Finex.cz logo
Menu
Finex » Akcie » Tyto 3 společnosti ještě Teslu pořádně potrápí – čím jsou pro ni nebezpečné?

Tyto 3 společnosti ještě Teslu pořádně potrápí – čím jsou pro ni nebezpečné?

Tyto 3 společnosti ještě Teslu pořádně potrápí – čím jsou pro ni nebezpečné?
Zdroj: depositphotos.com

Tesla je bezesporu lídrem v oblasti výroby elektrických vozidel a za posledních 5 let akcie Tesla vzrostly na více než desetinásobek. Společnost už s úspěchem prodává 4 modely vozidel, buduje nové továrny po celém světě, a navíc pokračuje ve vývoji dalších doplňkových produktů – systémy na výrobu solární energie, špičkové baterie, systém autonomního řízení.

Před Teslou však také stojí řada výzev a následující tři konkurenční společnosti by mohly Tesle při rozletu přistřihnou křídla. Které to jsou?

Hodnota akcií Tesla za posledních 5 let
CZK
USD
EUR
Normal
Logarithmic

1. Google – Alphabet

logo-alphabet-google

Podstatná část býčích očekávání v případě Tesly se opírá o její autonomní technologii. Tesla by mohla v nadcházejících letech představit svou službu autonomního robotaxi. Společnosti Elona Muska se to může bezpochyby povést, existuje však řada dalších podniků vyvíjejících vlastní systém autonomního řízení, kterým by se to mohlo povést dokonce ještě rychleji.

Alphabet je oprávněně známý především kvůli svému vyhledávači Google a video platformě YouTube, jeho dceřiná společnost Waymo má však všechny předpoklady k tomu, aby se stala vítězem na poli autonomního řízení.

Waymo zvolilo v průběhu času pomalý a stabilní přístup. Technologie společnosti se už ovšem posunula tak daleko, že loni mohlo podepsat spolupráci s firmou Stellantis na vývoji komerčních dodávkových automobilů „4. úrovně.

Úroveň 4 autonomního řízení není ještě plně automatizovaná, ale je pokročilejší než autopilot Tesly. Waymo pak věří, že je jeho systém (který na rozdíl od Tesly kromě kamer pro navigaci využívá i laserového sledování okolí) bezpečnější než technologie konkurenta. Co pak není pro Alphabet vůbec problém, jsou peníze. Alphabet je schopný díky svým ostatním aktivitám generovat značné přebytky hotovosti, které může posléze investovat do dalších projektů a jedním z nejnadějnějších je aktuálně právě Waymo.

Hodnota akcií Alphabet za posledních 12 měsíců
CZK
USD
EUR
Normal
Logarithmic

2. Ferrari

logo-ferrari

Pokud hledáte automobilku, která je téměř opakem Tesly, pak s výběrem Ferrari nebudete daleko od pravdy. Italská společnost vyrábí povětšinou nepříliš ekologické luxusní vozy s 8-12válcovými motory, které nepředstavují zrovna příklad „zelených“ vozidel. Ferrari už však také nabízí jeden hybridní model, sportovní vůz SF90 Stradale a plánuje na trh uvést plně elektrický sportovní vůz v roce 2025.

Ferrari se pak liší od Tesly i v jiných klíčových ohledech. V prvé řadě je výrazně ziskové a charakterizuje ho nejlepší provozní marže v automobilovém průmyslu. Za druhé platí, že objemy prodaných vozů jsou velmi nízké a je pravděpodobné, že to tak i zůstane – zatímco Tesla věří, že se jí letos podaří prodat milion vozidel, ve Ferrari jsou spokojení, pokud prodají kolem 10 000 vozů ročně.

Investoři, kteří by o akciích Ferrari uvažovali by však měli vzít v úvahu, že ačkoliv italská automobilka úmyslně omezuje svou produkci, aby si její vozy zachovaly punc exkluzivity, má plán na budoucí zvyšování ziskovosti i svých marží.

V rámci tohoto plánu automobilka spoléhá na vývoj řady nových modelů v nových segmentech trhu (SUV), přičemž některé z těchto modelů by měly být i cenově dostupnější oproti současným sportovním vozům.

I přes nedávný výprodej jsou akcie Ferrari stále poměrně drahé (forward P/E ratio = 35), pokud si ale myslíte, že je spíše luxusní značkou než tradiční automobilkou, vysoké ocenění má své opodstatnění a ve skutečnosti se může jednat dokonce o velmi rozumnou cenu. Tím spíš, když Ferrari oznámilo, že má na příští jubilejní rok (75. výročí od vzniku) rekordní objemy objednávek.

Hodnota akcií Ferrari za posledních 12 měsíců
CZK
USD
EUR
Normal
Logarithmic

3. Enphase Energy

Téměř každý ví, že Tesla vyrábí elektromobily a příjmy z tohoto segmentu podnikání (29,5 miliardy dolarů) tvoří v současnosti většinu tržeb společnosti. Vzhledem k tomu, že konkurence v oblasti elektromobilů výrazně roste, si však někteří analytici začínají klást otázku, zda skutečné zlaté vejce společnosti není spíše segment výroby a skladování obnovitelné energie.

Minulý měsíc například investiční banka Canaccord Genuity tvrdila, že když Tesla zvýší kapacitu výroby baterií nad rámec toho, co potřebuje k zásobování svého automobilového průmyslu, společnost se bude moci více zaměřit na prodej baterií pro skladování solární energie. Investiční banka dokonce předpokládá, že by mohly mezi lety 2020 a 2025 vzrůst tržby Tesly z prodeje baterií čtyřnásobně na 8 miliard dolarů.

Stejně jako Tesla čelí rostoucí konkurenci v oblasti elektromobilů, bude se pravděpodobně potýkat také s konkurenty, kteří chtějí těžit z rostoucí popularity a protěžování obnovitelné energie. Příkladem pak může být právě Enphase Energy. To až do loňského roku drželo druhé místo na trhu za SolarEdge v oblasti prodeje střídačů potřebných k převodu stejnosměrné solární energie vyráběné ve fotovoltaických panelech na střídavý proud, který využívá většina našich zařízení.

V roce 2021 se však Enphase Energy už stala jedničkou na trhu (48% podíl) a oznámila, že začne prodávat nový integrovaný systém domácích baterií Encharge 10. Jedná se o systém solárních baterií, který bude přímo konkurovat bateriím Tesla Powerpack.

Enphase Energy tak bude nově Tesle konkurovat svou alternativou k energetickým střídačům vyvinutých Teslou. Zavedením vlastní nabídky baterií pak může přímo ohrozit růstový potenciál Tesly na trhu s bateriemi. I když není jeho vítězství nad Teslou v této oblasti zdaleka jisté, Enphase Energy je na tomto trhu výraznou hybnou silou a má dobrou šanci Teslu ohrozit.

Ohodnoťte tento článek

Akcie
Komodity
Krypto
Indexy
ETF
Cena 24h
Tesla Inc. ---
N/A
ČEZ ---
N/A
Apple ---
N/A
Avast ---
N/A
Moneta ---
N/A
Komerční banka ---
N/A
Gazprom ---
N/A
RECENZE

TOP Akcioví a forex brokeři

XTB logo
XTB★ 93 %
U 76 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets★ 92 %
U 66.8 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Admirals logo
Admirals★ 90 %
U 79 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Degiro logo
Degiro★ 89 %
Investování zahrnuje rizika ztrát.
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex logo