FinexAnalýzyPřehlížený kolos s potenciálem vydělávat miliardy! Aktuálně se slevou až 50%
Přehlížený kolos s potenciálem vydělávat miliardy! Aktuálně se slevou až 50%
Pinterest spouští nový obchodní model, který už začíná přinášet výsledky, přesto se akcie obchoduje, jako by se nic neměnilo. Právě v tom ale může být největší příležitost.
Pinterest nepatří mezi klasické sociální sítě, kde se spojují jednotlivý uživatelé.
Je to spíše prostředí takové vizuální inspirace. Původně to byla online nástěnka nápadů, dnes se ale mění v plnohodnotný e-commerce kanál propojený s AI a partnery jako Amazon nebo Primark.
Síť má přes půl miliardy aktivních uživatelů, rostoucí tržby, zvyšující se marže, avšak akcie spíše kontinuálně klesají. Obecně se zdá, že o této firmě téměř nikdo z investorů nemluví, když to srovnáme s Metou, či X.
Pinterest je méně výrazná platforma, která má ale loajální komunitu uživatelů, kterou trh zatím výrazně podceňuje. Firma historicky nedokázala svůj model téměř monetizovat, což byl hlavní kámen úrazu.
Nové vedení, úplně nová firma
Co ale dělá tenhle příběh opravdu zajímavým, je probíhající transformace pod vedením Billa Readyho (bývalého šéfa Google Commerce a PayPalu), který nastoupil v roce 2022.
Místo experimentování s virálními formáty nebo nákladnými akvizicemi šel Pinterest jinou cestou. Zaměřil se na jádro toho, co dělá platformu silnou a to konkrétně vizuální vyhledávání a inspiraci.
Info
Tuto sílu začal přetvářet v monetizační model postavený na e-commerce a AI. Výsledkem je, že Pinterest už dnes funguje jako přímý most mezi nápadem/inspirací a nákupem.
Můžete si jen tak brouzdat mezi hezkými šaty a najednou vám vyskočí nenásilná reklama na koupi podobných šatů na Amazonu, takto nějak pro ilustraci funguje monetizace.
Transformace už běží naplno
Partnerství s Amazonem umožňuje uživatelům kliknout na produkt a rovnou ho koupit.
AI nástroje (např. Performance+) optimalizují kampaně a snižují náklady inzerentům až o 50 %.
Nové formáty: Idea Pins, koláže, interaktivní moodboardy. Tyto prvky přirozeně zapadají do chování uživatelů.
Počet prokliknutí na stránky inzerentů vzrostl meziročně o 90 %.
Spolupráce s Primarkem ukazuje, jak Pinterest přenáší online inspiraci do reálného prostoru a zvyšuje navštěvovanost fyzických obchodů.
Pinterest se pozvolna přetváří ve vizuální obchodní platformu.
Stále je zde co zlepšovat – Pinterest má velký prostor pro růst
Pinterest zatím monetizuje hlavně USA, právě to je jeden z největších nevyužitých potenciálů.
V USA se dá již transformace na monetizovanou sociální síť prohlásit za úspěšnou, především díky spolupráci s Amazonem.
Zdroj: https://fourweekmba.com/pinterest-arpu/
Graf monetizace USA vs zbytek světa
V Evropě zatím firma ještě hledá podobné partnery. V UK už například našla Primark a tato spolupráce výrazně zvedla průměrnou tržbu na uživatele.
Na druhou stranu zbytek Evropy zůstává zatím slabší. Průměrný Evropan Pinterestu přináší jen zlomek tržeb co průměrný Američan.
Uživatelé mají přitom stejné chování i záměry. Jen chybí lokalizace partnerství, produktů a ekosystému.
To by se ale mohlo brzy změnit. Pinterest rozjíždí první evropské kampaně s Amazonem, rozšiřuje zmíněnou spolupráci s Primarkem nebo plánuje dealy s hráči jako Zalando, Allegro nebo About You.
Varování
Segment ostatních zemí, kam spadají stovky milionů uživatelů zatím téměř vůbec monetizovaný není. Firma zde musí teprve najít cestu, jak vydělávat.
