FinexAnalýzyJe BYD nový král automobilového průmyslu? Jedná se o unikátní investiční příležitost pro následující dekádu?
Je BYD nový král automobilového průmyslu? Jedná se o unikátní investiční příležitost pro následující dekádu?
BYD, mladá čínská automobilka, která rychle dobývá svět, představuje hrozbu pro tradiční automobilky i Teslu. Jak se tato společnost stala lídrem na trhu elektromobilů?
BYD je relativně mladá čínská firma vyrábějící hlavně baterie, hybridy a elektromobily, se kterými díky kvalitnímu designu a nízkým cenám dobývá svět. Nejenže pořádně zatápí klasickým automobilkám, ale i Tesle dost zamotává hlavu.
Firma velmi rychle roste a expanduje do celého světa. Má potenciál stát se největší automobilkou na světě. Každým rokem inovuje a posouvá hranice svých produktů v ceně, i kvalitě.
Automobilka, která na začátku tisíciletí ještě ani neexistovala, si aktuálně vede lépe než tradiční a zaběhlé značky jako Mercedes-Benz, BMW či GM – i tak lze popsat BYD.
Jak vznikla tak úspěšná společnost? Na čem stojí její konkurenční výhody? Proč se ani Tesla před BYD nemůže cítit v bezpečí?
Stručná historie
Za zrodem BYD stojí jeden člověk, který firmu dodnes řídí. Firmy vedené zakladateli jsou často úspěšnější než ostatní, proto to lze považovat za výhodu.
Zakladatel BYD se jmenuje Wang Chuanfu a jeho životní příběh je vskutku pozoruhodný. Narodil se do chudé zemědělské rodiny a oba rodiče mu brzy zemřeli. I přes náročné dětství se dostal na vysokou školu, kde začal studovat chemii.
Nejdříve pracoval ve státním výzkumném centru, ale v roce 1995 se rozhodl odejít a založit si vlastní firmu BYD, která se zabývala bateriovou chemií. V této době ještě firma neměla s auty nic společného.
Společnost vyráběla baterie pro mobilní telefony, se kterými slavila celosvětový úspěch a získávala tržní podíl.
Bude to znít asi paradoxně, ale firma prosperovala na úkor japonských firem, které baterie vyráběli velmi sofistikovaně pomocí robotů. V BYD ale v té době pracovali výhradně lidé, a jejich mzdy byly tak nízké, že takto vyráběné baterie byly levnější než japonské.
Filozofie firmy stála vždy na inovacích, a postupně byly její baterie i technologicky lepší, nejen cenově výhodnější.
Jak se BYD dostal k automobilovému průmyslu?
Čína byla ještě v druhé půlce 20. století velice zaostalá a téměř žádná auta se zde nevyráběla. O automobilový průmysl měla ale velký zájem.
Zároveň se nechtěla jen otevřít světu, aby zahraniční firmy vydělávaly miliardy na exportu aut do země, proto stanovila maximální počet na dovezená auta na tisíce kusů za rok.
Info
Pokud chtěla zahraniční automobilka dodávat do Číny více aut, musela je vyrábět přímo v Číně za účasti čínské firmy, se kterou vytvořily společný podnik neboli joint venture (JV).
Toto byl způsob, jak se čínské firmy velmi rychle a snadno dostaly ke znalostem a technologiím na výrobu aut, které evropské, japonské a americké automobilky získávaly dekády.
Zakladatele BYD už na začátku nového tisíciletí napadla klíčová myšlenka, spojit jejich bateriové technologie s výrobou aut. BYD proto v roce 2003 koupil firmu Qinchuan Auto, která měla zmíněné JV s japonským Suzuki.
BYD se tak dostal k technologiím a znalostem pro výrobu aut, které mohl skvěle doplnit svými bateriemi.
To byl ten moment, kdy se karty začaly pomalu obracet. V té době to ještě málokdo tušil, ale pokud by jednou došlo k většímu rozšíření elektromobilů, tak měl BYD v podstatě všechny trumfy v rukávu.
Pro úspěch automobilky ve výrobě elektrických vozů je klíčová technologie a cena baterií, což BYD měl skvěle zvládnuté. Firma si tedy vytvořila velkou konkurenční výhodu. Jediný krok, co jí dělil od úspěchu, bylo vylepšení a zlevnění elektromobilů natolik, aby překonaly klasická auta.
