Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Pokles prodejů Tesly byl šokující. Jak hluboko mohou akcie spadnout?

Pokles prodejů Tesly o 9 % v prvním čtvrtletí vyvolává znepokojení mezi investory a analytiky, kteří se ptají, jak hluboko mohou akcie společnosti ještě klesnout. Propad o dalších 40 % na 100 dolarů za akcii nelze vyloučit.

Pokles prodejů Tesly byl šokující. Jak hluboko mohou akcie spadnout?
Zdroj: depositphotos.com

V Tesle není všechno v pořádku – a příšerné číslo dodávek za první čtvrtletí to jen potvrzuje.

Tesla dodala v prvním čtvrtletí necelých 387 000 kusů, což je meziročně o zhruba 9 % méně. Toto číslo zaostalo za nejnižšími odhady analytiků o zhruba 20 000 vozů. “Šokující zklamání, naprostá katastrofa, slabý a překvapivý,” takové výrazy zvolili analytici pro popis posledního kvartálu Tesly.

Jako skutečně šokující se však jeví důvod, který za tímto výkonem stojí. Rozdíl mezi dodávkami a výrobou znamená zhruba 46 000 elektromobilů, což potvrzuje, že kromě známého úzkého místa ve výrobě může existovat i vážný problém s poptávkou.

V lednu Tesla přiznala, že něco není v pořádku, že se zasekla mezi dvěma velkými vlnami růstu. První vlna začala rozšířením Modelu 3 a platformy Y. Druhá, jak doufá, bude poháněna levnějším modelem Tesla, který investoři obvykle nazývají Model 2.

Přiznat problém však neznamená totéž co řešení. A dosáhnout toho, aby Tesla opět rostla – tempem, které investoři považují za přijatelné – nebude snadné.

Problém začíná u generálního ředitele Elona Muska. Ten vyhrotil problémy svou snahou vybudovat z Tesly společnost zaměřující se na umělou inteligenci, problémem s odměňováním, který vyvstal z rozhodnutí soudu v Delaware, a možným přesunem k registraci v Texasu.

Musk by se měl více soustředit na základní podnikání Tesly, což by pomohlo zvýšit důvěru investorů.

Zdroj: tesla.com
Meziroční změna v počtu dodávek elektromobilů Tesla v jednotlivých kvartálech
Meziroční změna v počtu dodávek elektromobilů Tesla v jednotlivých kvartálech

Elon Musk udělal minimálně 3 velké chyby

Elon Musk není dokonalý. Tesla za sebou ale má úspěšný rok 2023 s rekordními prodeji a velkým nárůstem akcií, tak proč ho kritizovat?

Technologický vizionář totiž udělal několik chyb, za které letos Tesla platí prudkým poklesem ceny akcií. Dobrou zprávou pro investory je, že se všechny dají napravit.

Vývoj ceny akcií Tesla v loňském roce

Načítání
Načítání
Kupte si akcie Tesla Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Kde je Model 2?

Hodně se mluví o tom, že čínská společnost BYD převzala od Tesly korunu největšího prodejce bateriových elektromobilů (BEV). BYD prodala ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku přibližně 526 000 vozidel BEV a Tesla jich prodala asi 485 000.

Obě čísla jsou pro obě společnosti rekordní. Přesto je to první čtvrtletí po více než deseti letech – od doby, kdy Tesla začala prodávat BEV, kdy Muskova společnost skončila druhá.

Jak se to společnosti BYD podařilo, je nasnadě. Stala se cenově dostupnou. Průměrný vůz od BYD stojí méně než 30 000 dolarů, zatímco průměrná Tesla stojí asi 45 000 dolarů.

Tesla v roce 2017 uvedla na trh Model 3, svůj první levnější, masově prodávaný BEV. Pak se ale rozhodla, že se pustí do trhu s pickupy. Američané koneckonců milují nákladní vozy. Plnohodnotné pickupy tvoří zhruba 15 % celkového prodeje automobilů v USA. Přišel Cybertruck.

Pickupy jsou však americkým fenoménem, a zatímco Tesla vymýšlela, jak postavit Cybertruck, nechtěně poskytla společnosti BYD prostor k prosazení.

Odložení výroby levnějšího vozu – Model 2 – bylo dosud největším strategickým přešlapem Tesly. Spekuluje, že Tesla odložila model 2, aby se vyhnula rozmělnění ziskových marží, což by mohlo zasáhnout do ocenění akcií Tesla – to se však nakonec kvůli snižování cen stejně stalo.

Tesla poprvé ve své historii dohání jiného výrobce automobilů, jak situaci napravit?

Vyvinout Model 2 co nejdříve. Příjezd na silnice v roce 2025 by investorům pravděpodobně stačil.

Muskova akvizice Twitteru

Twitter, který se nyní jmenuje X, je pro analytiky a investory rozdělujícím tématem.

Proč je X pro investory do akcií Tesla důležitý, vyžaduje vysvětlení. V kostce? Je to otázka Muskova přílišného rozptýlení. Tesla by na tom byla lépe, kdyby se na ni Musk mohl více soustředit. Tato hrozba se naštěstí snížila, když Musk najal generální ředitelku X, Lindu Yaccarino.

