Akcie McDonald’s se v uplynulém roce držely stranou tržní rallye a aktuálně se pohybují na úrovních jako na počátku roku 2023, zatímco index S&P 500 přidal více než 31 %. Poněkud překvapivý stav vzhledem k tomu, že firma zaznamenala rekordy v oblasti tržeb a zisků.
Rovněž akcie Starbucks zaostávají a od počátku roku 2023 do března 2024 dokonce zaznamenaly přibližně 10% ztrátu. Problém je, že pokles ceny akcie nemusí být stále u konce vzhledem k oslabujícím trendům poptávky na jeho hlavním americkém trhu.
Výnosy McDonald’s po slabším výsledku za rok 2022 opět nalezly růstovou trajektorii, což je pozitivní vývoj.
Zdroj: www.investing.com
Výnosy společnosti McDonald’s
Ovšem v USA, což je největší trh společnosti, firma v posledních týdnech zaznamenává slabší útraty zákazníků. Také se přiostřuje konkurence v boji o cenově citlivější zákazníky. Například Chipotle útočí na vedoucí postavení McDonald’s v segmentu drive-thru.
Pokud bychom se z finančních metrik měli zaměřit na to, v čem je firma silná, tak můžeme vybrat dvě zásadní:
V čem je McDonald’s silný
1. Cash flow
Jak se říká, “Cash is king” a tato metrika je pro dividendovou akcii, jako je McDonald’s, ještě důležitější, protože výplata dividend je v konečném důsledku financována produkcí cash flow.
A zde se není čeho obávat. Řetězec generuje více hotovosti než jeho konkurenti díky aktivům, jako je obrovská globální prodejní plocha a obrovská síla značky.
McDonald’s loni vyprodukoval 7 miliard dolarů volné hotovosti, což je výrazně více než v roce 2022 a představuje zhruba 85 % zisku.
Není tedy překvapením, že McDonald’s může vyplácet (a neustále zvyšovat) čtvrtletní dividendu.
2. Marže
Hrubá marže McDonald’s je více než 50 %, což je mnohem více než u podobných společností.
Velkou část tohoto rozdílu lze vysvětlit tím, že McDonald’s generuje velkou část svých zisků prostřednictvím licenčních poplatků z franšíz, poplatků za nemovitosti a pronájem a tyto zdroje příjmů jsou mnohem ziskovější než tradiční marže z prodeje potravin.
Hlavní rizika společnosti
1. Oslabení nízkopříjmových spotřebitelů
McDonald’s v minulém čtvrtletí zaznamenal, že spotřebitelé s nízkými příjmy snížili své výdaje.
McDonald’s sice těží z toho, že spotřebitelé s vysokými a středními příjmy přecházejí na jeho Big Mac, ale zákazníci s nízkými příjmy jsou stále důležitou součástí jeho podnikání.
2. Výdaje konkurentů na propagaci
Obecně platí, že gigant rychlého občerstvení vynakládá hodně peněz na marketing a reklamu, aby si udržel rozpoznatelnost a oblibu své značky.
McDonald’s každoročně vynakládá na marketing více než 4 miliardy dolarů, což je třikrát až čtyřikrát více než jeho nejbližší konkurent.
Lze však očekávat, že někteří jeho konkurenti v příštím roce své výdaje na propagaci ještě zvýší.
3. Návštěvnost
Společnost uvedla, že se růst návštěvnosti na začátku roku 2024 propadl do záporných hodnot, což vyvolává obavy, že se růst tržeb letos zpomalí.
Technická analýza
Zdroj: www.tradingview.com
Akcie McDonald’s na týdenním grafu
Akcie se pohybuje v pomalém růstovém trendu, který v posledním roce vypadá spíše jako boční pohyb. Cena dosáhla vrcholu na ceně 300 USD, kde se vytvořila silná rezistence.
Nejbližší support je na hodnotě 246 USD za akcii, kde by bylo možné koupit titul přibližně s 15 % slevou.
Když se podíváme na tržby Starbucks, tak ty meziročně vyskočily o 5 % a tento nárůst byl celosvětově podpořen zdravým mixem mezi rostoucí návštěvností zákazníků (o 3 %) a vyšší průměrnou útratou (o 2 %).
Zdroj: www.investing.com
Výnosy společnosti Starbucks
Pozitivní zprávou také je, že je cash flow firmy dostatečné a podporuje vyšší výdaje společnosti na růstové iniciativy spolu s rostoucí výplatou dividend.
Naopak problémem firmy je, že:
V mnoha nejlepších oblastech ve Spojených státech se již nachází pobočky Starbucks, což znamená, že trh začíná být nasycen.
Společnost proto nasadila značný kapitál na expanzi na mezinárodní trhy. Neexistuje však žádná záruka, že mezinárodní trhy budou mít takovou míru přijetí, jaká je v USA.
Například na čínském trhu se objevuje záplava levných konkurentů, kteří budou nějakou dobu tlačit na zisk, než budou mnozí z nich z odvětví vytlačeni.
Technická analýza
Zdroj: www.tradingview.com
Akcie Starbucks na týdenním grafuAtraktivní sleva
Akcie se aktuálně pohybuje v klesajícím trendu a prorazila support na ceně 90 USD za akcii. Další support pak je kolem 82 USD za akcii a zejména cenovka 68 USD za akcii bude velkým lákadlem pro hodnotové investory.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.