FinexAnalýzyNa cukrovce a hubnutí se vydělávají miliardy? Je čas koupit akcie Novo Nordisk?
Na cukrovce a hubnutí se vydělávají miliardy? Je čas koupit akcie Novo Nordisk?
Léky na hubnutí, jako jsou Wegovy a Ozempic, způsobily revoluci na trhu a otevřely investorům nové příležitosti. Které akcie nyní dominují a jaké je riziko spojené s jejich růstem?
Novo Nordisk je dánská firma s více než 100 letou historií. V loňském roce se stala i nejhodnotnější evropskou firmou po tom, co překonala francouzský koncern luxusních značek LVMH.
Firma se od začátku specializuje na výrobu inzulinu, tedy léčbu cukrovky. Jedná se o největšího producenta inzulinu na světě, který zabírá více jak polovinu globálního trhu.
V posledních letech se ovšem zraky upírají k lékům Wegovy a Ozempic, které výrazně pomáhají snížit obezitu lidí, a proto je po nich i neuvěřitelná poptávka. Víte, že i tyto léky úzce souvisí s těmi na cukrovku a bez nich by nikdy nevznikly?
Novo Nordisk za poslední roky strmě rostl a akcionářům přinesl násobné zhodnocení. Jsou léky na cukrovku a hubnutí opravdu tak dokonalý byznys?
Řada nemocí je takových, že se z nich za pár dní, týdnu či měsíců vyléčíte, ale pak je zde skupina chorob jako cukrovka, které se vyléčit nedají. Léky na ně ale musíte brát celý život.
Pro nemocné lidi je to velmi nepříjemné a často i nákladné, avšak pro firmy vyrábějící tyto léky je to doslova zlatý důl, protože to je jistý stabilní příjem.
Navíc pokud to je jako u cukrovky, že se každý rok počet nemocných zvyšuje, tak se každoročně zvyšuje i příjem výrobců léků.
Větší konzumace cukru a méně zdravý životní styl přispívají k cukrovce a byly silný vítr do plachet pro Novo Nordisk v posledních dekádách. Akcie mezi roky 1990 a 2020 vzrostly více jak 100 násobně.
Největší boom měl ovšem teprve přijít.
Vývoj ceny akcií Novo Nordisk v letech 1990 až 2020
Už kolem roku 2010 si výzkumníci v Novo Nordisk povšimli, že lék GLP-1 (lék primárně na cukrovku) kromě stimulace sekrece inzulinu a zpomalování trávení, tlumí i chuť k jídlu.
Vedlejší efekt bylo tedy i hubnutí a tím se začali více zabývat.
Pacienti trpící cukrovkou druhého typu mají často právě problémy s nadváhou a pro ně se tento lék zdál být takové řešení dva v jednom. Dostal název Ozempic a byl testován od roku 2012.
Info
V roce 2017 dostal lék zelenou od FDA (americký úřad pro kontrolu léčiv) a začal být předepisován lékaři, zatím pouze pro pacienty s cukrovkou druhého typu.
Díky neúspěchu několika předchozích léků na hubnutí, bylo nejdříve dost lidí skeptických, ale Ozempic se ukázal být velmi účinný.
V roce 2021 byl FDA schválen další lék Wegovy, který už byl primárně určen jako lék na hubnutí. Jeho uvedení na trh vyvolalo poptávkovou smršť.
Prodeje léků Ozempic rostly v roce 2022 o 77 % a v roce 2023 o 23 %. Wegovy zažil v roce 2023 narůst prodejů o neuvěřitelných 147 %.
V roce 2023 měl Novo Nordisk celkové tržby 33,7 miliard dolarů, z toho Ozempic tvořil 13,9 miliardy a Wegovy 4,5 miliardy. Oba léky dohromady tedy tvořily 55 % tržeb a jsou hnacím motorem růstu.
Ve druhém čtvrtletí roku 2024 rostly prodeje Ozempicu o 30 % a Wegovy o 53 %, celkem to už bylo 5,9 miliardy, jinými slovy 59 % celkových tržeb. I když tempo růstu zpomaluje, poptávka stále převyšuje nabídku.
