Akcie Amazon zažívají silné období a už nyní je jisté, že firma letos hospodářsky předčí všechny předešlé roky. Už nyní tedy napovídám, že z mikroekonomického hlediska je Amazon silným titulem, což si ukážeme v rámci fundamentální analýzy hospodářských výsledků. Nezapomeneme i na technickou analýzu, ale ještě předtím si uvedeme důležité zprávy, které s titulem souvisí.
Amazon se snaží konkurovat Walmart
Začíná se čím dále více ukazovat, že Amazon se snaží konkurovatWalmartu. Pokud nevíte, Walmart je ve Spojených státech král maloobchodních řetězců. Firma provozuje vůbec největší kamenné obchody se spotřebním zbožím. Zatímco Amazon se vždy specializoval hlavně na e-commerce. Čili se jedná o internetové obchody.
Amazon se ovšem rozhodl lézt Walmartu do zelí. Společnost plánuje vybudovat své první velké kamenné retailové obchody. Jejich rozloha má být zhruba 3 000 čtverečních metrů. Nejedná se tudíž o nic velkého. Jenom pro představu, mnohem větší rozlohy mají v tuzemsku hypermarkety, jako jsou Globus a Albert. Vlastně je to jenom jedna třetina rozlohy průměrného obchodu Walmart. A pouze jedna šestina vůbec největšího obchodu Walmart, tzv. Supercenter.
Jedná se proto o pouhý začátek, ale určitě to lze považovat za první krok ke vstupu do “nového” byznysu. Vtip je v tom, že trendy posledních dvaceti let byl zcela opačný. Proto je zajímavé sledovat, jak se firma z e-commerce snaží prosadit jako kamenný prodejce. Zas na druhou stranu, oni už mají vybudovanou logistickou síť. Tudíž by to neměl být pro velký problém.
Retailový prodej na vzestupu
Ve Spojených státech retailový prodej zase akceleruje, nejvíce od března letošního roku. Za říjen meziročně vzrostl o 1,7 %. V přiloženém grafu je vývoj inflace, která aktuálně velmi zrychlovala. Obecně se uvádí, že za růstem prodejů jsou prvotní nákupy na nadcházející vánoční svátky.
Vlastně se dá říct, že nakupující se chtějí vyhnout prázdným regálům, které hrozí díky slabému nabídkovému řetězci. Ve Spojených státech existují skutečně obavy z toho, co starší generace znají z dob socialismu, kdy centrální plánovači čas od času udělali chybu. My mladší to známe třeba z některých zemí Jižní Ameriky.
Silná poptávka samozřejmě žene nahoru inflaci, ale zároveň pomáhá ekonomice. Mimo jiné je zřejmé, že spotřebitelé jsou ochotni nadále utrácet, i když ceny v USA rostou vůbec nejrychleji za posledních 30 let. V ekonomické hatmatilce to znamená, že spotřebitelé vyšší ceny pořád akceptují. Což je dobrý signál, protože v opačném případě hrozí bída.
Pro Amazon a jiné retailové prodejce se samozřejmě jedná o velmi dobrou zprávu. Z dat vyplývá totiž očekávání o růstu budoucích výnosů v celém sektoru. Zas na druhou stranu, dramaticky akcelerující inflace může být rizikem pro marže. Inflace totiž způsobuje růst nákladů, nejčastěji se zmiňují mzdy. A jak si za chvíli ukážeme na výsledcích, marže Amazonu skutečně klesají.
Fundamentální analýza akcie Amazon (AMZN)
Jak bylo řečeno již v úvodu, Amazon zažívá velmi silné období. Vlastně jsou to žně, protože zákazníci začali využívat e-commerce služby mnohem více. Proto taky není žádným překvapením, že poslední čtyři kvartály jsou výnosy nad 100 miliardami USD. Ještě před šesti lety to byl výnos za celý rok.
Výnos za poslední kvartál dosáhl 111 miliard USD, mezikvartálně tudíž žádná velká změna. Poslední čtyři kvartály jsou zkrátka hodně silné. Čtvrtý kvartál 2020 se svými 125,56 miliardami velmi výrazně převyšoval předcházející výsledky. Hrubá marže je 43,21 %. Firma si v poslední době drží úrovně nad 40 %. Výjimkou je zase ten poslední kvartál roku 2020, překvapivě byla tehdejší hrubá marže necelých 37 %.
