Psychologie má pro úspěch našeho investování a obchodování velký význam. Snadno totiž můžeme podlehnout některým neblahým psychologickým fenoménům, které nás následně připraví o peníze. Vlastně ani není tak překvapivé, že když jde o peníze – hlavně o jejich ztrátu – tak nás snadno ovládnou emoce, jako jsou strach, výčitky, ale také pocity naděje. Jindy to může být hamižnost. A často je to pocit, že nám právě před nosem uniká jedinečná příležitost, neboli fear of missing out (FOMO).
Emoce nás mohou snadno přimět k rozhodnutím, která nejsou nejvhodnější.
Investování je totiž především o disciplíně a přiměřeném riziku. A to s vyhrocenými emocemi nejde moc dohromady. Chamtivost vede k tomu, že vstupujeme do většího rizika, než jaké by bylo přiměřené naší situaci a záměrům. Strach oproti tomu obvykle vede k tomu, že se naopak riziku snažíme vyhnout tak moc, až tím poškozujeme naše vlastní investiční možnosti. Inu, k obchodování a investování je třeba přistupovat obezřetně.
Co se v tomto článku dozvíte? Začneme tím, jak vlastně FOMO funguje a proč mu tak lehce podléháme. Pak se podíváme na cesty, jak se FOMO vyvarovat a neprodělat kvůli němu peníze. A na závěr si připomeneme, že nejde o nikterak nový fenomén – že je to přesně naopak. Je s námi už celá staletí.
Ve slavném filmu Wall Street Gordon Gekko tvrdil, že chamtivost je vlastně prospěšná. Ale tím samozřejmě nemyslel FOMO.
Při obchodování s akciemi se FOMO nejčastěji objevuje po výprodejích. To totiž leckdy naláká mnoho investorů k co nejrychlejšímu nákupu. Chtějí prostě využít příležitost, dokud jsou ceny akcií nízko.
To většinou způsobí krátkodobý růst trhu. A tento růst strhne i ostatní, protože se obávají, že zmeškají šanci na dobrý výnos. Ceny akcií jim totiž doslova rostou před očima. Investoři se nahrnou… a pak přijde korekce.
Něco podobného se stalo například i s bitcoinem. V roce 2017 byl bitcoin raketově rostoucím aktivem. Jenže FOMO je dočasné poblouznění. Zběsilé nákupy lidí, kteří se obávají, že jim výnosná příležitost uteče, vyženou cenu aktiva na historická maxima obvykle jen dočasně. Cena relativně brzy opět splaskne, není však vyloučeno, že se později podívá ještě výše.
Proč k FOMO dochází?
FOMO pramení z našich emočních reakcí. Pocity, které FOMO živí, bývají strach, chamtivost a závist dohromady.
Obchodování někdy vede k dynamickým a prudkým výkyvům v cenách – a když dojde k prudkému růstu, je na FOMO zaděláno. Potenciál rozjet další epizodu FOMO mají přelomové události, o kterých je rychle reportováno v médiích a na sociálních sítích. Někdy také stačí, aby se daný trh nějak významněji posunul, ať už z jakýchkoli příčin – a FOMO šílenství může začít.
Když vás ovládne FOMO, začnete uvažovat v následujících intencích:
Všichni do toho jdou, tak to nemůže být špatné.
Měl jsem to předvídat, pak bych nastoupil včas.
Bojím se, že tuhle příležitost promeškám.
Sice nevím všechny detaily, ale zkusím to.
Ostatní určitě vědí něco, co já nevím.
Pomalu každý, koho znám, už si nakoupil. Musí to být bezpečné.
Vidíte se v těchto větách?
K čemu FOMO vede?
Obchodující jsou přesvědčeni, že je čekají ještě vyšší zisky. Začnou tak ignorovat signály, že je dané aktivum přehřáté. FOMO také vede k tomu, že se obchodující odkloní od své strategie s vidinou rychlého zisku. A to ve velké většině případů dopadá špatně. Jakmile se totiž odkloníte od své strategie a svého řízení rizika, můžete se snadno dostat do vleku senzačních zpráv na sociálních sítích. Najednou všude uvidíte příběhy o zázračném zbohatnutí a o tom, jak je třeba naskočit, protože cena půjde stále výš a výš…
Jak se FOMO vyvarovat?
