Apple i Amazon stojí před strategickými výzvami. Ziskový technologický gigant Apple čelí problémům na zpomalujícím se čínském trhu a rostoucí konkurenci.
Amazonu zase klesá tempo růstu tržeb. Přestože akcie obou firem rostou, otázka je, zda aktuální rizika nevyvolají korekci ceny.
Jak ukazují fundamentální ukazatele, firma je mimořádně zisková, o čemž svědčí zisková marže ve výši 25 %. Tomu samozřejmě také odpovídá ocenění této prémiové akcie.
Ale i tato mašina na peníze si loni vybrala slabší chvilku a tržby společnosti v meziročním srovnání klesly o 11 miliard USD.
Geograficky je pro Apple nejdůležitější trh USA (43 % z celkových tržeb), který je následován evropskými klienty (23 %).
Čínský trh je pro Apple třetí nejdůležitější a představuje přibližně 19 % celkových tržeb Applu. A právě Čína, která měla být tahounem růstu tržeb, je pro Apple problém. Má to následující příčiny.
Poptávka po špičkových iPhonech zpomaluje více, než se očekávalo, a to tváří v tvář rostoucí konkurenci místních společností, včetně Huawei.
V posledním čtvrtletí 2023 klesly Applu tržby v Číně o 13 %. Velkou otázkou je, zda se jedná pouze o výkyv, nebo o známky většího posunu preferencí mezi spotřebiteli. Firmy jako Huawei, Xiaomi a další totiž postupně dobývají segment prémiových smartphonů. Konkurují cenou (začínají na 560 USD), přitom ale nabízí většinu toho, co prémiový segment požaduje.
Tím druhým důvodem je ekonomická situace.
Růst Čínské ekonomiky zpomaluje. Spotřebitelé jsou tedy opatrnější a méně utrácejí. Proto vyhledávají levnější alternativy.
Otázka také zní, zda je iPhone stále tím “cool must have” produktem. Světem hýbe umělá inteligence (AI) a zatímco někteří výrobci smartphonů hovoří o funkcích AI ve svých zařízeních, Apple našlapuje kolem umělé inteligence po špičkách.
Zmínit je nutné i geopolitická rizika. Skutečnost, že Čína zakázala zaměstnancům státních úřadů nosit do práce iPhone, je dalším důvodem klesajícího zájmu o tento symbol prestiže a luxusu.
Technická analýza
Vývoj akcie si ukážeme na týdenním grafu.
Akcie se pohybuje v dlouhodobém růstovém trendu s all-time high na hodnotě 199 USD za akcii. V poslední době se však tento růst poněkud zpomalil. Analytici z Investing.com předpovídají Applu cenu 199 v horizontu 12 měsíců, což je zároveň nejbližší rezistence. Potenciál růstu od aktuální ceny je tedy pouhých 7 %.
Support můžeme hledat na cenovce 166 USD. Velice zajímavá sleva k případnému nákupu by byla na ceně 125 USD, kde se akcie naposledy pohybovala v lednu 2023.
Amazon je globální hráč, který inkasuje přibližně 40 % tržeb z jinak vysoce fragmentovaného segmentu e-commerce.
Tržby firmy sice dosud od založení firmy rostly každým rokem, ale za rok 2023 rostly o 11,8 %, za rok 2022 dokonce jen o 9,4 %. Předtím byl běžný růst tržeb o 20 % a více. Firma se zároveň potýká s nízkou čistou marží, která v průměru dosáhla hodnoty 4,1 %. V roce 2022 firma byla dokonce ve ztrátě.
Zpomalující růst výnosů je pro firmu, která má vysoké provozní náklady, rizikem. Snadno se pak může dostat do ztráty.
Aby tedy Amazon byl atraktivní investicí, tak musí v sektoru e-commerce, které tvoří asi 12 % globálních retailových tržeb, nadále udržovat rapidní růst.
Technická analýza
Po propadu, který akcie Amazonu zaznamenala v průběhu roku 2022, zaznamenal tento titul od ledna 2023 prakticky kontinuální růst. All-time high je na ceně 188 USD. Cílová cena v horizontu 12 měsíců je podle 58 analytiků na 199 USD.
Podle technické analýzy je cena u menší rezistence, která je na 171 USD. Po překonání je volná cesta ke 188 USD za akcii. Nejbližší support je na hodnotě 147 USD.
Závěr:
Apple si udržuje silnou pozici na trhu prémiových smartphonů, přestože čelí konkurenci a zpomalující poptávce, zvláště v Číně. Jeho finanční ukazatele ukazují na solidní ziskovost, ale nedávný pokles tržeb vyvolává otázky ohledně budoucího růstu.
Amazon s vysokým oceněním, ale zpomalujícím růstem tržeb a nízkou ziskovostí, stojí před výzvou udržet si momentum v konkurenčním e-commerce sektoru.
Investoři by tak měli pečlivě zvážit tyto faktory a potenciální rizika při rozhodování o investicích do těchto společností.
Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.
Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom mohli poskytovat co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím a funkcím technologie, jako jsou soubory cookies. Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.