Již první den obchodování (24. června) na newyorské burze vyskočila tržní kapitalizace Doximity – sanfranciského LinkedInu pro lékaře – o 69 %. Nyní se akcie společnosti obchodují za téměř dvojnásobek své upisovací ceny, která činila 26 dolarů. Mohly by však i po tomto nárůstu od svého IPO akcie Doximity dále růst? Tato SaaS platforma pro lékaře splňuje mnoho kritérií zajímavé investice.
Možná, že většina z investorů až do IPO o Doximity neslyšela, ale těžko byste našli v USA lékaře, který by tuto cloudovou digitální platformu neznal. Společnost byla založena v roce 2011 s cílem pomoci doktorům být produktivnější a poskytovat lepší péči pacientům.
Mezi její zákazníky patří více než 80 % lékařů v USA, více než 50 % praktických sester a asistentů lékařů a odhadem 90 % mediků v posledním ročníku studia. Společnost nejenže rychle zvyšuje své příjmy, ale je již nyní zisková, což je u podniků vstupujících na burzu v poslední době neobvyklé.
Co vlastně Doximity nabízí?
Doximity je platforma typu SaaS (software jako služba), která pomáhá zjednodušit život pracovníkům ve zdravotnictví. Ačkoli se jí říká “LinkedIn pro lékaře”, zdaleka to nevystihuje rozsah služeb, které nabízí.
Společnost (kromě jiného) poskytuje lékařům nástroje, které jim pomáhají spolupracovat s kolegy, bezpečně koordinovat péči o pacienty, provádět virtuální návštěvy pacientů nebo být v obraze s nejnovějším lékařským výzkumem. Vedení Doximity se pak charakterizuje tímto způsobem:
“Podporujeme lékaře v éře informačního přetížení tím, že pomocí našich zpravodajských nástrojů řešíme problémy s přehlcením informacemi. Náš informační kanál řeší stále rostoucí specializaci lékařských odborností a objem lékařského výzkumu. Jakým způsobem? Poskytujeme zprávy a informace, které jsou relevantní pro pacienty, klinickou praxi a profesní vztahy každého jednotlivého lékaře.”
Mezi zákazníky společnosti patří všech 20 největších výrobců léčiv v USA (podle tržeb), kteří platformu využívají ke vzdělávání lékařů o svých produktech. Patří sem také všech 20 nejlepších nemocnic a zdravotnických systémů v USA podle žebříčku U.S. News & World Report Best Hospitals Honor Roll. Doximity se tak může pochlubit více než 1,8 miliony členů své komunity.
Společnost má celkem 600 zákazníků (institucí) s předplatným, z nichž však 200 přispívá k ročnímu příjmu společnosti alespoň 100 000 dolarů a 29 z nich přispívá dokonce více než 1 milionem dolarů.
Aktuální počet “předplatitelů” zajišťuje společnosti velkou rezervu pro budoucí růst, kromě toho je však Doximity také nesmírně úspěšná při přesvědčování stávajících zákazníků, aby využívali další služby.
Doximity v polovině roku 2020 představila své vlastní řešení telemedicíny a počátkem letošního roku začala tuto službu zpoplatňovat. Jedná se o rychle rostoucí trend, kterému zatím vévodí společnost Teladoc Health, které jenom za Q1 2021 vzrostly tržby o 151 %. Více jsme se i o Teladoc Health zmínili v našem dalším článku.
O tom, o jak nesmírně atraktivní oblast se jedná, svědčí i aktivita Amazonu, který má dostatek finančních prostředků, aby se stal v oblasti telemedicíny jedním z klíčových hráčů. Doximity pak hlásí rychlé přijetí této služby mezi stávajícími zákazníky a uvádí, že v loňském roce zprostředkovala již 63 milionů online lékařských návštěv. Sektor telemedicíny tak představuje pro společnost velkou růstovou příležitost.
Zdroj: cnbcfm.com
IPO Doximity na newyorské burze
Doximity vykazuje působivý růst tržeb i ziskovosti
Za 12 měsíců končících 31. března 2021 utržila Doximity 206,9 milionů, což je o 78 % více než ve stejném období před rokem, kdy dosáhla na tržby 116,4 milionů dolarů. Společnost dokázala zvýšit své příjmy v každém z posledních 8 kvartálů a nevykazuje žádné známky zpomalení. Ve zmiňovaném období pak vykázala čistý zisk ve výši 50,2 milionu dolarů, což je o 69 % více než 29,7 milionu dolarů před rokem.
Je však důležité poznamenat, že Doximity získává velkou část svých příjmů od několika klíčových zákazníků, přičemž největší jeden zákazník se na tržbách v loňském roce podílel dokonce z 12 %. Pokud by společnost o tyto klíčové zákazníky přišla, její tržby by utrpěly velký zásah.
Podnikání Doximity vypadá opravdu nadějně, nejsou však její akcie přeci jenom trochu drahé?
Doximity je bezpochyby růstovou akcií, která splňuje spoustu z nejdůležitějších kritérií charakterizujících vítězné investice: silný růst tržeb, ziskovost a rostoucí uživatelská základna. Kromě toho je výhodou, kterou byste neměli přeceňovat, také “virálnost” její platformy a její silný a rostoucí síťový efekt.
Investování během IPO a krátce po něm je však ze své podstaty značně rizikové a má svá úskalí. Hospodaření podniků je až po vstupu na burzu pod významným drobnohledem, a tak se většinou vyplatí, alespoň rok po vstupu na burzu počkat na výsledky společnosti, než se rozhodnete k investici, zvláště pokud vám příliš nevoní investiční riziko.
Přestože působivé finanční a zákaznické ukazatele Doximity pomáhají toto riziko do značné míry zmírnit, stále se jedná o významně nadhodnocenou akcii. Nejde tak přitom ani o vysoké P/E ratio, které se momentálně pohybuje nad hodnotou 400, ani takto vysoký poměrový ukazatel nemusí být u “mladých” společností kamenem úrazu. Problém se může nacházet spíše v kolonce tržeb. Přestože výrazně rostou, Doximity se momentálně obchoduje za více než 40násobek svých ročních tržeb. Stejně tak cena akcií odpovídající 100násobku volných peněžních toků není příliš atraktivní.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.