Celkově je v obchodním modelu ještě velký prostor pro růst tržeb a ziskovosti do budoucna.
Čísla mluví jasně
Jak již bylo zmíněno, platforma má přes 550 milionů aktivních měsíčních uživatelů. Tržby rostou více než 10 % za rok a hlavně zisk by měl postupně růst ještě rychleji díky lepší monetizaci.
Zdroj: Statista.com
Graf vývoje aktivních uživatelů
Firma generuje stovky milionů dolarů volných peněžních toků ročně, což je dobrá zpráva.
Nutno ale podotknout, že se sem nepočítají odměny pro management v akciích, které tyto čísla výrazně snižují, nicméně i tak zůstávají v kladných úrovních.
Pinterest nemá dluh, naopak disponuje čistou hotovostní pozicí přes 2,5 miliardy USD.
Valuace vypadá taktéž atraktivně, EV/Sales se pohybuje pouze kolem 4 bodů. Pro srovnání Meta dosahuje úrovně přes 8 bodů a Reddit dokonce 15.
Katalyzátory, které můžou pohnout cenou akcie
Škálování partnerství mimo USA, především v Evropě.
Prohlubování využití AI, respektive lepší cílení, doporučení, efektivnější kampaně.
Vyšší míra konverze díky přímému napojení na nákupní platformy.
Růst zapojení širší skupiny lidí, hlavně u generace Z, která Pinterest vnímá jako méně toxickou a více inspirativní síť.
Inovace v podobě nových formátů jako kolaborativní koláže, interaktivní výlohy, digitálně-fyzický shopping journey.
Extrémně silná rozvaha, konkrétně více než 2,5 miliardami USD v hotovosti může Pinterest investovat, aniž by musel hledět na ekonomické cykly.
Zpětný odkupy akcií, přes 1,6 miliardy USD už odkoupeno zpět od 2022.
Nízké valuační násobky, oproti srovnatelným firmám jako Snap, Reddit nebo Meta má Pinterest nejlepší kombinaci růstu, ziskovosti a ocenění.
Katalyzátorů, co by mohly zvednout cenu akcií je tedy dost, uvidíme, jak cenu v budoucnu skutečně ovlivní.
Nejdůležitější bude monetizace uživatelů v Evropě a ve zbytku světa. Důraz by měla firma dát především na rozšíření a navázání nových partnerství, která mohou otevřít dveře k dalším příjmům.
Pokud se bude cena akcií dále propadat, nemělo by vedení firmy jen nečině přihlížet. Bylo by dobré, aby v takové situaci schválili další zpětné odkupy a podpořili cenu akcií. Hotovosti na to mají dost.
Valuace a scénáře
Srovnání valuačních násobků s konkurencí ukazuje, že je reálný scénář, kde by se Pinterest mohl obchodovat i za dvojnásobek současných cen.
Konzervativnější odhady spíše upozorňuji na podhodnocení v nižších desítkách procent, což stále není vůbec špatné.
Celkově je tedy prostor pro zhodnocení kolem 30 až 100 % v následujících měsících až letech.
TIP
Nejdůležitější bude, aby se Pinterestu podařilo rozjet monetizaci na plné obrátky a také přesvědčit trh, že model takto fungující sociální sítě může přežít dlouhodobě a vydělávat slušné peníze.
Pokud se to firmě podaří, trh ji může ocenit i s určitým prémiem, což by výrazně zvýšilo celkovou návratnost investice.
Pár slov závěrem
Pinterest je dnes něco mezi vizuálním Googlem a klidnější verzí Instagramu. Z investičního pohledu je to velmi zajímavá příležitost, spíše pro technologicky laděného investora.
Firmu charakterizuje růst, zvyšující se marže a hotovost. Trh ji zatím oceňuje poměrně střídmě jako sociální síť, která zde za pár let nemusí být.
Jestli se ale naplní strategie, kterou Bill Ready postupně realizuje, může se z Pinterestu stát platforma s úplně novým způsobem monetizace vizuální inspirace.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.