Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Žebříček 3 největších českých bank: Nejvíce klientů má Česká spořitelna, nejlepší bilancí se může pyšnit ČSOB

Jaké tři banky jsou největší v České republice? Kdo má nejvíce klientů, a kdo naopak nejlepší bilanci? Nahlédněte do světa bankovních velikánů!

Veronika Kubalová
Jméno Příjmení
Popisek autora
Informace o autorovi článku
Ověřeno
Žebříček 3 největších českých bank: Nejvíce klientů má Česká spořitelna, nejlepší bilancí se může pyšnit ČSOB
Zdroj: Depositphotos.com

Bez služeb poskytovaných bankami se v současnosti neobejde téměř nikdo. Většina lidí disponuje minimálně běžným účtem, který si můžete založit v ČR u více než čtyřiceti bank, přičemž některé z nich jsou pouze pobočky zahraničních institucí.

Konkurence je tedy opravdu vysoká a není divu, že se banky snaží banky hledat způsoby, jak k sobě přilákat tuzemské klienty. I přes velkou snahu digitálních bank stojí stále v popředí tradiční banky, do kterých vkládají důvěru miliony klientů.

Na paty jim pomalu ale jistě šlapou i banky, které se postupně přesouvají do digitálního prostoru, jako například Moneta, Fio banka nebo Air Bank. Značně si polepšila i Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank.

V našem žebříčku se zaměřujeme konkrétně na 3 největší banky působící na našem trhu, a to z hlediska počtu jejich klientů.

Zblízka se však podíváme i na další parametry a na to, jak se jim dařilo během posledních let.

1. Česká spořitelna

První místo v našem žebříčku nepřekvapí asi nikoho. Umístila se na něm totiž nejstarší banka u nás, a to Česká spořitelna. Ta byla založena už v roce 1825, přičemž o téměř dvě stovky let později ji odkoupila rakouská skupina Erste Bank.

Od roku 2018 je podíl veden na Erste Group Bank AG, která má pod palcem celou síť bank napříč Evropou, včetně Rakouska, Rumunska, Maďarska, Chorvatska či Srbska.

Své prvenství si banka vybojovala právě kvůli počtu klientů, kteří do ní vkládají svoji důvěru. Jejich počet postupně roste, v roce 2024 se může pyšnit více než 4,6 miliony klientů. Těm nabízí kromě běžného účtu Plus a Standard i klasické úvěry, hypotéky, spoření, investování a pojištění.

Ve své podstatě je tedy jednou z mála univerzálních bank, která dokáže klientům poskytnout téměř veškeré služby, na které si vzpomenou.

To se odrazilo i na jejích ziscích, kdy vykázala k 31. prosinci 2023 auditovaný konsolidovaný čistý zisk ve výši 18,6 mld. Kč. Provozní zisk dosáhl 25,2 mld. Kč. V porovnání s ostatními bankami se řadí v rámci zisku na první místo seznamu.

V kategorii výše bilanční sumy se nachází na druhém místě. K prosinci roku 2023 spravovala přes 1,797 bilionu Kč – více spravovalo už jen ČSOB, které tak v této kategorii získává první místo.

2. ČSOB

ČSOB – celým názvem Československá obchodní banka se v našem žebříčku umístila na druhém místě. Velmi jí pomohl fakt, že uveřejňuje pouze data za celou svoji skupinu, kam počítá i klienty spořitelny a pojišťovny.

Celkem se počet jejích klientů vyšplhal přes 4,309 milionů, kteří mohou využívat opravdu širokou škálu produktů od běžného účtu Plus Konto, přes úvěry, až po pojištění.

Historie banky se píše již od roku 1964, kdy ji založil samotný stát, který ji využíval pouze jako prostředek financování. Prvním klientům služby poskytla až po Sametové revoluci a o deset let později ji z většiny odkoupila belgická banka KBC Bank, která působí mimo České republiky i v Belgii, Bulharsku, Slovensku či Maďarsku.

Jejím posledním úspěchem je nepochybně spojení s Poštovní spořitelnou, díky čemuž si mohla na konto připsat dalších 2,8 milionu klientů.

Lákat se však snaží i na svůj udržitelný přístup či postupnou digitalizaci, čímž se jí pomalu daří zbavit se nálepky tradiční banky – v její nabídce tak můžete najít celou řadu nových produktů, které jsou často zbaveny i nesmyslných poplatků.

Čistý zisk ČSOB se meziročně zvýšil o 6 % na 15,4 mld. Kč, přičemž v zisku se řadí až na třetí místo. První místo obhájila se svojí bilanční sumou, podle které spravuje přes 1,869 bilionu korun. Svými výsledky tedy předběhla i Českou spořitelnu, v čemž jí nejspíše pomohla již zmíněná digitalizace a změna přístupu ke klientům.

3. Komerční banka

Třetí místo v žebříčku si vybojovala další tradiční banka, a to Komerční banka, která u nás působí již od roku 1990. Podobně jako u jiných bank v ní hrál zpočátku velkou roli stát, dokud nedošlo k její částečné privatizaci.

Teprve v roce 2001 koupila většinový podíl v bance francouzská skupina Société Générale S.A, která investuje do odvětví jako jsou finance, pojišťovnictví či investování.

Komerční banka se jako celá skupina může pochlubit více než 2,2 milionu klientů, přičemž 1,7 milionu tvoří pouze klienti banky. V porovnání s čísly z roku 2020 se však jedná o menší neúspěch, jelikož ještě koncem roku poskytovala služby jako celá skupina 2,36 milionům klientů.

Čistý zisk za rok 2023 dosáhl 15,6 miliardy Kč, což znamená že oproti roku 2022 klesl ze 17,6 miliard korun o 2 miliardy. Zvýšila se naopak bilanční suma, která v roce 2022 dosáhla 1,305 bilionu Kč a za rok 2023 činila 1,516 bilionu Kč.

Při pohledu na čísla jsou tak jejími největšími konkurenty Raiffeisenbank (1,95 milionu klientů za celou skupinu), Moneta Money Bank (1,6 milionu klientů za celou skupinu) a Fio banka, (1,374 milionu klientů společně za Česko a Slovensko), které se k ní postupně přibližují zejména počtem klientů.

Líbil se vám tento článek?
8
2

Autor

Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.

Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.

Přečíst více

Veronika se více než pět let specializuje na analýzu bankovního sektoru a finančních produktů, přičemž na základě toho připravuje podrobné recenze bank a jejich portfolia. Její výzkum v oblasti financí je základem pro její práci na portálu Finex, kde se zaměřuje na poskytování aktuálních a srozumitelných informací, a zvyšování finanční gramotnosti.

Tuto osvětu považuje za klíčovou pro lepší budoucnost jednotlivců i společnosti, a věří, že finanční vzdělání je základem pro finanční nezávislost. Jejím cílem je přispívat k podpoře zájmu o peníze a investice, nabízet čerstvé perspektivy a pomoci čtenářům lépe se orientovat v komplexních finančních tématech.

“Nejlepší investicí je ta do vlastního vzdělání. A právě finanční gramotnost je klíčem k finanční nezávislosti.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.