Potenciálu společnosti si kolem roku 2008 všimnul i Warren Buffett, respektive možná Charlie Munger, a tak Berkshire Hathaway právě v BYD koupila 10% podíl.
Buffettovo investování je založené na tom, že hledá firmy, do kterých chce investovat nejlépe navždy, a mají nějakou konkurenční výhodu, kterou trh nesprávně oceňuje. U BYD to byla právě bateriová technologie, ve které má dodnes skvělou pozici oproti konkurenci.
Buffett nakupoval přibližně na úrovni 20 HKD za akcii. Dnes se akcie obchodují kolem 230 HKD, což znamená více než dvacetinásobné zhodnocení.
BYD se také někdy přezdívá největší start-up na světě, protože extrémně rychle inovuje a nedává tak téměř prostor dotáhnout se ostatním tradičním automobilkám, které mají zkostnatělou strukturu a pomalu se přizpůsobují novým trendům.
Za vše také mluví data.
Firma má přes 100 000 zaměstnanců jen ve výzkumu a vývoji, což je neskutečná síla pro nové inovace.
Celkem má BYD kolem 700 000 zaměstnanců. Pro srovnání Volkswagen má ve výzkumu a vývoji kolem 60 000 zaměstnanců, přestože má celkově zhruba stejně zaměstnanců.
BYD v posledních letech úplně zmodernizoval výrobu, má nové továrny s maximálně robotizovaným procesem výroby (ukázka), čemuž se může rovnat maximálně Tesla.
Také i díky zásluze inovací od BYD, se cena baterií za poslední dekádu snížila zhruba na desetinu (viz. graf), což posouvá elektromobily konkurenceschopností mnohem blíže spalovacím autům.
Kontinuální pokrok BYD v oblastech baterií, robotizace výroby a v posledních letech i v samotných autech (hardware i software) dělá z firmy předního hráče na trhu z hlediska poměru cena výkon. Firmadokáže neustále škálovat výrobu, a tak snižovat ceny koncovým zákazníkům.
Cenová válka
Největší zlom pro BYD přišel přibližně kolem covidu, kdy růst elektromobility začal pořádně nabírat na obrátkách. Jednak díky štědrým dotacím, jednak díky zlevnění baterií a také díky trendu ve společnosti se elektromobily staly velmi populární.
Byla taková poptávka, že na auta se čekalo měsíce. V podstatě každé automobilce se její modely prodávaly snadno, rostly tržby i marže. Vypadalo to, že téměř každou elektroautomobilku čeká úspěch.
Po boomu z let 2021 a 2022 se trh ochladil, protože v Číně omezili některé dotace a také ekonomiky po celém světě začaly zpomalovat.
Už zdaleka neplatilo, že když vyrobíte elektromobil, tak se bez problému prodá.
Tesla a čínské automobilky začaly s cenovou válkou, protože bez zlevnění by se auta neprodávala. Tato situace ještě více poukázala na výhody BYD.
V Číně je hodně (elektro)automobilek a trh je velice konkurenční, ale BYD si i po snížení cen dokázal zachovat dobré marže díky inovacím, rostoucím objemům produkce a škálování výroby. Ostatní čínské automobilky se naopak často propadly ještě do větších ztrát než dříve.
Tesle spadly díky agresivnímu snižování cen hrubé marže zhruba na polovinu, naopak BYD je dokázal i zvyšovat. Je stále v zisku, i když ostatní čínské automobilky jsou převážně ve ztrátě, proto se dá brát jako vítěz této cenové války.
Expanze a cla
Firma postupně v Číně i celosvětově zvyšuje tržní podíl. Srovnáme-li to se situací před pár lety, v prodejích BYD poráží i Teslu, a stal se tak celosvětovou jedničkou v prodeji elektrických vozů.
BYD pravděpodobně do budoucna ještě zvýší svůj tržní podíl v Číně, protože mnoho automobilek zanikne -trh je aktuálně stále dost fragmentovaný.
Ve světě uspěje hlavně tam, kde bude volný trh a nebudou zavedena cla a podobná opatření, protože auta BYD jsou poměrem cena výkon extrémně dobrá.
