Během posledních několika let přineslo pět akcií skrývajících se pod zkratkou FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix a dceřiná společnost Alphabetu – Google) vydatné zisky svým investorům. Jak to s nimi ale bude dál? Mají při své velikosti ještě vůbec nějaký potenciál? Dokázaly FAANG akcie v posledních 5 letech porazit benchmark? Nejen to se dozvíte v tomto článku.
Růstové a zároveň defenzivní akcie?
Každá z těchto společností (zatím) dominuje svým trhům:
Facebook – vlastní největší sociální sítě na světě
Amazon – globální jednička v oblasti e-commerce a poskytování cloud computingových technologií
Apple – lídr v prodeji smartphonů
Netflix – nejrozšířenější platforma pro streamování placeného video obsahu
Google – největší online vyhledávač, platforma pro streamování a konzumaci videa zdarma, mobilní operační systém a webový prohlížeč
Akciím FAANG je často přisuzován přívlastek růstové akcie. Jejich výrazné konkurenční výhody a byznys modely odolné vůči recesi (což se v posledních měsících potvrdilo) z nich však také dělají spolehlivé defenzivní akcie, o jejichž nákupu můžete uvažovat, pokud dojde k poklesu amerického akciového trhu.
Pravdou ale také je, že pouze 2 z tohoto kvintetu společností dokázaly v letošním roce svou výkonností překonat srovnávací index S&P 500 – Google a Facebook.
FAANG – skupina společností, které v posledních 5 letech spolehlivě porážejí americký trh
Tři z akcií FAANG v posledních měsících ztrácejí růstové momentum, ale všech 5 titulů v delším časovém horizontu (5 let) benchmarkový index výrazně outperformují. Pokud se podíváme na pětiletý růst tržeb jednotlivých společností, ani se není moc co divit.
1) Facebook
Publikum, které může prostřednictvím svých reklam oslovit Facebook, zahrnuje rovněž uživatele sociálních platforem Instagram a WhatsApp. Přestože se Zuckerbergově společnosti zatím nepodařilo zmonetizovat uživatele WhatsAppu, tržby Facebooku z reklamy v posledních 5 letech spolehlivě rostly, a to dokonce nejvyšším tempem ze všech těchto populárních akcií.
2) Amazon
Podnikání Amazonu v posledních letech také šlape na plné obrátky a spíše to vypadá, že v Seattlu ještě přidávají pod kotel – počty předplatitelů služby Amazon Prime rekordně rostou. Díky lockdownům se Amazon těšil výraznému růstu tržeb ze své e-commerce platformy a navíc si společnost stále drží vedoucí postavení na velmi lukrativním trhu s cloudovými službami. Výsledkem tak byl růst tržeb za posledních 5 let o 370 %.
3) Apple
Apple se od roku 2015 potýkal se stagnujícím počtem prodaných iPhonů. Věrní zákazníci si zkrátka zvykli, že nemusí svůj aktuální model smartphonu vyměňovat za nový tak rychle. Proč taky, když iPhone stále nabízí špičkovou technologii. Nyní se však očekává, že by v letošním roce měl iPhone 12 opět navázat na rekordní čísla, hlavně kvůli tomu, že se jedná o první iPhone, který podporuje revoluční bezdrátovou síť 5G.
Poslední dva kvartály už navíc Apple opět vykázal rekordně vysoké tržby, když stagnaci v oblasti prodejů iPhonů vynahradila expanze segmentu služeb (Apple se nyní celosvětově chlubí více než 400 miliony platících uživatelů), stabilní prodeje iPadů a počítačů Mac a novější produktové řady jako jsou Apple Watch a sluchátka AirPods. Co se však týče růstu tržeb, tam za dalšími FAANG společnostmi Apple výrazně zaostal.
4) Netflix
V případě Netflixu pak platilo, že se uživatelská základna platformy i nadále rozšiřovala, přestože na trh vstoupili noví agresivní konkurenti – zejména Walt Disney, jehož platformu Disney+ si za rok a půl předplatilo už více než 100 milionů lidí. Netflix si aktuálně předplácí 208 milionu uživatelů, přičemž za období fungování Disney+ se mu podařilo oslovit “pouze” 40 milionů nových uživatelů. Zapomínat pak nesmíme ani na HBO Max, které vlastní AT&T, jež odstartovalo svou službu měsíc před Disney+ a zatím se mu podařilo oslovit 42 milionů předplatitelů.
V posledních 5 letech tak Netflix výrazně rostl, konkurence na poli streamování prémiového video obsahu však začíná pomalu houstnout.
5) Alphabet – Google
Pátý do party pak je Google se svou mateřskou společností Alphabet, který za svými souputníky v posledních letech výrazně nezaostával. Příjmy z reklamy vyhledávače Google nadále rostly, hlavně díky tomu, že se mu podařilo spolu s Facebookem vytvořit na některých významných trzích téměř duopol v oblasti digitální reklamy.
Zapomínat pak opět nesmíme na technologii budoucnosti – cloud computing, kde Alphabet drží 3. místo na celosvětovém trhu za zmiňovaným Amazonem a Microsoftem.
Celá skupina akcií FAANG vykázala v posledních 5 letech výrazný růst tržeb (s výjimkou Apple, který zaznamenal spíše průměrný růst), což se projevilo i rostoucí cenou akcií těchto společností.
Trochu paradoxně se vůbec nejlépe dařilo akciím Apple (alespoň je vidět, že růst tržeb nemusí být nutně jediným katalyzátorem stoupající ceny akcií), nejhůře se ze zmiňovaného kvintetu dařilo akciím Facebook, nicméně stále vykázaly téměř dvojnásobnou výkonnost oproti srovnávacímu indexu S&P 500.
