Téměř 200 amerických společností kótovaných na burze přestalo v roce 2020 vyplácet dividendy, většina z nich je však obnovila. O čtyři roky později však téměř 50 z nich s vyplácením dividend stále otálí, protože inflace a vyšší úrokové sazby zpomalují jejich cestu k plnému oživení.
Například společnosti jako Boeing a Carnival upřednostnily před obnovením výplaty dividend jiné finanční priority, jako je snížení zadluženosti, řešení problémů ve výrobě a kapitálové investice.
Vývoj ceny akcií Boeing a Carnival od začátku roku 2020
V roce 2020 hned 187 společností pozastavilo nebo zrušilo výplatu dividend, aby si uchovaly hotovost, protože pandemie zatlačila na jejich rozvahy.
Třicet devět z nich v témže roce dividendu obnovilo, v roce 2021 následovalo 53 a v roce 2022 dalších 31 společností. Od té doby se toto tempo zpomalilo, devět společností, včetně Disney, Delta Air Lines a Hyatt Hotels, obnovilo výplatu investorům v roce 2023.
Zbývá 47 společností, tedy zhruba čtvrtina, které dividendu neobnovily. Mezi těmito společnostmi, které zadržují dividendu, jsou některé z největších amerických společností kótovaných na burze – American Airlines, Boeing, Carnival, Expedia, Royal Caribbean Cruises a Western Digital – které jsou všechny v indexu S&P 500.
Během finanční krize v roce 2008 pozastavilo vyplácení dividend o polovinu méně společností kótovaných na burze v USA – 91, oproti 11 pozastavením během dotcom bubliny.
Společnosti se během pandemie potýkaly s celou řadou problémů, od zavírání obchodů po pokles poptávky po cestování a zastavení provozu výletních lodí.
V následujících letech oživení se pak potýkaly s nedostatky v dodavatelském řetězci, prudkým nárůstem inflace a vyššími úrokovými sazbami, což zvýšilo náklady na kapitál a oddálilo některé sny o úplné finanční síle.
Rozsah obnovených dividend však vyvolává otázku, zda se společnosti, které tak neučinily, mohou plně vrátit zpět.
Můžeme se dokonce ptát, zda to není obdoba dlouhodobého covidu, kdy se zotavení nedostaví.
Všeobecně přitom výplaty dividend rostou
Obecněji řečeno, společnosti navzdory vyšším úrokovým nákladům nadále zvyšují výplatu dividend. Očekává se, že společnosti z indexu S&P 500 budou v letošním roce společně vyplácet dividendu ve výši 75,09 USD na akcii, což je o 6,8 % více než v roce 2023 (70,30 USD) a o 5 % více než v roce 2022.
Pokud se společnosti rozhodnou vyplácet akcionářům dividendy, obvykle tak činí čtvrtletně, což znamená, že vedení musí mít přehled o budoucích peněžních tocích a alokovat dostatečný kapitál na pokrytí plateb.
Některé společnosti také jednorázově vydávají mimořádné dividendy. Snížení nebo zrušení dividendy je často znamením, které investory znepokojuje a může poškodit cenu akcií společnosti. To je v kontrastu s dalším typem rozdělování zisku akcionářům – zpětným odkupem akcií, který mohou společnosti zpravidla zapínat a vypínat s menším dopadem na cenu svých akcií.
Info
Společnosti často vyplácejí dividendy, aby vyjádřily svou důvěru v budoucnost podniku a někdy také proto, aby odstranily přebytečnou hotovost. Téměř 70 společností z indexu S&P 500 každoročně zvyšuje dividendy již nejméně 25 let – jedná se o dividendové aristokraty.
Zralé společnosti, jako jsou velké banky a poskytovatelé veřejných služeb, obvykle vyplácejí dividendy, na rozdíl od růstových společností, které mají tendenci zadržovat své zisky na investice nebo realizaci akvizic.
Dividendy však vyplácí stále více technologických gigantů:
Některé ze společností, které výplatu stále neobnovily, měly v roce 2023 více hotovosti a vyšší příjmy než v roce 2019, ale jejich ztráty se prohloubily.
Mezi výjimky patří společnost Expedia, která se zabývá online cestováním a zaznamenala růst ve všech třech kategoriích.
Společnost Carnival, provozovatel výletních plaveb se sídlem v Miami, chce vrátit dividendu, ale až poté, co dosáhne určitých ukazatelů, které by jí prostřednictvím zvýšení ratingu ze strany ratingových společností vrátily rating investičního stupně.
Letecký gigant Boeing se pak zaměřuje na stabilizaci svých financí uprostřed zvýšené kontroly ze strany regulačních orgánů a problémů s výrobou, přičemž výplata dividend je v pozadí.
Společnost v posledním čtvrtletí spálila téměř 4 miliardy dolarů v důsledku zpomalení výroby po lednové nehodě letadla společnosti Alaska Airlines v polovině letu.
Info
Boeing se snaží zotavit z reputačních a finančních následků dvou leteckých nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019, spolu s problémy během pandemie, kdy prudce klesla letecká doprava.
Společnost nevyplácí dividendu od března 2020, kdy vydala 2,055 dolaru na akcii. Akcie zpětně neodkupuje od roku 2019.
Tržby společnosti Boeing v roce 2023 vzrostly o 1,6 % na 77,79 miliardy USD a její hotovost a peněžní ekvivalenty se oproti roku 2019 zvýšily o 33,8 % na 12,69 miliardy USD. Jeho čistá ztráta se však loni prohloubila na 2,24 miliardy dolarů z 636 milionů dolarů v roce 2019.
Slovo závěrem
Společnosti, které neobnovily výplatu dividend, se do značné míry obávají znovu se zavázat k výplatě dividend, které by se mohly ukázat jako odliv hotovosti, pokud by došlo k hospodářskému poklesu.
V některých případech dala pandemie společnostem průchod, aby zabránily dalšímu odčerpávání peněžních toků v příštích letech. Pandemie vytvořila příležitost, kdy mohli přestat vyplácet dividendy, aniž by dostali facku.
Zmíněné společnosti sice mohou být schopny oslovit některé investory prostřednictvím návratnosti investic do podniku namísto vyplácení dividend. Pravdou ale je, že mnoho investorů má rádo akcie vyplácející dividendy kvůli příjmům, které poskytují.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.