Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Avast prodával citlivá data svých uživatelů – jaký to mělo vliv na jejich akcie?

Publikováno
Avast prodával citlivá data svých uživatelů – jaký to mělo vliv na jejich akcie?

Stejně tak jako upadá důvěra zákazníků českého antivirového výrobce Avastu, padají i jejich akcie.

„Jakožto ředitel firmy cítím osobní zodpovědnost a chtěl bych se tímto omluvit všem, kterých se událost dotkla,“ uvedl Ondřej Vlček ředitel firmy Avast po vyšetřování rizik ochrany soukromí v souvislosti se shromažďováním údajů z desky PCMag-Motherboard.

Co se vlastně stalo a jaký to mělo vliv na cenu akcií firmy Avast? Dozvíte se zde v tomto článku.

Vývoj ceny akcií Avast za poslední měsíc

Vývoj ceny akcií avastu za poslední měsíc
Vývoj ceny akcií avastu za poslední měsíc

Čeho se firma dopustila?

Před několika dny vyšlo najevo, že Avast své vlastní divizi jménem Jumpshot předával citlivá data svých klientů. Tato divize je pak pouštěla dále do světa.

Data prý byla anonymní a neobsahovala žádné osobní informace, ale experti s tímto příliš nesouhlasí. Dle nich je prý poměrně snadné vzít další databázi, spojit data a odanonymizovat je, jak popisuje bývalý zaměstnanec Avastu Petr Dvořák v rozhovoru pro DVTV.

Právě prodej dat byl v posledních letech zásadní zdroj příjmu firmy, kterým na druhou stranu i financovala rozvoj svého antivirového softwaru. Svůj antivirový program tak bez rozšíření nabízí zcela zdarma.

Jak by firma měla v takovýchto situacích reagovat?

Ředitel AMI Digital, Vladan Crhla, situaci komentuje tak, že alespoň z hlediska PR (public relations, tedy vztahy s veřejností) firma udělala dobře, když se k celé situaci postavila čelem. Dle Vladana Avast reagoval rychle a vůbec nestrkal hlavu do písku – to bývá v podobných situacích nejhorší.

Když firma dlouho vyčkává se svým vyjádřením, kauza mezi tím žije vlastním životem, a je pak často ještě mnohem těžší ji vyřešit.

Ředitel firmy sice klienty v oficiálním prohlášení ujišťuje, že: „Ochrana lidí je hlavní prioritou Avastu a musí být zakotvena ve všem, co naše firma dělá, i ve všech našich produktech.“ Bylo by ale fajn dokázat, že za těmito slovy něco skutečně stojí.

Obvyklé je postupovat ve 3 fázích. Nejprve přiznat pravdu a říci, co se stalo – případně se i rovnou omluvit. Druhou fází je zpravidla vysvětlit, co se stalo, což zatím neproběhlo. Třetím krokem by mělo být odškodnění či vynahrazení ztráty zákazníkům.

Pro firmu je nyní klíčové sledovat a moderovat hlavně sociální média, kde se tato témata setkávají s živnou půdou.

Obětní beránek jménem Jumpshot

Jumpshot Logo
Logo podivné divize jménem Jumpshot

O tom, že si Avast byl vědom neetičnost svých obchodních praktik s citlivými daty, svědčí i fakt, že si pro prodej zřídil divizi, která stála jakoby mimo samotný Avast.

Nyní, když pravda vyplavala na povrch, může Avast udělat médiím líbivé gesto, kterým celou situaci vyřeší – ukončit činnost Jumpshotu a distancovat se, jak uvádí v rozhovoru Petr Dvořák.

Jsou i tací, kteří se firmy Avast zastávají

Někteří odborníci na druhou stranu uznávají, že z povahy činnosti vývoje antivirové ochrany je nezbytné data sbírat – i ta velmi citlivá. Na místě je však jejich úzkostlivá ochrana.

Vzhledem k tomu, že Avast byl po řadu let úplně zdarma, musí si na svou činnost vydělávat jinak, což může být právě prodejem dat. Zákazníci by ale měli k takovému prodeji vyjádřit jasný souhlas – a k tomu v případě Avastu nedošlo.

Jejich souhlas je velmi skrytý a nenápadný, proklikat se na něj dá práci. Rozhodně se nedá říct, že by na uživatele při instalaci vyskočilo okno, kde je jasně řečeno, k čemu se zavazuje, a že mu to nevadí.

Téma hledání toho správného poměru využívání a ochrany uživatelských dat a databází je zde už dlouho. V minulosti se s ním potýkal Facebook i Google. Ani v zákoně jej nelze vždy jednoznačně vymezit. Dle někoho se tak Avast dopustil sice neetického, avšak nikoliv protizákonného jednání.

A jak na vzniklou situaci reagovala cena akcií Avastu?

Akcie Avastu samozřejmě rychle spadly. Již poslední obchodní den minulého týdne, tj. 31. pátek, ale malinko povyrostly. Je tedy nepříznivá situace zažehnána? Možná ano, ale možná bude propad ještě nějakou dobu pokračovat.

Vrchol ceny nastal 23. 1. na 163,5 Kč. Ode dna se cena odrazila o týden později, tj. 30. 1., na úrovni 117,6 Kč. Jedná se tak o cca 21 % propad.

Někdo by vzniklou situaci označil za nešťastný start nového roku. Někdo jiný zase vidí zajímavou investiční příležitost, jak nakoupit akcie ve „slevě“.

Co si o vzniklé situaci myslíte vy? Myslíte si, že se akcie brzy vzpamatují a pro investory tak mohou nyní být zajímavým nákupem?

Podělte se s námi o svůj názor v komentářích.

Líbil se vám tento článek?
4
0

Autor

Vystudovaný ekonom s vášnivým zájmem o pasivní investování a americké akcie. Zkušenosti nabyté ve finančním sektoru využívá pro vytváření stabilních investičních portfolií. Jeho cílem je dosáhnout finanční svobody prostřednictvím dlouhodobého investičního přístupu. Fanoušek hnutí FIRE a Roberta Kiyosakiho.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