5. díl Seriálu fundamentální analýzy – Představení nástroje Finviz
Hledáte efektivní nástroj pro vyhledávání nejlepších akcií? Finviz vám umožní rychle filtrovat a analyzovat tisíce titulů – ať už jste hodnotový investor nebo se zaměřujete na růstové příležitosti.
Finviz je populární vizualizační nástroj, který nabízí nejen přehledné grafy, ale především efektivní způsob, jak rychle analyzovat tisíce akcií a vybrat ty, které odpovídají vašim investičním kritériím.
Tento online pomocník vám umožní najít a sledovat akcie dle přesných parametrů, jako je P/E poměr, RSI nebo forward P/E, čímž vám usnadní rozhodování a šetří čas.
Ať už se zaměřujete na hodnotové akcie, růstové příležitosti, nebo investice do dividendových akcií, Finviz vám nabídne potřebné informace během několika kliknutí.
Navíc vám díky sekci insider trading Finviz ukáže, co s akciemi dělají samotní top manažeři, což může být cenná indicie pro vaše rozhodování. Vyzkoušejte Finviz a poznejte, proč si tento nástroj oblíbili investoři na celém světě.
Jak využívat nástroj Finviz stručně
Nástroj Finviz lze využít k filtrování akcií na základě konkrétních kritérií, jako je tržní kapitalizace, odvětví, poměr ceny a zisku a mnoho dalších finančních ukazatelů.
Můžete využít “heatmaps”, které vizualizují výkonnost různých odvětví a akcií v barevně odlišeném formátu, kde velikost a intenzita barvy odrážejí tržní kapitalizaci a pohyb cen.
Nástroj podporuje různé investiční strategie, od hodnotového po růstové a dividendové investování, díky rozsáhlým možnostem filtrování.
Finviz je online vizualizační nástroj, který pracuje s reálnými daty z tisíců akciových titulů. Představit si pod tím můžete databázi více než 7 tisíc akcií, kde nechybí detailní informace o každé z nich.
Finviz zná veškeré detaily akciového titulu, například aktuální výkonnost, P/E poměr, P/S poměr, volatilitu, objemy obchodů a mnoho dalšího.
Společně s jednoduchým webovým prostředím tak máte možnost filtrovat z tisíců akcií přesně dle vašich požadavků. Akcie se na tomto zobrazení dělí do základních skupin, třeba technologie – poskytovatelé informací.
Můžete si ale například vyhledat akcie s danou volatilitou a denním objemem obchodů. Přidat k tomu můžete P/E a forward P/E pomocí něhož lze vytipovat podhodnocené a nadhodnocené akcie a pro jistotu to doplnit třeba ještě RSI ukazatelem.
TIP
P/E určuje poměr ceny jedné akcie a zisku na akcii (EPS). Pokud je cena akcie 40 dolarů a zisk na akcii 2 dolary, tak P/E = 20 dolarů (investor je ochoten zaplatit 20 dolarů za každý 1 dolar zisku společnosti).
Forward P/E ukazuje poměr mezi současnou cenou akcie a očekávaným ziskem v budoucím roce. V zásadě tak ukazuje na nadhodnocenost nebo podhodnocenost ceny akcie.
Finviz během vteřiny zobrazí data, která byste ručně vyhodnocovali hodiny nebo i dny (a v době vyhodnocení už by byla neaktuální).
Finviz vám ale také zobrazí novinky na akciovém trhu, nákupy a prodeje lidí spojených s danou společností – insider trading – anebo jen přehledně ukáže aktuální situaci na trhu dle výkonnosti či jiného filtru.
Vizuálně nejpřehlednější jsou na Finviz právě výše uvedené “mapy”. Ty v základním nastavení ukazují denní výkonnost S&P 500, ale v levém panelu se můžete přepnout na všechny akcie a místo denní výkonnosti zvolit třeba měsíční.
Vybrat můžete i jiný parametr pro filtr, třeba zmíněný P/E poměr.
Pokud by vám mapa nevyhovovala, je zde i možnost přepnutí do bublin. Jedná se pouze o jiný pohled a i zde je v pravém dolním rohu legenda.
