Podle studie společnosti Fidelity Women and Investing Study z roku 2021 mají investující ženy před muži drobný náskok, podíváme-li se na zisky z dlouhodobého investování. Podle zprávy, která analyzovala roční výkonnost 5,2 milionu zákaznických účtů od ledna 2011 do prosince 2020, byly investiční výnosy žen v průměru o 0,4 % vyšší než u mužů.
“Existuje několik důvodů, proč mají ženy tendenci obecně překonávat muže,” říká Lorna Kapusta, vedoucí oddělení pro investování žen a zapojení zákazníků ve společnosti Fidelity. Prvním z nich je, že méně často obchodují, což jim umožňuje přečkat poklesy trhu a vyhnout se dodatečným poplatkům. Mají také tendenci investovat konzistentněji, což znamená, že se nesnaží načasovat trh.
I přes lepší výkonnost jsou však ženy méně sebevědomé než muži, pokud jde o hodnocení jejich finanční gramotnosti: V rámci studie se Fidelity dotazovala také 2 400 dospělých Američanů aktivně přispívajících na své penzijní účty podporované zaměstnavatelem. Zjistila, že pouze 4 z 10 žen jsou spokojeny se svými znalostmi v oblasti investování.
“Nevidím to jako souboj žen a mužů. To, na co se chci opravdu zaměřit, je mýtus, že ženy nejsou dobré investorky. Ženy mají pochybnosti o sobě samých. Ukazuje se však, že když už investují, jsou v tom velmi dobré,” říká Lorna Kapusta.
Ženy investorky jsou stále méně sebevědomé než muži
Velkou překážkou pro to, aby se ženy cítily v investování dobře, je to, že si často myslí, že se musí více učit, aby mohly rozumně investovat, zatímco muži se do toho klidně vrhnou. To také není nová informace. “Ženy stále pochybují o svých schopnostech,” říká Kapusta.
Nemusí. Jedním ze způsobů, jak získat větší sebedůvěru, je začít o penězích a investování mluvit s přáteli a vrstevníky. “Když se ženy sejdou, otevřou se jim stavidla,” říká Kapusta a navrhuje uspořádat s přáteli besedu o penězích nebo se zapojit do virtuálních diskuzí.
“I když možná nevíte všechno o podílových fondech a akciových indexech, prolomení tabu s lidmi, kterým důvěřujete, vás může inspirovat k investování. O tom mohu mluvit z první ruky: Sama jsem pořádala diskuzi s přáteli a zjistila jsem, že je to užitečné a katarzní. Naše diskuse přesahovala rámec investování, ale moji přátelé obvykle nehovořící o penězích říkali, že se posléze cítili mnohem lépe a sebevědoměji, co se týče jejich finanční znalosti,” dodává vedoucí oddělení pro investování žen ve společnosti Fidelity.
Kapusta také říká (a jedná se o obecný fakt), že pro začátek nepotřebujete ani obrovskou sumu peněz – Můžete začít investováním jednoho nebo dvou procent z každé výplaty, stále to je mnohem lepší než nic.
Dobrá zpráva? Počet investujících žen vzrostl za 3 roky o 50 %
Přestože si stále více žen uvědomuje sílu investování a podnikají kroky, které pomáhají růstu jejich bohatství, je stále mnoho těch, které drží značné úspory na bankovních nebo spořících účtech, kde jsou úročeny minimálně, a přicházejí tak o potenciální příjmy.
Podle studie zhruba polovina (47 %) amerických žen uvádí, že má úspory ve výši 20 000 dolarů nebo více, třetina (31 %) má úspory ve výši 50 000 dolarů nebo více a přibližně každá pátá (18 %) má úspory ve výši 100 000 dolarů nebo více. Potenciál růstu těchto finančních prostředků prostřednictvím investování přitom může být v průběhu času ohromující.