Dvojciferný růst prodejů léků na hubnutí by měl pokračovat i v následujících letech.
Očekávání jsou ovšem tak vysoká, že ani nárůst prodejů léků v desítkách procent nemusí být dostatečný pro další zhodnocení akcií.
Konkurence a cenová politika
Do listopadu 2023 si Wegovy a Ozempic užívaly monopolní postavení v oblasti léků na hubnutí, poté však FDA schválila konkurenční léky Mounjaro (konkurence Ozempicu) a Zepbound (Wegovy) od Eli Lilly.
Tato firma je také velký výrobce léků na cukrovku a největší konkurent Novo Nordisku. Její léky mají dokonce o něco lepší výsledky v hubnutí než ty od Novo Nordisk, nicméně díky vysoké poptávce obě firmy prodají vše, co vyrobí.
Management Novo Nordisk po schválení konkurenčního léku prohlásil, že nevidí žádné dramatické dopady na růst jejich firmy. Analytici ale předpokládají rychlejší růst prodeje léků od Eli Lilly v následujících letech.
Jak je vidět na grafu, prodeje léků Zepbound skoro dohnaly Wegovy, ale pak se propadly z důvodu vyčerpání skladových zásob Eli Lilly.
Srovnání není tedy zcela vypovídající, ale potvrzuje, že Zepbound roste rychleji a také, že limitem prodaného množství je výrobní kapacita firem.
Do budoucna konkurence jistě přibude.
Léky typu GLP-1 vyvíjí i Pfizer, Amgen, Viking a další menší firmy. S největší pravděpodobností sice ještě několik let budou mít duopol tyto dvě společnosti, ale pak se trh stane velmi konkurenční.
Další tlak na ceny můžou způsobit pojišťovny, které lék v některých případech proplácí. Do určité ceny je to i v jejich zájmu, protože užívání léků snižuje o 20 % výskyt kardiovaskulárních chorob a vyléčení obezity je prevencí celé řady dalších zdravotních komplikací.
Pojišťovny můžou tedy díky proplácení léků na hubnutí ve výsledku ještě ušetřit. Zatím ale jedna injekce stojí 1 000 – 1 300 dolarů a užívá se cca jednou týdně po dobu několika měsíců.
Ve výsledku to je dost nákladná léčba proplácená jen u části pacientů, kterým výrazně zlepší zdravotní stav a sníží šance, že budou potřebovat jinou ještě dražší léčbu.
Zatím díky velké poptávce a malé konkurenci volí obě firmy vyšší ceny a vyšší marže.
Jakmile ale výrobci budou schopni vyrábět větší množství, můžeme očekávat snížení cen. Negativní dopad poklesu cen bude kompenzován zvýšením spotřeby léků. Nižší cena povede k rozšíření počtu úhrad ze strany pojišťoven a ke zvýšení dostupnosti pro samoplátce.
Poslední výsledky Novo Nordisk a nedávné zprávy v mediích naznačily, že se tyto změny již začaly pomalu realizovat.
Další faktor hrající pro zlevnění léků je, že se v USA začíná objevovat tlak z politické scény zaměřený na co největší snížení ceny léků za účelem zvýšení dostupnosti.
Info
Bez obézní populace by teoreticky ekonomika USA mohla zvýšit svoje HDP až o 7 %, respektive o 1,5 bilionu dolarů, a ročně by mohlo být ušetřeno kolem 150 miliard dolarů ve zdravotnictví.
Firmy vyrábějící tyto léky teoreticky mohou vydělávat desítky miliard ročně a zároveň je to prospěšné pro celý stát, který ušetří za jinou ještě nákladnější léčbu.
Rizika akcií Novo Nordisk
Jedno z největších rizik je zmíněný tlak na marže, které jsou téměr jistě dlouhodobě neudržitelné. Je otázkou za milion dolarů, jak dlouho si dokáže Novo Nordisk udržet vysoké ceny a jaký bude mít tržní podíl za několik let.
