I v letošním roce vydala investiční platforma Portu výsledky jí spravovaného Indexu investiční gramotnosti. Prezentovaná data z letošního přelomu dubna a května opět přináší zajímavé nahlédnutí do investiční gramotnosti české populace, přičemž i tyto výsledky je nutné brát s rezervou.
V porovnání s loňským podzimem se podařilo hodnotu indexu zvýšit o jeden bod, a to paradoxně díky vysoké inflaci a zájmu mladších ročníků o finance.
Index investiční gramotnosti mírně vzrostl
Investiční platforma Portu si již od svého založení dává za cíl vzdělávat českou populaci a nabízet jí jednoduché způsoby, jak zhodnocovat své finance. To se jí nepochybně daří, jelikož má na svém kontě již přes 152 tisíc klientů, což na tuzemské poměry není zrovna málo – ve výsledku se tak stala největší investiční platformou na našem trhu.
Pod svojí správou má navíc i takzvaný Index investiční gramotnosti, který má primárně sloužit k edukaci a také měření investiční gramotnosti Čechů. I když výsledky vychází z relativně malého vzorku (1046 respondentů), dokážou nám i tak nabídnout zajímavý náhled do úrovně investiční, ale i finanční gramotnosti.
Nově 78 % Čechů rozumí pojmu inflace a 74 % chápe rozdíl mezi spořením a investováním.
Podle posledního vyhodnocení dat z dubna a května letošního roku, se hodnota indexu zvýšila o jeden bod z 100 na 101. I takto malý nárůst ale odborníci považují za pozitivní a věří, že současný stav ekonomiky přinutí ještě více Čechů, aby věnovali pozornost svým financím.
Vysoké sebevědomí nevede vždy k vysoké investiční gramotnosti
Výsledky indexu přišly s překvapivým zjištěním, a to nízkým sebevědomím respondentů. Nejhůře jsou na tom zejména lidé ve věku od 54 do 65 let, kteří se považují za neznalé investory. Naopak nejsebevědomější jsou respondenti ve věku do 35 let.
U nich však důvěra v jejich schopnosti často neodpovídá naměřeným hodnotám – extrémně sebevědomí respondenti totiž často nedosahují o moc lepších výsledků než lidé, kteří se označují v investování za zcela nezkušené.
Nejlépe si po stránce znalostí vedli respondenti ve věku 45 až 53 let. Velký potenciál ale nabízí i ti ve věku od 18 do 35 let, díky kterým se také podařilo navýšit hodnotu indexu o jeden bod. Mladší generace rozumí zejména tématům, jako je diverzifikace, rozdíl mezi investováním a spořením či složené úročení – právě to dříve často představovalo pro většinu respondentů velkou překážku.
Ženám se daří rychle dohánět nedostatky v investování
Index se zaměřil i na rozdíly mezi pohlavími, kdy se na pomyslném vrcholu stále drží muži. To ale neznamená, že by na tom ženy byly nějak výrazně hůře. I přes horší výsledky v minulých letech se jim daří rychle dohánět většinu nedostatků.
Ženy si od podzimu 2021 polepšily o celá 4 %.
Oproti podzimu minulého roku se ženy zlepšily o 4 %, přičemž se jim podařilo doplnit si i některé znalosti, které jim dříve dělaly poměrně velké problémy. Konkrétně se jedná o témata, jako je zdanění cenných papírů či měnové riziko. Velké části žen bohužel chybí dostatek sebevědomí, což jim může po stránce investic někdy i uškodit, jelikož nikdy nenajdou odvahu začít zhodnocovat své úspory.
Pokud se však rozhodnou do investování pustit, daří se jim z dlouhodobého hlediska obvykle lépe než mužům. Na rozdíl od nich totiž neinvestují do příliš rizikových investic, neprovádí unáhlená rozhodnutí a jsou schopné držet portfolio v nepozměněném stavu po mnohem delší dobu. Ve výsledku tak často dosahují mnohem lepší investiční návratnosti, a to v průměru až 1,8 %.
Ke zlepšení gramotnosti přispívá úroveň vzdělání i ekonomická krize
Na růst a zlepšení investiční gramotnosti má vliv celá řada faktorů, včetně vzdělání a bydliště. V průměru nejlepších výsledků dosahují především lidé s dokončeným vysokoškolským vzděláním. Opravdu vysokou úrovní finanční gramotnosti se vyznačují ti, kteří bydlí ve velkých městech, a to hlavně v Praze a Středočeském kraji.
Riziku během investování plně rozumí pouze 44 % Čechů.
Mezi velmi slabé regiony se naopak řadí Ústecký, Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Na úroveň finanční i investiční gramotnosti má pak vliv podle odborníků i současná ekonomická krize, která nutí stále více lidí přemýšlet nad svými financemi.
Pomáhají k tomu i samotná média, která často mluví o inflaci, cenách hypoték či dokonce akciových trzích. Každopádně je očekáváno, že gramotnost v této oblasti poroste i nadále, a to i mezi lidmi, kteří se normálně o svět investic a financí nezajímají.
Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.
Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.