Naštěstí stále více žen podniká kroky, které jim pomohou k většímu růstu jejich peněz prostřednictvím investování. Ve skutečnosti dvě třetiny (67 %) žen uvádějí, že nyní investují úspory, které mají mimo penzijní účty a pohotovostní fondy, na akciovém trhu, což představuje 50% nárůst oproti roku 2018, kdy společnost Fidelity tuto studii prováděla naposledy.
Již v roce 2018 společnost Fidelity zaznamenala pozoruhodný nárůst počtu žen, které se více starají o své finance. Tato dynamika pokračovala i v době, kdy pandemie neúměrně ovlivnila ženy, pokud jde o finanční stres a jistotu zaměstnání. Události posledního roku a půl se totiž ukázaly být silným katalyzátorem pro ještě více žen, které začaly své finance považovat za prioritu.
I přes tento pokrok však stále zůstává mnoho příležitostí pro ty, kteří ještě neinvestují, a také pro ty, kteří možná stále drží značné úspory stranou.
Proaktivní kroky mohou být dobrým příslibem do budoucna. Zvlášť když tato studie provedená na více než 5 milionech zákazníků společnosti Fidelity zjistila, že ženy překonaly své mužské protějšky o 40 bazických bodů.
V posledním roce Fidelity zaznamenala rostoucí odhodlání spořit a investovat do budoucnosti i mezi svými vlastními zákaznicemi:
Firma zaznamenala nebývalý nárůst počtu žen, které si od loňského léta otevřely nové retailové investiční účty, a to o rekordních 43 %.
Ženy přispívají na penzijní účty podporované zaměstnavatelem rekordních 9,2 % z výplaty.
Za poslední dva roky došlo k 37% nárůstu počtu žen využívajících poradenství společnosti Fidelity, který se zrychlil po nástupu pandemie. To zahrnuje hovory s finančními poradci a využívání online plánovacích nástrojů.
Očekává se, že tato dynamika bude pokračovat, protože 9 z 10 žen uvádí, že v příštích 12 měsících plánují podniknout další kroky k větší angažovanosti. Aby se však ženy dostaly z ústraní a začaly se více podílet na růstu svých peněz, budou potřebovat další podporu a vzdělávání, které jim pomůže změnit způsob, jakým o investování přemýšlejí.
To potvrzují další čísla. 70 % žen se domnívá, že by se potřebovaly dozvědět více o výběru jednotlivých akcií, než by mohly začít investovat. 77 % žen pak uvedlo, že kdyby měly poradce, který by jim s investováním pomohl, cítily by se ohledně své finanční budoucnosti jistější. Je důležité si uvědomit, že existuje mnoho možností, jak začít investovat – například pasivní investování, včetně jednoduchých investičních platforem a nástrojů – například Portu, které pomohou vybrat investice vhodné pro vaše cíle, a nabídnou vám vydatnou pomoc, která zajistí jistotu při rozhodování.
Zbavte se stresu z peněz tím, že změníte své myšlení
Peníze byly pro ženy vždy velkým stresorem, přičemž schopnost našetřit si dostatek peněz na budoucí cíle, jako je odchod do důchodu, je na seznamu jejich obav na prvním místě. Více než třetina (34 %) žen přiznává, že jim starosti o finance nedají spát alespoň jednou za měsíc. Nicméně je možná čeká klidnější spánek vzhledem k tomu, že 9 z 10 žen hodlá v příštím roce podniknout pozitivní kroky v oblasti správy svých peněz a chce klást větší důraz na investování.
“Pozorujeme znatelný posun. Ženy se chtějí dozvědět více nejen o tom, jak začít investovat, ale jak se v tom hlouběji zorientovat – jak zhodnotit a vybrat různé typy investic, aby odpovídaly konkrétním cílům, a jak spravovat stávající portfolio, aby bylo zajištěno, že investujete správně a podle plánu,” doplňuje závěrem Lorna Kapusta.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.