Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Tesla dojela na svůj úspěch! Kdo se stává novým králem elektromobilů?

Inovativní elektromobily Nio s možností výměny baterií získávají na popularitě, zatímco Tesla se potýká se zastaralými modely a problémy s výrobou. Dochází k posunu na trhu?

Tesla dojela na svůj úspěch! Kdo se stává novým králem elektromobilů?
Zdroj: caranddriver.com

Čínská značka elektromobilů Nio, která je známá pro svoji inovativní strategii výměny baterií a prémiové vozy s “wow” efektem,  začíná pronikat také do segmentů masových rodinných aut. Růst objednávek potvrzuje správnost strategie.

Naopak Tesla, která vyrostla z role průkopníka odvětví a stala se zavedenou firmou, přešlapuje na místě a dohání ji problémy, které tlačí na cenu akcií.

Korelační graf akcií NIO a Tesla

Aktuální cena
Změna
Nio / NIO
Načítání
Načítání
Načítání
Tesla / TSLA
Načítání
Načítání
Načítání

1. Nio (NIO)

Základní ukazatele (stav k 11. 6. 2024):

Společnost Nio oznámila svůj zisk za první čtvrtletí roku 2024 s celkovými tržbami ve výši 1,38 miliardy dolarů, což představuje meziroční pokles o 11, 6 %.

Zdroj: www.tradingview.com
Tržby a provozní zisk společnosti Nio
Tržby a provozní zisk společnosti Nio

Devět let stará společnost však stále ještě není zisková. Za první čtvrtletí 2024 vykázala čistou ztrátu ve výši 731 milionů, což dává výsledek -0,36 USD na akcii. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 činila ztráta 772 milionů dolarů.

I když tržby společnosti klesly, vývoj objednávek a dodávek je pozitivní. Společnost během prvního čtvrtletí dodala 30 053 prémiových elektromobilů a očekává, že dodávky za druhé čtvrtletí se budou pohybovat mezi 54 000 a 56 000 kusy.

Dodávky za květen naznačují, že tato očekávání jsou realistická. Nio dodalo v květnu 20 544 vozidel, což představuje výrazný meziroční nárůst o 233,8 %.

K 31. květnu 2024 dosáhly kumulativní dodávky vozů Nio 515 811 kusů.

Společnost rovněž uvedla na trh novou značku ONVO zaměřenou na běžný rodinný trh, přičemž předobjednávky na chytré elektrické SUV střední velikosti L60, již probíhají. ONVO si klade za cíl dosáhnout marže nad 15 % a měsíčního objemu prodeje 20 000 až 30 000 jednotek, aby se dostala na hranici rentability.

SUV Onvo L60 začíná na ceně 219 900 jüanů, zatímco cena modelu Y společnosti Tesla začíná v Číně na 249 900 jüanech.

Strategická expanze společnosti do různých segmentů trhu prostřednictvím diverzifikace značek spolu s pokračujícími investicemi do společnosti Nio Power, která nabízí ekosystém výměny baterií, staví společnost do pozice potenciálně výrazně rostoucího hráče v odvětví elektromobilů.

2. Tesla (TSLA)

Základní ukazatele (stav k 11. 6. 2024):

O výsledcích Tesly za 1. čtvrtletí a poklesu tržeb o 8,7 % jsme psali zde.

Zdroj: www.tradingview.com
Tržby a provozní zisk společnosti Tesla

Proto se v rámci tohoto textu podíváme na to, co by Tesla měla změnit, aby se udržela lídrem v oboru.

1. Zastaralá modelová řada

Adrian Clarke, profesionální automobilový designér, řekl:

Model S je už 10 let starý. Modely 3, X a Y vypadají jako bratranci modelu S.

Společnost sice aktualizuje mechanické díly a software, ale fyzická konstrukce Tesly je v podstatě úplně stejným autem jako v roce 2013. V oboru je přitom běžné, že většina výrobců vymění model zhruba po sedmi nebo osmi letech.

Tesla potřebuje SUV, což je v současnosti jeden z nejrychleji rostoucích segmentů elektromobilů. Kromě toho také potřebuje levnější vůz. To je ovšem s ohledem na business model Tesly obtížně proveditelné.

2. Problémy s výrobou

Nové a futuristické může často znamenat pomalé a nefunkční na výrobní lince. A v případě Cybertrucku byla jeho konstrukce a rovné panely extrémně náročné na výrobu, což vedlo ke zpoždění termínů.

3. Business model

Strategií Tesly je vertikální integrace ve výrobě.

Vertikální integrace znamená, že Tesla si většinu komponent vyrábí sama.

To je velice neobvyklé, protože v automobilovém průmyslu firmy 80 % komponent delegují na nezávislé třetí strany a samy se soustředí pouze na výrobu motorů a konečnou montáž.

Pro Teslu je tak nemožné konkurovat dodavatelům cenou a kvalitou, protože zkušenosti a úspory z rozsahu nejsou na její straně.

4. Špatná kvalita

Tesla v minulosti měla několik problémů s kvalitou. Známé jsou problémy s dotykovým displejem. Nedávno se Tesla dostala pod palbu kritiky kvůli svému potenciálně na prsty sekajícímu frunku.

Podle Consumer Reports byla Tesla co se kvality týče v roce 2022 na 19. místě z 24 výrobců automobilů.

5. Dealerství

V USA je Tesla jediným výrobcem, který v současné době prodává automobily přímo zákazníkům.

Výrobci automobilů v USA využívají k prodeji nezávisle vlastněná dealerství – kromě Tesly.

Výhodou přímého prodeje je zpětná vazba přímo od koncového zákazníka, a také snížení nákladů za prodaná auta.

Problém je, že čtyřicet osm států v USA má zákony, které omezují nebo zakazují výrobcům prodávat vozidla přímo zákazníkům. Sdružení dealerů v několika státech proto podalo proti společnosti Tesla řadu žalob, aby jí zabránila v prodeji vozů.

6. Porušené sliby

Musk sliboval plně autonomní řízení téměř deset let. Mezitím společnosti včetně Volva a Mercedesu v této oblasti Teslu porazily. Značku Tesla poškozuje také opakované nedodržení termínů uvedení vozidel na trh.

Závěrem lze říci, že Tesla už není tím průkopníkem s charizmatickým šéfem, který okouzlil trhy. Dnes platí, že svět dohnal Teslu. Ta tak bude muset přijít s něčím novým, aby si udržela vůdčí postavení na trhu.

Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:

Favorit redakce

Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
  • Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
  • Možnost nákupu frakčních akcií a ETF
Nevýhody
  • Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
  • Danění českých dividend 35% sazbou
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.

Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.

Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.

Líbil se vám tento článek?
1
3

Autor

Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.

V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.

Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Při investování je váš kapitál vystaven riziku a může se vám vrátit méně, než jste investovali. Minulá výkonnost nezaručuje budoucí výsledky.
U 64 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.