Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Je Nikola jeden velký podvod?  

Publikováno
Je Nikola jeden velký podvod?  

Poslední vývoj kolem firmy Nikola je učebnicovým příkladem toho, jak riskantní mohou být investice do startupů.

Dá se očekávat, že když nová společnost potřebuje přitáhnout pozornost investorů, její představitel bude prezentovat produkty firmy v nejlepším možném světle. To se v případě Nikoly jejímu zakladateli, Trevoru Miltonovi, který sám vlastní 25 % akcií, rozhodně podařilo. Akcie totiž po úspěšném uvedení na burzu 4. 6. 2020  za jediný obchodní týden vzrostly o 95 %.

Přišlo prozření investorů?

V tu chvíli zřejmě mnoho investorů snilo o pohádkovém příběhu číslo 2, který by se podobal tomu, co představuje Tesla. Je zřejmé, že zejména díky firmě Tesla zažívá obor automobilů poháněných čistou energií velký rozmach.

Jenže v případě firmy Nikola se zdá, že zakladatel firmy Milton silně přeháněl, pokud tvrdil, že firma má revoluční technologii pohonu nákladních vozidel na vodík, která by mohla Tesle konkurovat. Naznačuje to zpráva společnosti Hindenburg, která označila Nikolu za velký podvod.

Hindeburg totiž ve svojí zprávě uvádí, že Nikola žádnou zvláštní technologii, která by ji výrazně posunula před konkurenty, nemá. Dokonce prý podváděla, když například v propagačním marketingovém videu bylo ukázáno, jak tahač Nikola One jede z kopce, aby byl vyvolán dojem, že zrychluje díky revolučnímu vodíkovému pohonu.

Společnost Nikola reagovala tím, že pouze ukazovala vozidlo v pohybu, nikoli vozidlo, které by se pohybovalo v důsledku nové revoluční technologie pohonu.

Po zveřejnění zprávy společnosti Hindeburg dne 10. 9. 2020 začaly akcie silně oslabovat. V návaznosti na tuto zprávu pak rezignoval CEO a zakladatel firmy Trevor Milton. Novým šéfem se stal Stephen Girsky. Akcie v reakci na rezignaci Miltona opět pokračovaly ve svém volném pádu.

Načítání
Načítání
Kupte si akcie Nikola Váš kapitál může být ohrožen*

Sponsored logo Koupit!

Z grafu je patrné, že výprodeje, které v září nastaly, provází vysoké objemy. Velcí hráči nejspíše větří problémy, a proto se akcií zbavují ve velkém.

Mají k tomu racionální důvody. Kromě výše uvedených pochybností a rezignace zakladatele se totiž společnosti Nikola nepodařilo uzavřít smlouvu se společností BP. A ani jednání s dalšími partnery pro provoz sítě vodíkových čerpacích stanic, které Nikola potřebuje, zatím nevedla k úspěchu.

Je zde světlo na konci tunelu?

Určitou nadějí pro společnost Nikola může být jednání se společností General Motors, se kterou by Nikola měla uzavřít partnerství na dodávky některých komponent a poskytnutí výrobních prostor a technologií. GM by také měla dodávat firmě Nikola elektrické baterie.

Za to by Nikola poskytla firmě GM podíl ve výši 11 %, který v době, kdy byla jednání zahájena, což bylo 8. 9. 2020 (tedy před zprávou firmy Hindeburg), měl hodnotu kolem 2 miliard amerických dolarů.

K dnešku je ale hodnota tohoto podílu méně než poloviční kvůli oslabování akcií.

Sama General Motors dne 29. 9. 2020 uvedla, že pochybuje o tom, že se dohodu podaří uzavřít do původně plánovaného termínu, kterým je 30. 9. 2020. Akcie v reakci na tuto zprávu znovu oslabovaly.

Elektrický truck Nikola Badger
Elektrický truck Nikola Badger. Zdroj: nikolamotor.com

Je možné, že Nikola zažila takový růst akcií, když ještě neprodala jediné vozidlo?

Co je na celém příběhu varující, tak je to, že společnost Nikola dosud neprodala jediný vůz, takže hmatatelný důkaz o převratné technologii chybí. Přesto mezi investory vyvolala veliký zájem.

Trochu to připomíná internetovou bublinu, tzv. “dot-com bubble” z let 1996-2001, kdy ocenění internetových firem rostlo silně nahoru, protože investoři kupovali téměř vše, co vyvolávalo dojem souvislosti s internetem, aniž by svoje investiční rozhodnutí hlouběji analyzovali.

Je ale vůbec možné, že by se v tomto případě jednalo o podvod, když firma vyjednává spolupráci s gigantem jako je General Motors?

Možné je všechno, jak nás poučil nedávný skandál se společností Wirecard. V případě firmy Nikola se ovšem nejedná o účetní podvod. Jde pouze o to, zda firma prezentací svých záměrů uvedla investory v omyl, či zda se jedná o pouhé nedorozumění.

Skutečnost, že Nikola, která se prezentuje jako revoluční startup v oblasti nákladních vozidel na vodíkový pohon, jedná s partnerem, který má tradici v oboru vozidel poháněných fosilními palivy, jen potvrzuje pochyby, že zde o revoluční technologii skutečně nejde.

Komise pro kontrolu cenných papírů v USA a soudní orgány již údajně zahájily vyšetřování.

Jaký je váš názor na Nikolu? Stále jí věříte a investujete, vše jste prodali, nebo jste do tohoto vlaku ani nenastoupili? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích.

Líbil se vám tento článek?
5
0

Autor

Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.

V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.

Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76-78 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 68 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