Screener – detailní vyhledávání
Na záložce “screener” můžete využít již zmíněné detailní filtrování z tisíců akcií. Zkusili jsme filtrovat akcie s velkým objemem denních obchodů, RSI >40, Forward PE >0 (profitabilní) s cílovou cenou podle analytiků nad současnou.
Získali jsme výpis 21 akcií, viz obrázek níže. Jsou mezi nimi i velmi známé tituly, jako akcie Nvidia, Alphabet, Amazon, Apple nebo AMD.
Obchodníci s informacemi – Insider trading
Obchodovat neveřejné informace je zakázané a samozřejmě i nemorální. Vždy ale existují osoby, které mají přímé vazby na danou společnost a obchodovat mohou, případně získají akcie jiným způsobem.
Pokud k něčemu takovému dojde, tak je to veřejnou informací a Finviz vám to zobrazí na stránce Insider trading.
Samozřejmě i zde je několik filtrů.
TIP
Na obrázku výše můžete například vidět, že ředitelé Netflixu prodávali 11. listopadu akcie vlastní firmy. Kdyby ale takto vysoce postavení lidé očekávali nárůst ceny akcií vlastní společnosti, proč by je prodávali?
Integrace Finvizu s investičními strategiemi
Finviz je cenným nástrojem pro investory, kteří chtějí efektivně aplikovat různé investiční strategie.
Například při hodnotovém investování, které se zaměřuje na identifikaci podhodnocených akcií, lze využít screener Finvizu k filtrování akcií na základě fundamentálních ukazatelů, jako je nízký poměr P/E, vysoký dividendový výnos nebo nízký poměr ceny k účetní hodnotě.
Tímto způsobem mohou investoři rychle identifikovat společnosti, které jsou trhem potenciálně podhodnocené.
Pro růstové investování, které se soustředí na společnosti s vysokým potenciálem růstu, nabízí Finviz možnost filtrovat akcie podle kritérií, jako je vysoký růst tržeb nebo zisků.
Investoři mohou také sledovat technické indikátory, které naznačují rostoucí trend ceny akcie. Tímto způsobem lze identifikovat společnosti, které mají potenciál pro nadprůměrný růst v budoucnu.
Při aplikaci strategie zaměřené na dividendové investování mohou investoři využít Finviz k vyhledání akcií s vysokým dividendovým výnosem a stabilní historií výplat dividend.
Screener umožňuje filtrovat společnosti podle dividendového výnosu, dividendového výplatního poměru nebo historie zvyšování dividend, což usnadňuje identifikaci stabilních dividendových titulů.
TIP
Integrace Finvizu do investičních strategií umožní investorům efektivněji analyzovat trh a přijímat informovaná rozhodnutí.
Díky široké škále dostupných filtrů a nástrojů mohou investoři přizpůsobit své analýzy specifickým potřebám a cílům, což zvýší pravděpodobnost úspěchu jejich investičních strategií.
Srovnání s jinými nástroji
Finviz je oblíbený nástroj pro analýzu akciového trhu, ale na trhu existují i další platformy, jako jsou TradingView a Yahoo Finance, které nabízejí různé funkce a výhody.
TradingView:
TradingView je známý svými pokročilými grafickými nástroji a širokou komunitou obchodníků.
Umožňuje uživatelům vytvářet vlastní indikátory, sdílet obchodní nápady a přistupovat k datům z různých trhů, včetně kryptoměn a forexu.
Na rozdíl od Finvizu, který se zaměřuje především na akcie, nabízí TradingView širší spektrum trhů a pokročilejší nástroje pro technickou analýzu. Pro některé uživatele však může být jeho rozhraní složitější.
Yahoo Finance:
Yahoo Finance je populární nástroj díky svému jednoduchému rozhraní a širokému spektru finančních informací. Nabízí základní grafy, finanční zprávy a možnost sledovat portfolio.
I když nenabízí tak pokročilé nástroje jako Finviz nebo TradingView, je vhodný pro investory hledající rychlý přístup k základním informacím o trzích.