Prvním krokem je přiznat si, že něco jako FOMOexistuje. A že této léčce můžeme podlehnout i my.
Když si totiž do budeme nalhávat, že FOMO se nás netýká a že své obchodování máme pevně v rukou, nikdy své zvyky a postupy nezměníme. Proč? Protože si prostě nepřipustíme, že by to mohlo být velice žádoucí. A pak se nám FOMO může velice vymstít. FOMO totiž vede k tomu, že své obchodní aktivity řídíme podle ostatních. A to není vždy ten nejlepší nápad.
Při investičním rozhodnutí je dobré držet se plánu a nepodléhat návalu emocí.
Jaké konkrétní kroky mohou pomoci vyhnout se FOMO?
Mějte svou rutinu, které se budete držet. Mějte pevně daný postup, sestávající se z analýzy trhu, plánování obchodů a přijímání rozhodnutí. To vám umožní nenechat se rozptylovat aktuálním děním – a také nenechat se strhnout senzačními zprávami.
Dívejte se do budoucnosti, ne jen na to, co se děje dnes. Je možné, že dané aktivum rostlo celý minulý týden – znamená to však, že bude růst i nadále? Je jasné, že ne. Proto se vždy dívejte směrem dopředu a hodnoťte investiční příležitosti podle toho, jakou šanci na růst mají v budoucnu. Minulost je minulostí.
Sestavte si plán. Plán vlastního obchodování. Doplňte ho o nezbytné procesy, jako je analýza příležitostí nebo řízení hotovosti. Pomůže vám to, protože tak omezíte riziko, že byste vstoupili na trh ve špatný okamžik. Plán se bude zakládat na vaší strategii obchodování a pomůže vám udržet vlastní finance pod kontrolou. Investiční a obchodní plán není jen pro profesionální tradery. I vám pomůže vyvarovat se rozhodnutí, kterých byste později mohli litovat.
Snažte se rozpoznat vlastní emoce. Když se naučíte o svých emocích přemýšlet, budete je sice pořád mít, ale nebudete jim slepě podléhat. Rozpoznejte, kdy podléháte strachu, závisti nebo neopodstatněnému optimismu – budete lepším investorem, protože získáte náhled na sebe sama.
Používejte indikátory. Je totiž dost možné, že při FOMO vás indikátory, kterým důvěřujete, mohou varovat, že daná investice není tak výhodná, jak se zdá. Co pak? Ignorujte ten hlásek, který vám napovídá, že je třeba nakoupit dřív, než bude příliš pozdě. Raději věřte indikátorům, které jste si dopředu stanovili. Analytici by vám také řekli, že někdy není nejlepší rozhodnutí koupit ani prodat. Někdy je nejlepší neudělat nic. A také není potřeba rmoutit se, že vám velká šance proklouzla mezi prsty. Těch šancí ještě jistě zažijete vícero. A nejdůležitější rada je, abyste obchodovali na základě své investiční strategie, ne na základě svých pocitů.
Pojmenujte si důvody, které vás k danému obchodu vedou
Dobrý nápad je také pojmenovat důvody, které vás k danému obchodnímu rozhodnutí vedou. Můžete si je říct nahlas, nebo prostě jen napsat. Získáte tak odstup a nadhled. Před FOMO vás tohle ochrání proto, že při FOMO si svá rozhodnutí vnitřně racionalizujeme. To znamená, že si sami vymýšlíme zdůvodnění, proč je vlastně správné FOMO podlehnout.
A takováto racionalizace je nebezpečná. Tím sami sobě dovolíme odchýlit se od našich analýz a logiky. Je třeba být racionální – ne si svoje poklesky racionalizovat, protože pak prostě následujeme to, co dělají ostatní.
Byl tu FOMO vždycky? Jistě, připomeňme si staré dobré tulipány
FOMO není fenomén, který by se vyskytoval jen na trzích. Naopak, objevuje se v mnoha oblastech života. Může to být móda, populární účesy, nebo sběratelské kartičky. Vzhledem k tomu, že se lidská přirozenost vyvíjí jen velice pomalu, podléháme dnes stejným nástrahám, jako lidé dříve.
