Poměr P/E nebo také P/E ratio zřejmě znají hlavně akcioví obchodníci a investoři. Podle mnoha článku a učebnic se jedná o zcela zásadní ukazatel akciových titulů, snad téměř o svatý grál všech ukazatelů.
Co ale vlastně ukazatel P/E znamená, jak se počítá, a jak hodně na něj lze spoléhat? To a mnohem více se dočtete v tomto článku.
P/E poměr stručně
Poměr ceny k zisku (P/E) je pro obchodníky s akciemi a investory klíčovým ukazatelem, který ukazuje, jaký násobek zisku momentálně stojí daná akcie.
Vypočítá se vydělením aktuální ceny akcie jejím ziskem na akcii (EPS) za posledních 12 měsíců, čímž pomáhá investorům posoudit hodnotu a potenciální návratnost investice do akcie.
Ukazatel P/E má několik omezení, mezi něž patří závislost na historických údajích, neschopnost porovnávat společnosti z různých odvětví a nemožnost jeho použití, pokud společnost nedosahuje zisku.
P/E poměr, P/E ratio, někdy též bez lomítka PE ratio, je zkratkou anglického Price to Earnings. Jde tedy o poměr ceny a zisku, v obou případech se bavíme o hodnotách na jednu akcii.
P/E říká, jaký násobek čistého zisku na akcii (E) je investor ochoten zaplatit za jednu akcii.
Jinými slovy jde v zásadě o návratnost investice v letech – pokud uvažujeme, že dnešní hodnota P/E bude konstantní po celou životnost investice.
Tradiční P/E
Standardní P/E ratio (nebo také klouzavý poměr P/E či trailing PE ratio) dává do poměru současnu cenu akcie (jak ji vidíte v platformě brokera) a zisky na akcii za posledních 12 měsíců.
Jestliže je cena jedná akcie například 60 dolarů a zisk za posledních 12 měsíců činí 3 dolary, potom je PE na hodnotě 20 (60 děleno 3).
Nevýhodou poměru P/E je výpočet z historických dat.
Přece jen se odvoláváme na posledních 12 měsíců. Porovnávat také musíme společnosti, které jsou ze stejného odvětví, jinak se koukáme na jablka a hrušky.
Pokud bychom chtěli porovnávat dvě společnosti z jiných odvětví, mohli bychom zkusit ukazatel otočit, tedy udělat z něj E/P. Tím vznikne zisková výnosnost a tu je možné porovnávat s jinými investičními příležitostmi.
Když se podíváme na náš příklad výše, cena akcie je 60 dolarů a zisk za posledních 12 měsíců jsou 3 dolary, P/E je 20. E/P pro tento případ je 3/60 = 5 %.
Jinými slovy naše investice má historicky výnosnost 5 %. Tento historický výnos si poté můžeme srovnat s jinými příležitostmi na trhu, se zlatem, nemovitostmi, dluhopisy, ETF případně spořením.
Oproti klasickému ukazateli P/E je forward P/E tzv. dopředu hledící. To znamená, že bere v potaz současnou cenu akcie a dává ji do poměru s budoucím odhadem zisků.
Zdá se, že forward P/E je pro investora užitečnější než klasické P/E. My přece chceme investovat nyní a do budoucna. Historické výsledky nám již žádné peníze nevydělají.
Ovšem je potřeba myslet na to, že historie je jasně daná a budoucnost je pouhým odhadem.
Varování
Navíc společnosti znají forward P/E a často upravují odhadované zisky na vyšší úroveň. V některých případech bychom mohli mluvit možná až o falšování dat.
Samozřejmě i tady můžeme hodnoty otočit a udělat forward E/P. Tím získáme budoucí ziskovou výnosnost v procentech.
Opět platí, že v takovém případě ji můžeme srovnávat i s jinými investicemi napříč trhem. U klasického nebo forward P/E porovnáváme vždy jen společnosti z jednoho odvětví.
Již známe klasické P/E, forward P/E, nyní se podíváme, kdy je akcienadhodnocená nebo podhodnocená a podle čeho teda vlastně nakoupit nebo prodat. A má větší váhu klasické nebo forward P/E?
Kdy je akcie nadhodnocená, nebo naopak podhodnocená?
Z dlouhodobého průměru P/E indexu S&P 500 se za baseline P/E považuje číslo 15.
Pokud je P/E vyšší než 15, tak by daná akcie měla být nadhodnocená, tedy drahá. P/E pod 15 naopak značí podhodnocenou akcii a vybízí k nákupu.