Při výběru mezi těmito nástroji byste měli zvážit své individuální potřeby
Pokud hledají pokročilé nástroje pro technickou analýzu a širší spektrum trhů, může být TradingView vhodnější volbou.
Pro základní informace a jednoduché sledování portfolia může postačovat Yahoo Finance.
Finviz pak nabízí silné stránky v oblasti fundamentální analýzy a vizualizace dat, což může být ideální pro investory zaměřené na akcie.
Tipy a triky pro efektivní využití Finvizu
Pro maximální využití potenciálu Finvizu je užitečné osvojit si několik praktických tipů.
Přizpůsobení screeneru: Využijte možností screeneru k nastavení vlastních filtrů podle vašich investičních kritérií. Pokud například hledáte akcie s vysokým dividendovým výnosem a nízkým poměrem P/E, nastavte tyto parametry ve screeneru a uložte je pro budoucí použití.
Využití mapy trhu: Finviz nabízí vizuální mapu trhu, která zobrazuje výkonnost různých sektorů a akcií. Tato mapa umožňuje rychle identifikovat, které sektory jsou na vzestupu nebo poklesu, což může pomoci při rozhodování o investicích.
Nastavení upozornění: V rámci Finviz Elite si můžete nastavit upozornění na specifické cenové pohyby, objemy obchodů nebo technické signály. Tímto způsobem budete okamžitě informováni o důležitých změnách na trhu, aniž byste museli neustále sledovat grafy.
Analýza fundamentálních dat: Využijte dostupné fundamentální údaje, jako jsou finanční ukazatele, zprávy o ziscích nebo insider transakce, k hlubší analýze společností.
Výše jsme si ukázali několik funkcí, které jsou zdarma. Vyzkoušet si je tak můžete hned i vy na finviz.com.
Doporučujeme udělat registraci, ta je také zdarma, k ničemu vás nezavazuje a odemkne vám několik funkcí navíc, například tvorbu vlastního portfolia nebo nastavení zobrazení a signálů.
Finviz po vás při registraci nechce žádné detailní informace ani vám dokoupení elitního balíčku nijak nevnucuje.
Z osobního pohledu obchodníka, který drží pozice hodiny, ale někdy i dny, dokonce i týdny, mi přijde verze zdarma zcela dostačující pro provedení potřebné analýzy.
Pokud se ale ve filtrech nespokojíte s předdefinovanými hodnotami, chcete upozornění e-maily, sofistikovanější grafy, studie, a především všechna data bez zpoždění, musíte si zaplatit Finviz Elite. Cena činí 300 dolarů při ročním předplatném, případně 40 dolarů u měsíčního.
S tradingem jsem aktivně začal v roce 2011, kdy jsem si otevřel první reálný obchodní účet. Po cca ročních zkušenostech s krátkodobými obchody na forexu jsem se přesunul na opce, později zamířil na akcie a komodity.
Dnes mám trading jako koníček a i z těchto důvodů vyhledávám dlouhodobé investice napříč instrumenty. Obchodování je mým dlouhodobým zájmem, o čemž svědčí i moje bakalářská a diplomová práce věnová forexu a tvorbě fundamentální a technické analýzy pro co nejpřesnější predikci. I když se obchodování nevěnuji na plný úvazek, působím ve financích a s chutí publikuji i na těchto webových stránkách.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Nadšenec do finančních trhů a aktivní investor s desetiletou historií, který se aktuálně soustředí na pasivní investování. Svůj hluboký zájem o finance a investice zhmotňuje do budování Finexu s jasným cílem – stát se nejlepší platformou svého druhu v Česku a na Slovensku.
Matěj věří, že Finex je místem, kde každý člověk s touhou investovat do své budoucnosti najde užitečné rady, návody i inspiraci.
“Cesta investora je náročná. Musíme se vzdělávat a věnovat hromadu času práci. Ale víte co? Ta nezávislost, svoboda a samozřejmě i výdělky za to opravdu stojí.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Stručné a výstižné, bez “omáčky”. Moc dobrý.
Dobrý den, Václave, děkujeme za Váš komentář.