O investování a finanční trhy se zajímám od roku 2013. Krátce na to jsem se spálil jako aktivní day trader. Zaplacené „školné“ se mi však celkem vyplatilo. Vrhnul jsem se do studia a od roku 2017 dlouhodobě investuji, přičemž v rámci své strategie kombinuji pasivní a aktivní investiční přístup s výhradním zaměřením na akciové trhy.
Inspirací mi jsou především Warren Buffett a jeho učitel Benjamin Graham, z českých investorů pak Daniel Gladiš. Nabyté vědomosti se snažím předávat čtenářům, přičemž se nejraději věnuji textům o investičních strategiích, psychologii obchodování a analýzám jednotlivých akcií.
Nike se nachází v problémech a přišel o polovinu své hodnoty. Proč ztrácí půdu pod nohama?
Nike, dlouho oslavovaný jako pionýr v oblasti sportovního oblečení, čelí jednomu z nejtěžších období ve své historii. Jeho akcie spadly o polovinu a ziskovost je pod tlakem. Značka hledá způsoby, jak oživit svou zašlou slávu a zaujmout spotřebitele i investory.
Nike již desítky let nabádá svět, aby “to prostě udělal – just do it”, ale v posledních letech se mu nedaří “to dělat” tak, jak by si investoři přáli.
Místo toho se tento gigant v oblasti sportovního oblečení a obuvi dostal do těžkého období, kdy jeho akcie od svého vrcholu v roce 2021 klesly o téměř 50 %.
Vývoj ceny akcií Nike od začátku listopadu 2021
Před problémy se nedá jen tak utéct
Kolísavý růst v Evropě, nová konkurence a nejistota ohledně směřování značky zatížily ziskové marže a tržby společnosti.
Nike již dva kvartály po sobě nenaplnil očekávání analytiků v oblasti zisku. Nakonec alespoň během čtvrtého kvartálu loňského roku překonal odhady tržeb, přičemž tržby v Severní Americe vzrostly o 3 %.
- Je zde však významná výhrada: Nike předpokládá, že se během příštího fiskálního roku, který začíná v červnu, celkový růst tržeb zpomalí na “nízké jednociferné číslo”.
- Analytik UBS Jay Sole připisuje problémy Nike snaze společnosti rozšířit vlastní prodejny a digitální síť, což “zvýšilo složitost a neefektivitu”.
Není to jen problém společnosti Nike
Klesající úspory z rozsahu nakonec mohou mít na společnost výrazný vliv. V problémech se totiž nachází celý maloobchodní sektor – minulý týden totiž americká Národní maloobchodní federace uvedla, že v roce 2024 očekává nárůst maloobchodních tržeb jen o 2,5-3,5 %, což je pokles oproti loňským 3,6 %.
Potíže společnosti Nike s inovacemi výrobků navíc zhoršují její problémy, protože konkurenti zavádějí nové styly a streetwear (místo aby se spoléhali na osvěžování starých stylů) a upoutávají pozornost spotřebitelů trendovějšími a cenově dostupnějšími možnostmi.
Společnosti jako Deckers, jejíž akcie za poslední rok vzrostly přibližně na dvojnásobek, oslovují běžce a sportovce a přesvědčují svět, že ošklivé boty jsou opět v módě.
Vývoj ceny akcií Deckers za poslední rok
Nike potřebuje řešení situace, a to rychle
Nike tvrdí, že zvýší ceny, sníží zásoby a znovu se zaměří na velkoobchodní prodejce obuvi jako Foot Locker, který mu pomohl vyvinout se v oporu.
Hodlá také přesunout své zásoby od ikonických Air Force One směrem k barevnějším, uvolněnějším stylům, aby přilákal zpět milovníky tenisek, kteří mu v minulém fiskálním roce pomohli vygenerovat 48,7 miliardy dolarů v tržbách z prodeje obuvi.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.