Nejnovější hybridy od BYD mají dojezd skoro 2 000 km, při ceně kolem 14 000 USD, což je asi 324 000 Kč. Je nepravděpodobné, že klasické automobilky dokáží těmto cenám konkurovat.
BYD se tak otevírají trhy jako Latinská Amerika, Afrika nebo jihovýchodní Asie.
V mnoha rozvojových zemích, například v Thajsku nebo v Indonésii, se stávají modely aut díky ceně a dostupnosti velmi populární.
V USA asi BYD moc slavit nebude, protože Spojené státy mají dost razantní politiku vůči čínským výrobkům, ale BYD má i bez USA velký prostor pro růst.
Naopak v Evropě to je jedna z mála čínských automobilek, která pravděpodobně uspěje. Evropa nedávno zavedla cla na čínské automobily, ale BYD už staví novou továrnu v Maďarsku a plánuje další postavit v Turecku. Na auta vyrobená v Evropě se cla nevztahují.
Navíc chce s Evropou spolupracovat a budovat zde potenciálně další továrny a přinést sem svoje technologie, takže možnost odstřihnout se od BYD, se v Evropě nezdá být reálná vzhledem k tomu, že lokální automobilky docela zaostávají.
Je pravděpodobné, že EU se s BYD spíše rozhodne spolupracovat. Už teď bylo dohodnuto, že BYD má nejnižší cla ze všech čínských automobilek, okolo 16 %, kdežto další čínské firmy mají tarify až kolem 40 %.
Ve výsledku tato celní politika vyhovuje naprosto BYD, protože je v Evropě zbavila čínské konkurence.
BYD jako jediná větší čínská automobilka dokázala v prvních měsících letošního roku meziročně navyšovat počet dodaných vozů. Konkurentům jako Li Auto, Nio nebo Xpeng dodávky meziročně klesaly.
Ocenění akcií BYD
Společnost se aktuálně obchoduje za dvacetinásobek ročních zisků (forward P/E). Pro letošní a následující rok se očekává růst tržeb o 24 %, respektive o 19 % a růst zisku o 16 %, respektive o 21 %.
Tesla se obchoduje za zhruba devadesátinásobek ročních zisků, když zisk očistíme o jednorázové daňové položky. Tržby Tesly mají letos stagnovat a příští rok by měly růst o 16 %. Zisk by měl letos poklesnout zhruba o třetinu a příští rok se vrátit zhruba na úroveň z roku 2023.
Všechna čísla tedy hovoří ve prospěch BYD. Proč se tedy Tesla obchoduje s několikanásobným prémiem vůči BYD?
BYD je čínská firma a je obvyklé, že trh čínské firmy oceňuje za polovinu nebo třetinu toho, co srovnatelné americké podniky.
Také se očekává, že se Tesla do budoucna bude více zaměřovat na produkty s vyššími maržemi jako software či projekt s robotaxi. Tato očekávaní se již propisují do vyšších násobků ziskovosti.
Vzhledem k tomu jak skvěle se daří BYD a naopak Tesla je spíše v problémech, je však tento rozdíl v ocenění extrémně velký.
Když srovnáme firmu s čínskými konkurenty podle násobku tržeb, za který se aktuálně obchodují, respektive použijeme P/S ratio (vzhledem k chybějící ziskovosti většiny firem je to vhodné), vede si taktéž dobře. BYD – 0,99; Nio – 0,96; Li auto – 1,23; Xpeng – 1,26.
Dle fundamentální analýzy má BYD několik výhod oproti těmto firmám, přesto se obchoduje na podobných úrovních P/S, proto se jeví jako zajímavá investiční příležitost.
Akcie BYD – slovo závěrem
BYD má několik konkurenčních výhod, které spočívají v bateriové technologii, škálování, automatizovaném výrobním procesu a jeho velikosti.
Má velký prostor pro růst jak v Číně, tak i v zahraničí. Firma velmi dobře ustála tlaky na marže způsobené cenovou válkou.
I přes všechny faktory je ocenění stále relativně nízké.
Největší potenciální riziko je, že se jedná o čínskou firmu a vývoj ceny akcií by mohlo zásadně ovlivnit jakékoli napětí mezi západním světem a Čínou.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.