Mohou si akcie FAANG i nadále udržet náskok před zbytkem trhu?
Investoři by si měli uvědomit, že minulá výkonnost nikdy nezaručuje budoucí zisky.
S výjimkou Netflixu čelí tyto společnosti antimonopolnímu řízení. Regulační orgány zkoumají roli Facebooku při šíření fake news, způsob, jakým využívá osobní údaje a rovněž jeho (možná až) nezdravou dominanci na trhu sociálních sítí. V případě Amazonu jsou pro změnu zkoumány jeho strategie cenotvorby v oblasti e-commerce.
Apple a Google pak čelí přezkumu vysokých provizí za prodej aplikací v App Store a Google Play. Tito technologičtí titáni však také čelí (podobně jako Netflix) novým konkurenčním výzvám.
Mladší sociální sítě jako Tik Tok nebo Snapchat a Pinterest, který je specializovanou platformou, rostou rychleji než Facebook, jenž v současnosti poskytuje své služby 3,45 miliardám lidí napříč všemi platformami.
Digitální transformace tradičních maloobchodníků typu Target a platformy Shopify zase ohrožují e-commerce podnikání Amazonu. Tomu navíc může dělat v oblasti cloud computingu starosti Microsoft, kde služba Azure pomalu ale jistě snižuje doposud suverénní tržní podíl Amazon Web Services.
Předpokládaný silný prodej iPhonů (prodej smartphonů stále představuje více než 50 % tržeb) by v letošním roce měl umožnit Applu dosáhnout dvouciferného růstu tržeb, ale celosvětový nedostatek čipů omezuje prodej iPadů i Maců. Střety společnosti z Cupertina s vývojáři aplikací kvůli poplatkům v App Store a nedávné změny v ochranně soukromý operačního systému iOS také mohou přinést negativní dopady pro rostoucí segment služeb.
Růst odběratelů Netflixu pak v minulém čtvrtletí nenaplnil očekávání, což skutečně naznačuje, že se konkurenti na trhu prosazují na jeho úkor. Disney+ navíc v letošním roce plánuje investovat obrovské částky do vytváření obsahu, aby se mu podařilo nastartovaný růstový potenciál udržet.
Jediný Google se zdá, že by mohl být v letošním roce plně připraven na další růst, protože se dá předpokládat, že s ekonomickým oživením budou růst výdaje firem na reklamu.
Výše uvedené antimonopolní řízení a změny v ochraně soukromý u iOS by však mohly mít negativní dopad na jeho divizi vyhledávání a reklamy, což opět vrhá stín na růstové vyhlídky společnosti.
Stručná prognóza a ocenění FAANG akcií
Je zjevné, že všech pět společností čelí krátkodobým nejistotám, nicméně lze předpokládat, že jejich hlavní činnosti podnikání budou prosperovat i v nadcházejících letech. Přeci jenom, rozdíl mezi společnostmi FAANG a konkurenty stále zůstává poměrně výrazný.
Všech pět podniků by mělo v letošním roce dosáhnout na dvouciferný růst tržeb i zisků (EPS) a navíc se všechny zdají po nedávném výprodeji technologických akcií i relativně rozumně ohodnocené dle hlediska forward P/E.
Co se týče návratnosti kapitálu (ROE), jejíž vysoká hodnota může reprezentovat konkurenční výhodu společností, jsou na tom všechny podniky skvěle (Warren Buffett údajně zkoumá blíže akcie, jejichž ROE se rovná alespoň hodnotě 15 %). Kromě toho se k hodnotě ROE dlouhodobě přibližuje tempo růstu akcií. Extrémem je aktuální hodnota návratnosti kapitálu u akcií Apple, tím se však nenechte zmást. Apple je dlouhodobě schopný dosahovat návratnosti vlastního kapitálu lehce nad 20 %.
Velmi efektivním měřítkem, které vám může dopomoci nelézt špičkové společnosti, je ukazatel ROIC – návratnost investovaného kapitálu. Ten vyjadřuje, jak dobře reinvestují společnosti svůj kapitál. S výjimkou Amazonu, který je pouze vysoce nadprůměrný, jsou ostatní 4 společnosti z hlediska ROIC špičkami ve svých segmentech trhu (pro bližší zkoumání doporučuji web GuruFocus).
Shrnutí
Co z této srovnávací analýzy vyplývá? Podle poměru cena/výkon všech 5 společností stále vypadá poměrně atraktivně. Kdybyste však měli volit, pravděpodobně by bylo vhodné vyřadit postupně:
Netflix – vyšší ohodnocení, rostoucí konkurence
Facebook – růst tržeb by vlivem konkurence a rostoucí regulace mohl začít zpomalovat
Amazon – nejvyšší ohodnocení a jediný vykazuje “pouze” vysoce nadprůměrnou ROIC
A dát přednost akciím Apple a Google, které obě nabízejí skvělou kombinaci všech výše zmíněných ukazatelů.
Obecně lze považovat všech 5 akcií za lepší investici než celou řadu ztrátových a extrémně rychle rostoucích technologických akcií, které se obchodují na nadhodnoceném trhu za nesmyslné násobky tržeb. Na druhé straně není jisté, zda bude všech 5 FAANG akcií i v příštích pěti letech vykazovat lepší výkonnost než index S&P 500, ale je poměrně pravděpodobné (dle uvedených metrik), že by se mohly všechny akcie FAANG za pět let obchodovat na vyšší úrovni než dnes.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.