FinexAkcieJak dlouho bude ještě Nvidia na vrcholu? Konkurence už klepe na dveře!
Jak dlouho bude ještě Nvidia na vrcholu? Konkurence už klepe na dveře!
Nvidia se stala neochvějným lídrem v revoluci umělé inteligence, začíná se však objevovat řada více než schopných konkurentů. Jak dlouho si společnost udrží svou pozici na tomto rychle se rozvíjejícím trhu?
Umělá inteligence v posledních 18 měsících přináší zdánlivě každodenní zázraky. Pro investory byl největším překvapením vzestup společnosti Nvidia, která si vybudovala dominantní pozici na trhu s čipy souvisejícími s umělou inteligencí.
Společnost, kdysi známá především výrobou grafických karet, proměnila své grafické procesory neboli GPU v tepající srdce revoluce v oblasti umělé inteligence, které pohání tvorbu rozsáhlých jazykových modelů a spouští inferenční software, jenž je využívá v datových centrech po celém světě.
Nvidia je na tomto poli téměř osamocená, s více než 90% podílem na trhu.
Ale přichází nová konkurence – od velkých i malých společností – a bitva to bude tvrdá. V sázce nemůže být nic většího: Lisa Su, generální ředitelka společnosti Advanced Micro Devices, odhadla velikost trhu s čipy s umělou inteligencí na 400 miliard dolarů do roku 2027.
Generální ředitel Intelu, Pat Gelsinger, pak předpokládá, že do roku 2030 dosáhne velikosti bilionu dolarů. To je téměř dvojnásobek velikosti celého polovodičového průmyslu v roce 2023.
Jensen Huang z Nvidie vybudoval společnost, která je všeobecně respektovaná a obdivovaná, ale kupci čipů se neradi spoléhají na jediný zdroj.
Poskytovatelé cloudových služeb, jako je Amazon a Google ze skupiny Alphabet, chtějí mít více alternativ tak moc, že navrhují vlastní čipy. A společnosti, které se spoléhají na systémy založené na umělé inteligenci, chtějí více výpočetních zdrojů za přijatelnější náklady, než mohou získat nyní.
Úspěch Nvidie je nyní příležitostí pro všechny ostatní
Těžko hledat produkt jakéhokoli druhu, který by tak rychle ovlivnil finanční trhy jako grafický procesor Nvidia H100, který byl uveden na trh v březnu 2022.
Cena akcií Nvidia se od debutu H100 více než ztrojnásobila a zvýšila tržní kapitalizaci společnosti na 2,1 bilionu dolarů. Mezi společnostmi kótovanými na burze v USA mají vyšší tržní kapitalizaci pouze Microsoft a Apple. A žádná jiná čipová společnost se jí ani zdaleka nepřibližuje.
Poznámka
Nvidia není žádný GameStop nebo Trump Media & Technology. Ve skutečnosti je Nvidia anti-meme akcií:
Růst tržeb společnosti ve skutečnosti předčil růst akcií. Ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí, které skončilo 28. ledna, vykázala Nvidia tržby ve výši 22,1 miliardy dolarů, což je o 265 % více než před rokem. Příjmy společnosti z datových center vzrostly o 409 %.
Nvidia bude v dohledné době prodávat tolik Blackwellů, kolik jich dokáže vyrobit – přesněji řečeno, kolik jich pro ni dokáže vyrobit partnerská společnost Taiwan Semiconductor Manufacturing.
Huang uvedl, že grafické procesory Blackwell budou stát 30 000 až 40 000 dolarů za kus (současné H100 se prodávají ve stejném rozmezí). Ceny čipů však nejsou celým příběhem.
Zákazníci v oblasti umělé inteligence chtějí provozovat pracovní zátěže v co nejkratším čase, za co nejnižší cenu, s co nejvyšší přesností a spolehlivostí a s co nejmenším odběrem energie. Existuje řada společností, které si myslí, že to dokážou stejně dobře nebo lépe než Nvidia.
Nejzřetelnějšími soupeři jsou Advanced Micro Devices a Intel
Soupeři společnosti Nvidia se dělí do tří skupin: velcí výrobci čipů, dodavatelé cloud computingu a začínající firmy podporované venture kapitálovými fondy. Vzhledem k tomu, že je v sázce trh v hodnotě bilionu dolarů, nebude vítěz brát všechno.
Akcie společnosti AMD za posledních 12 měsíců vzrostly o přibližně 70 %, k čemuž přispělo přesvědčení trhu, že její nové grafické procesory MI300 oslabí pozici Nvidie na trhu.
Tuto naději vzbuzuje úspěch AMD, které ukradlo podíl na trhu s osobními počítači a servery společnosti Intel.
“AMD je skutečně jedinou další společností na tomto poli,” tvrdí Andrew Dieckmann, generální ředitel divize GPU pro datová centra společnosti AMD. “Jsme jediným dalším řešením, které je v rámci odvětví přijímáno ve velkém měřítku.”
