Akcie Coca-Cola taktéž patří mezi tzv. inflation-proof stocks. Tudíž budeme volně navazovat na poslední analýzu, ve které jsme se věnovali akciím McDonald’s. Což je zrovna titul, který patří do stejně defenzivní kategorie jako akcie Coca-Cola. Čili kromě toho, že se jedná o ochranu proti inflaci, máte stabilní dividendu.
V dnešní analýze si tedy prvně ve stručnosti uvedeme pár důležitých náležitostí, které s titulem souvisí. Mimo jiné si samozřejmě zpracujeme fundamentální analýzu. Na to navážeme technickou analýzu.
Warren Buffett potvrzuje, že Coca-Cola je zajištění proti krizovým obdobím
Jak už jsme si řekli v analýze na akcie McDonald’s, jsou typy akciových titulů, které jsou do jisté míry odolné vůči nepříznivému makroekonomickému vývoji. Pokud je tedy ekonomika od makroekonomické rovnováhy v podobě vysoké inflace nebo rovnou krize, akcie tohoto typu mohou poskytnou zajištění. Zrovna ta vysoká inflace je dost zásadní téma dnešní doby a každý, kdo má nějaké úspory, musí nyní myslet na to, jak je před znehodnocením ochránit.
V předešlé analýze jsme si to dostatečně vysvětlili, takže dnes jenom stručně. Produkty společnosti Coca-Cola jsou specifické tím, že když se zvýší jejich cena, poptávka po nich neklesne. A skutečně, Coca-Cola byla totiž nucena zvýšit ceny již v první polovině roku 2021 a dle jejich vyjádření to spotřebitelé přijali bez problémů. Inflace je totiž takový ten Pacman pro marže (požírá je), ale to se dá vykompenzovat vyššími výnosy (zvednutí cen).
Akcie Coca-Cola jsou mimo jiné dostatečně prověřené časem, neboť je titul obchodovatelný více jak 100 let. Asi nemusím říkat, že za tu dobu bylo mnoho makroekonomických nerovnováh. Jako třešnička na dortu v tomto ohledu figuruje Warren Buffett, jehož Berkshire drží akcie Coca-Cola už od 80. let. Berkshire má svém portfoliu na 400 milionů akcií Coca-Cola, což je v peněžním vyjádření 23,1 miliardy USD.
Coca-Cola patří mezi dividendové aristokraty
Též je velmi důležité uvést, že Coca-Cola vyplácí dividendy téměř 60 let bez přestání. V podstatě máte nemalou jistotu, že s tím nepřestane. Dále je dobré uvést, že firma v peněžních jednotkách dividendu každým rokem navyšuje. V relativních číslech však není výnos také špatný, protože se už snad 15 let drží v rozmezí 2 – 4 %. Což si myslím, že je docela solidní.
Pravdou ale je, že nesmíme zapomínat na inflaci, která je v USA momentálně na 40letých maximech. Nepokryje vám to tedy inflaci úplně, jenom částečně. Leč minulou dekádu se inflace pohybovala právě v blízkosti 2 %. V takovém případě jsou ty 2 – 4 % docela pěkný výnos. Minimálně jste měli jistotu, že vám to tu inflaci pokrylo. Momentální dividendový výnos činí v relativních číslech necelé 3 %.
Fundamentální analýza akcie Coca-Cola (KO)
Za třetí kvartál roku 2021 dosahují výnosy 10 miliard USD, což je mezikvartálně zanedbatelný pokles. Faktem je, že si Coca-Cola dost polepšila, protože ještě v prvním kvartálu roku 2020 dosahoval obrat 8,6 miliardy USD. Druhý kvartál roku 2020 byl dost postižen lockdownem, takže byl výnos pouze 7,11 miliardy USD. Musíš však upozornit, že dlouhodobě výnosy pro Coca-Colu klesají. Rok 2014 činil obrat 46 miliard, rok 2020 jenom 33 miliard USD – roky 2017 -2018 byly obdobně slabé. Z prvních tří čtvrtletí letošního roku je však jisté, že Coca-Cola těch 33 miliard USD hravě překoná. Pořád to bude ale asi znatelně méně než v roce 2014.
