V prvním čtvrtletí letošního roku dosáhl český energetický gigant o 2 miliardy vyššího zisku, než předpovídali analytici. Čistý zisk dosáhl 13,6 miliard a EBITDA 40,3 miliardy korun.
ČEZ v prvním čtvrtletí ušetřil ve srovnání s předchozím rokem 10 miliard korun na odvodu z nadměrných tržeb.
Drtivá většina tohoto odvodu v minulém roce patřila právě prvnímu čtvrtletí a tím pádem se v dalších kvartálech letošního roku nedá počítat s tak pozitivním vlivem ukončení speciální daně.
ČEZ proto svůj odhad celoročního zisku ponechal ve stejné výši a očekává, že EBITDA za rok 2024 dosáhne 115-120 miliard korun a čistý zisk očištěný o mimořádné vlivy 25-30 miliard korun.
Zpřesnil ale svůj odhad částky, kterou letos odvede na windfall tax, která na rozdíl od odvodu z nadměrných tržeb zrušena nebyla. Zvýšil ho z 20-30 miliard korun na25-32 miliard korun. To povede i k nižší dividendě pro akcionáře.
Daň z neočekávaných zisků je protiprávní
Minoritní akcionáři ČEZu jsou rozhořčeni, že stát WFT nezrušil. Podle nich je kombinace WFT a odvodu z nadměrných tržeb nezákonná a dopadá pouze na ČEZ, zatímco zisky jiných energetických a petrochemických společností a bank jsou zdaněny minimálně.
Poznámka
Budoucnost WFT je nejistá. Ministr financí Zbyněk Stanjura sice vyloučil zrušení WFT v roce 2024, ale připouští její zkrácení o rok v případě, že se mimořádné výdaje a příjmy z WFT vyrovnají.
Někteří akcionáři chtějí, aby ČEZ zažaloval stát. Finanční ředitel firmy Martin Novák s tím však nesouhlasí. “Všechna právní stanoviska, která máme, říkají, že to není v nesouladu s ústavním pořádkem České republiky. Právo uvalit daně má každý stát.”
Skupina minoritních akcionářů je i přesto odhodlána podat žalobu na Ústavní soud. Argumentují tím, že Ústavní soud zaručuje nezávislost. Nevylučují ani podání podnětu k Evropské komisi.
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Milovník finančních trhů a akciového investování. Na své investiční cestě uplatňuje dlouhodobý pasivní investiční přístup.
Lubor se ve svých článcích nejčastěji věnuje akciovým titulům a investování do akcií jako takovému. Ekonomická a kryptoměnová témata mu však také nejsou cizí.
Jeho cílem je čtenáře rychle a stručně informovat o dění na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.