TIP
Poměr P/E je pouze jedním z mnoha ukazatelů, který o podhodnocení či nadhodnocení akcie rozhoduje. Pro bližší informace doporučujeme přečíst následující 2 články:
Ukazatel P/E není nutné u všech akcií ručně počítat, najdete jej ve spoustě screeningových nástrojů. I my na našich stránkách P/E u jednotlivých ukazujeme – podívejte se např. na profil akcií Tesla.
Do přehledu jsme zařadili 5 oblíbených akciových titulů. Než je analyzujeme podrobněji, tak si přidejme informaci o vývoji jejich ceny za posledních 12 měsíců.
Začněme Toyotou, u ní cena akcií rostla a poměr P/E má vůbec nejnižší.
Nejvyšší poměr P/E mají naopak akcie Tesla, jejichž hodnota v posledních 12 měsících klesla o pětinu.
Akcie Tesla se tak zdají být i za současné situace značně nahodnoceny, ale například v lednu 2021 se P/E ratio Tesly pohybovalo na úrovni 1 283,2.
Co nám to tedy říká? Je to jednoduché, P/E zároveň může ukazovat, že zisky (E) by měly být výrazně vyšší a pokud má společnost potenciál, tak právě zisky (E) porostou. A to je zřejmě případ Tesly.
Info
Podle P/E byste měli investovat v zásadě jen do automobily Toyota a možná Fordu. Určitě netvrdíme, že to je špatná investice, ale naopak tvrdíme, že investice do Tesly nemusí být horší, jak by se mohlo podle P/E zdát.
Na porovnání dáváme i dva technologické (IT) giganty. U nich je vidět, že cena je nadhodnocena, jsme nad úrovní 15.
V těchto případech je však cena prostě vyšší, protože tyto společnosti jsou oblíbené a v ceně akcií je započítán i goodwill (cenu zvyšuje obliba, vztahy se zákazníky, jméno firmy). I přesto tyto akciové tituly rostou a jsou zajímavé.
Na této demonstraci je vidět, že PE ratio samo o sobě nemusí dávat tu správnou informaci a to i při porovnání v jednom sektoru.
Ovšem tím nechceme říci, že je P/E špatné, jen je potřeba jít více do hloubky a vědět, proč je P/E takové, jaké je.
P/E má hned několik nedostatků. Prvně to může být celé “E” – zisky. Pokud se podíváme na období po světové krizi, po roce 2008, tak si všimneme, že v roce 2009 u mnoha společností nebylo možné P/E vypočítat.
Zisky nebyly žádné a P/E nemá záporné hodnoty. Stejný problém je u nových nebo cyklických společnostech.
Samotný výpočet nezohledňuje současnost, ale vychází z dat rok zpět nebo kouká na nejasnou budoucnost a lze jej snadno zmanipulovat.
V případě společností, kde dlouhodobě klesá cena i zisk je možné zachovat stále stejný poměr P/E a nevidíme, co se děje na pozadí.
P/E hodnotí pouze společnosti ze stejného sektoru. To je další poměrně značné omezení. Připočítat k tomu ale musíme i další výše zmíněné limity ukazatele P/E.
TIP
Důležité je si také uvědomit, že zisk se nerovná dividendám. Dividendy jsou jen část zisku (nerozdělený zisk pro akcionáře).
Ve skutečnosti většinu zisku firmy reinvestují. Pozor tedy, zisk společnosti (E) je komplexnější, nejde jen o dividendu (co je dividenda?), ale i o rezervní fondy společnosti, vázané fondy či o “nerozdělený zisk”.
U P/E si dejte pozor na:
Nemá záporné hodnoty a pokud nejsou zisky (E), není P/E
Vychází z historie nebo naopak z nejisté a lehce zmanipulovatelné budoucnosti
Pokud dlouhodobě společnosti klesá cena i zisk stejným tempem, P/E ukazatel to nezobrazí
Srovnávat lze pouze společnosti ze stejného sektoru
Zisk (E) nejsou pouze dividendy
Jak (pokud vůbec) investovat podle P/E?
Ukazatel P/E má vypovídající hodnotu, ale neměl by to být jediný a ani hlavní indikátor, podle kterého budete investovat či obchodovat.
Naopak, jeho využití bych viděl až v té poslední fázi. Dejme si příklad.
Rozhodujete se například nad investicí do Apple nebo Samsungu. Obě společnosti máte analyzované, ale stále nevíte, do které investovat.
Řekněme, že ani na jedné vás nic neodradilo, vidíte zdravé financování, dosahování zisků, a i zajímavou budoucnost. I přesto se stále neumíte rozhodnout.