Co se týká zisku, ten za třetí čtvrtletí činí 2,47 miliardy USD. Hrubá marže je pěkných 60 % a provozní marže dosáhla více jak 28 %. Čistá zisková marže je solidních 23,5 %.
Provozní výnosy dosahují 3 miliard USD, což je mezikvartálně zhoršení o 6,23 % – pořád se ale jedná o solidní výsledek. EBITDA dělá 3,37 miliardy USD. Volné cash flow je za třetí čtvrtletí 3,43 miliardy USD. Primárně je kladné cash flow tvořeno ziskem, ale taktéž změnou v pracovním kapitálu. Menší části bylo dosaženo odpisy a amortizací.
Zisk na akcii (EPS) je 0,57 bodů. Poměrový ukazatel P/E dosahuje více jak 26 bodů. Jedná se samozřejmě už o vyšší úroveň hodnot. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je solidních 43 %. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je 14,73 %.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je 1,32 bodů. V obecné rovině je dobré, když je poměr nad 1 bodem. Znamená to, že podnik má dostatek likvidních aktiv, kterými lze prakticky okamžitě zaplatit dluh, jež má v krátkodobém horizontu splatnost. Neplatí ale tvrzení, že čím vyšší poměr, tím lépe. Velmi likvidní aktiva mají většinou nízký výnos. Čili náklady obětované příležitosti mohou být značné.
Ukazatel běžné likvidity (current ratio) je 1,52 bodů. Ukazatel běžné likvidity by se měl pohybovat až kolem 2 bodů. Druhý ukazatel má jednoduše řečeno širší záběr a kalkuluje i s relativně méně likvidními aktivy. Ale pouze s těmi, které lze přeměnit na likviditu nejpozději do jednoho roku. Čili nelze všechny okamžitě převést na likviditu potřebnou pro umoření dluhu.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je 1,73 bodů. Což je již vyšší hodnota, která nám říká, že firma jednoznačně využívá finanční páky. V roce 2020 se ale hodnota pohybovala dokonce v rozmezí 2-3 bodů. Dlouhodobý dluh vůči celkovému kapitálu je 0,43 bodů. Cokoliv pod 0,5 bodů je v pořádku.
Technická analýza akcie Coca-Cola (KO)
Co se týče technicky trhu, Coca-Cola se od toho nechvalně známého pádu z počátku roku 2020 zhodnotila o téměř 70 %. V kontrastu s technologickými tituly se tudíž nejedná o žádnou hitparádu. Leč akcie, jako je právě Coca-Cola, nejsou až tolik o těch kapitálových výnosech. Respektive těch 70 % zase není ani náhodou málo – ale z pohledu opportunity costs byly určitě lepší tituly.
Jak ale vyplývá z textu výše, Coca-Cola je hlavně o té stabilitě a dividendách. Každopádně Coca-Cola dosáhla nového all time high a zatím se na těchto nových úrovních drží. Avšak setrvačnost kurzové expanze viditelně zeslábla. Teoreticky vzato se dveře pro pokračování v cenovém růstu otevřely dokořán. Nicméně korektivní pohyb by dával smysl.
První úroveň je kolem 57 USD, ale tady je nemalá pravděpodobnost, že support prodejní tlak neustojí. První skutečně silná hladina je až kolem 55 USD. Je zde totiž supportní konfluence, která je tvořena 200denním, 100denním klouzavým průměrem, cenovým levelem a blízko je point of controlobjemového profilu. Třetí nejbližší úroveň se nachází kolem 51 USD.
Závěrem
Akcie Coca-Cola jsou jednoznačně solidní titul, který je dlouhodobě prověřený jakožto ochrana proti inflaci a krizím. Jak vyplývá z rozebraných hodnot, fundamentálně není vidět žádný problém. Jediný vroubek lze možná spatřovat ve vyšším P/E.
Ještě malá poznámka k té dividendě, reálný výnos je díky inflaci samozřejmě záporný. Ale částečně vám to inflaci pokryje. A nesmíte zapomínat i na to, že titul může přinášet kapitálový výnos. Záleží samozřejmě na celkovém vývoji trhu. I tak se ale jedná o zajímavou dividendovou akcii.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.