Warren Buffett platí za jednoho z nejschopnějších investorů současnosti. Slavný věštec z Omahy (oracle of Omaha) je širokou investorskou veřejností obdivováno pro svou schopnost správné identifikace podhodnocených a nadmíru kvalitních akcií, hlavně však pro stabilně dosahované zhodnocení, které hladce předčí vývoj globálních akciových indexů.
Investory již mnoho let fascinuje železná pravidelnost, s jakou Buffett trhy poráží. Dychtivě proto hltají veškeré informace týkající se nejčerstvějších akvizicí jeho Berkshire Hathaway a snaží se řídit souborem pravidel, jež Buffett během své dlouhé kariéry na trzích postupně vyzradil do éteru.
Bohužel však i v tomto případě platí, že ani mistr světa není neomylný. Orákulum z Omahy se během svého působení na trzích dopustilo řady chyb, k nimž se ale hrdě hlásí a které pomohly zformovat jeho investiční strategii.
Pojďme se na některé z jeho nejznámějších investičních přešlapů podívat pěkně zblízka a přesvědčit se touto cestou o tom, že slepé následování Buffetta a potažmo ostatních velkých hráčů z Wall Street nemusí vždy nutně být tak profitabilní, jak bychom očekávali.
1. Slepá zášť a Berkshire Hathaway
Za jeden ze svých největších investičních omylů považuje Buffett možná trochu překvapivě akvizici své vlastní firmy – Berkshire Hathaway. V roce 2010 při rozhovoru pro americkou CNBC slavný investor odhadl, že jej tento omyl stál v přepočtu na dnešní peníze zhruba 200 miliard dolarů.
Co se vlastně stalo? K objasnění této záhady se musíme vydat o několik desetiletí do minulosti, až do roku 1962, kdy Warren Buffett do Berkshire Hathaway poprvé investoval. V té době se jednalo o textilku v obrovských finančních problémech, navzdory tomu v ní však Buffett viděl potenciál. V rámci akvizice podílu ale došlo k již legendární roztržce, kdy management firmy švindloval a pokusil se z mladého Buffetta vytáhnout větší částku, než bylo původně dohodnuto.
Buffettova reakce se zapsala do historie. Investor v návalu vzteku a záště koupilrovnou celou firmu, vyhodil celý management a po dalších 20 let se snažil udržet podnikání Berkshire Hathaway nad vodou.
Nakonec to vzdal a svět textilií nadobro opustil, což ho ale stálo nemalé peníze.
2. Promrhaná příležitost se zázrakem Jeffa Bezose
Když se Buffetta v roce 2017 zeptali na to, proč si vlastně nikdy nepořídil podíl v Amazonu, řekl, že na tuto otázku nemá dobrou odpověď. S obdivem prý sledoval její vývoj a růst, nechápal ale obchodní model společnosti vedené Jeffem Bezosem a nedokázal s jistotou určit, kam až by se v budoucnu mohla podívat.
V tomto případě Warren Buffett “dojel” na vlastní investiční pravidlo – neinvestuj do něčeho, čemu nerozumíš.
Je sice pravda, že slepé nakupování akcií, jež v současnosti plní titulky novin, je ve své podstatě chybou, ale kvůli přísně nastaveným pravidlům můžeme přijít o revoluční rakety, jichž se v každé dekádě několik málo přece jen najde.
Buffettovi nevyšel ani jeho krok s koupí slavného výrobce kečupů Heinz a jeho spojením s dalším gigantem z tohoto odvětví, Kraft Foods. Celý proces byl završen v roce 2015. Věštec z Omahy se nechal slyšet, že jej zpětně považuje za velkou chybu.
Jeho zhruba 26% podíl ve výsledné společnosti Kraft Heinz Foods se totiž ukázal jako významně nadhodnocený – v průběhu posledních tří let jeho hodnota výrazně klesla. Snad proto Buffetta potěší alespoň skutečnost, že když už mu to s Heinzem nevyšlo, alespoň o něm jiný Heinz napíše hezký článek.