Zdrojem FOMO jsou emoce jako je strach, chamtivost, ale i závist. A ty známe i z jiných oblastí života, nejen z investování.
Klasický příklad je prasknutí bubliny na trhu s cibulkami tulipánů. Cena cibulek v Holandsku pár let po roce 1630 enormně vzrostla. Tulipánová mánie má počátky kolem roku 1590, kdy byly tulipány dovezeny z Osmanské říše. Oblibu si získaly, protože tyto květiny vlastně nebyly podobné ničemu jinému. A navíc jsou tyto květiny opravdu krásné.
Historek o tom, kam až se jejich cena vyšplhala, je mnoho. Například že jeden námořník byl uvrhnut do žaláře jenom proto, že si tulipánovou cibulkuspletl s cibulí a snědl ji. Může to být jen vyprávění, které se nezakládá zcela na pravdě, dobře však ilustruje ohromnou cenu tulipánových cibulek v té době.
Tulipány zdražily tak, že lidé se začali zbavovat domů i úspor, jen aby si je mohli nakoupit. Vidina zbohatnutí byla silná.
Co se však na pravdě zakládá je to, že obyvatelé dnešního Nizozemska s radostí prodávali své domy i pozemky, aby se dostali k cibulkám tulipánů. Leckdy za ně vydali i celé své životní úspory.
U jedné odrůdy dokonce cena vzrostla o celých 1 100 % během pouhých 2 měsíců. Takový nárůst nemůžeme vysvětlit jen krásou květin. Jak si to tedy vysvětlit?
Šlo tu právě o psychologickou FOMO spirálu. Tulipány mají celkem dlouhý cyklus, proto je jich přirozeně spíše málo. Takže je přirozené, že byly poměrně vzácné. Druhým faktorem bylo, že s nimi neobchodovala jen malá část obyvatelstva (kupci), ale skoro celá populace. Protože lidé postupně uvěřili, že jejich cena poletí stále vzhůru, rozhodly se nakonec cibulky nakupovat celé davy.
Klíčem k tomuto poblouznění tedy byla snaha udržet krok s těmi, kteří na cibulkách pohádkově bohatli. Právě tady se ukazuje klíčový element FOMO – nechceme jít proti davu, protože tím se připravujeme o domnělou možnost rychle zbohatnout jako ostatní.
Před FOMO vás neuchrání ani genialita. Sir Isaac Newton investoval do British South Sea Company. Vývoj jeho investice byl slibný, až dokud mánie FOMO neopadla. Pak ztratil skoro vše, co investoval.
Pár doporučení na závěr
Ať už investujete do akcií, kryptoměn nebo komodit, o FOMO, neboli strachu ze zmeškání, je dobré vědět.
Je důležité nezapomínat, že naše tendence následovat ostatní a podléhat strachu, chamtivosti a závisti je velice silná. Lidstvo provází už stovky let.
Jak se bránit? Je dobré držet se svého investičního plánu, na senzační zprávy se dívat se zdravou dávkou skepse a při rozhodování se orientovat spíše na budoucnost, ne na minulost. A nakonec vždy pomůže říci si důvody pro naše konkrétní rozhodnutí nahlas. Nebo si je napsat. Možná tak zjistíme, že tyto důvody moc přesvědčivé nejsou – a že nás do daného rozhodnutí tlačí naše vlastní nespolehlivé psychologické tendence.
Máte s FOMO nějakou vlastní zkušenost? Podělte se o ni s námi a našimi čtenáři níže v komentářích.
Dlouhodobě se zajímám o podnikání, osobní finance a investice. Při studiu jsem pracoval na různých komunikačních pozicích ve finančnictví, bankovnictví a IT. Aktuálně působím už několik let jako freelancer, píšu především o financích. Kromě investic a financí se zajímám také o právo, mediaci, vyjednávání a marketing.
Psaní pro Finex mě nutí být stále v obraze ohledně témat, které se týkají finančního světa – a to je moc dobře.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.