Finex.cz logo
Menu
Finex » Akcie » IPO » IPO Doximity: Může jít o jedno z nejžhavějších IPO roku 2021?

IPO Doximity: Může jít o jedno z nejžhavějších IPO roku 2021?

IPO Doximity: Může jít o jedno z nejžhavějších IPO roku 2021?
Zdroj: todayworldlatestnews.com

Již první den obchodování (24. června) na newyorské burze vyskočila tržní kapitalizace Doximity – sanfranciského LinkedInu pro lékaře – o 69 %. Nyní se akcie společnosti obchodují za téměř dvojnásobek své upisovací ceny, která činila 26 dolarů. Mohly by však i po tomto nárůstu od svého IPO akcie Doximity dále růst? Tato SaaS platforma pro lékaře splňuje mnoho kritérií zajímavé investice.

Možná, že většina z investorů až do IPO o Doximity neslyšela, ale těžko byste našli v USA lékaře, který by tuto cloudovou digitální platformu neznal. Společnost byla založena v roce 2011 s cílem pomoci doktorům být produktivnější a poskytovat lepší péči pacientům.

Mezi její zákazníky patří více než 80 % lékařů v USA, více než 50 % praktických sester a asistentů lékařů a odhadem 90 % mediků v posledním ročníku studia. Společnost nejenže rychle zvyšuje své příjmy, ale je již nyní zisková, což je u podniků vstupujících na burzu v poslední době neobvyklé.

Co vlastně Doximity nabízí?

Doximity je platforma typu SaaS (software jako služba), která pomáhá zjednodušit život pracovníkům ve zdravotnictví. Ačkoli se jí říká "LinkedIn pro lékaře", zdaleka to nevystihuje rozsah služeb, které nabízí.

Společnost (kromě jiného) poskytuje lékařům nástroje, které jim pomáhají spolupracovat s kolegy, bezpečně koordinovat péči o pacienty, provádět virtuální návštěvy pacientů nebo být v obraze s nejnovějším lékařským výzkumem. Vedení Doximity se pak charakterizuje tímto způsobem:

„Podporujeme lékaře v éře informačního přetížení tím, že pomocí našich zpravodajských nástrojů řešíme problémy s přehlcením informacemi. Náš informační kanál řeší stále rostoucí specializaci lékařských odborností a objem lékařského výzkumu. Jakým způsobem? Poskytujeme zprávy a informace, které jsou relevantní pro pacienty, klinickou praxi a profesní vztahy každého jednotlivého lékaře.“

Mezi zákazníky společnosti patří všech 20 největších výrobců léčiv v USA (podle tržeb), kteří platformu využívají ke vzdělávání lékařů o svých produktech. Patří sem také všech 20 nejlepších nemocnic a zdravotnických systémů v USA podle žebříčku U.S. News & World Report Best Hospitals Honor Roll. Doximity se tak může pochlubit více než 1,8 miliony členů své komunity.

Společnost má celkem 600 zákazníků (institucí) s předplatným, z nichž však 200 přispívá k ročnímu příjmu společnosti alespoň 100 000 dolarů a 29 z nich přispívá dokonce více než 1 milionem dolarů.

Aktuální počet „předplatitelů“ zajišťuje společnosti velkou rezervu pro budoucí růst, kromě toho je však Doximity také nesmírně úspěšná při přesvědčování stávajících zákazníků, aby využívali další služby.

Doximity v polovině roku 2020 představila své vlastní řešení telemedicíny a počátkem letošního roku začala tuto službu zpoplatňovat. Jedná se o rychle rostoucí trend, kterému zatím vévodí společnost Teladoc Health, které jenom za Q1 2021 vzrostly tržby o 151 %. Více jsme se i o Teladoc Health zmínili v našem dalším článku.

O tom, o jak nesmírně atraktivní oblast se jedná, svědčí i aktivita Amazonu, který má dostatek finančních prostředků, aby se stal v oblasti telemedicíny jedním z klíčových hráčů. Doximity pak hlásí rychlé přijetí této služby mezi stávajícími zákazníky a uvádí, že v loňském roce zprostředkovala již 63 milionů online lékařských návštěv. Sektor telemedicíny tak představuje pro společnost velkou růstovou příležitost.

IPO-doximity-new-york-stock-exchange
IPO Doximity na newyorské burze
Zdroj: cnbcfm.com

Doximity vykazuje působivý růst tržeb i ziskovosti

Za 12 měsíců končících 31. března 2021 utržila Doximity 206,9 milionů, což je o 78 % více než ve stejném období před rokem, kdy dosáhla na tržby 116,4 milionů dolarů. Společnost dokázala zvýšit své příjmy v každém z posledních 8 kvartálů a nevykazuje žádné známky zpomalení. Ve zmiňovaném období pak vykázala čistý zisk ve výši 50,2 milionu dolarů, což je o 69 % více než 29,7 milionu dolarů před rokem.

Je však důležité poznamenat, že Doximity získává velkou část svých příjmů od několika klíčových zákazníků, přičemž největší jeden zákazník se na tržbách v loňském roce podílel dokonce z 12 %. Pokud by společnost o tyto klíčové zákazníky přišla, její tržby by utrpěly velký zásah.

Podnikání Doximity vypadá opravdu nadějně, nejsou však její akcie přeci jenom trochu drahé?

Doximity je bezpochyby růstovou akcií, která splňuje spoustu z nejdůležitějších kritérií charakterizujících vítězné investice: silný růst tržeb, ziskovost a rostoucí uživatelská základna. Kromě toho je výhodou, kterou byste neměli přeceňovat, také „virálnost“ její platformy a její silný a rostoucí síťový efekt.

Investování během IPO a krátce po něm je však ze své podstaty značně rizikové a má svá úskalí. Hospodaření podniků je až po vstupu na burzu pod významným drobnohledem, a tak se většinou vyplatí, alespoň rok po vstupu na burzu počkat na výsledky společnosti, než se rozhodnete k investici, zvláště pokud vám příliš nevoní investiční riziko.

Přestože působivé finanční a zákaznické ukazatele Doximity pomáhají toto riziko do značné míry zmírnit, stále se jedná o významně nadhodnocenou akcii. Nejde tak přitom ani o vysoké P/E ratio, které se momentálně pohybuje nad hodnotou 400, ani takto vysoký poměrový ukazatel nemusí být u „mladých“ společností kamenem úrazu. Problém se může nacházet spíše v kolonce tržeb. Přestože výrazně rostou, Doximity se momentálně obchoduje za více než 40násobek svých ročních tržeb. Stejně tak cena akcií odpovídající 100násobku volných peněžních toků není příliš atraktivní.

Ohodnoťte tento článek

Připojte se k diskuzi

Akcie
Komodity
Krypto
Indexy
ETF
Cena 24h
Tesla Inc. ---
N/A
ČEZ ---
N/A
Apple ---
N/A
Avast ---
N/A
Moneta ---
N/A
Komerční banka ---
N/A
Gazprom ---
N/A
RECENZE

TOP Akcioví a forex brokeři

XTB logo
XTB★ 93 %
U 73 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets★ 92 %
U 66.8 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
eToro logo
eToro★ 90 %
U 67 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Admirals logo
Admirals★ 89 %
U 75 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.

Velký test: Investujeme vlastní peníze do investičních platforem

Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex logo