A nyní je to přesně ten moment, kdy se hodí P/E. Ale měli byste teď koukat na klasické P/E nebo na forward P/E?
Samozřejmě obě hodnoty mají něco do sebe. Osobně se koukám na změnu, jaké je P/E klasické a jaké je forward a vyhodnocuji samotnou změnu. V tomto případě je to ale individuální a nelze říct, že by jedno P/E bylo lepší nebo horší.
P/E je mezi investory velmi oblíbenou hodnotou. Z mého pohledu je ale hodně přeceňované. P/E má mnoho omezení a samotné číslo P/E toho ve skutečnosti tolik neříká.
Investovat čistě dle P/E (klasického nebo forward) je z mého hlediska prostě nesmysl, tím ovšem nechci P/E úplně odepsat.
Svoji hodnotu určitě má, ale nenahradí analytickou práci investora. Mnoho investorů kouká na P/E jako na první parametr, já bych jej naopak zařadil až ke konci.
Ukazatel P/E mi pomůže ve chvíli, kdy už mám úzký výběr titulů a nevím, do kterého z nich investovat.
P/E tedy ano, ale opatrně a v souvislostech s dalšími informacemi.
Jedná se o poměrový ukazatel, který je užitečný, může pomoci, ale je to spíše doplněk než něco, na čem lze postavit celou obchodní strategii.
FAQs – Na co se nejčastěji ptáte
Co je poměr P/E a jak se počítá?
Poměr P/E neboli P/E ratio (Price to Earnings ratio) je ukazatel, který porovnává cenu akcie se ziskem na akcii za posledních 12 měsíců.
P/E ratio se vypočítá dělením aktuální ceny akcie ziskem na akcii za posledních 12 měsíců.
Co znamená ukazatel P/E ratio?
Ukazatel P/E ratio naznačuje, kolik jsou investoři ochotni zaplatit za dolar zisku na akcii.
Proč je P/E ratio důležité pro investory?
P/E ratio pomáhá investorům posoudit, zda je akcie nadhodnocená nebo podhodnocená, což ovlivňuje jejich investiční rozhodnutí.
Co je tradiční P/E ratio a co je porward P/E ratio?
Tradiční P/E ratio (trailing P/E) vychází z historických zisků na akcii za posledních 12 měsíců.
Forward P/E ratio využívá odhady budoucích zisků na akcii k určení poměru ceny a zisku.
Jak využít P/E poměr při investičním rozhodování?
P/E poměr by mělo být jedním z mnoha ukazatelů při rozhodování o investici, ideálně použitým ve spojení s dalšími finančními analýzami a ukazateli.
Další zdroje informací:
Investopedia (P/E Ratio Definition: Price-to-Earnings Ratio Formula and Examples)
S tradingem jsem aktivně začal v roce 2011, kdy jsem si otevřel první reálný obchodní účet. Po cca ročních zkušenostech s krátkodobými obchody na forexu jsem se přesunul na opce, později zamířil na akcie a komodity.
Dnes mám trading jako koníček a i z těchto důvodů vyhledávám dlouhodobé investice napříč instrumenty. Obchodování je mým dlouhodobým zájmem, o čemž svědčí i moje bakalářská a diplomová práce věnová forexu a tvorbě fundamentální a technické analýzy pro co nejpřesnější predikci. I když se obchodování nevěnuji na plný úvazek, působím ve financích a s chutí publikuji i na těchto webových stránkách.
Vojtěch se snaží čtenářům přinášet nejen kvalitní vzdělávací a aktuální obsah ze světa financí, ale také data, nástroje a zkušenosti z praxe.
Jeho záměrem je, aby byl Finex.cz platformou, která je užitečná jak pro začátečníky, tak pro zkušené investory. Sám se věnuje neustálému rozšiřování a zlepšování celého portálu tak, aby stále odpovídal zvyšujícím se potřebám rostoucího množství čtenářů.
Své zkušenosti ze světa financí získal při studiích na Vysoké škole ekonomie a managementu, návštěvami desítek finančních konferencí po celé Evropě ale také praxí a správou svých vlastních investic. Jeho osobní investiční portfolio zahrnuje zejména kryptoměny a akcie, ale v menší míře i nemovitosti a další méně konvenční typy investic.
“Našim cílem není čtenáře jen informovat, ale také inspirovat, vzdělat a pomoci jim zhodnotit jejich peníze. Máme za sebou roky dobrých výsledků, ale stále před sebou vidíme i další vzrušující cestu.”
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.