Druhým problémem je potenciální poškození značky. Muskovy tweety mohou vyvolat bouři kontroverze.

Vlastnictví X je prostě problém, na který by investoři Tesly rádi méně mysleli. To vyžaduje, aby se Musk naučil něco, co nespadá do některých jeho základních inženýrských znalostí.

Podniky v oblasti médií se liší od výrobních podniků – platformy jako X prodávají uživatele inzerentům. Aby uspěla Tesla, musí prodávat nejlepší auta. Aby uspěl X, musí uživatelská základna růst a inzerenti se musí cítit komfortně.

Musk by měl méně tweetovat a nechat Lindu Yaccarino, zkušenou mediální manažerku, řídit platformu.

Ignorance marketingových aktivit

V minulosti Tesla reklamu jednoduše nepotřebovala. Mohla prodávat vše, co vyrobila, bez reklam. To už ale neplatí. Tesla má nyní zásoby na skladě, stejně jako každý jiný výrobce automobilů.

Zásoby nemusí být jen známkou slabé poptávky, rostoucí konkurence nebo problémů s kvalitou. Je to také známka toho, že se Tesla stala obrovskou a prodává miliony vozů ročně.

Je marketing strategickým problémem Tesly? Pravděpodobně ano. Vezměme si rok 2023. Tesla snížila ceny v průměru zhruba o 12 000 dolarů za kus. Tato snížení představují zhruba 20 miliard dolarů ušlých příjmů.

Pravděpodobně existuje nějaká lepší kombinace snížení cen a reklamy, která by vedla ke stejnému počtu prodaných vozů a číslu mnohem nižšímu než 20 miliard dolarů.

Ford Motor a General Motors obvykle vynakládají na marketing přibližně 2 % z tržeb. To by u Tesly činilo 2 až 3 miliardy dolarů ročně. Musk se zřejmě domnívá, že by to byly vyhozené peníze, ale ne každý ví o BEV vše, co potřebuje vědět a řešením je právě reklama.

Tesla by měla začít kupujícím automobilů odpovídat na položené i nevyřčené otázky.

Slovo závěrem

Zatímco Tesla přechází do opravného režimu, investoři se stále musí obávat o akcie, které se obchodují za 45násobek odhadovaného zisku (forward P/E) v roce 2024. Pokud se situace brzy nezmění, mohly by akcie, které již letos klesly o více než 30 %, klesnout ještě více.

Z hlediska technické analýzy se nejbližší support akcií nachází na úrovni 164 dolarů.

Pod touto úrovní by akcie mohly najít podporu na 148 dolarech a poté na 100 dolarech – propad o více než 40 % z aktuální tržní ceny. A také pod cenou, kde bylo možné akcie Tesla kupovat na začátku roku 2023.

Vývoj ceny akcií Tesla od začátku roku 2023

Načítání
Načítání
Kupte si akcie Tesla Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Jediná věc, kterou mají akcie Tesly k dobru, je to, jak rychle klesly. Přeprodané podmínky by mohly zabránit poklesu takového rozsahu, ale zatím můžeme těžko hledat náznaky obratu v trendu.

Poznámka

Přeprodanost je obchodní termín pro situaci, kdy akcie hodně a rychle klesá, a může znamenat, že se do ceny akcie promítají všechny špatné zprávy.

Pokud jde o obrat v trendu, znamená to pouze, že v poslední době se neobjevily žádné dobré zprávy, které by akcie Tesly posunuly výše.

Kam se tedy akcie Tesla mohou v krátkodobém a střednědobém horizontu posunout? Úroveň 100 dolarů by měla být na radaru potenciálních kupců akcií výrobce elektromobilů.

Pokud Musk s něčím nepřijde, a to rychle, můžeme se tam vrátit dříve, než si kdokoli myslí.

Uvažujete o investování do akcií Tesla? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:

Favorit redakce

Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
  • Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
  • Možnost nákupu frakčních akcií a ETF
Nevýhody
  • Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
  • Danění českých dividend 35% sazbou
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.

Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!

Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.

Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.

Líbil se vám tento článek?
0
0

Autor

Nadšenec do finančních trhů a aktivní investor s desetiletou historií, který se aktuálně soustředí na pasivní investování. Svůj hluboký zájem o finance a investice zhmotňuje do budování Finexu s jasným cílem – stát se nejlepší platformou svého druhu v Česku a na Slovensku.

Matěj věří, že Finex je místem, kde každý člověk s touhou investovat do své budoucnosti najde užitečné rady, návody i inspiraci.

“Cesta investora je náročná. Musíme se vzdělávat a věnovat hromadu času práci. Ale víte co? Ta nezávislost, svoboda a samozřejmě i výdělky za to opravdu stojí.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Při investování je váš kapitál vystaven riziku a může se vám vrátit méně, než jste investovali. Minulá výkonnost nezaručuje budoucí výsledky.
U 64 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.