Obezita není jako cukrovka, která se nedá vyléčit. Pokud se lidem díky léku Wegovy během několika měsíců podařilo zhubnout, rozhodli se ho vysadit a je hodně případů, kdy se jim daří znovu nepřibírat.
Info
Vypadá to, že léky na hubnutí nemusí dlouhodobě zdaleka být tak dokonalý obchodní model jako léky na cukrovku.
Je také možné, že když budou léky na hubnutí snadno dostupné, lidé budou méně sportovat, jíst nezdravě a tak podobně. Tato negativní změna životního stylu by mohla převýšit pozitivní účinky toho, že nejsou obézní.
Ocenění a výhled akcií Novo Nordisk
Pro rok 2024 a 2025 se očekává růst tržeb o 30 %, respektive o 20 % a růst zisku o 29 %, respektive 26 %. Pro srovnání tržby Eli Lilly by měly růst o 36 %, respektive 26 % a zisky o 159 %, respektive o 40 %.
Jednotlivé fundamentální ukazatele jsou pro obě firmy následující:
Budoucí růstová očekávání jsou vysoká, což potvrzují P/E ratia obou firem. Eli Lilly evidentně roste o něco rychleji, a proto zde dává smysl vyšší ocenění.
Největší rozdíl mezi oběma společnostmi je u PEG ratia, které s oblibou používal například Peter Lynch. Tento ukazatel ukazuje poměr mezi násobkem ziskovosti, za jaký se firma obchoduje (P/E ratio), a mezi očekávaným růstem (Growth).
TIP
Pro oceňování růstových společností je to velmi užitečný nástroj, který nám v podstatě říká, jestli za budoucí růst platíme férovou cenu.
Čím nižší je PEG, tím méně platíme za očekávaný růst firmy. Obecně se udává, že akcie s PEG nižším než 1 jsou podhodnocené.
Z tohoto pohledu se zdá, že u Eli Lilly za budoucí růst platíme výrazně méně. Dává tedy smysl, že v posledních měsících rostly více právě akcie právě Eli Lilly.
Srovnání vývoj ceny akcií Novo Nordisk a Eli Lilly za poslední rok
Novo Nordisk má relativně široké portfolio léků, ale vývoj akcií závisí primárně na úspěchu léků na hubnutí.
Ty skýtají obří potenciál, na planetě je miliarda obézních lidí. Duopol firem Novo Nordisk a Eli Lilly si za ně může účtovat vysoké částky díky nákladům, které zdravotnímu systému mohou ušetřit.
Konkurence je ovšem v horizontu několika let na obzoru. Dále vlády i pojišťovny udělají všechno proto, aby léky byly co nejlevnější. Je zde tedy několik faktorů, které budou tlačit na nižší ceny.
Léky pacienti přestávají po čase brát, takže to není jistý obchodní model jako u cukrovky, kdy je lidé musí používat po celý život.
Nemusí se tedy opakovat scénář, že akcie firmy budou víceméně konstantně růst další desítky let, jako to bylo doposud, díky neustálému růstu počtu lidí s cukrovkou, kdy každý nový pacient byl pro firmu jistý zdroj příjmů “navždy”.
Trh s léky na hubnutí je ovšem obrovský. Aktuálně je užívají jen nižší desítky milionů lidí, takže i kdyby ceny poklesly a tržní podíl výrazně klesal, stále firma může výrazně vyrůst.
Celkový trh stále může vyrůst více, jak 10násobně.
Novo Nordisk je stále jednička na trhu, ale odhady analytiků ukazují, že větší potenciál mají akcie jeho konkurenta.
Očekávání jsou velmi vysoká. Potenciál je velký, ale to je i počet neznámých, které můžou negativně ovlivnit dlouhodobí vývoj ceny akcií.
Akcie Novo Nordisk určitě mají předpoklady k dalšímu růstu, ale stojí za to zvážit, zda jiné společnosti nenabízí srovnatelné příležitosti s menšími riziky.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.