Právě probíhající výsledková sezona v USA připomíná aprílové počasí. Hospodaření firem je na burze oceňováno velmi proměnlivě. Výborné hospodářské výsledky a překonaní odhadů, investory spíš znejistily. To jsme mohli pozorovat na akciích Netflixu a Mety.
Naopak Tesla prezentovala katastrofická čísla. Z růstové firmy se stala firma stagnující, ale to investorům nevadilo.
Elon Musk dokázal získat důvěru investorů pouhým mávnutím ruky sdělením, že současné problémy celého sektoru jsou přechodné. A tak se jsme mohli s napětím čekat, čím trh překvapí dvě velké firmy Microsoft a Alphabet.
Silný růst ve všech divizích Microsoftu
Microsoftu se podařilo překonat odhady analytiků v obou sledovaných ukazatelích. Tržby dosáhly 61,9 miliard dolarů oproti očekávaným 60,9 miliard. Stejně tak i zisk na jednu akcii byl výborný: 2,94 dolarů oproti očekávaným 2,84 dolarů.
Když se podíváme na úroveň tržeb z meziroční perspektivy, zjistíme, že vzrostly o 17 %. To je velmi slušný výsledek vzhledem k tomu, že Microsoft je největší firma na světě dle burzovní kapitalizace.
Výhled do budoucnosti zůstává pozitivní, protože krátkodobá poptávka po umělé inteligenci je stále vyšší, než jsou dostupné kapacity. Z tohoto důvodu Microsoft zvyšuje kapitálové výdaje, aby si mohl u Nvidie zajistit další dodávky grafických procesorů.
Tato zpráva je důležitá, protože určitě pomůže i akciím Nvidia, a tím pádem celému trhu. Microsoft do AI investoval za poslední tři měsíce přes 14 miliard dolarů. Právě tak vysoké částky investic ujišťují investory, že celý sektor umělé inteligence má před sebou stále velmi slibnou budoucnost.
Všechny segmenty u Microsoftu rostou
Další velmi pozitivní zprávou je růst tržeb cloudových služeb o 21%. Negativní předpovědi, že jsou cloudové služby už za zenitem, se ukázaly jako liché. Poptávka po cloudových službách je stále silná.
Když uvážíme pouze o hlavní cloudovou službu Azure, je růst tržeb ještě větší. Tržby Azure rostly o 31 %, což je ještě rychlejší růst než 30% v předchozím čtvrtletí.
Daří se i ostatním segmentům Microsoftu, jako je sekce Produktivita a obchodní procesy, která obsahuje i známé značky Office, LinkedIn a software pro řízení vztahů se zákazníky Dynamics. Divize dosáhla tržeb ve výši 19,57 miliardy dolarů, což je růst přibližně o 12 %.
Rostly i tržby v sekci Microsoftu, která se zabývá výrobou hardwaru a herních zařízení. Zde jsou integrovány příjmy z herní konzole Xbox. Ty raketově rostly o 62 % díky akvizici Activision Blizzard – v podstatě se nenašel sektor, ve kterém by Microsoft nerostl.
I prodej nových PC stoupl o 0,9 %, což je pro sektor, který je v permanentní krizi od Covidu super výsledek. Microsoftu nejde nic vytknout. Akcie rostly o 5 % v after marktetu a určitě si upevní postavení nejhodnotnější firmy ve světě.
Alphabet poprvé vyplatí dividendu
I společnosti Alphabet se podařilo jasně překonat odhady analytiků. Tržby za první čtvrtletí dosáhly 80,54 miliard dolarů oproti očekávaným 78,7 miliardám. Zisk na jednu akcii byl taktéž mnohem větší, než očekávali analytici. Dosáhl 1,89 dolarů oproti očekávaným 1,51 dolarů.
Stejně tak jako u Microsoftu všechny tradiční segmenty rostly. Tržby z reklamy na YouTube: 8,09 miliardy dolarů oproti očekávaným 7,72 miliardy dolarů. Tržby společnosti Google vzrostly o 15 % z 69,79 miliardy USD o rok dříve, což je nejrychlejší tempo růstu od začátku roku 2022.
Pro investory je tento údaj velmi důležitý, protože co se týče chatbotů, Google zaostává za konkurencí Microsoftu. Google šel tak daleko, že přistoupil ke změně značky a z Barda se stal Gemini. Bard byl zatížen tak špatnou reputací, že nemělo cenu v této značce pokračovat.
Hlavní problém pro Google však není v tom, že mu ujel vlak. Microsoft se snaží přes službu ChatGPT vrátit do hry svůj vyhledávač Bing. Mnoho analytiků se tak obává, že v dlouhodobém horizontu by Google mohl začít ztrácet i na poli vyhledávačů.
Právě růst tržeb u Googlu ukázal, že zatím nic takového nehrozí. Odliv peněz od tohoto vyhledávače k jinému se zatím nerealizuje. Zároveň rostoucí příjmy z reklamy jen potvrzují, že světová ekonomika funguje dobře.
Obava, že firmy z důvodu inflace, která vede k růstu nákladů a vysokým úrokovým sazbám, začnou škrtat investice do reklamy, se nepotvrdila.
Stejně tak Google vydal přes 12 miliard dolarů do investic do umělé inteligence. To jen potvrzuje, že boj s Microsoftem nevzdává, i když hlavní centrum má být rozvoj umělé inteligence ve výzkumu.
Důležitou zprávou bylo také oznámení první dividendy ve výši 20 centů na akcií. Z Alphabet už tak není jen růstová společnost, ale stabilní společnost, která se bude pravidelně dělit o zisk se svými akcionáři.
Cenu akcií podpoří i rozsáhlý program zpětného odkupu akcií ve vyšši 70 miliard dolarů. Akcie Alphabet zaznamenala v poobchodní fázi obchodování silný růst o 12 %. Alphabet se tak jistě vrátí mezi společnosti, jejichž burzovní kapitalizací přesáhne 2 biliony dolarů.
Závěr: Microsoft a Alphabet přináší ujištění pro trhy
Dobré výsledky těchto dvou hegemonů dávají trhům naději v pokračování růstového příběhu amerických finančních trhů pro tento rok. Často se spekuluje, zda růst akcií spojený s umělou inteligencí není podobná bublina, jako byla ta internetová z přelomu tisíciletí.
Hospodářské výsledky Microsoftu a Alphabetu naznačují, že toto přirovnání pokulhává.
Problém internetové bubliny byl v tom, že se investovalo hodně peněz do firem, které měly velké plány, ale nedokázaly generovat zisky. U umělé inteligence je to jinak.
Využívají ji velké firmy, které naopak již nyní dokáží umělou inteligenci využít k výraznému zlepšení svých hospodářských výsledků.
Dobré výsledky Microsoftu a Alphabetu jistě potěší jejich akcionáře, ale na druhou stranu přidělávají starosti pro americký Fed. Jednak je to důkaz, že ekonomika pořád funguje velmi dobře. A růst americké burzy je silně proinflační. Téma inflace tedy není ještě zcela vyčerpáno.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.
Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.