Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

43. díl Seriálu technické analýzy – Volume profile (objemový profil): nejrobustnější nástroj pro analýzu trhu

Publikováno
43. díl Seriálu technické analýzy – Volume profile (objemový profil): nejrobustnější nástroj pro analýzu trhu
Zdroj: depositphotos.com
Poznámka

Objemový profil je základní zobrazovací metodou objemových informací, kdy horizontální histogram zobrazuje zobchodované kontrakty na daných cenových hladinách. Volume profile je zapotřebí odlišit od velmi podobného nástroje jménem market profile (který zaznamenává čas, po který se daná cena obchodovala).

Volume profile (objemový profil) využívám ve svých analýzách pravidelně a osobně jej považuji za vůbec nejužitečnější. Tento nástroj pracuje s nejvíce robustním faktorem trhu – objemy. Objemy totiž nikdy nelžou. Tím se dostáváme k tomu, že obecně vzato je objemový profil pokládán za nástroj technické analýzy, ale je to přinejmenším sporné. Někteří jej totiž pokládají za fundamentální pomůcku. Osobně bych souhlasil s tím, že se jedná o kvazi-fundamentální nástroj.

Objemový profil je vskutku odlišnější od klasické technické analýzy, ale lze jej právě kombinovat v rámci konfluenční analýzy. Je možné se ovšem setkat i s tím, že jej někteří obchodníci používají zcela samostatně. V rámci dnešního článku si pro úplnost uvedeme historii a charakteristiku objemového profilu. Následně si ukážeme konkrétní využití na cenovém grafu.

Obecná charakteristika volume profile a její vývoj z market profile

Nástroj měl své začátky v 60. letech a původní koncepce Petera Steidlmayera vůbec nepočítala s objemy. Původně se pracovalo s tzv. time price opportunity (TPO). Čili byl středobodem čas. Market profile byl graficky vizualizován abecedními písmeny.

Vzhledem k tomu, že první praktické využití se datuje do přelomu 70. a 80. let, mělo to čistě z technického hlediska své opodstatnění. Bylo to jednoduché a zároveň přehledné. Proto někteří obchodníci využívají původní podobu profilu doteď. Část z nich ale používá pro vizualizaci data o objemech, nikoliv čas. Už jsem se setkal i s tím, že se někdy kombinuje obojí.

Zdroj: Robert Dalton (Market Profile)
Market profile formou TPO
Market profile formou TPO

Vykreslování profilu písmenky je jednoduché. Jednotlivá písmena se vykreslují na každé ceně, kde docházelo k tzv. aukčnímu procesu. Market profile je právě postaven na této teorii. My díky přiloženému market profilu můžeme právě sledovat, kde aukce trvala nejdéle – což jsou cenové úrovně, kde máme největší počet písmenek.

Obchodník díky tomu mohl sledovat, na jakých cenách probíhala nejdelší obchodní aktivita. Tedy u TPO nikoliv z pohledu objemů, ale z pohledu času. Tyto úrovně lze pak považovat za tržní rovnováhu, nebo-li férovou cenu. Dozvíte se tedy skutečnou hloubku trhu, čehož s pomocí klasické technické analýzy nikdy nedosáhnete.

Zdroj: wikipedia.org
Obecná Gaussova křivka
Obecná Gaussova křivka

Objemový profil je složen z tzv. oblastí hodnoty, což je princip, který je založen na Gaussove křivce. S Gaussovou křivkou se během života setká naprosto každý. Hojně se používá pro rozložení hodnot IQ u obyvatelstva. Jedná se tedy o obecné rozdělení pravděpodobnosti hodnot, kdy referenční bod je na ose X právě nula. Když bych měl použít právě příklad s IQ, podle teorie bude mít zhruba 70 % obyvatelstva IQ ve vzdálenosti jedné směrodatné odchylky od průměrného IQ.

V obecné podobě má tvar Gaussovy křivky podobu zvonu. A když ji otočíme o 90 stupňů doprava, získáme ideálně symetrický profil trhu. Jedná se tudíž o jakýsi nedosažitelný ideál, ze kterého se vychází. Tím neříkám, že tržní profily nemohou být symetrické. Ale určitě ne jako obecná podoba Gaussovy křivky.

