Náklady na bydlení, účty za energie a služby, splátky dluhů a nákupy potravin se mohou zdát jako vše, co si můžete standardně dovolit platit, natož v době vysoké inflace, kdy si z výplaty koupíte ještě méně než dříve.
Díky rekordně vysoké inflaci, geopolitické nestabilitě a výraznému zvyšování úrokových sazeb je současný akciový trh jednoduše řečeno neuvěřitelně volatilní – celý minulý rok podléhal značným výkyvům. Stávající investoři provádějí strategické změny ve svých portfoliích a noví investoři si nejsou jisti, zda do toho vůbec chtějí jít.
Ale nenastal pro ty, kteří mají to štěstí a disponují volnými finančními prostředky, nyní ten správný čas začít? Zde jsou čtyři důvody, proč do toho jít i za současné situace – i když byste třeba měli začít pomalu.
1. Cena akcií v roce 2022 výrazně klesla
Když je většina věcí levná, spotřebitelé jich chtějí kupovat více, ale u akcií mají klesající ceny tendenci kupující odrazovat.
U akcií však platí stejný princip jako u čehokoli jiného. Když je něco levné, můžete si toho za stejnou cenu koupit více, a proto je rok 2023 skvělou dobou pro zahájení investování. Při použití poměru cen akcií k podnikovým ziskům (P/E ratio) jako měřítka ocenění se index S&P 500 nyní obchoduje na nejlevnější úrovni za poslední roky.
Hodláte-li akcie nakupovat dlouhodobě, měli byste mít na paměti, že klesající ceny akcií v současné době jsou dobrou věcí, protože vám umožňují koupit více akcií společností, o které máte zájem. Je také dobré si uvědomit, že zatímco široký trh klesl v roce 2022 o 20 %, řada titulů klesla podstatně více. Patří mezi ně populární akcie FAANG, jako jsou Alphabet a Amazon, které ztratily 40 %, resp. 50 %, a přední růstové akcie v oboru, jako jsou Shopify a Roku, které v roce 2022 klesly o více než 70 %.
I když neexistuje žádná záruka, že se tyto akcie v roce 2023 zotaví, všechny se obchodují z historického hlediska za nízké ocenění, což zvyšuje šance investorů na dlouhodobý úspěch.
Mnoho investorů považuje krátkodobou volatilitu za riziko, které negativně ovlivňuje jejich portfolio. Přesto je jedním z nejlepších způsobů, jak můžete na akciovém trhu generovat výnosy, nakupovat, když jsou trhy nízko a prodávat, když jsou trhy vysoko. A jaký je lepší způsob, jak profitovat z velkých cenových rozdílů, než nakupovat v době, kdy trh kolísá směrem dolů? Zapomeňte na časování trhu – dobrou strategií pro dlouhodobý růst je nakupovat, když trh klesá.
2. Trh se nedá načasovat
Pokud máte strach investovat v roce 2023, je to pravděpodobně protože se obáváte dalšího poklesu akcií. To může být pravda, protože je na obou stranách Atlantiku stále skloňované riziko recese. Je však těžké předpovědět dno trhu, protože akciový trh má jako předstihový ukazatel tendenci se obrátit na stoupající trajektorii dříve než ekonomika. Možná budete mít štěstí, ale důsledně načasovat trh je v podstatě nemožné a snažit se o to je obecně ztráta času.
Nejlepší investoři, jako například Warren Buffett nebo jeho učitel Benjamin Graham, se zaměřují či zaměřovali na nákup kvalitních akcií za přiměřenou cenu, což se ukázalo jako lepší přístup než časování trhu.
Pokud budete s nákupem akcií čekat příliš dlouho, můžete také propásnout zotavení, což může být mnohem větší chyba než příliš brzký nákup akcií předtím, než trh dosáhne dna.
Jak říká oblíbené rčení, čas na trhu je důležitější než časování trhu, a pokud jste investor – nováček, nejlepší způsob, jak využít bohatství vytvářející sílu akciového trhu, je začít nyní, investovat třeba jen drobné částky pravidelně a nechat k vašemu prospěchu pracovat kouzlo složeného úročení.
Neexistuje žádná záruka, že jakýkoli jednotlivý cenný papír přinese zisk. Z historického hlediska však platí, že při dostatku času a zvýšené ekonomické aktivitě akciový trh vždy nakonec vykáže růst. Na grafu níže, můžete vidět, že navzdory občasným – i výrazným propadům – se index S&P 500 nakonec vždy vrátil na růstovou dráhu a za posledních 50 let přinesl investorům zhodnocení řádově v tisících procent.
Doba mezi posledním krachem a oživením je přitom velmi různá a rozhodně nelze předpovědět, kdy k tomu dojde. Určit přesně, jak dlouho musí investoři čekat na realizaci zisků, je proto téměř nemožné.
Například po Velké hospodářské krizi na konci 20. a začátkem 30. let 20. století trvalo většině akcií 12 let, než se zotavily. Během pandemie covid-19 se však mnoho akcií zotavilo během pouhých čtyř měsíců. To je střízlivá připomínka toho, že neexistuje žádný způsob, jak načasovat býčí nebo medvědí tržní cykly, a že oživení trhu může nastat i v těch nejhorších ekonomických podmínkách.
Ceny akcií a úrokové sazby mají obvykle inverzní vztah. To znamená, že mají tendenci pohybovat se opačným směrem, a prudký nárůst úrokových sazeb v roce 2022 byl hlavním důvodem, proč akcie v loňském roce klesaly. V podstatě jsou investoři ochotni platit za akcie více v prostředí nižších sazeb, protože výnosy dluhopisů – hlavní alternativy k akciím – jsou nižší, a v prostředí vyšších sazeb mají investoři tendenci přesouvat peníze z akcií do dluhopisů.
Nicméně do roku 2023 jsme vstoupili s úrokovou sazbou americké centrální banky, v rozmezí 4,25 % až 4,5 %, což je nejvyšší hodnota od roku 2007. Očekává se přitom, že už se nemá tato sazba příliš kam zvyšovat. Jeden z hlavních protivětrů akcií v roce 2022 by tak už neměl sílit a spíše s postupem času opět oslabovat, což by se mělo pozitivně odrazit i na americkém akciovém trhu.
Začněte pomalu, abyste si vytvořili správné návyky a “osahali” si trh
Je tedy nyní ten správný čas na investování? Pro investory, kteří nejsou na prahu důchodu, zní pravděpodobná odpověď ano. Každý investor by měl před rozhodnutím, kdy a kam investovat, zvážit svou toleranci k riziku a investiční horizont. Pomalý začátek však může novým investorům usnadnit vstup na trh, aniž by museli podstupovat nadměrné riziko.
Začátečníci mohou jednoduše začít se strategií pravidelného investování, která zahrnuje investování malých částek v pravidelných intervalech, aby se snáze vyrovnaly se vzestupy a poklesy trhu.
I když to není tak vzrušující jako denní obchodování, pravidelné investování snižuje pokušení časovat trh a může dokonce vést k výraznějším ziskům investorů.
Jakkoli se může zdát současný trh děsivý, úspěšné investování ani tak nespočívá v každodenním vývoji akciového trhu, jako spíše v jeho budoucnosti. Buďte disciplinovaní a investujte jen to, na co si můžete dovolit v budoucnu nesáhnout.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.