Kdyby někdo v roce 1994 investoval 100 dolarů do akcií AutoZone, dnes by měl přes 10 000 dolarů. Kdyby totéž dal do indexu S&P 500? Měl by jen něco kolem 2 000 dolarů.
AutoZone není na první pohled “sexy” firma. Nevyrábí čipy, neprodává reklamu, ale generuje konzistentně a dlouhodobě peníze, nezávisle na ekonomickém prostředí.
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 75 % účtů retailových investorů peníze.
Za poslední dekády to byl jeden z nejlepších příběhů na celé Wall Street. Roky tato firma nechává za zády desítky zvučných jmen, co se výkonnosti akcií týče.
AutoZone prodává autodíly, což zní opravdu nudně, minimálně oproti high-tech firmám v sektoru polovodičů nebo společnostem vyvíjející autonomní roboty a drony.
Byznys model firmy je relativně jednoduchý, avšak roky doručuje konzistentní výsledky a poráží trh.
Toto přesně chce každý investor vidět. Na trhu je od roku 1979 a dnes má přes 6 300 poboček v USA, k tomu dalších 740 v Mexiku a 100 v Brazílii.
TIP
Přes 50 % tržeb tvoří produkty pod vlastní značkou: Duralast, Valucraft, SureBilt, ProElite.
To je jeden z magických klíčů k úspěchu, protože tyto produkty mají vyšší marže, společnost nad nimi má naprostou kontrola, a také upevňují věrnost zákazníků.
Firma postupně zvyšuje svůj tržní podíl, otevírá nové obchody a přidává další vlastní značky, což se promítá právě do skvělé návratnosti pro akcionáře.
Od roku 1998 odkoupila firma přes 154 milionů akcií za 33,8 miliardy dolarů. Celkový počet akcií byl zredukován téměř o 90 %. Takový extrémní důraz na zvyšování hodnoty pro akcionáře skrze zpětné odkupy, nemá mezi dalšími firmami obdoby.
Zdroj: koyfin.com
Graf postupné redukce akcií v oběhu
Firma geniálně prováděla zpětné odkupy i během recese, kdy byla valuace nízká a silný obchodní model stále generoval volné peněžní toky, takže o to více ještě urychlila růst zisku na akcii (EPS) pro další roky.
Neskutečná efektivita a konsolidace
AutoZone má extrémně efektivní provozní model. Zákazníci platí hned, dodavatelům Autozone pošle peníze až za několik týdnů.
To vytváří přirozený přetlak cash flow, respektive firma může vrátit o něco více kapitálu akcionářům. Společnost má záporný pracovní kapitál, což právě potvrzuje velkou efektivitu.
Navíc díky propracované logistice a distribuční síti udržuje Autozone vysokou dostupnost zboží i pro pomalu rotující položky, což menší hráči nedokážou.
AutoZone působí na vysoce fragmentovaném trhu. Stovky malých dílen a lokálních prodejen nedokáží konkurovat rozsahem, cenou ani službou.
Autozone tyto hráče pomalu vytlačuje nebo rovnou akvíruje. To umožňuje růst tržeb, aniž by firma musela riskovat vnější expanzi. Tento model aplikuje již roky, a stále přináší ovoce.
V USA je navíc stále zhruba polovina trhu fragmentovaná, takže tuto strategii má prostor aplikovat i v dalších letech.
Další motory růst
Firma si je nicméně vědoma, že potenciál pro růst pomocí této strategie se již značně zmenšil, takže se pustila i do nadnárodní expanze. Primárně se soustředí na zmíněné Mexiko a Brazílii, kde vidí potenciál.
Zatím zahraniční trhy tvoří jen malý podíl tržeb (cca 5 %), ale dynamika je slibná.
V Latinské Americe je vyšší podíl ojetých vozů, menší důvěra v autorizované servisy a větší prostor pro DIY i menší dílny.
Přesně v tomto typy prostředí model AutoZone funguje výborně. Lokální konkurence je slabá a trh je stejně fragmentovaný jako v USA před 30 lety, takže zde společnost může zopakovat to, co roky dělala na domácím trhu.
Zdroj: https://www.scrapehero.com/
Graf koncentrace poboček v USA
Historicky tvořil hlavní byznys AutoZone retail. Běžní zákazníci, kteří si přijdou koupit filtr nebo baterii, ale v posledních letech firma prudce akceleruje komerční segment, respektive dodávky pro profesionální dílny a mechaniky.
V roce 2013 tvořil komerční segment jen 15 % tržeb. Dnes je to přes 30 % a management zde stále vidí prostor pro růst.
Dílny potřebují spolehlivost, dostupnost a rychlost. Díky husté síti poboček a propracované logistice Autozone nabízí nejlepší služby na trhu. Díly můžete jako servis obdržet v rámci hodin, často i rychleji než od Amazonu nebo lokálního distributora.
To je jedna ze zásadních konkurenčních výhod, kterou malý hráči nikdy nemohou získat.
O’Reilly, Advance Auto Parts a proč AutoZone vyhrává
O’Reilly je silný, zejména na jihu USA, ale AZO má větší síť a vyšší ziskovost. AAP historicky zaostává a nedávno se dokonce potýkalo s existenčním problémy.
Naopak Autozone stále roste a drží provozní marži kolem 19–20 %, což je i několikanásobně výše než většina konkurence.
AutoZone má nejvyšší podíl vlastních značek, menší CapEx, efektivnější buybacky a stabilnější návratnost kapitálu.
AZO se tedy podle většiny ukazatelů zdá být jasný leader. Například ani v roce 2022 až 2024, kdy sektor retailu trpěl inflací, AutoZone neztrácelo tempo.
Tržby rostou stabilně jednociferným tempem, ale EPS roste výrazně rychleji díky zpětným odkupům.
Graf akcií AZO, O’Reilly a AAP za posledních 10 let
Firma neplatí dividendu. Veškerý volný cash flow jde na zpětné odkupy. To tlačí počet akcií dolů a hodnotu pro akcionáře nahoru.
Info
Buybacky jsou dlouhodobě výrazně výhodnější než dividendy, primárně z daňového hlediska, takže AutoZone volí tu nejlepší strategii jak odměňovat akcionáře. Stejně k tomu přistupuje i legenda Warren Buffett.
Další důležité ukazatele vypadají také dobře, ROIC je přes 35 % a FCF marže mezi 8 až 10 % ročně.
Pár slov závěrem
AutoZone už roky ukazuje, že se jedná o skvělou spíše defenzivnější akcii, která konzistentně doručuje výsledky a roste. Byznys je stabilní i v recesi, protože spotřebitelé odkládají nákupy nových aut a opravují stará.
TIP
Mezi hlavní výhody firmy patří probíhající zahraniční expanze, dominance v logistice, vysoký podíl vlastních značek, perfektní práce s pracovním kapitálem a brilantní alokací kapitálu.
Tohle je firma, která i po 40 letech růstu stále nachází prostor, jak navyšovat hodnotu a ukazuje, že i “nudný” sektor může generovat dobré výnosy.
Valuace je na tak kvalitní společnost pořád relativně přijatelná. PE se pohybuje kolem 25 bodů. Do konzervativnějšího portfolia se tato společnost dobře hodí.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.