FinexAkcieTohle je nejlepší investiční strategie! Jak v akciích nepřijít o peníze?
Tohle je nejlepší investiční strategie! Jak v akciích nepřijít o peníze?
Začínající investoři mají pocit, že musí neustále reagovat na vývoj trhu. Ve skutečnosti právě časté zásahy, poplatky a emoce patří mezi hlavní důvody slabých výnosů. Jak se této chybě vyhnout?
Většina začínajících investorů si myslí, že úspěch v investování znamená být pořád “u toho”. Sledovat grafy, reagovat na zprávy, přesouvat peníze mezi “vítězi” a “poraženými”.
Jenže právě tahle aktivita bývá tichý zabiják výnosů. Ne proto, že by trhy byly nesrozumitelné, ale protože čím častěji jednáte, tím častěji si můžete ublížit poplatky, špatným načasováním a emocemi.
Uvažujete o investování do akcií? Vyzkoušejte brokera XTB!
“Nedělat skoro nic” neznamená být pasivní až lhostejný. Znamená to nastavit si rozumný plán, přestat si komplikovat život a dovolit času, aby pro vás pracoval.
A proč to dává logiku i odborně? Protože se velká část výnosu v čase kumuluje díky složenému úročení. Vaším úkolem není být každý měsíc v kladných číslech. Vaším úkolem je neudělat pár velkých chyb, které vám ukrojí roky práce.
Proč “dělat něco” často škodí: poplatky, daně a špatné načasování
Nejviditelnější brzda jsou náklady. Česká národní banka přímo varuje, že poplatky a náklady mohou významně snížit čistý reálný výnos investice, a doporučuje je pečlivě porovnávat.
I malé rozdíly v nákladovosti se v dlouhém horizontu chovají jako pomalý únik vzduchu z pneumatiky: chvíli nic necítíte, ale do cíle dojedete později a s větší námahou.
U fondů se nákladovost popisuje jako expense ratio nebo TER (celková roční nákladovost).
Vyšší nákladovost může dlouhodobě “sežrat” významnou část výnosu, i když dva fondy vypadají na první pohled podobně.
Druhá brzda je obchodování samo o sobě. Ve studii “Trading Is Hazardous to Your Wealth” se ukázalo, že domácnosti, které obchodovaly nejvíc, dosahovaly výrazně nižších výnosů než trh, a že aktivita investorům přinášela výkonnostní penalizaci.
V praxi je to kombinace poplatků, spreadů a hlavně špatného načasování: lidé často nakupují po růstu a prodávají po poklesu.
Třetí brzda je statistika aktivního řízení. SPIVA (srovnání výkonnosti aktivních fondů a indexů) dlouhodobě porovnává aktivní fondy s jejich benchmarky a ve svých přehledech opakovaně ukazuje vysoké podíly fondů, které po započtení nákladů zaostávají.
To neznamená, že nikdo nikdy nepřekoná index. Znamená to, že “vsadit na správného manažera dopředu” je pro retailového investora těžší, než to vypadá v reklamě.
A nakonec daně. V Česku hraje roli časový test – jeho pointa je jednoduchá: časté přesuny v portfoliu zvyšují pravděpodobnost, že si dobrovolně přidáte náklady a administrativu.
Napište si jednoduchý plán na jednu stránku. Cíl, horizont, kolik měsíčně investujete, jaké poměry chcete držet (například akcie versus konzervativní složka) a kdy budete rebalancovat.
Vyberte široce diverzifikované nástroje. Typicky ETF na MSCI World nebo na S&P 500, podle toho, jakou expozici chcete. Důraz dejte na nákladovost a jednoduchost, ne na “příběh týdne”.
Rebalancujte jen občas. Například jednou ročně nebo při výrazném odchýlení poměrů. Cíl je vracet se k plánu, ne “tipovat, co bude teď nejlepší”.
Omezte informační šum. Sledování každé zprávy zvyšuje tlak “něco dělat”. Přitom právě klid bývá konkurenční výhoda.
Jsou situace, kdy zásah dává smysl: změna příjmů, rodinné situace, velká jednorázová investice, nebo když zjistíte, že váš plán neodpovídá vaší toleranci rizika.
Tehdy je rozumné plán upravit. “Nedělat skoro nic” neznamená ignorovat realitu. Znamená to nereagovat na každé mrknutí trhu.
Pokud si z článku chcete odnést jedinou věc, pak tuto: výnosy na trzích nevznikají z množství kliknutí, ale z času, disciplíny a nízkých třecích ztrát.
Paradox investování je v tom, že čím víc se snažíte být “u toho”, tím častěji se připravíte o to nejcennější: trpělivost.
Buďte součástí komunity 6 100+ investorů!
Už na to nebudete sami. Uvidíte, jak investují a přemýšlí druzí a kdykoliv si nebudete s něčím vědět rady, máte se na koho obrátit.
Připojte se k nám, nahlédněte pod ruce zkušeným investorům a objevte sílu komunity, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.