Na provoznímarži už lze sledovat, že je něco v nepořádku. Předchozí kvartály byla o pár procentních bodů větší. Nyní je 4,37 %. Čistá zisková marže byla pouze 2,85 %. Musím ovšem upozornit, že Amazon má marže většinou nanejvýš v jednotkách %. Nejedná se zkrátka o žádné velmi lukrativní odvětví. Předešlých pět kvartálů však čistá zisková marže dosahovala v rozmezí 5,75 – 7,5 %. I přestože výnosy víceméně neklesly, mezikvartálně zisk poklesl o 59,42 % na 3,16 miliardy USD. Což je právě dáno tím, že marže šly dolů.
Co se týká provozních výnosů, ty mezikvartálně klesly o 37 % na 4,84 miliardy USD. I přes ten výrazný pokles lze konstatovat, že jsou docela vysoké. EBITDA též klesla o 12,5 % na 13,79 miliardy USD. Volné cash flow je ale strašlivé, -8,44 miliardy USD, mezikvartálně -436 %. I předešlé dva kvartály byly v záporných číslech. Upřímně se mi nepodařilo dohledat, proč Amazon generuje tak špatné cash flow. Respektive je jasné, že výdaje jsou vyšší než příjmy, ale konkrétní důvod není známý.
Zisk na akcii (EPS) je 6,13 bodů. Ukazatel P/Eje přes 64 bodů. Bylo by to hodně i na ryze technologický titul. Pro Amazon je to příliš. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je téměř 26 %. Výborné číslo. Nicméně rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je pouze 13,17 %. Což nám dokládá, že ROE je výrazně taženo dluhem.
A skutečně je poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu (D/E) 1,07 bodů. Nejedná se o nic extrémního, ale cokoliv nad 1 bod lze považovat za dost. Znamená to totiž, že dluh je větší než vlastní kapitál. Dlouhodobý dluh vůči celkovým aktivům je 0,3 body, čili v normě.
Technická analýza akcie Amazon (AMZN)
Než s technickou analýzou začneme, chci pouze ukázat měsíční graf. Z té struktury je zřejmé, že už nám zde pár let trvá parabolická cenová expanze. A parabolické struktury prostě nikdy moc dlouho nevydrží. Paraboly jsou ovšem nevyzpytatelné, nedá se odhadnout jejich vrchol, dokud úplně neprasknou. Jinak za posledních 20 let se akcie Amazon zhodnotily o 67 000 %.
Co se týká denního grafu, lze konstatovat, že trh se od léta roku 2020 není schopen nikam posunout. Kurz pouze osciluje v rozmezí S/R hladin 2 950 – 3 580 USD, díky čemuž se dle objemového profilu v tomto rozmezí vytvořil velký likvidní cluster.
Že se trh nikam moc neposouvá dokládá i fakt, že klouzavé průměry MA 100 a 200 mají už měsíce takřka vodorovný průběh. V červenci se akorát krátce povedlo prorazit nad 3 580 USD, ale dlouho nad touto úrovní cena nevydržela a vrátila se zpátky.
Sice ne až k S/R úrovni 3 950 USD, ale samo o sobě nebylo price action zrovna příznivé. Momentálně kurz zase útočí na S/R hladinu 3 580 USD. Zatím se ale definitivní průraz moc nedaří. V případě dalšího neúspěšného průlomu, je lepší předpokládat návrat ceny k S/R levelu 2 950 USD.
Závěrem
Z hospodářských výsledků Amazonu vyplývá, že poptávka je v maloobchodu pořád hodně silná. Výnosy jsou totiž pořád vysoké. Leč marže šly v relativních číslech dost dolů, což se logicky projevilo na mnohem nižší ziskovosti než předešlá čtvrtletí. Lámu si hlavu i nad tím špatným cash flow. V konečném důsledku je ale racionální předpokládat, že rok 2021 bude pro Amazon nejsilnější ve své historii.
Co se týče technické stránky trhu, je to takové nemastné a neslané. Už hrozně dlouho akcie Amazon nikam prakticky nepostoupily. Alespoň ne technicky. A to i navzdory těm dobrým hospodářským výsledkům.
Přečtěte si také naše dřívější analýzy zahraničních akcií:
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.