stejná úspěšnost jako u konzervativních obchodů, kde se snažíme naskakovat na korekcích do směru aktuálního trendu.

Když se posuneme o pár dní dále a prohlédneme si aktuální graf (obr. č.2) můžeme vidět, že trend se opravdu zastavil a od zmíněného data (31. 07. 2020) cena tvoří úzké cenové pásmo (trading range) mezi cenami 1.19000  a 1.17000. V tomto období je ideální čas pro konzervativní obchodníky hledat příležitosti pro protitrendové obchody.

cenové gapy

Obr. č. 2: EURUSD hodinový graf – Aktuální cena

Jedna z takových příležitostí se vytvořila 06. 08. 2020, kdy cena prorazila horní hranu cenového rozpětí a ihned se vrátila zpět (viz. obr. č.2). Důležité z hlediska gapů je i to co se stalo o den dříve. 

Určení sentimentu trhu optikou analýzy gapů

K horní hraně kanálu jsme se totiž s cenou dostali opět gapem, který můžeme brát jako silný magnet. Z hlediska základního rozdělení se jedná o gap běžný (common gap).

Proč? Protože se vytvořil uvnitř cenové formace trading range. Gap nám neprorazil jasnou cenovou formaci a zároveň nevznikl na konci jasně zřetelného trendu. Můžeme tedy očekávat, že bude jednak rychle vyplněn a jeho vytvoření by nemělo nějak závažně měnit krátkodobý sentiment trhu. To vše nám napovídá, že bychom měli v rámci několika málo dní dále zůstat v úzkém cenovém rozpětí. 

Pamatujte, že po každém promeškaném agresivním vstupu bude vždy příležitost nastoupit později. A ve většině případů bude tato příležitost ještě výhodnější. 

Když se cena pohybovala okolo 1.19000, tak jsme dostali to co jsme potřebovali a máme konečně naší obchodní příležitost! Můžeme spekulovat na krátkodobý prodej eurodolaru minimálně do doby, než se vyplní náš běžný gap.

Tato optika z pohledu cenových mezer, nám dává zajímavý pohled na trhy. Už to, kde se cenové gapy vytváří a za jakých podmínek, nám může říci spousty věcí a napovědět tak o možném budoucím pohybu ceny.

Naše analýza nám doposud řekla minimálně toto:

  • Struktura trhu – Pravděpodobnost minimálně přerušení uptrendu gapem z vyčerpání ze dne 31. 07. 2020
  • Intermarket analýza – Velice podobné situace na ostatních měnách
  • Vstup – Běžný gap z 05.06 jako silný magnet pro cenu, která se později dostala k horní hraně kanálu, kde očekáváme otočení
  • Výstup – Vyplnění běžného gapu jako cíl pro náš obchod (minimálně uzavření alespoň části pozice)

A to není málo, co říkáte?

Gapy jako puzzle v obchodního plánu

Všimněte si, jak touto technikou na základě základní price action analýzy a analýzy gapů, jsme schopni rychle a jednoduše zhodnotit situaci na trhu.

Tato technika nám dává jiný pohled a přidává silný argument do naší mozaiky, kterou skládáme při každém vstupu do obchodu.

Spekulace na návrat z extrému do oblasti zajímavější ceny je totiž něco co dává smysl nejen z pohledu gapů samotných. Samotné obchodní rozhodnutí by nemělo být dáno pouze na základě analýzy gapů ale dalších věcí, které je dobré sledovat.

Tak například, já osobně se vždy na trh dívám jako na celek. Nesleduji pouze instrument, který chci obchodovat, ale koš měn, které společně vzájemně souvisí. Tento vztah, respektive podobnost cenového grafu, jednotlivých měn se nazývá korelace.

Pokud se podíváme v době, kdy na eurodolaru nastala naše obchodní příležitost na jiný pár (měnu), může nám to také hodně napovědět.

cenové gapy

Obr. č. 3: USDCHF hodinový graf – Aktuální cena

Na obrázku č.3 Je zobrazen Švýcarský frank ve stejnou dobu. Jasně můžeme vidět, že situace je v podstatě identická akorát vzhůru nohama (je to dáno tím, že graf zobrazuje cenu dolaru kotovanou ke švýcarském dolaru). Máme tak další výraznou podporu naší myšlenky spekulovat na pokles eurodolaru.

Ti aktivnější z Vás se můžou sami podívat na Libru, resp. její cenový graf v tom samém období. Věřím, že tam již dokážete najít zajímavou příležitost :-)

Napište mi do komentářů, jestli jste v dnešním článku našli inspiraci, nebo máte nějaké otázky. Kdo ví, třeba se pro někoho z Vás analýza cenových gapů stane neodmyslitelnou součástí obchodování, tak jako je to u mě. 

Obchoduji #ProtiDavu

Ohodnoťte tento článek

Diskuze k tomuto článku: 2 komentáře
ProtiDavu

Ahoj Vojto, děkujeme za dotaz. Trh vždycky “ví” kam jde a proč tam jde. K tomu aby se mohl pohybovat potřebuje likviditu. Trh tedy cíleně hledá likvidní místa (resp. zajímavé cenové oblasti). Na obr. č. 2 byl pro trh zajímavá hladina nad 1.19000 (což je zároveň kulaté číslo a důležité také z pohledu psychologie obchodníků). Trh potřeboval jít dolů (cena byla příliš drahá) a tak trh využil tuto hladinu k nabrání likvidity pro další pohyb dolu. Vybrání likvidity znamená, že nad zmíněnou hladinou bylo hodně kupců. Pozor, neznamená to pouze, že tam sedělo spousta buy objednávek, ale je tam více faktorů. Na stejné hladině totiž byly nejen stop lossy, ale také nové objednávky longařů, bylo tam magicky kulaté číslo, které přitahuje obchoníky, byly tam spuštěny margincally nakupujících obchodníků, kteří drželi dokud to šlo atd. Tedy využití těchto objednávek trhu k tomu aby mohl prodat za lepší cenu a poslat cenu níže. Důležité je také smysl kam by mohl trh cílit a to může napovědět právě téma gapů. Ať se daří.

Vojta

Dobrý den,
můžete prosím polopatě vysvětlit co se na trhu stalo v tom okamžiku, kdy na obrázku 2 trh využil buy likviditu? Trh nakupoval za čím dál vyšší cenu skrz rezistenci a svíčka se ukončila v okamžiku, kdy už za vysokou cenu nikdo nechtěl obchodovat? Proto začala potom cena padat?
Děkuji za vysvětlení.

Akcie
Komodity
Krypto
Indexy
Cena 24h
Tesla Inc. ---
N/A
ČEZ ---
N/A
Apple ---
N/A
Avast Plc ---
N/A
Moneta ---
N/A
Alphabet (Google) ---
N/A
RECENZE

TOP Forex a CFD brokeři

XTB logo
XTB★ 98 %
U 76 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets★ 96 %
U 66.8 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
eToro logo
eToro★ 95 %
U 62 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex logo