Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Mercedes si plánoval elektrickou budoucnost, ale tvrdě narazil!

Odvážný pokus udělat z Mercedesu elektromobilku úplně nevyšel. Čtvrtletní výsledky hospodaření byly tristní a clo na čínské elektromobily německé automobilce dále uškodí.

Mercedes si plánoval elektrickou budoucnost, ale tvrdě narazil!
Zdroj: depositphotos.com

Ola Källenius, který se v roce 2019 stal prvním zahraničním šéfem německé automobilky Mercedes-Benz Group, přišel s odvážnou vizí, jak společnost transformovat.

Inspirován technologickou inovativností Apple, prestiží Louis Vuitton a exkluzivitou Ferrari, Källenius plánoval posunout Mercedes-Benz k výrobě převážně elektrických vozidel.

Källenius, vášnivý zastánce elektromobilů, chtěl, aby většina vozů nabízených na trhu byla elektrická nebo plug-in hybridní. Tento krok měl firmu nasměrovat k nulovým emisím a nejvyšší úrovni luxusu, v souladu s jeho mottem “to nejlepší, nebo nic”.

Sázka na elektromobilitu nevyšla

Plány Källeniuse narazily na tvrdou realitu trhu. Elektromobily se nestaly tak populárními, jak se předpokládalo, což vedlo k tomu, že podíl elektrických vozů na celkových prodejích bude do roku 2030 pravděpodobně pouze poloviční oproti očekávání.

Představenstvo společnosti muselo přehodnotit své původní plány a pokračovat v prodeji vozidel s klasickým spalovacím motorem i po roce 2030.

Källenius nyní prosazuje “taktickou flexibilitu”, kdy Mercedes-Benz bude nabízet jak elektrická a hybridní vozidla, tak i moderní spalovací motory, pokud po nich bude poptávka.

Ochlazení poptávky po bateriových vozech se projevilo i v rozhodnutí zastavit vývoj elektrické platformy MB.EA-Large, což byl projekt za několik miliard eur, který měl být základem pro budoucí velké modely třídy S a E, GLS a GLE.

Místo toho bude společnost pokračovat v používání stávající elektrické platformy EVA2, čímž ušetří značné finanční prostředky.

Källeniusova strategie se částečně vyplatila pouze v období po pandemii, kdy luxusní modely Mercedesu zažívaly zvýšenou poptávku. Průměrná cena prodaného vozu během třetího kvartálu loňského roku dosáhla 74 600 eur, což bylo o 20 tisíc eur více než v roce 2019.

Hospodářské výsledky nejsou dobré

Přestože Mercedes-Benz zaznamenal růst provozního zisku v období 2021-2023 na téměř 19 miliard eur ročně, nedávné změny na trhu způsobily pokles. V roce 2023 byl zisk o 3,9 % nižší než o rok dříve a v prvním čtvrtletí letošního roku zisk meziročně klesl o 40 % na 2,5 miliardy eur.

Výroba v klíčové divizi MB Cars klesla v prvním čtvrtletí roku 2024 o 9,3 % a prodej o 8 %. Tato situace znepokojila investory a negativně ovlivnila cenu akcií.

Aktuální vývoj ceny akcií Mercedesu

Načítání
Načítání
Kupte si akcie MBG Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Elektroautům se dařilo relativně lépe, když jejich prodeje ve stejném období klesly “jen” o asi 1,6 %.

Divize MB Vans, tedy dodávky od Mercedesu, zažila v prvním čtvrtletí asi 6,6% růst prodejů.

Cla evropským automobilkám nepomohou

Evropská komise chce od 4. července uvalit vyšší cla na elektromobily dovezené z Číny, aby ochránila evropské výrobce před nízkými cenami tamní produkce. Podle mnohých včetně šéfa Mercedesu, bude tento krok pravděpodobně kontraproduktivní.

Výrobci z Evropy se obávají, že Čína zavede odvetná opatření, která by výrazně snížila jejich konkurenceschopnost na čínském trhu.

Konkrétně pro Mercedes to znamená ještě jeden problém. Největší akcionáři koncernu jsou z Číny. Beijing Automotive Group a Geely v součtu drží zhruba 20% podíl v Mercedsu. S druhým jmenovaným navíc Mercedes vyrábí model Smart, a to právě v Číně.

Källenius by byl dokonce pro snížení cla na čínskou produkci a argumentuje tím, že by to v dlouhodobém horizontu pomohlo evropským automobilkám ve zlepšení kvality, ve které mohou mít navrch.

Naproti tomu v cenové válce, kterou může zvýšení cel vyvolat, nemá Evropa nejmenší šanci vyhrát.

Uvažujete o investování do akcií Mercedes? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:

Favorit redakce

Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
  • Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
  • Možnost nákupu frakčních akcií a ETF
Nevýhody
  • Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
  • Danění českých dividend 35% sazbou
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.

Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!

Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.

Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.

Líbil se vám tento článek?
0
0

Autor

Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Při investování je váš kapitál vystaven riziku a může se vám vrátit méně, než jste investovali. Minulá výkonnost nezaručuje budoucí výsledky.
U 64 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.