Jeffa Bezose a jeho Amazon asi netřeba představovat. Tento americký gigant se ve svém segmentu těší dominantnímu postavení a služby jako Amazon Prime, Amazon Cloud, Amazon Music a jiné využívají miliony zákazníků po celém světě.
Jedná se však v současnosti o rozumnou investici? Pojďme se společně podívat na několik faktorů, které nám tuto otázku pomůžou zodpovědět.
Dochází Amazonu dech?
V prvé řadě je třeba mít na paměti, že oproti jiným titulům bylo zhodnocení akcií Amazonu v minulém roce spíše podprůměrné. Oproti 27 % indexu S&P500 získal Amazon pouhých 14 %.
Ačkoliv je z objektivního hlediska firma silnější než kdy dříve a diverzifikuje své operace, její růst začíná vykazovat známky zpomalení.
Graf vývoje ceny akcií Amazon
Veledůležité poslední čtvrtletí
Celoroční výsledky Amazonu vždy zkreslují výsledky z posledního, svátečního čtvrtletí, kdy zájem o služby společnosti pochopitelně roste.
Např. v roce 2018 činil provozní zisk Amazonu za poslední čtvrtletí 31 % celoročního zisku. Letos investoři doufají, že za poslední kvartál roku 2019 vykáže Bezosova firma 19% růst.
Nicméně i kdyby tomu tak bylo, tak tyto zkreslené výsledky nelze považovat za jednoznačný důkaz, že Amazon čekají zářné zítřky.
Nepříznivá valuace
Ve srovnání s největšími hráči v jiných oborech, např. Microsoftem nebo Applem, jsou poměrové ukazatele v případě Amazonu spíše neutěšené.
Jak P/S, tak P/C (poměr ceny akcie k tržbám a cash flow) naznačují, že jsou akcie společnosti v současnosti značně nadceněné.
Co je důležité pro zákazníky?
V neposlední řadě je třeba mít na paměti, že ačkoliv je dítko Jeffa Bezose pozoruhodným vizionářským počinem, který navždy změnil celý svůj sektor, jeho pozice není neotřesitelná.
Pokud by se firma snažila zajistit další růst prostřednictvím zvyšování cen, zákazníci by s největší pravděpodobností začali vyhledávat služby konkurence, která je již dnes na vysoké úrovni.
Pohodlí zde nehraje roli a pro drtivou většinu zákazníků zůstává nejdůležitějším faktorem cena. Ani rychlost dodávek zboží Amazonu, která je v současné době předmětem mnoha kontroverzí, by v tomto případě nemusela být stěžejní.
Konkurenční společnosti již totiž nabízí stejně kvalitní služby a navíc dodání do jednoho nebo dvou dnů většině zákazníků nebude vadit, pokud své zboží obdrží levněji.
Konečný verdikt
V současnosti se proto jako nejlepší řešení jeví počkat na další vývoj, a to minimálně do zveřejnění výsledků za poslední čtvrtletí.
Samozřejmě se také nabízí možnost svou investici nasměrovat úplně jinam, na trhu je totiž velké množství jiných, levnějších akcií nebo takových, které jsou zdravější a vykazují mnohem lepší výsledky.