Říká také, že čipy AMD překonávají H100 od Nvidie pro mnoho pracovních zátěží při inferenci a zároveň nabízejí paritu pro trénování modelů. Další výhodou AMD je však to, že není společností Nvidia. Velmi velcí uživatelé nebudou sázet celou svou franšízu na jednoho dodavatele.
Intel přichází ze zadních pozic – a jeho akcie se potýkají s problémy již několik let – ale tento měsíc společnost zaujala uvedením Gaudi 3, své třetí generace akcelerátorů AI čipů pro trénování a odvozování.
Intel tvrdí, že Gaudi 3 je v obou úlohách rychlejší než H100 od Nvidie a zároveň spotřebuje méně energie – a také prý bude konkurenceschopný s Blackwellem.
Intel, která nyní vynakládá miliardy na výstavbu továren na výrobu čipů v Arizoně a Ohiu v USA, by měl být dlouhodobě zvýhodněn tím, že bude mít vlastní zdroj dodávek na trhu s vážným nedostatkem dodávek.
Ale zatím tomu tak není: Gaudi 3 bude vyrábět TSMC, stejně jako AI čipy od Nvidie a AMD.
Jeni Barovian, viceprezident skupiny Network & Edge společnosti Intel, připisuje Nvidii zásluhy za vytvoření základů pro tuto revoluci, ale tvrdí, že Intel nehodlá zůstat pozadu. Zákazníci podle ní chtějí alternativy, protože, jak říká: “Nemají pocit, že by dnes měli na výběr.”
Méně viditelné, ale neméně vážně to s konkurencí v oblasti čipů umělé inteligence myslí interní týmy čtyř gigantů v oblasti cloud computingu – Amazonu, Alphabetu, Meta Platforms a Microsoftu.
Konkurenční příběh je zde méně přímočarý – žádný z lídrů v oblasti cloud computingu (zatím) neprodává čipy třetím stranám.
Přesto jsou pro Nvidii stále hrozbou. Meta, Microsoft, Amazon a Google společně utrácejí za infrastrukturu umělé inteligence celé jmění. Očekává se, že tito 4 giganti budou mít v roce 2024 dohromady kapitálové výdaje ve výši 178 miliard dolarů, což je o více než 26 % více než před rokem.
Všechny čtyři společnosti vytvářejí čipy částečně proto, aby získaly lepší kontrolu nad svými výdaji – a všechny tvrdí, že toho mohou dosáhnout tím, že budou mít větší kontrolu nad softwarem, hardwarem i návrhem čipů – ne nepodobně jako Apple přistupuje k návrhu hardwaru.
Jensen Huang se nechal na březnové akci Stanfordského institutu pro hospodářskou politiku slyšet, že podle jeho názoru je díky vysoké úrovni integrace a efektivity zabudované do systémů Nvidia pro konkurenty těžké s nimi držet krok.
Huang dokonce uvedl, že celkové provozní náklady společnosti jsou tak dobré, že i když by čipy konkurence byly zdarma, nebyly by dost levné.
To však nebrání velkým technologickým firmám v tom, aby se o to pokoušely, a přidává se k nim řada začínajících firem podporovaných fondy rizikového kapitálu – venture kapitálové fondy.
Některé z těchto začínajících firem doufají, že budou prodávat čipy a systémy poskytovatelům serverů a cloudů, ale většina z nich se snaží narušit trh tím, že nabízí cloudové služby přímo zákazníkům.
Nejzajímavějším z této skupiny by mohla být společnost Cerebras Systems, která údajně plánuje IPO (vstup na burzu) již v letošním roce.
V březnu společnost představila svůj dosud největší čip Wafer Scale Engine 3 neboli WSE-3. S velikostí 72 čtverečních palců (464 čtverečních centimetrů) se jedná o největší komerční čip, který byl kdy vyroben. Například čip H100 má zhruba jeden čtvereční palec.
Namísto snahy propojit mnoho čipů dohromady – což je inženýrská výzva – společnost jednoduše nacpala veškerý výkon do obrovského polovodiče. Čip Cerebras má čtyři biliony tranzistorů, což je 50krát více než výpočetní výkon čipu H100.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Nadšenec do finančních trhů a aktivní investor s desetiletou historií, který se aktuálně soustředí na pasivní investování. Svůj hluboký zájem o finance a investice zhmotňuje do budování Finexu s jasným cílem – stát se nejlepší platformou svého druhu v Česku a na Slovensku.
Matěj věří, že Finex je místem, kde každý člověk s touhou investovat do své budoucnosti najde užitečné rady, návody i inspiraci.
“Cesta investora je náročná. Musíme se vzdělávat a věnovat hromadu času práci. Ale víte co? Ta nezávislost, svoboda a samozřejmě i výdělky za to opravdu stojí.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.