4. Zlatý kanadský přešlap
V roce 2020 tento americký investor šokoval celý svět zdánlivým odklonem od jednoho ze svých nepsaných pravidel. Buffett nikdy neměl příliš v lásce zlato, protože dle jeho názoru není schopné samo generovat žádnou hodnotu.
O to překvapenější investoři byli, když zjistili, že si Berkshire Hathaway ve druhém čtvrtletí roku 2020 pořídila podíl v kanadské těžařské společnosti Barrick Gold.
Ano, nejednalo se o nákup zlata jako takového a onen podíl byl spíše malý, ale ke způsobení poprasku to stačilo. Znamenalo to totiž, že si Buffett není příliš jistý vývojem globální ekonomiky sužované pandemií koronaviru a že chce část svých finančních prostředků “zaparkovat” v odvětví považovaném už odedávna za bezpečný investiční přístav.
Zlato se však po průrazu hladiny 2 000 USD za unci víceméně uklidnilo a v současnosti se obchoduje pod 1 800 USD za unci. Buffett si svůj omyl evidentně uvědomil a přiznal ho – promptně se totiž zbavil 40 % svého podílu.
Na konci roku 2012 vlastnila Buffettova Berkshire Hathaway celých 415 milionů akcií britského potravinového řetězce Tesco. V roce následujícím část tohoto podílu sice vzhledem ke zklamání Buffetta ohledně managementu společnosti odprodala a zaznamenala nějaký zisk, k výraznějšímu odprodeji se však neodhodlal.
To se poté ukázalo jako kritická chyba. V roce 2014 totiž vyšlo najevo, že management Tesca výrazně přecenil své zisky. A reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Akcie Tesca se rychle propadly a Berkshire zaznamenala ztrátu ve výši 444 milionů dolarů. Sám Buffett prohlásil, že kdyby ve vhodný moment k prodeji jednoduše nezaváhal, mohl této ztrátě snadno zabránit.
6. Miliardové ztráty na akciích leteckých společností kvůli pandemie koronaviru – kdo to mohl čekat?
Pro velkou chybu věštce z Omahy nemusíme chodit daleko do historie, jedna z nich se udála teprve loni.
Odhaduje se, že Warren Buffett skrze své Berkshire Hathaway vlastnil celkově okolo 8 – 11 % akcií “velké čtyřky” leteckých společností (American Airlines, Delta AirLines, Southwest Airlines a United Airlines). Na vytvoření tohoto podílu bylo vydáno odhadem 7 – 8 miliard dolarů a ještě ke konci roku 2019 měly hodnotu okolo 10 miliard dolarů.
I přes ohromnou ztrátu se rozhodl veškeré akcie leteckých společností odprodat. Ztráta se odhaduje na 4,5 miliard dolarů.
Závěrem
Co si z těchto chyb můžeme vzít my, drobní investoři? Je zřejmé, že i mistr tesař se někdy utne a ani sebelepší fundamentální nebo technická analýza nezabrání tomu, aby se v našich portfoliích objevily ztrátové tituly.
Hlavní je vzít si ze svých chyb ponaučení, pokusit se je v budoucnu neopakovat a v případě potřeby upravit svou investiční strategii.
Ahoj! Jmenuji se Bogdan Heinz a finanční trhy mě nepřestávají fascinovat již od roku 2017. Mezi mé hlavní oblasti zájmu zde patří Forex a dlouhodobé investování do akcií. Aktuálně také pozvolna expanduji do světa opcí.
Na světě investic mě uchvátil zejména příslib finanční nezávislosti spolu s rozmanitostí a také velkou dávkou nepředvídatelnosti, kdy si úspěch musíte opravdu zasloužit. Troufám si tvrdit, že pokud dokážete správně pochopit tržní zákonitosti, úplnou finanční svobodu budete mít na dosah ruky.
Redaktorská činnost pro Finex mi umožňuje realizovat hned dva koníčky – kromě již zmíněného zájmu o trhy také mou odvěkou lásku ke psaní.
V rámci tvorby mám možnost růst, získávat nové znalosti a tyto znalosti pak předávat dál, což je nejdůležitější. Svou příslovečnou trochou do mlýna bych takto chtěl přispět k vybudování nejčtenějšího a nejkvalitnějšího finančního magazínu v našich končinách.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.