Složení volume profile

Jak bylo již řečeno, objemový profil se skládá z tzv. oblasti hodnoty (Value Area). Na přiloženém grafu je to oblast objemového profilu, která má vyšší jas. Vzhledem k tomu, že je princip oblasti hodnoty založen na obecné podobě Gaussovy křivky, je to cenová oblast, kde se zobchodovalo 70 % objemů aktiva. V tomto případě BTC.

Zde je dobré uvést, jak velký profil je vůbec dobré si zvolit. V tomto konkrétním příkladě jsem si pro vykreslení profilu zvolil tržní strukturu z medvědího trhu na trhu s Bitcoinem, který probíhal od 17. prosince 2017 do 15. prosince 2018. Čili jsem si vybral dlouhodobý tržní vrchol a dlouhodobé dno. Volume profile ale můžete používat i dle časové periody – den, týden, měsíc, rok. Záleží pouze na vás.

Zdroj: tradingview.com
Použití objemového profilu na trhu s Bitcoinem
Použití objemového profilu na trhu s Bitcoinem

Kromě oblasti hodnoty je objemový profil složen z dalších základních úrovní – Value area high (VAH), Value area low (VAL) a Point of control (POC). V češtině tedy volně přeloženo jako horní hranice oblasti hodnoty, spodní hranice oblasti hodnoty a bod kontroly. Horní a spodní hranice oblasti kontroly jsou tedy ve vzdálenosti 1 směrodatné odchylky od bodu kontroly.

Bod kontroly (POC) je cenová úroveň, na které byly zobchodovány největší objemy. Úroveň je i zvýrazněná červenou vodorovnou křivkou. Jedná se o hladinu, kde je hloubka trhu největší.

Pak jsou tu ještě další levely, které nejsou vyloženě exaktně definované a můžete jich na profilu identifikovat víc. Jsou to low volume node a high volume node. High volume node jsou cenové úrovně, kde je hloubka trhu větší. Na přiloženém grafu jsou to oblasti, u kterých je větší špičatost histogramu (profilu). I point of control je zároveň high volume node. Naopak low volume node jsou cenové úrovně, kde je hloubka trhu slabá. Jednoduše řečeno se toho na těchto úrovních moc nezobchodovalo.

Praktické využití objemového profilu

Nyní si ukážeme praktické využití objemového profilu na trhu s BTC. Supportní pásma jsem do grafu zakreslil právě na základě high volume node, low volume node, value area high, value area low a point of control je už označené červenou vodorovnou přímkou. Když se podíváte na cenový průběh, zjistíte, že vypsané hladiny skutečně fungují jako S/R levely.

Zdroj: tradingview.com
Praktické využití objemového profilu na trhu s Bitcoinem
Praktické využití objemového profilu na trhu s Bitcoinem

Nejsilnější hladina je v tomto případě rozmezí od point of control až po value area low. I dle price action lze vydedukovat, že cenové pásmo 34 000 – 29 000 USD funguje jako velmi silný support. A díky objemovému profilu vidíme, že je zde vůbec největší hloubka trhu.

Závěrem

Objemový profil není rozhodně jednoduchá pomůcka. Když bych to měl srovnat se svíčkovými formacemi, je to na první pohled mnohem komplikovanější nástroj. Proto taky není tolik oblíbený jako technické indikátory, grafické patterny nebo ryzí price action. Já sám využívám objemový profil pro konfluenční analýzu. Osobně jej ale považuji za jeden z nejdůležitějších prostředků pro analýzu trhu.

Text v článku je pouze pro základní pochopení. Jestli se chcete naučit objemový profil používat, počítejte se stovkami hodin nad literaturou, naučnými videi a samotnou praxí. Pokud však ten čas a energii obětujete, získáte mocnou zbraň k analyzování trhu. Jak bylo zmíněno v úvodu, objemy jsou neoddiskutovatelně nejvíce robustní tržní faktor.

Líbil se vám tento článek?
27
4

Autor

Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.

Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.

“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